• ericap

Din familj har 3 små portioner mat kvar..

... och ni är 3 pers i din familj, kontot är tomt likaså frysen å kylskåpet. Lön kommer imorrn.

En ensamstående som ni inte känner, på andra sidan stan har ingenting.

Va gör du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din familj har 3 små portioner mat kvar..
  • Ogi
    En sak som jag direkt undrar när jag läser denna tråden är hur många som säger en sak men gör en annan. Alla ni som helt klart skulle ge mat till den svältande människan: Just i detta ögonblick är det säkerligen flera familjer som svälter just i din stad. Ger du dem mat ens i en situation där du själv har mat så det räcker och blir över? Jag känner då ingen som gör så i direkt bemärkelse.

Frågan är kanske klantigt ställd helt enkelt, för man ser oftast inte dem som svälter... Hade jag i dagsläget blivit utsatt för denna situation hade jag förmodligen ätit min mat själv istället för att gå ut på stan och leta efter den där ensamstående svältande människan. Det finns ju inte direkt någon matförmedling, där man kan skänka sin mat till sådana personer.
  • sär skriven
    Ogi skrev 2010-09-23 20:45:41 följande:
    En sak som jag direkt undrar när jag läser denna tråden är hur många som säger en sak men gör en annan. Alla ni som helt klart skulle ge mat till den svältande människan: Just i detta ögonblick är det säkerligen flera familjer som svälter just i din stad. Ger du dem mat ens i en situation där du själv har mat så det räcker och blir över? Jag känner då ingen som gör så i direkt bemärkelse.

Frågan är kanske klantigt ställd helt enkelt, för man ser oftast inte dem som svälter... Hade jag i dagsläget blivit utsatt för denna situation hade jag förmodligen ätit min mat själv istället för att gå ut på stan och leta efter den där ensamstående svältande människan. Det finns ju inte direkt någon matförmedling, där man kan skänka sin mat till sådana personer.
    Åh nu läste jag mer nogsamt. Det måste självklart komma till min kännedom vem det är för att jag ska kunna hjälpa.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • FasterK

En vuxen kan klara sig utan mat ett par dagar. Jag skulle se till familjen. 

• Lavish
    Queenie70 skrev 2010-09-23 20:39:48 följande:
    Talar om för vederbörande att han eller hon kan vända sig till socialtjänsten, eftersom vi har ett fördelningssystem i Sverige i solidaritet med de som har det sämre, Och sen kollar jag mitt lönebesked i morgon och känner mig glad för att jag kunnat bidra med drygt 10,000 i skatt till de som inte är lika lyckligt lottade som jag denna månad också.
    Ja så tänker väl jag också. Att vi betalar en väldigt hög skatt just för att slippa känna det dåliga samvetet. (Åtminstone inom Sveriges gränser). Att ingen här behöver svälta som inte själv prioriterat knas.

Tyvärr med dagens politik kan man väl kanske inte känna sig så trygg i att alla som behöver verkligen får den hjälpen . Men innan jag ger bort min mat hade jag velat ha en jäääävligt bra förklaring till vad den ensamstående gjort med sin egen.
  • lennartsdotter

3 portioner bårde räcka rätt bra till 4 pers. Sonen får sin portion sedan delar vi vuxna på de 2 portioner som är kvar.

• Queenie70
    Lavish skrev 2010-09-23 20:52:15 följande:
    Ja så tänker väl jag också. Att vi betalar en väldigt hög skatt just för att slippa känna det dåliga samvetet. (Åtminstone inom Sveriges gränser). Att ingen här behöver svälta som inte själv prioriterat knas.

Tyvärr med dagens politik kan man väl kanske inte känna sig så trygg i att alla som behöver verkligen får den hjälpen . Men innan jag ger bort min mat hade jag velat ha en jäääävligt bra förklaring till vad den ensamstående gjort med sin egen.
    Ingen behöver i alla fall svälta ihjäl i Sverige.
    Im not arguing, I am just explaining why I`m right.
  • CloudBerry 1

Men det är väl ändå rätt givet..? Mina barn går före allt och alla så givetvis får de maten som är kvar och eftersom sambon har diabetes så behöver han också mat.

Finns inte en chans att jag skulle välja något annat.

Sen kommer det alltid att finnas okända som behöver mat men det är inte min huvudvärk utan det är upp till vår "kära" regeringens uppgift att lösa vilket de inte gör eftersom de är blåa och inte röda.

• pessl

Jag hade gett bort min mans mat.

• BillyX
    Mylla skrev 2010-09-23 20:10:32 följande:
    Jag förstår inte hur vi skulle kunna veta att någon vi inte känner inte har mat just då? Det finns många i världen som inte har mat, jämt. Vi äter mat ändå. Vore man så empatisk att man inte kunde äta för att andra svälter får man ju problem. Det spelar väl ingen större roll var de bor?

Var det någon hemma hos mig som var hungrig skulle vi dela lika. Hypotetiskt, för i verkligheten skulle jag panta flaskorna i skåpet och köpa mer mat om den inte räcker. Eller ta parkeringspengarna i bilen.
    Mm precis. Undrar samma sak.
  • augustisten
    Lavish skrev 2010-09-23 20:52:15 följande:

Det finns massor av människor med psykiska och intellektuella funktionshinder som svälter i perioder. Deras sjukdom gör det svårt (eller omöjligt) för dem att planera och många får inte hjälp och stöd som de behöver. Speciellt vid storhelger när godemän, öppenvård och andra "ordinarie" hjälpinstanser har stängt är det många som far illa (en vanlig helg klarar man sig alltid). Det ingår i handikappet/sjukdomen för många att de har svårt att vända sig till jouröppna ställen med personal de inte känner.

När jag var liten åkte jag rätt ofta med min mamma (som jobbade i psykiatrin) hem till någon som behövde mat eller "kollas till" trots att hon var ledig. Jag har svårt att tänka mig att det har blivit bättre sedan dess.

...men som många sagt måste man ju veta att/var personen ifråga finns. Och det gör man inte så lätt med den här gruppen förstås - om de inte blir så dåliga att de behöver akutvård för sitt psykiska mående.
Svar på tråden Din familj har 3 små portioner mat kvar..