• ericap

Din familj har 3 små portioner mat kvar..

... och ni är 3 pers i din familj, kontot är tomt likaså frysen å kylskåpet. Lön kommer imorrn.

En ensamstående som ni inte känner, på andra sidan stan har ingenting.

Va gör du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din familj har 3 små portioner mat kvar..
  • PeeGee

Det förutsätter ju att man vet om personens situation förstås. Men gör man det är det väl självklart. Det är inte ens en hypotetisk fråga för jag har varit i den situationen, fast då var det en granne och inte någon på andra sidan stan.

Jag menar, som TS är utformad är det inte ens svårt - min lön kommer imorgon, jag får m.a.o gå utan mat max ett dygn. Jag har gått utan längre än så som student och efter dyra flyttar.

• glockenbach

Skitkonstig fråga. Sk vi ta bussen till denna okända person, hur hittar vi den? Hur vet vi överhuvudtaget att han inte har mat?

Om vi är tre som fjällvandrar och kommer till en fjällstuga där det redan sitter en hungrig person utan mat så skulle jag dela våra tre portioner i fyra delar och ge honom en. Om det är det du undrar. Kommer inte på någon mat som inte går att dela i fyra om man har tre portioner.

• AlvaLovisa

Löjligt dåliga alternativ... Utefter det skulle jag ha behållit maten själv. För det första vet jag inte vem människan är, eller  varför inte denna person inte har kvar någon mat eller pengar, för det andra vet jag inte vad som gör att jag ska ge en portion mat till denna enda människa i stället för någon av alla de andra som är i samma situation. Jag betalar skatt för att staten ska se till att alla utan inkomst har en chans att köpa mat själva - kan de inte planera sin budget efter vad som finns att tillgå är inte det anledning nog för mig att gå hungrig.

• livet leker

Som man bäddar får man ligga.

• ump

Hade gett min son alla 3 portionerna, frukost, middag och kvällsmat.

• Heisan
    CloudBerry 1 skrev 2010-09-23 21:01:19 följande:
    Men det är väl ändå rätt givet..? Mina barn går före allt och alla så givetvis får de maten som är kvar och eftersom sambon har diabetes så behöver han också mat.

Finns inte en chans att jag skulle välja något annat.

Sen kommer det alltid att finnas okända som behöver mat men det är inte min huvudvärk utan det är upp till vår "kära" regeringens uppgift att lösa vilket de inte gör eftersom de är blåa och inte röda.
    Är det inte märkligt att så många som är sk "Röda" resonerar så att det är statens huvudvärk. Vart är medmänskligheten på gräsrotsnivå?
  • ilja73

Det finns alltid folk som svälter, om inte på andra sidan stan så nånstans på jorden.
    Om man ska leva enligt förslag 2 så borde man flytta till en liten lägenhet, bara köpa det som är absolut nödvändigt och ge bort resten av lönen till diverse biståndsorganisationer. Men så är det ju inte många som gör...

• Heisan

Visste jag om att någon inte hade mat så skulle jag försöka lösa det på något sätt. Vet inte om alternativet att "göra om" maten finns. 
    Tyvärr så har man oftast inte vetskap om att  t ex grannen har det knapert.

• Heisan
    ilja73 skrev 2010-09-23 21:48:25 följande:
    Det finns alltid folk som svälter, om inte på andra sidan stan så nånstans på jorden.
    Om man ska leva enligt förslag 2 så borde man flytta till en liten lägenhet, bara köpa det som är absolut nödvändigt och ge bort resten av lönen till diverse biståndsorganisationer. Men så är det ju inte många som gör...
    Man kan inte hjälpa alla, men man kan hjälpa någon.
Svar på tråden Din familj har 3 små portioner mat kvar..