strumpa skrev 2010-11-06 15:40:13 följande:
Att man har sett hjärtat slå och missfallsrisken minskar, är det för att det blir nått psykiskt då eller? (Ursäkta om jag är trög)
I torsdags var jag på RMC för att min mage är svullen som en ballong och spänd
och där konstaterades det att jag har vätska i buken. Usch inte kul alls, ser ju redan gravid ut och jag är bara i vecka 5... På tisdag ska jag dit igen och kolla hur det ser ut, kan det vara så att det försvinner av sig själv? Imrogon tar jag min sista proggis kan det hjälpa till att få bort vätskan??
Jag har för mig att du också fick något liknande så tänkte om du kanske visste något.
Kram
Hej, hoppas det är okej att jag svarar på det här med missfallsrisken. Nej, det har inte med det psykiska att göra (det tror jag man kan räkna bort när det gäller missfall överhuvud taget. Missfall pga av yttre orsaker är ovanligt utan det handlar om att fostret inte hade de genetiska förutsättningarna att utvecklas som det skulle). Som jag förstått det handlar det om att en majoritet av missfallen sker innan veckan tolv, men de allra flesta missfall sker väldigt tidigt, innan hjärtat börjat slå. Det är dock väldigt vanligt att fostret inte utvecklas som det ska, men att bortstötningen inte sker förrän flera veckor senare.
Vi som får tidiga ultraljud får bekräftat en viktig milstolpe=hjärtat och dessutom klarlagt att fostret har de mått det ska ha relaterat till graviditetens längd. Som min läkare sade: "Jag kan självklart inte garantera någonting, det kan man aldrig, men att det ser bra ut såhär långt, det är väldigt bra."