• Kelly1994

okej med incest??

För ungefär ett år sedan läste jag om en kille som hade SEX MED SIN SYSTER. Hans flickvän var gravid och 'gick in på dem'.
    På den artikeln hade många kommenterat att de också skulle ha sex med sin syster om hon var snygg, och jag har nog aldrig varit så chockad.

En kille jag vet sa att han inte tycker det är fel för att det är bara så 'reglerna i vårat samhälle är'. VAFAN!? Vilket bråk det blev...

HUR ÄCKLIG FÅR MAN BLI???? Incest är det absolut äckligaste som finns och jag mår illa och känner mig obekväm i hela kroppen när jag tänker på det, usch!!!!!!!!!!

Vad tycker ni om incest?

• Svar på tråden okej med incest??
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Två vuxna människor som är kapabla att ta egna beslut? Nej, då har jag inget att anmärka på, oavsett om de skulle vara bror och syster (eller bror/bror eller syster/syster).

Att det är olagligt är inget annat än en gammal kvarleva som inte fyller någon vidare funktion.

I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Toboas

Så länge som det rör sig om två jämbördiga parter (alltsån inte föräldrar/barn) barn så tycker jag inte att det är något större problem.

Ja, det är olämpligt att de skaffar barn men eftersom vi vet att det finns en genetisk disposition för att blir religiös och vi fortfarande låter två religiösa personer skaffa barn så tycker jag att man får fria i det här fallet också... Glad

• Selfish Geene
    Stinky skrev 2010-09-14 10:57:11 följande:
    Nejdå. Vi människor har även sex för njutningens skull. Men jag tror naturen "kodat" de flesta av oss att inte ha sex med för nära släktingar, eller djur, barn, lik eller vad det nu må vara som inte är "naturligt". Dock finns det avarter som sysslar med just sånt. Pekka, 55 år som blir upphetsad av bilar och sätter på dem i avgasröret är en av dem.
    Du FÅR tycka att det är helt ok med incest, men de allra flesta tycker inte som du och dessutom så finns det skäl till att det finns lag om incest. Incest KAN skada någon, och därför finns lagen. Hur du än försöker vrida och vända på det, så är det så. De flesta demokratiska stater grundar inte lagar för nöjes skull, förstår du väl?
    Jag tycker det är helt rätt att staten lägger sig i sådana här frågor, för jag skulle inte vilja leva i ett anarkistiskt samhälle bara för att folk och fä fått för sig att lagar och regler inte är något att bry sig om, för "huvudsaken är att man inte skadar nån".  DET om något skulle vara fullständigt ohållbart!
    Jag antar att du håller med om att det är mer "onaturligt" att ha sex med en bil än med ett syskon? (om inte måste jag be dig om din definition av ordet "naturlig") Så argumentet "det är onaturligt" är inte användbart (om du inte vill förbjuda "onaturlig" sex överlag, eller åtminstånde allt som är "onaturligare" än incest)

Sex är ofta skadligt!
    Människor utnyttjas, våldtas, köps och säljs för sexuella syften, ändå är all sex inte olagligt.
    Varför? Jo för att det måste styrkas i varje enskilt fall att någon kommit till skada, annars är det inte en brottslig handling!

Men i incest-fall gäller inte den principen av någon anledning.

Att det handlar om risken för skador på eventuella avkommor håller inte eftersom människor som vet att de kommer att få missbildade barn inte hindras av lagen att föröka sig (så länge de inte är nära släkt med den andre föräldern).

Om lagen finns för att skydda barnen skulle alla som löper ökad risk att föda missbildade barn, förbjudas att skaffa några. Men så är inte fallet.

Som jag ser det är lagen grundad på sexualmoral, inget som hör hemma i ett modernt demokratiskt samhälle.

Jag anser absolut att lagen är något att bry sig om, den behöver omedelbart ändras för att vuxna, förälskade människor som har sex i samförstånd inte ska göras till brottslingar!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Jag håller just nu på att läsa igenom tråden från början och jag noterar att det i stort sett är de gamla vanliga argumenten som kommer upp. Nu tänkte jag ta mig tiden att bemöta några av de argument mot incest som presenterats i tråden. Notera att det inte är direkta citat utan omskrivningar för att få kärnan i argumentet vilket är det viktigaste här.

Argument #1
    Nej, det är inte ok! Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha sex med min bror/syster
    Ett mycket vanligt svar i trådar som denna, problemet är dock att det inte ens är ett dåligt argument, det är två andra saker som inte har med argumentation att göra. Den första meningen säger helt enkelt att det inte är ok utan argument, alltså är det inget argument utan bara ett konstaterande om vad man tycker.

Den andra meningen berättar att personen i fråga inte vill ligga med sin bror/syster, inte heller det är ett argument mot incest. Faktum är att det inte är och inte kan vara ett argument utan det tar bara upp personens privata sexuella känslor inför sina syskon (som ingen har frågat efter).

Slutsatsen blir alltså denna: detta är inte ett giltigt argument för att förbjuda incest eftersom det saknar den struktur som krävs för att vara ett argument.
    Argument #2
    Det är din syster/bror! Det är ju fel.
    Den andra meningen är samma som första meningen ovan så det tar jag inte upp mer. Den första meningen är ett dolt cirkelresonemang: "det är fel för att det är fel" och därför är det inte ett giltigt argument. Men det finns något mer här, det är dessutom ett ganska fult sätt att skriva. Dels så spelar man på personens känslor inför incest i allmänhet men man skriver också "din" vilket för tankarna till något som är ännu mer tabulagt än incest i allmänhet. Förmodligen så är detta grepp omedvetet men man bör kunna inse vad man faktiskt skriver.
    Argument #3
    Vad skulle du säga om dina barn hade sexuella kontakter mellan sig?
    Förutom det tveksamma i att skriva på det viset för att föra in diskussionen på en känslomässig nivå så är den här frågan irrelevant. Att man inte vill att ens närstående ska göra något betyder inte att man vill att det ska vara olagligt, förbjudet eller socialt stigmatiserande för andra personer att göra det.

Precis samma situation som mamman eller pappan som inte vill att sonen/dottern tar värvning och åker iväg till Afghanistan men som fortfarande tycker att andra ska få göra precis samma sak. Det är också en red herring, ett sidospår, som inte handlar om sakfrågan.
    Argument #4
    Det är sjukt!/Fel i huvudet!
    Här måste man först definiera sjukdom och sedan kommer då frågan om sjukt beteende ska resultera i fängelse/frågan om sjukt beteende är "ok" (förmodligen moraliskt ok även om TS är lite oklar på den frågan). Ett argument som väcker mer frågor än det löser helt enkelt.
    Argument #5
    Det är olagligt.
    Olagligt och moraliskt fel går inte alltid hand i hand precis som lagligt och moraliskt rätt inte gör det. Det kan också vara ett cirkelargument:

"Varför är det fel?"
    "Det är ju olagligt!"
    "Varför är det olagligt?"
    "Det är ju fel!"

Notera dock att det inte alltid är ett cirkelresonemang, ibland är det helt enkelt så att man likställer moral och lag och då är det inget cirkelresonemang. Att det är olagligt kan dock aldrig vara en anledning till varför det ska vara olagligt för då är man där igen.
    Argument #6
    Vi har biologiska spärrar som stoppar det där!
    Det finns åtskilliga problem med detta påstående. För det första så är det inte ett säkert påstående, det kan lika gärna vara sociala spärrar det handlar om (vilket en hel del tyder på). För det andra så har uppenbarligen inte alla dessa spärrar och om man ska grunda moral på det så kan man lika gärna säga att "mord är fel eftersom de flesta har spärrar mot det" och på så sätt etablera en majoritetsmoral där majoritetens handlande avgör vad som är moraliskt. För det tredje så är inte spärrarna definierade.
    Argument #7
    a. Lagen är till för att skydda mot övergrepp
    b. Majoriteten av incestfallen är övergrepp.
    a. Nej, det är den inte, då hade den varit redundant eftersom vi har lagar mot övergrepp som täcker in det som beskrivs. I lagen om incest så straffas båda parter såvida inget tvång förekommit. Om tvång förekommit så går det automatiskt över till det flertal övergreppslagar som finns, våldtäkt och sexuellt utnyttjande som exempel.

b. Ett positivt påstående som måste beläggas. Dessutom så påverkar det huruvida det är rätt eller fel att det är olagligt, låt oss säga att majoriteten av alla bilar används i brottslig verksamhet (vilket förmodligen är sant om man räknar fortkörning) ska man då förbjuda bilarna av den anledningen?
    Argument #8
    Ja, det klassiska: "barnen blir missbildade!". Tre snabba saker här:

1. Inte helt säkert, det är en ökad risk (ganska signifikant i fallet med bror/syster dock).
    2. Alla sexuella kontakter leder inte till barn, speciellt inte homosexuella sådana eller där ingen av parterna är fertil.
    3. Om man vill förbjuda det av den här anledningen så bör man fundera på andra riskgruppers risker att få missbildade barn.

Så, nu hoppas jag att nästa gång någon vill argumentera mot incest/för ett förbud faktiskt formulerar någorlunda vettiga argument. Vi får väl se hur det blir med den saken.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Selfish Geene
    Stinky skrev 2010-09-13 22:45:28 följande:
    Nej, jag har inte tagit reda på alla defekter jag bär på. Däremot vet jag att jag har anlag till hjärt- och kärlsjukdomar. Jag hoppas givetvis att varken jag eller sonen ska drabbas av dessa sjukdomar. Jag har däremot valt en partner som jag inte är släkt med, och det gör att jag valt att inte chansa alldeles för mycket med genetiska risker.

"Naturlig inavel" kan jag tänka mig förekommer i små, isolerade samhällen både bland människor och djur. Sexdriften är stark, men jag ser fortfarande det som något onaturligt att idga samlag med sina syskon. Det gör de allra flesta människor. Det måste ju bero på nåt? Jag tror det beror på att naturen "kodat" oss att inte idga samlag med alldeles för nära släktingar. Eller djur. Eller lik. Eller med barn. Många anser även att homosexualitet är en "avart" bland oss människor, men det är en helt annan diskussion.
    Om du skaffat barn trots att du vet att du bär på ärftliga anlag för hjärt-kärlsjukdomar, har du i allra högsta grad "valt att chansa"!
  • KlasKristian

Jag vidhåller att även om man kan få incest att verka acceptabelt, t.ex. genom snajdiga formuleringar och argumentationsövningar som personen med det outläsliga nicket ovan, känns det ändå som om någon central del i hjärnan fattas hos folk som kan gå igång sexuellt på sina egna syskon.

• Selfish Geene
    KlasKristian skrev 2010-09-14 16:47:40 följande:
    Jag vidhåller att även om man kan få incest att verka acceptabelt, t.ex. genom snajdiga formuleringar och argumentationsövningar som personen med det outläsliga nicket ovan, känns det ändå som om någon central del i hjärnan fattas hos folk som kan gå igång sexuellt på sina egna syskon.
    Har det någon betydelse?  Även om "något saknas i hjärnan" på de som har sex med nära släktingar är det i sig inte ett argument för att hindra dom att göra det ändå (det är "fel i hjärnan" på människor med tvångstankar också, men du kanske inte vill förbjuda tvångstankar/tvångshandlingar ändå?)
  • KlasKristian
    Selfish Geene skrev 2010-09-14 17:00:23 följande:
    Har det någon betydelse?  Även om "något saknas i hjärnan" på de som har sex med nära släktingar är det i sig inte ett argument för att hindra dom att göra det ändå (det är "fel i hjärnan" på människor med tvångstankar också, men du kanske inte vill förbjuda tvångstankar/tvångshandlingar ändå?)
    Egentligen inte. Jag ogillar mig själv för det här eftersom jag normalt brukar argumentera på precis samma sätt som HRGCX%T/(&!UHJ när det gäller sånt här, typ "det skadar ju ingen så vad spelar det för roll?", men just sex mellan syskon känns för mig så oerhört sjukt och verklighetsfrämmande att jag, enbart av den anledningen, tycker det är helt rätt att incest är otillåtet enligt lag.
  • Reglementet
    KlasKristian skrev 2010-09-14 17:02:51 följande:
    Egentligen inte. Jag ogillar mig själv för det här eftersom jag normalt brukar argumentera på precis samma sätt som HRGCX%T/(&!UHJ när det gäller sånt här, typ "det skadar ju ingen så vad spelar det för roll?", men just sex mellan syskon känns för mig så oerhört sjukt och verklighetsfrämmande att jag, enbart av den anledningen, tycker det är helt rätt att incest är otillåtet enligt lag.
    Om du idag skulle få reda på att din sambo är din syster, vad gör du?
    *Kommersiellt budskap*
  • Mad as snow
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-09-14 16:37:56 följande:
    En massa skarpsynta klokheter skrivna på ett underfundigt sätt.
    Bokstavsmannen, min hjälte i livet. Du har nog överträffat dig själv. 
    Ja, det är ett påhopp.
Svar på tråden okej med incest??