• Kelly1994

okej med incest??

För ungefär ett år sedan läste jag om en kille som hade SEX MED SIN SYSTER. Hans flickvän var gravid och 'gick in på dem'.
    På den artikeln hade många kommenterat att de också skulle ha sex med sin syster om hon var snygg, och jag har nog aldrig varit så chockad.

En kille jag vet sa att han inte tycker det är fel för att det är bara så 'reglerna i vårat samhälle är'. VAFAN!? Vilket bråk det blev...

HUR ÄCKLIG FÅR MAN BLI???? Incest är det absolut äckligaste som finns och jag mår illa och känner mig obekväm i hela kroppen när jag tänker på det, usch!!!!!!!!!!

Vad tycker ni om incest?

• Svar på tråden okej med incest??
  • ViceGuy
    Selfish Geene skrev 2010-09-13 19:56:36 följande:
    Och nej, jag blir inte upprörd!
    Om frågan var känslig för mig skulle jag inte ta upp den här (det är ett fult knep för att samla extra sympatipoäng att dra upp personliga saker för att sedan anklaga sina meningsmotståndare för att vara okänsliga när de bemöter frågorna sakligt, tycker jag)
    Okej bra, kunde gissa på att du skulle säga nåt liknande :)
    Selfish Geene skrev 2010-09-13 19:53:51 följande:
    Tycker du det fast du inte vet vilka kromosomavvikelser (eller dess effekter på barnets livskvalite`) det rör sig om?
    Nej, givetvis inte.

Men jag måste ställa motfrågan, är det av rent gen-driftiga skäl du absolut vill ha egen avkomma? Om du själv känner t.ex att du inte under några omständigheter kan ha ett lika starkt band med ett barn som inte bär dina gener så har jag större förståelse.
    There are no theists in the hospital waiting room.
  • Selfish Geene
    ViceGuy skrev 2010-09-13 20:18:14 följande:
    Okej bra, kunde gissa på att du skulle säga nåt liknande :)
    Selfish Geene skrev 2010-09-13 19:53:51 följande:
    Tycker du det fast du inte vet vilka kromosomavvikelser (eller dess effekter på barnets livskvalite`) det rör sig om?
    Nej, givetvis inte.

Men jag måste ställa motfrågan, är det av rent gen-driftiga skäl du absolut vill ha egen avkomma? Om du själv känner t.ex att du inte under några omständigheter kan ha ett lika starkt band med ett barn som inte bär dina gener så har jag större förståelse.
    Mitt förstahandsval är att få biologiska barn, mitt andrahandsval är donerade ägg från min hel-syster.

Att adoptera känns i dagsläget inte som ett alternativ öht, jag tror att jag hellre avstår från (fler) barn än att adoptera. Men det är svårt att svara på hur jag skulle känna om ett par år till. (är gravid nu, så det är inte aktuellt längre, men kanske skulle jag vänja mig vid tanken på att adoptera om jag lät det mogna lite. barnet har samma kromosomavvikelse som jag)
  • Stinky

Jag är helt emot incest och jag tycket man även bör förbjuda kusingifte i det här landet, så som det är förbjudet i bl.a. grannlandet Finland.
    Många påstår att incest-lagen är en "morallag", vilket det är delvis. Den andra hälften är för att undvika inavel, vilket jag ser som ett mycket starkt skäl till att ha lagen.

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Selfish Geene
    Stinky skrev 2010-09-13 20:28:29 följande:
    Jag är helt emot incest och jag tycket man även bör förbjuda kusingifte i det här landet, så som det är förbjudet i bl.a. grannlandet Finland.
    Många påstår att incest-lagen är en "morallag", vilket det är delvis. Den andra hälften är för att undvika inavel, vilket jag ser som ett mycket starkt skäl till att ha lagen.
    Tror du att inavel skulle bli ett problem om syskon tilläts skaffa barn tillsammans?
  • ViceGuy
    Selfish Geene skrev 2010-09-13 20:24:56 följande:
    Mitt förstahandsval är att få biologiska barn, mitt andrahandsval är donerade ägg från min hel-syster.

Att adoptera känns i dagsläget inte som ett alternativ öht, jag tror att jag hellre avstår från (fler) barn än att adoptera. Men det är svårt att svara på hur jag skulle känna om ett par år till. (är gravid nu, så det är inte aktuellt längre, men kanske skulle jag vänja mig vid tanken på att adoptera om jag lät det mogna lite. barnet har samma kromosomavvikelse som jag)
    Av nån anledning har jag alltid trott att du var Man. :S

Vad är det för kromosomavvikelse om man får fråga? Ta det gärna på svenska :)
    There are no theists in the hospital waiting room.
  • Mad as snow
    Digestive skrev 2010-09-13 19:18:26 följande:
    Ungefär efter årskurs 9:o så slutade jag köpa konceptet att man måste ha emotionellt baserade åsikter så starka inom vissa moral(TM)iska aspekter att man ställer sig beredd på att göra fiender av människor som man inte känner.

Väx upp och kom över er själva. Skapar en handling inga eller relativt få negativa utdelningar för de inblandade så finns det ingen anledning till att själv bli upprörd - period. Ni går liksom upp i falsett som att det här vore en tråd som handlar om barnsoldater.

Jag kan inte för mitt liv förstå hur folk snart kommer att kunna stå med valsedlar i handen samtidigt som de inte verkar kunna klara av att sätta en tydlig gräns mellan faktiska konsekvenskedjor och sina egna känslor.

Vidare så kan antropologiska uttalanden ala posteugenik, exempelvis att vi skulle ha en inbyggd spärr som förhindrar incest och som vissa kan sakna, endast härledas till hur många svenska tvärvetenskapliga perfekter som under det tidigare 1900-talets hälft nickade instämmande till texter som författades under senare 1800-tal. Det vill säga att ni och idag - år 2010 - vänder er till vems gissningar som man i Sverige och under 1900-talets tidigare hälft gissade allra mest på bland 1800-talets gissare.

Idag så utgår samtlig fysisk antropologi utifrån genforskning och inte utifrån vems presentation som fick flest applåder av en inbjuden publik för över 100 år sedan.

I övrigt så får ni gärna försöka övertyga en näst intill hel generations Amerikaner (och alla andra av världens inavlade avkommor) att det på något sätt vore bättre om de aldrig hade blivit födda överhuvudtaget. Good luck with that.
    Om vi hade varit syskon hade jag gärna legat med dig. Tack för ett vasst inlägg i en trög debatt.
    Ja, det är ett påhopp.
  • Stinky
    Selfish Geene skrev 2010-09-13 20:35:46 följande:
    Tror du att inavel skulle bli ett problem om syskon tilläts skaffa barn tillsammans?
    Ja, absolut.
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Plutteli
    Stinky skrev 2010-09-13 20:44:05 följande:
    Ja, absolut.
    Hur så? Jag menar, jag skulle tippa på att majoriteten av syskon som verkligen VILL ha ett förhållande med varandra har det oavsett lagstiftning (finns ju tydliga bevis på detta trots allt) så varför skulle var och varannant syskonpar av motsatt kön plötsligt börja pippa varandra hejvillt om lagen ändrades till att bara gälla förälder-barn relationer alt. syskon med stora åldersskillnader?
  • Selfish Geene
    ViceGuy skrev 2010-09-13 20:39:55 följande:
    Av nån anledning har jag alltid trott att du var Man. :S

Vad är det för kromosomavvikelse om man får fråga? Ta det gärna på svenska :)
    jag vet, många tror det (förmodligen för att mitt nick har en maskulin klang)

Det är en "Robertsonsk translokation",
    När jag blev till fastnade en av mina kromosomer 13 ihop med en av kromosom 14, det skedde tidigt under celldelningen, en slumpmässig mutation.
    Det är en sk. balanserad translokation" (dvs jag har rätt mängd kromosom massa i varje cell, men de sitter ihop)

Eftersom det inte finns ett överskott eller underskott av kromosomer orsakar den mig inga besvär.
    Utom när jag ska skaffa barn!

I varje äggcell finns hälften av min kromosomuppsättning. Eftersom att hälften av kromosomerna 13 och 14 sitter ihop, kommer de flesta äggen antingen att ha för många eller för få kromosomer.

När ägget befruktas är risken stor för antingen monosomi (en kromosom för lite) eller trisomi (en kromosom för mycket)
    Embryona är i de fallen inte livsdugliga

Om ägget innehåller en av de "fria" kromosomerna men inte den ihopkrokade, blir barnet helt friskt
    Om ägget bara får den ihopkrokade kromosomen, får barnet samma balanserade translokation som jag. I stort sett frisk men han kommer att få samma svårigheter som jag när han ska få egna barn.
  • Selfish Geene
    Stinky skrev 2010-09-13 20:44:05 följande:
    Ja, absolut.
    Tror du att så många skulle skaffa barn med sina nära släktingar att det skulle ge betydande avtryck i genpoolen?
Svar på tråden okej med incest??