• Victoria70

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

Sorgsen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

Kramar till er alla superkvinnor!

• Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Fairytale01
    Kravmärkt skrev 2012-05-09 20:03:05 följande:
    Jag tänkte på en grej. För att bevara grundsyftet med den här tråden (stötta, trösta, beklaga och älta med de som råkat ut för det som vi alla gjort) så funderar jag på om vi ska göra en "fortsättningstråd" där vi som ska försöka igen kan prata mer allmänt om förberedelser och liknande inför en ev graviditet. Så skriver vi här också, när vi vill prata om våra erfarenheter eller läsa om andras. En tråd för oss som gått igenom det vi gjort, ingen allmän bimtråd alltså.

Vad tror ni?
    Jag är också med på att starta en ny tråd för oss som försöker igen! Det spårar ju ut lite från ämnet måste jag erkänna
  • Helga
    Kravmärkt skrev 2012-05-09 20:03:05 följande:
    Jag tänkte på en grej. För att bevara grundsyftet med den här tråden (stötta, trösta, beklaga och älta med de som råkat ut för det som vi alla gjort) så funderar jag på om vi ska göra en "fortsättningstråd" där vi som ska försöka igen kan prata mer allmänt om förberedelser och liknande inför en ev graviditet. Så skriver vi här också, när vi vill prata om våra erfarenheter eller läsa om andras. En tråd för oss som gått igenom det vi gjort, ingen allmän bimtråd alltså.

Vad tror ni?
    Låter som en jättebra idé. Har sjukt mycket tankar, rädslor och funderingar kring en ny graviditet.
  • Kattflickan

Idag har allt känts så tungt! Såg ett barn som troligen hade DS och började tänka på att min dotter skulle ha fyllt 1 år i mars. Hon hade varit riktigt stor nu. Min son skulle ha fötts i februari och varit några månader nu. Hur hade livet varit nu om vi behållt vårt första barn? Varför skulle jag drabbas av det här två gånger för? Jag brukar försöka hålla modet uppe men ibland slår det mig att just vi har haft sån osannolik otur och jag orkar inte vara glad, orkar inte hoppas på nästa PGD försök.

En ny tråd vore kanske bra.

Millan

• Kravmärkt

Är det någon av er som sitter vid en dator? Jag surfar via mobilen så det är svårt att lägga upp en tråd då.

• Lindasnummer2

Millan! Det är klart du inte orkar vara vid gott mod hela tiden! Man måste få vara arg, det är nog orättvist en ggr..två borde ingen få vara med om...! Tycker att det är er tur nu! Håller tummar och skickar en stor kram!

• Helga

Millan, har många gånger tänkt på hur kämpigt ni måste ha haft det. Inte konstigt att du mår dåligt! Massor med kramar till dig

• Kattflickan

Tack! Jo, det har periodvis varit jättejobbigt. De senaste två åren har garanterat varit de värsta i mitt liv. Men på sista tiden tror jag ändå att jag har accepterat situationen och försöker att inte gräva ner mig, inget blir ju bättre av det. Men vissa dagar faller jag tillbaka och blir ledsen. 

På fredag börjar nästa IVF med PGD. Jag kommer börja spraya då. Hur mår ni andra?  

Många kramar till er alla, är så glad att ni finns här!

Millan 

• Lindasnummer2

Här är det idag exakt 4v sen aborten...
    Var lite jobbigt när jag började få ner känslorna på papper..man hade varit halvvägs idag...

Vill bara bli gravid..skit jobbig att känna mig så stressad inför det...kroppen lär väl bara slå bakut för att man stressar...:/

Mensen har inte ens kommit tillbaka än...hur länge tog det för er?

Tycker dom flesta dagarna ändå går jätte bra...medans vissa river upp...

Kram på er allihopa!

• Kravmärkt
    Kattflickan skrev 2012-05-14 22:31:25 följande:
    Tack! Jo, det har periodvis varit jättejobbigt. De senaste två åren har garanterat varit de värsta i mitt liv. Men på sista tiden tror jag ändå att jag har accepterat situationen och försöker att inte gräva ner mig, inget blir ju bättre av det. Men vissa dagar faller jag tillbaka och blir ledsen. 

På fredag börjar nästa IVF med PGD. Jag kommer börja spraya då. Hur mår ni andra?  

Många kramar till er alla, är så glad att ni finns här!

Millan 

Åh så spännande! Hoppas verkligen det tar sig nu! Du sprayar hur länge? Och sen plockas äggen ut och befruktas och sen tar man prover för att se vilka som inte har en extra kromosom? Hade jag valt ett yrke inom medicin så hade jag lätt valt något inom det här att hjälpa barnlösa med provrörsbefruktning. Tänk än få att gå se ett ägg bli befruktat. Måste vara fantastiskt. Men nu svärmade jag ut från ämnet känner jag.
    Lindasnummer2 skrev 2012-05-15 00:05:37 följande:
    Här är det idag exakt 4v sen aborten...

Var lite jobbigt när jag började få ner känslorna på papper..man hade varit halvvägs idag...

Vill bara bli gravid..skit jobbig att känna mig så stressad inför det...kroppen lär väl bara slå bakut för att man stressar...:/

Mensen har inte ens kommit tillbaka än...hur länge tog det för er?

Tycker dom flesta dagarna ändå går jätte bra...medans vissa river upp...

Kram på er allihopa!

Jag var också stressad inför en ny graviditet. Ville bli gravid på momangen och gick bara och längtade efter mensen. Men efter ett tag lugnade det ner sig och nu är jag inte lika ivrig. Visst, jag vill bli gravid, men jag känner inte att det måste ta sig på en gång. Däremot vill jag ge det ett ärligt försök så vi är aktiva under äl. Min mens kom på dag 34 el 35 så snart kommer den nog för dig om du är inne på femte veckan. Dagarna går upp och ner, se till att ta dig tid att sörja, bara för att det gått en tid så betyder det inte att du läkt klart i hjärtat. Kram till dig.

Själv är jag just klar med äl och ska nu dricka vin och äta gott och ta det lugnt i väntan på bim.

Någon som kan ordna en till tråd?
Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort