• ericap

Din familj har 3 små portioner mat kvar..

... och ni är 3 pers i din familj, kontot är tomt likaså frysen å kylskåpet. Lön kommer imorrn.

En ensamstående som ni inte känner, på andra sidan stan har ingenting.

Va gör du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din familj har 3 små portioner mat kvar..
  • Davinia

Ris och pasta är inte dyrt, det står man sig på länge! Har man det hemma, samt en falukorv i frysen klarar man sig länge! Man måste räkna så det finns mat till barnen hela månaden. Baka bröd själv, eller köp gårdagens från bageriet och skiva upp, frys in.

/Mia

• Äppelskrutt
    hallencreutz89 skrev 2010-09-24 09:13:27 följande:
    Tänk att 114 personer här går ut varje dag och delar med sig av sin mat, för ni vet väl att det finns ganska många ensamstående utan mat va? Hemlösa tex
    Nu måste man ju förstå att frågan var hypotetisk! Jag skulle dela med mig om jag VISSTE att det satt en ensamstående som var utan mat och vi hade 3 portioner ja....Men det förutsätter ju att jag vet om det och att jag vet var den finns och att det är praktiskt möjligt....

O om jag ser en "hemlös" som du kallar dem så skänker jag gärna en liten slant....
  • Reglementet

Varför har jag ingen mat hemma? Vi har alltid något hemma, vad har hänt med den maten? Är det den ensamstående som har varit och stulit den? Jag tror jag måste starta parti mot ensamstående, de bara kommer hit och stjäl min mat.

*Kommersiellt budskap*
  • Gravid2010

Jag ger portionerna till mina barn.

• pluppen200

om jag inte känner den ensamstående så har jag heller inte någon aning om att personen i fråga inte har mat och kan då heller inte ge personen något, men sen är det så att jag aldrig aldrig någonsin skulle sätta mig i den situationen att jag inte har mat. Börjar pengarna sina så får man helt enkelt anpassa maten efter vad man har råd med. Så nej jag skulle äta maten själv men det är inte för att jag inte bryr mig utan för att jag lär ju inte veta om det. Och skulle folk vara så givmilda som det verkar här skulle väl knappast någon gå hungrig idag och det gör ju folk ändå.

• hallencreutz89
    Raskask skrev 2010-09-24 09:24:09 följande:
    Det är väl det hon menar att hon inte gör. (Och inte tycker att landet Sverige ska göra heller i överförd bemärkelse).

Det är inte så besvärligt att ge hemlösa mat och husrum heller, om du undrar över de 114 varav jag är en. Jag går förvisso inte omkring och letar efter folk att ge mat dagligen, det tar lite väl mycket tid i jämförelse med hur stor nytta det gör. SKulle bli knepigt att få ihop tillräckligt med resurser för att dela med sig menar jag. Däremot gör jag en insats via härbärgen och organisationer som Stadsmissionen där ens tid och pengar gör lite nytta. Med tanke på hur många människor jag brukar träffa på i samband med detta är 114 personer som röstat på ett webforum inte speciellt mycket.
    Oj... Var nyvaken såg inte att hon var ironisk...
  • Linaek

Jag och min familj har satt oss vid matbordet för att äte vår pyttelilla middag. Precis i rätt ögonblick kommer jag på att någonstanns på andra sidan stan finns det någon okännd familj som är utan mat. Jag skriker stopp ät inte upp maten mamma måste få göra ett hjältedåd. Skrapai hiop maten i en form.

Jag Har inga busspengar så jag tar cykeln det visar sig att det är punka på den. Det är 20 - ute men jag har ett mål så jag kämpar mig fram till andra sidan stan(jag ska bli hjälte) Väl frame på andra sidan stan ställer jag mig på torget och ropar på den för mej okännde. Den okännde kommer fram jag ser att han behöver maten. Folk runt om lägger märket till oss. Jag sträcker över den lilla mackaronipuddingen till den okännde. Alla runt omkring häpnas över min givmildhet alla runt om mej hyllar mitt hjältedåd. Någon har hunnit ringa tv så dom kommer med sitt tv-team. Den okännde är gluten intillerant och måste avstå från min givmildhet. Folksammlingen hyllar mej och i min iver att få vara hjälte så tackar jag ja till tv-teamets erbjudande att göra en serie på detta . Vi beger oss omgåeeende ut i vida sverige. Vi åker från norr till söder och delar ut mat till alla svenkar som är så fattiga att dom inte har mat för dagen.Vart jag än vänder mig så står det folk och ropar mitt namn.
    När jag ett par månader senare kommer hem så finner jag endast skeletten av mina familjemedlemmar sittandes runt köksbordet

• Raskask
    Linaek skrev 2010-09-24 11:52:35 följande:

Jag och min familj har satt oss vid matbordet för att äte vår pyttelilla middag. Precis i rätt ögonblick kommer jag på att någonstanns på andra sidan stan finns det någon okännd familj som är utan mat. Jag skriker stopp ät inte upp maten mamma måste få göra ett hjältedåd. Skrapai hiop maten i en form.

Jag Har inga busspengar så jag tar cykeln det visar sig att det är punka på den. Det är 20 - ute men jag har ett mål så jag kämpar mig fram till andra sidan stan(jag ska bli hjälte) Väl frame på andra sidan stan ställer jag mig på torget och ropar på den för mej okännde. Den okännde kommer fram jag ser att han behöver maten. Folk runt om lägger märket till oss. Jag sträcker över den lilla mackaronipuddingen till den okännde. Alla runt omkring häpnas över min givmildhet alla runt om mej hyllar mitt hjältedåd. Någon har hunnit ringa tv så dom kommer med sitt tv-team. Den okännde är gluten intillerant och måste avstå från min givmildhet. Folksammlingen hyllar mej och i min iver att få vara hjälte så tackar jag ja till tv-teamets erbjudande att göra en serie på detta . Vi beger oss omgåeeende ut i vida sverige. Vi åker från norr till söder och delar ut mat till alla svenkar som är så fattiga att dom inte har mat för dagen.Vart jag än vänder mig så står det folk och ropar mitt namn.
    När jag ett par månader senare kommer hem så finner jag endast skeletten av mina familjemedlemmar sittandes runt köksbordet

Det låter lite jobbigt att dina familjemedlemmar är så beroende av dig att de inte ens när lönen dimper ner morgonen efter din avfärd kan ta sig till en affär. Eller att du inte kan nå dom på telefon och åtminstone instruera. Men det är ju bra att du är så handlingskraftig i andra avseenden.
  • Linaek
    Raskask skrev 2010-09-24 11:55:28 följande:
    Det låter lite jobbigt att dina familjemedlemmar är så beroende av dig att de inte ens när lönen dimper ner morgonen efter din avfärd kan ta sig till en affär. Eller att du inte kan nå dom på telefon och åtminstone instruera. Men det är ju bra att du är så handlingskraftig i andra avseenden.
    Tänkte inte på det Flört I min iver att bli hjälte glömde jag att lägga mitt kontokort och tur var väl det för när jag är ute i sverigen och gör mina insattser så gör jag det naturligtvis av egna medel. ANG telefon så var den avstängt pga obetalda räkningar
  • Raskask
    Linaek skrev 2010-09-24 12:01:41 följande:
    Tänkte inte på det Flört I min iver att bli hjälte glömde jag att lägga mitt kontokort och tur var väl det för när jag är ute i sverigen och gör mina insattser så gör jag det naturligtvis av egna medel. ANG telefon så var den avstängt pga obetalda räkningar
    Ja, det förklarar ju saken. Är det vanligt att man tänker på arbete med tex hemlösa som hjältedåd? Det är det inte kan jag tala om. Rätt givande, och stundtals irriterande men man behöver inte alls vara speciellt inriktad på att utföra hjältedåd. Lite tid och en hel del skinn på näsan är bra att ha. I övrigt kan man vara hur antihjälteaktig som helst. Snarare en fördel att vara lite mindre änglalik.
Svar på tråden Din familj har 3 små portioner mat kvar..