• J o a n n a

Tänk på detta när ni röstar på moderaterna.

Visst är det från stenåldern. Men värt att tänka på vilka som grundat den moderata politiken.
    En tanke bara, inget påhopp på er som röstar blått (har nämligen en man som tänker göra det med)

Moderaterna genom tiderna DEL 1
    • 1904–1918: Nej till allmän rösträtt.
    • 1916: Nej till allmän olycksförsäkring i arbetet.
    • 1919: Nej till åtta timmars arbetsdag.
    • 1919: Nej till kvinnlig rösträtt.
    • 1923: Nej till åtta timmars arbetsdag.
    • 1923: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.
    • 1927: Nej till folkskolereform.
    • 1931: Nej til sjukkassan.
    •1934: Nej till a–kassa.

Moderaterna genom tiderna DEL 2:
    • 1935: Nej till höjda folkpensioner.
    • 1938: Nej till två veckors semester.
    • 1941: Nej till sänkt rösträttsålder.
    • 1946: Nej till fria skolmåltider.
    • 1946: Nej till allmän sjukvårdsförsäkring.
    • 1947: Nej till allmänna barnbidrag.
    • 1951: Nej till tre veckors semester.
    • 1953: Nej till fri sjukvård.
    • 1959: Nej till ATP.

Vilken tur att de inte fick igenom sin vilja då! Det lär ju ni moderater idag också tycka ... Eller??

• Svar på tråden Tänk på detta när ni röstar på moderaterna.
  • Anton Chigurh
    REXX skrev 2010-09-12 11:45:33 följande:
    nu får du allt läsa på...det är 100 000 fler som arbetar i dag än sista året när det var sosse styre trots att det har varit den värsta krisen sedan 30-talet. Det är ingen som är riktigt sjuk som tvingas jobba detta är bara en myt och det har inte tagits bort några social bidrag. Hur tänker man när det enda man strävar efter är bidrag?
    Är det så jävla bra. Verkligen ???  Källa kanske................!

September 2006 (sista året med sosse styre, du vet ) var arbetslösheten 6,6 % 
    Juli 2010  (efter 4 år med allianspatrasket ) var arbetslösheten 8,5 % 

Ändå är det 100 000 plus i arbete. Hur i helvete får du ihop dom siffrorna ???

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetsloshet/

"Det är ingen som är riktigt sjuk som tvingas jobba detta är bara en myt"    Jaha, och hur fan vet du det ???

Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • REXX
    Anton Chigurh skrev 2010-09-12 16:45:06 följande:

www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Ar.../

"Det är ingen som är riktigt sjuk som tvingas jobba detta är bara en myt"    Jaha, och hur fan vet du det ???

När sossarna styrde och det var 6.6 % arbetslöshet så var det mitt under högkonjunktur. Nu har vi haft den värsta krisen på 30 år och ändå är det fler som har arbete nu än under högkonjunkturen. Det är klart du blir trampad på tårna om du inte vill arbeta så då får du väl rösta på de röda som kommer att ge bidrag.
  • REXX

Sen har ju arbetslösheten ökat för att sossarna "gömde" många arbetslösa bakom olika insatser och alla som studerade räknades inte som arbetslösa. De förtidspensionerade unga i tid och otid och folk fick aldrig en chans att komma tillbaka. Känner flera som blev pensionerade då och som tack vare de nya reglerna har fått komma tillbaka och börjat jobba. Min brorsa bland annat. Sen vet jag många som har blivit sjuka på riktigt och de har inte haft något problem att bli sjukskrivna.

• Mandel

Och Ingvar Kamprad var med i ett nazistiskt ungdomsförbund under krigsåren och ändå handlar folk på IKEA...

Lever de som satt i partistyrelsen för 50år sedan? Är de aktiva inom partiet?
    Har någon undersöknings gjorts så det finns belägg för att dessa frågor fortfarande är viktiga för Moderaterna och att de kommer att arbeta för att ta bort redan genomförda ändringar?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anton Chigurh
    REXX skrev 2010-09-12 17:39:11 följande:
    När sossarna styrde och det var 6.6 % arbetslöshet så var det mitt under högkonjunktur. Nu har vi haft den värsta krisen på 30 år och ändå är det fler som har arbete nu än under högkonjunkturen. Det är klart du blir trampad på tårna om du inte vill arbeta så då får du väl rösta på de röda som kommer att ge bidrag.
    Jag har ett hyfsat välbetalt jobb som svetsare så jag är inte ute efter några bidrag, men tack för tipset, däremot tycker jag att blåbögarnas strategi är åt helvete. Slå på folk som redan ligger är inte riktigt min grej. Jag har fått fan så mycket mer i plånboken nu, men, hade gärna avstått till förmån för arbetslösa och sjuka. Men det är jag det.

Länka gärna lite siffror som stöder ditt påstående att 100 000 mer jobbar idag jämfört med september 2006.
    Säger inte att du har fel, men vill gärna ha "bevis".

Och sen var det ju det med myten också !!!

Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • Mandel
    Anton Chigurh skrev 2010-09-12 18:04:44 följande:
    Jag har ett hyfsat välbetalt jobb som svetsare så jag är inte ute efter några bidrag, men tack för tipset, däremot tycker jag att blåbögarnas strategi är åt helvete. Slå på folk som redan ligger är inte riktigt min grej. Jag har fått fan så mycket mer i plånboken nu, men, hade gärna avstått till förmån för arbetslösa och sjuka. Men det är jag det.
    Blåbögarna var ett nytt uttryck.
    Intressant ordval, vad syftar du med det?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • J o a n n a
    REXX skrev 2010-09-12 11:45:33 följande:
    nu får du allt läsa på...det är 100 000 fler som arbetar i dag än sista året när det var sosse styre trots att det har varit den värsta krisen sedan 30-talet. Det är ingen som är riktigt sjuk somtvingas jobba detta är bara en myt och det har inte tagits bort några social bidrag. Hur tänker man när det enda man strävar efter är bidrag?
    Men Reinfelt komfirmerade ju infon om att det var 100 000 färre som har jobb idag än på valdagen för 4 år sen :S Däremot så hänvisade han till krisen, vilket jag kan förstå till viss del. Men det är ändå ett misslyckande!
  • Micke
    Anton Chigurh skrev 2010-09-12 18:04:44 följande:
    Länka gärna lite siffror som stöder ditt påstående att 100 000 mer jobbar idag jämfört med september 2006.
    Säger inte att du har fel, men vill gärna ha "bevis".

Finns tyvärr inga siffror för september utan juli är den senaste inrapporterade statistiken. 

juli 2006 var antalet sysselsatta 4 648 000
    Juli 2010 var antalet sysselsatta 4 743 700 

Skiljer 95 700 personer. 

källa. scb.se 
    www.scb.se/Pages/ProductTables____23272.aspx
  • Micke
    Anton Chigurh skrev 2010-09-12 16:45:06 följande:

www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Ar.../

Förutom att siffrorna för hur man beräknar arbetslöshet har förändrats så handlar det om att befolkningen har ökat. Vi är ca 250 000 fler nu än 2006. 
  • Micke
    J o a n n a skrev 2010-09-12 19:13:48 följande:
    Men Reinfelt komfirmerade ju infon om att det var 100 000 färre som har jobb idag än på valdagen för 4 år sen :S Däremot så hänvisade han till krisen, vilket jag kan förstå till viss del. Men det är ändå ett misslyckande!
    Nä gjorde han inte alls. Varför ljuger du? 
Svar på tråden Tänk på detta när ni röstar på moderaterna.