• ericap

Din familj har 3 små portioner mat kvar..

... och ni är 3 pers i din familj, kontot är tomt likaså frysen å kylskåpet. Lön kommer imorrn.

En ensamstående som ni inte känner, på andra sidan stan har ingenting.

Va gör du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din familj har 3 små portioner mat kvar..
  • livet leker
    Missariella skrev 2010-09-23 21:47:23 följande:
    ger resterna till hunden
  • CloudBerry 1
    Heisan skrev 2010-09-23 21:47:27 följande:
    Är det inte märkligt att så många som är sk "Röda" resonerar så att det är statens huvudvärk. Vart är medmänskligheten på gräsrotsnivå?
    Så jag ska oroa mig för alla i hela Sverige som inte har råd med mat? Alla i hela världen kanske?

Om jag ger mat till en så måste ja ju ge till nästa, och nästa och nästa och det fungerar ju inte. För det finns ju alltid de som har det sämre.

Problemet är regeringens uppgift att lösa eftersom de bestämmer var pengar och resurser ska gå. Vad är syftet med en regering om de inte ser till Sveriges alla invånare?
  • Mariohn
    CloudBerry 1 skrev 2010-09-23 22:02:06 följande:
    Så jag ska oroa mig för alla i hela Sverige som inte har råd med mat? Alla i hela världen kanske?

Om jag ger mat till en så måste ja ju ge till nästa, och nästa och nästa och det fungerar ju inte. För det finns ju alltid de som har det sämre.

Problemet är regeringens uppgift att lösa eftersom de bestämmer var pengar och resurser ska gå. Vad är syftet med en regering om de inte ser till Sveriges alla invånare?
    Så tänker inte jag. Det som faller mig i händerna faller mig i händerna. Givetvis kan jag inte mata hela världen. Men det jag får veta får jag veta och då hjälper jag. 
  • Hjärtat Och Jag

Jag hadde gett bort min portion med mat till barnet till den ensamstående mamman!

• CloudBerry 1
    Mariohn skrev 2010-09-23 22:21:10 följande:
    Så tänker inte jag. Det som faller mig i händerna faller mig i händerna. Givetvis kan jag inte mata hela världen. Men det jag får veta får jag veta och då hjälper jag. 
    Så du ger ditt barn mindre mat än han kanske behöver för att hjälpa en som kanske supit upp sina sista matpengar?
  • Mariohn
    CloudBerry 1 skrev 2010-09-23 22:26:06 följande:
    Så du ger ditt barn mindre mat än han kanske behöver för att hjälpa en som kanske supit upp sina sista matpengar?
    Nej jag utgick från ts. Så jag ger mitt barn sin mat och sedan delar jag och min man med oss av vår. -Jag har blivit kallad tönt många gånger men jag står för det. Jag kan inte se människor må dåligt.  Ingen människa ska svälta framför mina ögon. Punkt slut. Jag köper gärna en korv till en uteliggare. Jag beställer gärna en ramlösa till någon. Jag bara funkar så. 
  • CloudBerry 1
    Mariohn skrev 2010-09-23 22:32:07 följande:
    Nej jag utgick från ts. Så jag ger mitt barn sin mat och sedan delar jag och min man med oss av vår. -Jag har blivit kallad tönt många gånger men jag står för det. Jag kan inte se människor må dåligt.  Ingen människa ska svälta framför mina ögon. Punkt slut. Jag köper gärna en korv till en uteliggare. Jag beställer gärna en ramlösa till någon. Jag bara funkar så. 

Jamen så är ju jag också. Har medlidande alltså och hjälper de jag kan men nu handlade ju det om en okänd människa på andra sidan stan där det kanske finns ytterligare 100-tals okända i liknande sits. Det nämns dessutom ingenting om något barn.

Och nej, du är väl förfan ingen tönt.

• Queenie70
    Heisan skrev 2010-09-23 21:47:27 följande:
    Är det inte märkligt att så många som är sk "Röda" resonerar så att det är statens huvudvärk. Vart är medmänskligheten på gräsrotsnivå?
    Det handlar om en ideologi om att det inte ska vara upp till den enskilde att bestämma var man vill fördela pengarna. Ett motstånd mot "välgörenhet" och "fattigvård" där den behövande ska stå med mössan i hand och stå i tacksamhetsskuld till den bättre bemedlade som bestämt sig för att vara lite nådig. Tror de flesta åt vänster känner ett stort motstånd mot ett sådant gräsrotssystem som du kallar det. Det är ovärdigt.
  • Friid4

Om man inte vet om den ensamstående personen, hur ska man då kunna ge henne/honom maten ?

Svar på tråden Din familj har 3 små portioner mat kvar..