• 1 Tea

plus efter ivf

Grav.testet visade ett PLUS på ruvardag 14! Det känns overkligt och jag vågar inte tro att det är sant. Om 2 och en halv vecka är det dags för ultraljud. Jag hoppas verkligen att det finns ett (eller två) hjärta som slår då.

Finns det några andra där ute som just fått ett PLUS efter IVF? 

• Svar på tråden plus efter ivf
  • strumpa
    Veritaslux skrev 2010-11-07 11:48:30 följande:
    Hej, hoppas det är okej att jag svarar på det här med missfallsrisken. Nej, det har inte med det psykiska att göra (det tror jag man kan räkna bort när det gäller missfall överhuvud taget. Missfall pga av yttre orsaker är ovanligt utan det handlar om att fostret inte hade de genetiska förutsättningarna att utvecklas som det skulle). Som jag förstått det handlar det om att en majoritet av missfallen sker innan veckan tolv, men de allra flesta missfall sker väldigt tidigt, innan hjärtat börjat slå. Det är dock väldigt vanligt att fostret inte utvecklas som det ska, men att bortstötningen inte sker förrän flera veckor senare. 

Vi som får tidiga ultraljud får bekräftat en viktig milstolpe=hjärtat och dessutom klarlagt att fostret har de mått det ska ha relaterat till graviditetens längd. Som min läkare sade: "Jag kan självklart inte garantera någonting, det kan man aldrig, men att det ser bra ut såhär långt, det är väldigt bra."
    Tack så jättemycket för svaret! Nu förstår jag äntligen vad alla menar :)
  • Elsasmama
    Piggelin80 skrev 2010-11-05 16:44:51 följande:
    Så sa min läkare oxå. Att har man sett hjärtat slå så sjunker missfallsrisken drastiskt... Vecka 12 var mer ett sätt att tänka på tidigare, nu när man gör VUL tidigt så har det inte lika stor betydelse... Att se hjärtat är med andra ord mkt positiv, men aldrig någon garanti. Trevlig helg!
    Precis så jag menade även om jag kanske var lite otydlig! Glad
  • Mammiztill2

Var på gyn idag, och hjärtat slog fortfarande är så glad

• denita

Vad härligt Mammiz81!!!
    Ni som har gjort KUB-test. Hur går det till? Får man svar direkt?
    Jag ska göra mitt nästa vecka. Är nervös som bara den.

• Mammiztill2
    denita skrev 2010-11-08 18:18:20 följande:
    Vad härligt Mammiz81!!!
    Ni som har gjort KUB-test. Hur går det till? Får man svar direkt?
    Jag ska göra mitt nästa vecka. Är nervös som bara den.
    Jag har inte gjort det, utan bara NUPP då fck jag svar direkt

men KUB ska man ju ta blodprov först.
    Lycka till.
    inväntar svar o även jag får göra KUB
  • bebb11

Hej Tjejer!

Hoppas ni alla mår bra.

Själv är jag sjukskriven en vecka för att jag i måndags började blöda....

Ringde direkt till min läkare och fick komma dit. Han såg inget blod och bebisen for runt där inne och sprattlade med armar och ben:)
    Han tyckte dock att livmodertappen såg lite irriterad ut så han penslade på någon brun sörja som skulle göra att den inte blöder så lätt.
    Han upptäckte även att min moderkaka ligger för öppningen till livmodern. Han trodde inte det skulle påverka graviditeten och han var inte orolig... Han trodde att när livmodern blir större så kommer moderkakan att flytta på sig...

Denna vecka har gått ut på att ligga i soffan och titta på allt som går på tv. Ganska skönt för då kan jag koncentrera mig på mitt illamående och äta regelbundet vilket är svårt när jag jobbar. Är väldigt illamående och tröttheten håller ett stadigt tag om mig, särskilt på kvällarna... Är ni i vecka 13 så jag hoppas att illamåendet går över snart, iofs så är det ju skönt att ha gravidsymtom annars skulle  jag väl noja för att jag inte hade några... Jag blir tydligen aldrig nöjdFlört .

Ärligt talat så kan jag stå ut med illamåendet i hela graviditeten bara allt går bra och att inte blödningarna kommer tillbaka.

Kram 

• Elsasmama
    bebb11 skrev 2010-11-11 10:17:08 följande:
    Hej Tjejer!

Hoppas ni alla mår bra.

Själv är jag sjukskriven en vecka för att jag i måndags började blöda....

Ringde direkt till min läkare och fick komma dit. Han såg inget blod och bebisen for runt där inne och sprattlade med armar och ben:)
    Han tyckte dock att livmodertappen såg lite irriterad ut så han penslade på någon brun sörja som skulle göra att den inte blöder så lätt.
    Han upptäckte även att min moderkaka ligger för öppningen till livmodern. Han trodde inte det skulle påverka graviditeten och han var inte orolig... Han trodde att när livmodern blir större så kommer moderkakan att flytta på sig...

Denna vecka har gått ut på att ligga i soffan och titta på allt som går på tv. Ganska skönt för då kan jag koncentrera mig på mitt illamående och äta regelbundet vilket är svårt när jag jobbar. Är väldigt illamående och tröttheten håller ett stadigt tag om mig, särskilt på kvällarna... Är ni i vecka 13 så jag hoppas att illamåendet går över snart, iofs så är det ju skönt att ha gravidsymtom annars skulle  jag väl noja för att jag inte hade några... Jag blir tydligen aldrig nöjdFlört .

Ärligt talat så kan jag stå ut med illamåendet i hela graviditeten bara allt går bra och att inte blödningarna kommer tillbaka.

Kram 
    Hoppas allt går bra! Hjärta
    Förstår att man blir jätteorolig när man helt plötsligt börjar blöda.

Passa på att vila upp dig riktigt ordentligt nu! Glad

Kram kram
  • bebb11

Hallå tjejer!

Hur mår ni allihop?

Det är så tyst här inne så jag tänkte kolla hur ni mår.

Själv mår jag bra bortsett från en dunderförkylning. Har inte haft någon mer blödning så nu håller vi tummarna för att det ska gå bra framöver. Är nu inne i vecka 15 och har börjat berätta lite smått för några i vår omgivning... 
    Känns som att det blir lite verkligare när man vågar berätta...

Kram på er. 

• Mammiztill2

Bebb. Härligt du sluppit mer blödningar. Och härligt du redan har kommit till vecka 15 längtar att komma vidare och fram i veckorna

• Elsasmama

Hej!
    Ja jag blir så glad när det är någon aktivitet här inne!
    Jag mår bra och är nu i vecka 16(15+1). Det är bara tröttheten som hänger kvar. Fortfarande inte så mycket mage än men den kommer väl.

Vi har fått tid för ultraljud den 27 december som känns som en hel evighet bort men man är ju liksom van vid all väntan nu i och med IVF. Då kommer jag vara i vecka 19+3 så det känns lite sent tycker jag.

Kram på er!

Svar på tråden plus efter ivf