• Victoria70

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

Sorgsen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

Kramar till er alla superkvinnor!

• Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Fairytale01
    Kravmärkt skrev 2012-04-15 12:03:30 följande:
    Hej! Hur mår ni? Framförallt du Fairy?
    Hej Kravmärkt och ni andra!

Tack, det går framåt. Just nu iaf. Har haft en hyfsat ok vecka. Jobbar bara 2h per dag och det har varit en lagom mjukstart. Skulle varit 4h men det blev too much. Tog mig till läkaren och fick 75% denna o nästa vecka. Är så trött och okoncentrerad och ledsen. Men nu har det gått ganska ok. Var på sjukhuset i torsdags och fick ett foto på min lille kille. Det värmde något oerhört i hjärtat <3 och efter det har jag känt mig bättre. Var så rädd att jag skulle glömma bort hur han såg ut...för det vill jag ju inte

Hihi, jag gör precis som du. Räknar framåt för att se vilket datum bebisen isåfall föds och nu är det ju början på januari som gäller om man lyckas! Fick ju något som påminde om mens iaf, i måndags, på dag 26, det varade i drygt 1,5 dygn men jag hade PMS hela veckan innan och tjurig och ledsen och just det humöret försvann som i ett trollslag när det började blöda. Efter det har humöret varit definitivt bättre. Kör nu med ÄL-stickor för att få koll på läget, men är ju bara på dag 7 än så länge. Brukar dock ha en kort cykel, så vi får väl se hur det går
    Hur går det själv? Kram
  • Kravmärkt
    Fairytale01 skrev 2012-04-15 19:35:02 följande:
    Hej Kravmärkt och ni andra!

Tack, det går framåt. Just nu iaf. Har haft en hyfsat ok vecka. Jobbar bara 2h per dag och det har varit en lagom mjukstart. Skulle varit 4h men det blev too much. Tog mig till läkaren och fick 75% denna o nästa vecka. Är så trött och okoncentrerad och ledsen. Men nu har det gått ganska ok. Var på sjukhuset i torsdags och fick ett foto på min lille kille. Det värmde något oerhört i hjärtat

Hihi, jag gör precis som du. Räknar framåt för att se vilket datum bebisen isåfall föds och nu är det ju början på januari som gäller om man lyckas! Fick ju något som påminde om mens iaf, i måndags, på dag 26, det varade i drygt 1,5 dygn men jag hade PMS hela veckan innan och tjurig och ledsen och just det humöret försvann som i ett trollslag när det började blöda. Efter det har humöret varit definitivt bättre. Kör nu med ÄL-stickor för att få koll på läget, men är ju bara på dag 7 än så länge. Brukar dock ha en kort cykel, så vi får väl se hur det går

Hur går det själv? Kram

Skönt att det går framåt och att du känner att du mäktar med. Jag är inne i någon smink-period ny, vill liksom göra mig fin vilket inte hänt på ett bra tag (även under graviditeten så var jag ointresserad av mitt utseende) och det är skönt att känna sig söt snarare än ful med huvudvärk och svullna och rödgråtna ögon.

Roligt att veta att fler är som mig (skriver in dag för senaste mens i gravräknaren). Hoppas det var mensen och att du snart får utslag på älstickorna! Ska beställa från Testlagret tänkte jag, för det kommer testas en hel del nu när jag inte har koll och de är ändå hyfsat billiga. Tror jag hade äl häromdagen för jag hade en del molvärk så vi får se om mensen dyker upp om ca 14 dagar.

Kuratorn ringde faktiskt mig i fredags och meddelade att fotot på vår pojk var klar. Jag bad henne skicka hem det för jag orkar inte ta mig till HS nu. Sen vet jag inte om jag vill se, har en sådan fin bild av honom i mitt inre och jag är rädd att bilden inte kommer vara lika fin. Han var ju så liten plus att fotot är i svartvitt.

Hur var ert foto?
  • Fairytale01
    Kravmärkt skrev 2012-04-15 20:01:52 följande:
    Skönt att det går framåt och att du känner att du mäktar med. Jag är inne i någon smink-period ny, vill liksom göra mig fin vilket inte hänt på ett bra tag (även under graviditeten så var jag ointresserad av mitt utseende) och det är skönt att känna sig söt snarare än ful med huvudvärk och svullna och rödgråtna ögon.

Roligt att veta att fler är som mig (skriver in dag för senaste mens i gravräknaren). Hoppas det var mensen och att du snart får utslag på älstickorna! Ska beställa från Testlagret tänkte jag, för det kommer testas en hel del nu när jag inte har koll och de är ändå hyfsat billiga. Tror jag hade äl häromdagen för jag hade en del molvärk så vi får se om mensen dyker upp om ca 14 dagar.

Kuratorn ringde faktiskt mig i fredags och meddelade att fotot på vår pojk var klar. Jag bad henne skicka hem det för jag orkar inte ta mig till HS nu. Sen vet jag inte om jag vill se, har en sådan fin bild av honom i mitt inre och jag är rädd att bilden inte kommer vara lika fin. Han var ju så liten plus att fotot är i svartvitt.

Hur var ert foto?

Ja men det är väl super att pyssla med smink! Vet du, det har jag också gjort! De första dagarna var man ju helt förstörd och orkade inte ens se mig själv! Men nu har jag också fixat och donat med mig själv och även smycken och snyggare kläder
    Kanske finns något logiskt i det, att man vill vara lite attraktiv också när det är dags att få fart på karlen!

Fotot var jättefint. Jag var superrädd innan jag tittade på det. Stoppade bara ner det i väskan hos kuratorn och vågade inte titta på det. Tänkte ta det när jag var själv, för jag var osäker på hur jag skulle reagera. Men jag fick en så enorm stor våg av lycka och kärlek i bröstkorgen! Så vacker och fin han var! Och jag är så glad över att jag kan se hur han såg ut! Var rädd att det skulle blekna i mitt minne och det gjorde inget alls att det var svartvitt, det var nästan bättre tycker jag.

Ja heja heja oss med ÄL-stickor! Nu ska den sitta där tycker jag! Vi får heja på varandra!
  • Kravmärkt

[quote=64472576][quote-nick]Fairytale01 skrev 2012-04-15 20:08:23 följande:[/quote-nick][/quote]

Ja nu får vi peppa varandra

• Fairytale01

Hej svejs! så har det börjat blöda IGEN! Fick så gräsligt ont långt nere på höger sida i magen, och kallsvettades och mådde illa, tog ett ÄL-test som inte säger mig så jättemycket, teststrecket är inte lika starkt som kontrollstrecket. Trodde glad i hågen att jag fått ÄL så brydde mig inte om smärtan, tog två alvedon. Sen började det blöda istället! Jag blir galen! Antingen är det dag 1 eller dag 10 i cykeln! Alternativt ska jag låta maken vara ifred och inte jaga honom...suck, denna kroppen gör mig tokig! Tog ett grav.test igår för att säkerställa att hormonerna var ur kroppen och det var helt blankt iaf, så det var skönt att se. 5 veckor sedan avbrytandet imorgon.

Hur går det för dig Kravmärkt? Fick du beställt dina stickor?

• Kravmärkt
    Fairytale01 skrev 2012-04-17 12:24:18 följande:
    Hej svejs! så har det börjat blöda IGEN! Fick så gräsligt ont långt nere på höger sida i magen, och kallsvettades och mådde illa, tog ett ÄL-test som inte säger mig så jättemycket, teststrecket är inte lika starkt som kontrollstrecket. Trodde glad i hågen att jag fått ÄL så brydde mig inte om smärtan, tog två alvedon. Sen började det blöda istället! Jag blir galen! Antingen är det dag 1 eller dag 10 i cykeln! Alternativt ska jag låta maken vara ifred och inte jaga honom...suck, denna kroppen gör mig tokig! Tog ett grav.test igår för att säkerställa att hormonerna var ur kroppen och det var helt blankt iaf, så det var skönt att se. 5 veckor sedan avbrytandet imorgon.

Hur går det för dig Kravmärkt? Fick du beställt dina stickor?

Men nej då jobbigt! Kanske är det mens nu då, du kanske hade en mellanblödning innan med tanke på att du blödde så lite?

Stickorna har kommit Typ 50 st fick jag hem så då behöver jag inte snåla. Tycker om att testa minst tre gånger/dag för att vara supersäker. Blödningen är förövrigt helt slut nu och det är skönt. Tröttsamt att ha binda hela tiden.

Vad gäller hcg-nivån så har jag lite kvar men det är definitivt svagare nu.

Ska du på någon återkoll förresten? Funderar på om jag ska boka en tid bara för att vara säker på att allt ser bra ut.

Kram
  • Fairytale01
    Kravmärkt skrev 2012-04-17 18:56:54 följande:
    Men nej då jobbigt! Kanske är det mens nu då, du kanske hade en mellanblödning innan med tanke på att du blödde så lite?
    Stickorna har kommit Typ 50 st fick jag hem så då behöver jag inte snåla. Tycker om att testa minst tre gånger/dag för att vara supersäker. Blödningen är förövrigt helt slut nu och det är skönt. Tröttsamt att ha binda hela tiden.
    Vad gäller hcg-nivån så har jag lite kvar men det är definitivt svagare nu.
    Ska du på någon återkoll förresten? Funderar på om jag ska boka en tid bara för att vara säker på att allt ser bra ut.

Japp, jag har fått tid till efterkontroll den 3/5. Här får man hem det automatiskt i brevlådan. Kan kännas bra och då ska jag försöka få svar på diverse grejer som hänger i luften känner jag. Har ju aldrig ens fått svaret på FVP på papper och det gillar jag inte.
    Ring och boka en tid så kan du vara säker sen

Jag bytte taktik och testade med ett annat ÄL-test - gillar inte de testen som ger utslag även om det inte är positivt (dvs de som ska ha starkare teststreck än kontrollstreck, men teststrecket syns oavsett. Det lurar mig. Så jag testade med ett test som bara ger utslag om det är positivt och fick ett svagt streck, så då gissar jag att jag fortfarande är på dag 9, vilket kan stämma logiskt om det var mens jag hade förra måndagen. Blödningen som kom imorse har nästan slutat helt, det är bara lite brunt kvar. Fattar nada. Tippar på en mellanblödning, eller eftersviter av gårdagens aktiviteter med maken...
    Tre gånger om dagen, hihi, då är vi i samma klass du och jag, det är precis så många gånger jag testat idag också! Helt galet! Men som du säger, man vill vara helt 100!
    Vad bra att HCG-nivån sänks, man vill ju bara ha ut den ur kroppen så det inte missvisar!
    Kram
  • Kravmärkt

Dina svar hamnar i citeringen, mystiskt!

Ahaa men om ni låg igår är det säkert därför du blöder, slemhinnorna har kanske inte återhämtat sig än efter allt.

Bra att du blir kallad automatiskt, det blir tydligen inte jag så då är det nog bäst jag löser det.

Testomaner är vi visst båda två

Ta ut glädjen i förskott - går det bra blir du glad två gånger, går det åt helvete så har du åtminstone varit glad en gång
  • Fairytale01

Hej svejs! Här ska minsann inte testas mer de närmaste dagarna iaf för nu är jag tvärsäker på att det är mensen som kommit istället, efter 34 dagar. Det tidigare måste varit sviter efter avbrytandet. Jäkla mensvärk och vad det blöder, men jag känner ju igen det här sedan innan graviditeten, så nu hoppar jag tillbaka på dag 1. Inte helt fel det heller hoppas det kan börja fungera lite normalt efter det nu då!

Inte vet jag varför det hamnar i citeringen, jag trycker på alla möjliga knappar men nu ska det väl hamna rätt hoppas jag

När ska du börja med dina ÄL-test Kravmärkt? Jag väntar tills dag 6, tror jag. De måste ju gett utslag nu som jag tog för några dagar sedan fram till igår bara för att jag skulle ha mens, kan de verkligen göra det? vilken djungel...

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort