• J o a n n a

Tänk på detta när ni röstar på moderaterna.

Visst är det från stenåldern. Men värt att tänka på vilka som grundat den moderata politiken.
    En tanke bara, inget påhopp på er som röstar blått (har nämligen en man som tänker göra det med)

Moderaterna genom tiderna DEL 1
    • 1904–1918: Nej till allmän rösträtt.
    • 1916: Nej till allmän olycksförsäkring i arbetet.
    • 1919: Nej till åtta timmars arbetsdag.
    • 1919: Nej till kvinnlig rösträtt.
    • 1923: Nej till åtta timmars arbetsdag.
    • 1923: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.
    • 1927: Nej till folkskolereform.
    • 1931: Nej til sjukkassan.
    •1934: Nej till a–kassa.

Moderaterna genom tiderna DEL 2:
    • 1935: Nej till höjda folkpensioner.
    • 1938: Nej till två veckors semester.
    • 1941: Nej till sänkt rösträttsålder.
    • 1946: Nej till fria skolmåltider.
    • 1946: Nej till allmän sjukvårdsförsäkring.
    • 1947: Nej till allmänna barnbidrag.
    • 1951: Nej till tre veckors semester.
    • 1953: Nej till fri sjukvård.
    • 1959: Nej till ATP.

Vilken tur att de inte fick igenom sin vilja då! Det lär ju ni moderater idag också tycka ... Eller??

• Svar på tråden Tänk på detta när ni röstar på moderaterna.
  • Piratpartist
    andraadvent skrev 2010-09-13 02:16:55 följande:
    Nej till Ts :)
    kokulan skrev 2010-09-13 02:00:52 följande:
    Alliansen 2006-2009

JA till sänkt A-kassa
    JA till sänkt sjukersättning
    JA till höjda fackavgifter
    JA till åtsramingar i sjukkassan - människor tvingas ut i arbete trots svår sjukdom
    NEJ till vård för papperslösa invandrare
    JA till skattesänkningar för rika
    JA till FRA-lagen
    JA till högre bonusar för chefer inom statlig verksamhet
    JA till IPRED-lagen

Räcker det?
    Ja, spontant låter det hemskt men tänker man efter lite så är det inga väldigt underliga beslut det har tagit. Vi har väldigt många arbetslösa och sjuka, så pass höga tal att det är rimligt att sänka deras ersättningen anser jag för att det skall gå ihop. Dessutom har jag tyckt så länge, det är ju skamligt att ex timvikarier inom kommunen får om de har tur 7000 - 10 000 kr i månaden för att jobba medans någon som inte stiger upp 7 på morgonen får i princip samma summa. Höjda fackavgifter? Ja facken får väl visa mer varför de behövs för att attrahera medlemmar.

Skattesänkningarna har ju gällt löntagare. Vi vill väl inte riskera kapitalflykt från landet.

Personligen har jag inget problem med att vi har hårdare tag mot att få fast någon ev galning som vill hitta på något fruktansvärt mot landets medborgare genom FRA. De behöver nog det verktyget för att vi skall kunna åka ex tunnelbana i storstaden mer säkra om någon galning kommer på nån idé. Är inte så insatt i lagen men räknar med att de inte sitter och spanar på vemsomhelst, det har de nog inte tid för.

IPRED, tja varför inte. Om du syftar på ex nedladdning så var det väl ingen nyhet att marknaden skulle komma med alternativ till laglig nedladdning fort som spotify ex.

Ja till högre bonus för chefter i statlig verksamhet. Kanske inte ser så bra ut men känner ändå att Mats Odell ffa har fick igång debatt om bonustak och dylikt. Sen att chefer beter sig illa inom många brancher gentemot småfolket är ju ingen nyhet..
    Du vet nog inte hur tekniken fungerar när det gäller FRA för dom kan inte välja vem dom skall lyssna på, så därför justerades lagen så att dom får inte lyssna på trafik från sverige. Men det var inga problem för dom att inte gör det för informationen får man ändån genom sammarbete med andra länders motsvarigehet, man byter insamlade uppgifter med varandra. och det kan vara vardagliga mail då dom andra nationernas sökkriterier vet vi inget om. Sedan skall vi inte prata om Datalagringsdirektivet, för då är övervakningen komplett.

Så vill du att allt som du har gjort, var du har varit vid varje enskilt till fälle, vilka som du har haft kontakt med mm. Då skall du rösta på något av blocken ( kanske även SD tror nog att dom skulle vara intreserade av övervakningslagar "Personlig åsikt"). Men vill du slippa total övervakning där uppgifter som insamlats kan läcka och på så sätt misbrukas ( Inte enfråga om det kommer att ske, utan om när det kommer att ske. Vi klarar kanske oss, våra barn kanske klara sig kan fortsätta ett tag till. Men det finns alltid personer som inte är så nogräknade och det kommer att missbrukas) så finns det bara ett parti som inte kommer att kompromissa med din intregritet och det är Piratpartiet.

Ps.
    Finns partier inom blocken som säger att dom är för skydd av personlig intregritet, men dom kommer nog att kompromissa bort dessa frågor om dom får igenom sina hjärte frågor.
    Ds.
  • Micke
    MatsAtari skrev 2010-09-13 08:25:15 följande:
    Precis, vi är ca 250 000 fler och då är det väl inget inponerande med att det finns 140 000 fler fast anställda, eller hur?
    Att fler jobb har skapats under en lågkonjuktur är tämligen imponerande. 

Och då talar vi om riktiga, fasta,  jobb, inte några åtgärder.

• Anton Chigurh
    Micke skrev 2010-09-13 10:35:25 följande:
    Att fler jobb har skapats under en lågkonjuktur är tämligen imponerande. 

Och då talar vi om riktiga, fasta,  jobb, inte några åtgärder.

Vad anser du om att 242 000 jobb "skapades" under 2 semestermånader ???
    Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • Micke
    Anton Chigurh skrev 2010-09-13 10:36:56 följande:
    Vad anser du om att 242 000 jobb "skapades" under 2 semestermånader ???
    Vet inte vad det beror på, men ser likadant ut varje år. 

Sommarjobbare som syns i statistiken? Jag har ingen aning.  
  • Anton Chigurh
    Micke skrev 2010-09-13 10:43:04 följande:
    Vet inte vad det beror på, men ser likadant ut varje år. 

Sommarjobbare som syns i statistiken? Jag har ingen aning.  
    Så du tror inte att dina 100 000 plus siffror till stor del beror på just sommarjobben. Den statistik du länkade till innefattade nämligen desse 242 000 sommarjobbarna !!!!
  • Micke
    Anton Chigurh skrev 2010-09-13 10:52:04 följande:
    Så du tror inte att dina 100 000 plus siffror till stor del beror på just sommarjobben. Den statistik du länkade till innefattade nämligen desse 242 000 sommarjobbarna !!!!
    Nej. Jag jämförde juli 2006 med juli 2010, dvs samma månad. 

Men jämför april 2006 med april 2010 istället då om du vill. Där skiljer det drygt 140 000.

• Anton Chigurh
    Micke skrev 2010-09-13 11:04:38 följande:
    Nej. Jag jämförde juli 2006 med juli 2010, dvs samma månad. 

Men jämför april 2006 med april 2010 istället då om du vill. Där skiljer det drygt 140 000.

Jahaa, nu är jag med, dom 100 000 jobb du pratar om här är samma 100 000 som Alfons hänvisade till vid en tidigare debatt, jag trodde du hade hittat 100 000 nya jobb som inte Regeringen visste om.

Men Micke, du som verkar så upplyst borde veta att både Alfons och Borg har tagit tillbaka sina påståenden eftersom dom visat sig vara helt felaktiga.

Kan citera några rader ifall du inte orkar med hela artiklen :

"– Det har skett ett olyckligt fel i jämförelsen mellan de statistiska meddelandena från 2006 och 2009, säger finansminister Anders Borg till TT"

Jaja, du får väl leta vidare, Micke. Lycka till.

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/reinfeldt-spred-fel-jobbsiffra-i-debatt-1.1037812

• Micke
    Anton Chigurh skrev 2010-09-13 13:48:24 följande:
    Jahaa, nu är jag med, dom 100 000 jobb du pratar om här är samma 100 000 som Alfons hänvisade till vid en tidigare debatt, jag trodde du hade hittat 100 000 nya jobb som inte Regeringen visste om.

Men Micke, du som verkar så upplyst borde veta att både Alfons och Borg har tagit tillbaka sina påståenden eftersom dom visat sig vara helt felaktiga.

Kan citera några rader ifall du inte orkar med hela artiklen :

"– Det har skett ett olyckligt fel i jämförelsen mellan de statistiska meddelandena från 2006 och 2009, säger finansminister Anders Borg till TT"

Jaja, du får väl leta vidare, Micke. Lycka till.

www.dn.se/nyheter/valet2010/reinfeldt-spred-f...
    Påståendena var felaktiga i februari när din artikel är hämtat ifrån. Idag stämmer de. 

Som du ser hos SCB så kan du själv jämföra om du vill ha de gamla måttet eller det nya måttet. SCB för bägge serierna sedan 2005. 

Jag har hela tiden jämföra 15-74 då det är det nya måttet.

Reinfeldt sa sent som i tv-debatten här om veckan att det är dryga 100 000 fler sysselsatta, så han har nog koll på siffrorna.

Jämför K4 2006 med K2 2010 så ser du att det skiljer ca 110 000 sysselsatta.

Nu är det ju lite svårt att göra en helt rättvis jämförelse. Antingen ska man bara kolla de jobb som tillkommit under mandatperiod, och då får man jämföra K4 mot K2.
    Eller så jämför man K2 mot K2, och då är skillnaden faktiskt ännu lite större.

Jämför man däremot K4 2006 med K4 2010 så ser man att det inte är ngn större skillnad, och det var ju utifrån dessa siffror som Reinfeldt felaktigt uttalade sig i februari. Sen dess har det dock hänt saker, och fler är nu sysselsatta. Dryga 100 000 fler. 

• Anton Chigurh

Alltså, nu jämför jag K4 2006, som du nämner här, med Juli 2010 och det skiljer närmare 316 000 jobb -plus-, det skulle alltså tillkommit 316 000 jobb och inte 100 000 som Alfons pratar om.

Jag börjar tvivla på den här statistiken. På allvar. 

K4 2006 = 4427900

Juli 2010 = 4743700

Skillnad : 315 800 mer jobb idag, och det har jag inte hört Alfons prata om alls. Konstigt !!!

Svar på tråden Tänk på detta när ni röstar på moderaterna.