• 1 Tea

plus efter ivf

Grav.testet visade ett PLUS på ruvardag 14! Det känns overkligt och jag vågar inte tro att det är sant. Om 2 och en halv vecka är det dags för ultraljud. Jag hoppas verkligen att det finns ett (eller två) hjärta som slår då.

Finns det några andra där ute som just fått ett PLUS efter IVF? 

• Svar på tråden plus efter ivf
  • Elsasmama

Hej alla!

Vi ska på inskrivning idag och nu har jag gått 12 fulla veckor. Det känns som en milstolpe även om det är långt kvar. Nu börjar ju nästa fas i graviditeten liksom...Magen växer och illamåendet har som tur är gett med sig. Tycker så synd om er som mår illa hela tiden! Samtidigt som man är hungrig!

Kram på er!

• Mammiztill2
    Elsasmama skrev 2010-11-05 11:27:25 följande:
    Grattis! Hjärta
    Tack
    Elsasmama skrev 2010-11-05 11:32:45 följande:
    Hej alla!

Vi ska på inskrivning idag och nu har jag gått 12 fulla veckor. Det känns som en milstolpe även om det är långt kvar. Nu börjar ju nästa fas i graviditeten liksom...Magen växer och illamåendet har som tur är gett med sig. Tycker så synd om er som mår illa hela tiden! Samtidigt som man är hungrig!

Kram på er!
    Kul med inskrivning 
    Elsasmama skrev 2010-11-05 11:29:31 följande:
    Min kusin pratatde om det där och sa att hennes barnmorska hade sagt att det där med 12 veckor var lite av en myt och att när man gjort VUL  och sett hjärtat slå så är risken för missfall mindre...
    vad menar du?!
    Att de är en myt att mf risken inte sjunker efter man sett ett hjärta slår`?

Eller myt att mf risken inte sjunker efter vecka 12?!
  • Piggelin80

Så sa min läkare oxå. Att har man sett hjärtat slå så sjunker missfallsrisken drastiskt... Vecka 12 var mer ett sätt att tänka på tidigare, nu när man gör VUL tidigt så har det inte lika stor betydelse... Att se hjärtat är med andra ord mkt positiv, men aldrig någon garanti. Trevlig helg!

• Mammiztill2

Tack piggelin önskar trevlig. Helg

• bebb11

Mammiz81.

Tack för ditt tips på tabletter. Just nu känns det som att tröttheten inte alls vore så jobbig om det inte var för att jag mår illa hela tiden. Äter jag för lite mår jag illa, äter jag för mycket mår jag illa, äter jag för ofta mår jag illa, äter jag för sällan ja gissa... då mår jag illa... !
    Börjar slita på kroppen då jag gått ner 5 kilo nu... Ska prata med min läkare på måndag om jag inte har sån tur att det ger sig i helgenGlad .

Kram på er alla. 

• Mammiztill2

Bebb oj fem kilo är en del. Jag har tidigare vart rätt dålig och kräktes och hade illamående under ett par månader så jag förstår att de är jobbigt. Som tur är om jag får vara positiv är att ditt och mitt illamående har något så underbart med sig. Därför kan ja härda ut och nu mår ja inte illa för att jag är sjuk utan att vi väntar ett mirakel Hoppas illamåendet lättar under helgen. Sänder över en kram

• strumpa
    Piggelin80 skrev 2010-11-05 16:44:51 följande:
    Så sa min läkare oxå. Att har man sett hjärtat slå så sjunker missfallsrisken drastiskt... Vecka 12 var mer ett sätt att tänka på tidigare, nu när man gör VUL tidigt så har det inte lika stor betydelse... Att se hjärtat är med andra ord mkt positiv, men aldrig någon garanti. Trevlig helg!
    Att man har sett hjärtat slå och missfallsrisken minskar, är det för att det blir nått psykiskt då eller? (Ursäkta om jag är trög)

I torsdags var jag på RMC för att min mage är svullen som en ballong och spänd Gråter  och där konstaterades det att jag har vätska i buken. Usch inte kul alls, ser ju redan gravid ut och jag är bara i vecka 5... På tisdag ska jag dit igen och kolla hur det ser ut, kan det vara så att det försvinner av sig själv? Imrogon tar jag min sista proggis kan det hjälpa till att få bort vätskan??
    Jag har för mig att du också fick något liknande så tänkte om du kanske visste något.
    Kram 
  • Piggelin80

Strumpa... Jag är överstimulerad och fortfarande svullen o öm i vecka 11, så det kan ta tid. Mina äggstockar är fortfarande riktigt stora men vätskan är borta.

• fröken 1981
    bebb11 skrev 2010-11-05 19:58:33 följande:
    Mammiz81.

Tack för ditt tips på tabletter. Just nu känns det som att tröttheten inte alls vore så jobbig om det inte var för att jag mår illa hela tiden. Äter jag för lite mår jag illa, äter jag för mycket mår jag illa, äter jag för ofta mår jag illa, äter jag för sällan ja gissa... då mår jag illa... !
    Börjar slita på kroppen då jag gått ner 5 kilo nu... Ska prata med min läkare på måndag om jag inte har sån tur att det ger sig i helgenGlad .

Kram på er alla. 
    Jag mår precis som du. Spelar ingen roll om jag äter eller inte, mår lika illa ändå. Jag har fått tabletterna legigan comp och tror att de gör skilland för jag kräks inte lika mycket när jag äter dem.
    Är ju nu i början av vecka tolv så jag hoppas det ger med sig. Läste även att miljöombyte kan vara bra mot illamåendet och nästa vecka åker vi till Fuerteventura så jag hoppas då att må lite bättre då

De enda tipsen jag har är att äta innan du ens funderar på att du är hungrig och vila mycket, jag mår illa så fort jag blir trött.
    Hoppas det snart går över för dig!
  • Veritaslux
    strumpa skrev 2010-11-06 15:40:13 följande:
    Att man har sett hjärtat slå och missfallsrisken minskar, är det för att det blir nått psykiskt då eller? (Ursäkta om jag är trög)

I torsdags var jag på RMC för att min mage är svullen som en ballong och spänd Gråter  och där konstaterades det att jag har vätska i buken. Usch inte kul alls, ser ju redan gravid ut och jag är bara i vecka 5... På tisdag ska jag dit igen och kolla hur det ser ut, kan det vara så att det försvinner av sig själv? Imrogon tar jag min sista proggis kan det hjälpa till att få bort vätskan??
    Jag har för mig att du också fick något liknande så tänkte om du kanske visste något.
    Kram 
    Hej, hoppas det är okej att jag svarar på det här med missfallsrisken. Nej, det har inte med det psykiska att göra (det tror jag man kan räkna bort när det gäller missfall överhuvud taget. Missfall pga av yttre orsaker är ovanligt utan det handlar om att fostret inte hade de genetiska förutsättningarna att utvecklas som det skulle). Som jag förstått det handlar det om att en majoritet av missfallen sker innan veckan tolv, men de allra flesta missfall sker väldigt tidigt, innan hjärtat börjat slå. Det är dock väldigt vanligt att fostret inte utvecklas som det ska, men att bortstötningen inte sker förrän flera veckor senare. 

Vi som får tidiga ultraljud får bekräftat en viktig milstolpe=hjärtat och dessutom klarlagt att fostret har de mått det ska ha relaterat till graviditetens längd. Som min läkare sade: "Jag kan självklart inte garantera någonting, det kan man aldrig, men att det ser bra ut såhär långt, det är väldigt bra."
Svar på tråden plus efter ivf