• J o a n n a

Tänk på detta när ni röstar på moderaterna.

Visst är det från stenåldern. Men värt att tänka på vilka som grundat den moderata politiken.
    En tanke bara, inget påhopp på er som röstar blått (har nämligen en man som tänker göra det med)

Moderaterna genom tiderna DEL 1
    • 1904–1918: Nej till allmän rösträtt.
    • 1916: Nej till allmän olycksförsäkring i arbetet.
    • 1919: Nej till åtta timmars arbetsdag.
    • 1919: Nej till kvinnlig rösträtt.
    • 1923: Nej till åtta timmars arbetsdag.
    • 1923: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.
    • 1927: Nej till folkskolereform.
    • 1931: Nej til sjukkassan.
    •1934: Nej till a–kassa.

Moderaterna genom tiderna DEL 2:
    • 1935: Nej till höjda folkpensioner.
    • 1938: Nej till två veckors semester.
    • 1941: Nej till sänkt rösträttsålder.
    • 1946: Nej till fria skolmåltider.
    • 1946: Nej till allmän sjukvårdsförsäkring.
    • 1947: Nej till allmänna barnbidrag.
    • 1951: Nej till tre veckors semester.
    • 1953: Nej till fri sjukvård.
    • 1959: Nej till ATP.

Vilken tur att de inte fick igenom sin vilja då! Det lär ju ni moderater idag också tycka ... Eller??

• Svar på tråden Tänk på detta när ni röstar på moderaterna.
  • kokulan
    Micke skrev 2010-09-14 12:48:55 följande:
    Artikel i dagens Aftonbladet om det hela. 

Skrivet på lättförståelig svenska av en socialdemokrat, så du borde kunna ta till dig innehållet:

www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/socialde... 
    Enligt mitt sätt att se är det en misslyckande för regeringen.
    Samtidigt som befolkningsmängden ökat med 280000 människor är 95000 fler sysselsatta och arbetslösheten ökat från 6,5% till 8,1%. De långtidsarbetslösa är 70% fler än före förra valet.

Det är ett uselt resultat.

Dessutom är det så att sysslesättningen alltid ökar efter en finanskris. Oavsett vem som är i makten.
  • Anton Chigurh
    kokulan skrev 2010-09-14 13:09:25 följande:
    Samtidigt som befolkningsmängden ökat med 280000 människor är 95000 fler sysselsatta och arbetslösheten ökat från 6,5% till 8,1%. De långtidsarbetslösa är 70% fler än före förra valet.

Dessutom är det så att sysslesättningen alltid ökar efter en finanskris. Oavsett vem som är i makten.
    Jo, men se Micke väljer att bara plocka godbitarna ur sin statistik.
    Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • MatsAtari

Sysselsättningen är ganska ointressant för ungefär 10:e gången eftersom den inkluderar alldeles för många personer som borde ligga under "arbetslösa"
  • Micke
    Anton Chigurh skrev 2010-09-14 14:04:36 följande:
    Jo, men se Micke väljer att bara plocka godbitarna ur sin statistik.
    Godbitarna? 

Jag har visat dig statistik över hur många fler som är sysselsatta. Jag har förklarat för dig hur det kommer sig att fler kan vara sysselsatta trots att arbetslösheten har ökat.
    Jag har visat dig siffror på hur befolkningen har ökat.

Precis samma siffror som artikeln i Aftonbladet. 

Tyvärr blev ju allt det där för mkt för dig att ta in, vilket gör att du väljer att skita i det hela och enbart stå fast vid dina fördomar.

Så blunda för allt krångligt du och rösta rött om du vill. Trist dock att du inte klarar av att föra en diskussion på normal nivå. 

• Micke

Misslyckande vet jag inte. Tror nog att det var det bästa man kunnat göra utifrån förutsättningarna. Är övertygad om att siffrorna varit ännu sämre med en röd regering. 
  • Anton Chigurh
    Micke skrev 2010-09-14 15:11:35 följande:
    Misslyckande vet jag inte. Tror nog att det var det bästa man kunnat göra utifrån förutsättningarna. Är övertygad om att siffrorna varit ännu sämre med en röd regering. 
    Spekulera går ju alltid...................!
    Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • kokulan
    MatsAtari skrev 2010-09-14 15:08:35 följande:
    Sysselsättningen är ganska ointressant för ungefär 10:e gången eftersom den inkluderar alldeles för många personer som borde ligga under "arbetslösa"
    Säg det till Reinfeldt som drar fram detta stup i kvarten.
  • MatsAtari
    kokulan skrev 2010-09-14 18:02:12 följande:
    Säg det till Reinfeldt som drar fram detta stup i kvarten.
    Ja, han har ju säkert något som helst intresse av att redovisa de korrekta siffrorna...
Svar på tråden Tänk på detta när ni röstar på moderaterna.