• Victoria70

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

Sorgsen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

Kramar till er alla superkvinnor!

• Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Kravmärkt
    Kattflickan skrev 2012-04-04 01:14:33 följande:
    Första veckorna är jättejobbiga på jobbet. Jag tyckte det var jobbigt att många av mina kollegor hade vetat om att jag varit gravid. Typ alla 50 kollegorna kom in på rummet och beklagade och ville veta vad som hänt. Det var urjobbigt att berätta om och om igen om vad som hänt och alla skulle kramas etc. Jättefint av dem men jobbigt.

Var glada att ni inte blöder mer, jag blödde typ över 10 veckor efter senaste aborten och fick skrapas igen för att sluta.

Ta hand om er, Fairytale: det var nog bra med ytterligare sjukskrivning!

Kram!

Millan

Usch jag förstår det, jag hade inte berättat om graviditeten för någon annan än min chef och jag bad henne berätta läget för mina närmsta kolleger så jag slapp låtsas som ingenting.

Läste om dina blödningar, måste varit sjukt jobbigt. Har ni fått någon hint om en till ivf nu innan sommaren?
  • Fairytale01
    Kravmärkt skrev 2012-04-04 19:26:26 följande:
    Skönt att du fick förlängd sjukskrivning. Du ska ju inte behöva gå runt och må dåligt på jobbet. Skönt med lite påskledigt också.
    För mig går det bra, jobbet är det ställe där jag inte har tid att tänka och grubbla så det känns skönt. Har precis fått ny tjänst och det innebär sjukt mycket nytt som inte lämnar tid för eftertanke.
    På tal om blödningen så satte det fart i morse igen med lite klumpar (ursäkta) så det kanske var lite stopp. Vill känna att allt kommer ut ordentligt.
    Har ni pratat om att försöka igen?
    Vad skönt att du har en ny tjänst att sysselsätta dig med så man slipper tänka. För mig är det precis tvärtom, precis bytt enhet och där är helt dött just nu så allt tid i världen över att fundera = inget kul. Ska börja jobba halvtid igen nästa vecka (from tisdag) men utan måsten denna gången, ska bara vara på plats liksom och vänja mig. Känns lite bättre.
    Ja, dessa blödningar kommer och går...här har det varit lugnt sedan typ dag 16 men emellanåt kommer det lite bruna flytningar. De kan vara borta i 2 dagar sen kommer de igen. Fattar nada hur går det för dig?
    Ja, vi ska absolut försöka igen. Tjuvtestade för ett par dagar sedan (när det inte blödde och jag var säker på att det var över...) men allt lugnt, känner mig däremot som värsta pms-häxan, gråter för typ allt och har noll energi, och allt irriterar mig. Lite svag mensvärk emellanåt också...hoppas det kommer tillbaka i rimlig tid så det slipper dra ut på dagen. 23 dagar sen avbrytandet idag.
    Ska ni själva försöka igen?

Millan - tack för dina ord. Usch vad jobbigt med så många kollegor på en gång men kanske lika bra så har man det gjort sen. Måste fråga dig - hur länge var det sedan dina avbrytanden? Gör det dig ledsen fortfarande så att du gråter eller hur känner du dig nu? Eller har ni/du fullt fokus på IVF etc? Hur har det gått nu? Har ni fått någon ny tid innan sommaren? Håller tummarna för dig!! <3
  • Kravmärkt
    Fairytale01 skrev 2012-04-06 15:10:42 följande:
    Vad skönt att du har en ny tjänst att sysselsätta dig med så man slipper tänka. För mig är det precis tvärtom, precis bytt enhet och där är helt dött just nu så allt tid i världen över att fundera = inget kul. Ska börja jobba halvtid igen nästa vecka (from tisdag) men utan måsten denna gången, ska bara vara på plats liksom och vänja mig. Känns lite bättre.

Ja, dessa blödningar kommer och går...här har det varit lugnt sedan typ dag 16 men emellanåt kommer det lite bruna flytningar. De kan vara borta i 2 dagar sen kommer de igen. Fattar nada hur går det för dig?

Ja, vi ska absolut försöka igen. Tjuvtestade för ett par dagar sedan (när det inte blödde och jag var säker på att det var över...) men allt lugnt, känner mig däremot som värsta pms-häxan, gråter för typ allt och har noll energi, och allt irriterar mig. Lite svag mensvärk emellanåt också...hoppas det kommer tillbaka i rimlig tid så det slipper dra ut på dagen. 23 dagar sen avbrytandet idag.

Ska ni själva försöka igen?

Millan - tack för dina ord. Usch vad jobbigt med så många kollegor på en gång men kanske lika bra så har man det gjort sen. Måste fråga dig - hur länge var det sedan dina avbrytanden? Gör det dig ledsen fortfarande så att du gråter eller hur känner du dig nu? Eller har ni/du fullt fokus på IVF etc? Hur har det gått nu? Har ni fått någon ny tid innan sommaren? Håller tummarna för dig!!

Det blir väl jättebra att starta med halvtid. Det är bara att ta minut för minut och inte glömma att andas. Jag har börjat tänka att jag inte får älta det oundvikliga. Att sörja det barn vi inte fick är ok men att tänka "nu hade min mage sett ut så här" eller "snart hade det varit rul" så får jag inte hålla på. Faktum kvarstår och hur gravid jag än var för tre veckor sedan så är jag det inte längre och det kommer inget barn i september.

Vi ska försöka igen. Så fort jag blödit klart så ska jag börja med äl-tester. Hoppas mens eller äl dyker upp snart för din del, min dröjer nog ett tag till då jag bara är på dag 9 än så länge.

Vad gör ni i påsk då?
  • Kattflickan

Fairytale: Mitt senaste avbrytande var i augusti och det innan var i september-oktober, nästan ett år innan. Efter det senaste avbrytandet tog det lite tid att få remiss till PGD och nu har jag ju precis gjort mitt första PGD-försök. Jag är fortfarande ledsen och gråter ibland över mina barn, en flicka och en pojke. Men oftast gråter jag över hela situationen, att det är så osäkert om jag någonsin kommer kunna få ett barn. Varför ska just jag ha nåt märkligt genetiskt fel för? Det är ju så otroligt ovanligt att drabbas av att få två foster med DS, varför händer det mig för?

Karolinska har inte hunnit planera min nästa PGD än. De skulle ringa efter påsk, hoppas jag hinner innan sommaren.

För mig var det också så där med blödningen, man tror den upphört så kommer det lite igen, det är inte riktigt som en vanlig mens. Sen hade jag bruna flytningar ett bra tag. 

Kravmärkt: Bra att du känner att du snart vill försöka igen. Det är klart att du sörjer att det inte blir barn i september! Så kommer det att kännas ett bra tag framöver. Gick det snabbt för er att bli gravida den här gången?

Kramar till er! 

Millan

• Kravmärkt
    Kattflickan skrev 2012-04-06 20:59:54 följande:
    Fairytale: Mitt senaste avbrytande var i augusti och det innan var i september-oktober, nästan ett år innan. Efter det senaste avbrytandet tog det lite tid att få remiss till PGD och nu har jag ju precis gjort mitt första PGD-försök. Jag är fortfarande ledsen och gråter ibland över mina barn, en flicka och en pojke. Men oftast gråter jag över hela situationen, att det är så osäkert om jag någonsin kommer kunna få ett barn. Varför ska just jag ha nåt märkligt genetiskt fel för? Det är ju så otroligt ovanligt att drabbas av att få två foster med DS, varför händer det mig för?

Karolinska har inte hunnit planera min nästa PGD än. De skulle ringa efter påsk, hoppas jag hinner innan sommaren.

För mig var det också så där med blödningen, man tror den upphört så kommer det lite igen, det är inte riktigt som en vanlig mens. Sen hade jag bruna flytningar ett bra tag. 

Kravmärkt: Bra att du känner att du snart vill försöka igen. Det är klart att du sörjer att det inte blir barn i september! Så kommer det att kännas ett bra tag framöver. Gick det snabbt för er att bli gravida den här gången?

Kramar till er! 

Millan

Vi började försöka för ett år sedan och fick ett mf i aug och sedan plussade vi igen i jan och nu är vi här.

Hoppas verkligen ni hinner med ett pgd till innan sommaren. Så otroligt tråkigt att du fått avbryta två gånger, det är helt sjukt när man tänker på det. Livet kan vara riktigt jävla orättvist.
  • owner

jag orkar inte läsa hela tråden, men jag undrar hur gammal TS är? jag är 26 (snart 27) och väntar första barnet i juli. vi har inte gjort några kub tester eller liknande även fast jag hade tänkt det från början, vill verkligen inte ha ett barn med DS, men nu är det ju lite too late så att säga. hur vanligt är det att yngre mammor frå barn med DS, jag vet ju att riskerna blir större ju äldre man är

• MrsC74

Owner: risken stiger väl efter 35 tror jag. Däremot är det vanligare med DS hos yngre mammor just för att det inte kollas.
    Ibland syns det ju RUL men inte alltid.
    Tror inte du behöver oroa dig. Risken är låg.

• Kravmärkt

Risken ökar med kvinnans ålder

20 år: 0,1-0,2 procents risk

35 år: 0,3 procents risk

40 år: 1 procents risk

• Fairytale01
    Millan - ja det är ju så sorligt och galet och osannolikt att det skulle ske två gånger! Varför, liksom? Berättade du förresten som det var för dina arbetskamrater? Jag har ju inte sagt som det är, utan skyllt på hjärtfel och kromosomavvikelser. Sen frågar de inte mer. Jag orkar inte med alla åsikter om rätt eller fel.
    Hoppas de hör av sig asap ang din nya PGD!

Kravmärkt - hur mår du dessa dagar?

Jag började jobba 2h/dag nu i måndags. Går långsamt framåt. Känner mig helt icke-närvarande i allt jag gör, men antar att det tar sin lilla tid. Fick tillbaka min mens (tror jag iaf) i måndags, så 26 dagar efter avbrytandet, den varade dock bara i 2 dygn. Undrar om det blivit lite rubbat nu. Ska börja försöka få lite koll med ÄL-stickor så vi kan köra vidare
    Kram på er <3

Kattflickan skrev 2012-04-06 20:59:54 följande:

Kramar till er! 

Millan

• Kravmärkt

Fairytale- tror det är bra att du är på jobbet en stund varje dag. Det är så lätt att hamna i en ond spiral där rädslan för att ta sig för och tröttheten/likgiltigheten tar över. Det är viktigt att känna sig behövd och att behöva och få känslan av att något uträttas, även fast det bara gäller något som tidigare tett sig så simpelt; att ta sig upp ur sängen och föra sig i ordning och gå till jobbet. Ta det i en lugn takt så du inte får panik eller bakslag.

Själv mår jag bra tycker jag. Kan ju tillägga att jag sedan tidigare äter antidepressiva vilket hjälper mig att hålla mig på en normal nivå. Jag faller inte ner djupt längre utan kan få korta dippar som ändå går över efter jag fått gråta ut. Och den "spärren" har nog hjälpt mig mycket. Försöker ha tro på framtiden och att vi kommer lyckas att få ett syskon till sonen, något annat känns (i nuläget) inte som ett alternativ.

Blöder gör jag ännu men har de senaste två dagarna känt av molvärk så jag misstänker att äl kan börja närma sig. Längtar efter min mens så jag kan börja fantisera om vilket datum barnet kommer om vi lyckas äl därpå.

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort