• J o a n n a

Tänk på detta när ni röstar på moderaterna.

Visst är det från stenåldern. Men värt att tänka på vilka som grundat den moderata politiken.
    En tanke bara, inget påhopp på er som röstar blått (har nämligen en man som tänker göra det med)

Moderaterna genom tiderna DEL 1
    • 1904–1918: Nej till allmän rösträtt.
    • 1916: Nej till allmän olycksförsäkring i arbetet.
    • 1919: Nej till åtta timmars arbetsdag.
    • 1919: Nej till kvinnlig rösträtt.
    • 1923: Nej till åtta timmars arbetsdag.
    • 1923: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.
    • 1927: Nej till folkskolereform.
    • 1931: Nej til sjukkassan.
    •1934: Nej till a–kassa.

Moderaterna genom tiderna DEL 2:
    • 1935: Nej till höjda folkpensioner.
    • 1938: Nej till två veckors semester.
    • 1941: Nej till sänkt rösträttsålder.
    • 1946: Nej till fria skolmåltider.
    • 1946: Nej till allmän sjukvårdsförsäkring.
    • 1947: Nej till allmänna barnbidrag.
    • 1951: Nej till tre veckors semester.
    • 1953: Nej till fri sjukvård.
    • 1959: Nej till ATP.

Vilken tur att de inte fick igenom sin vilja då! Det lär ju ni moderater idag också tycka ... Eller??

• Svar på tråden Tänk på detta när ni röstar på moderaterna.
  • J o a n n a
    Nathisen skrev 2010-09-11 21:05:22 följande:
    Ja det är saker som gynnat Sverige, och jag kan lova dig att det finns nog inte en enda moderat i hela sverige som inte tycker att detta är bra. Jag är nog mer rädd för kommunister som vill sänka fotbollspelares löner men gärna kanske höja lönerna för läkare och forskare , än vad jag är för en moderat. 
    Har jag inte ens hört talas om. Är inte heller rädd för moderater... Har en hel vänskapskrets full av dem, och jag respekterar deras åsikter.
    Men min generella känsla är att dem väljer alliansen enbart för att det gynnar deras egen ekonomi. (Utav egen uppfattning)
    Jag har det bra ställt och vi kommer nog definitivt förlora ett x antal tusen om rödgröna vinner. Men jag kan verkligen inte sympatisera med moderaterna på något sätt.
    Kanske har att göra med att jag är uppvuxen i flerbarnsfamilj med riktigt dålig ekonoomi och en sjuk pappa, så jag vet hur det känns att vara en av dem som inte har något att röra sig med, trots att min (sjuka) far alltid jobbade och kämpade för att vi skulle få mat på bordet.
  • Hugful80

Hahahaha, vilka moderna årtal du hittade TS!

Titta! Jag kan också!

1967 - Sveriges Kommunistiska Parti byter namn till Vänsterpartiet Kommunisterna.
    1991 - Sovjetunionen upplöses, och Vänsterpartiet Kommunisterna byter namn till Vänsterpartiet.

Ska vi dra upp allt gammalt groll eller vad är det frågan om? Centern hade ett tag rashygien på partiprogrammet, är det nåt de står för i dag tror du?

Kissa och gå och lägg dig.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Kate Ryan
    J o a n n a skrev 2010-09-11 21:21:31 följande:
    Har jag inte ens hört talas om. Är inte heller rädd för moderater... Har en hel vänskapskrets full av dem, och jag respekterar deras åsikter.
    Men min generella känsla är att dem väljer alliansen enbart för att det gynnar deras egen ekonomi. (Utav egen uppfattning)
    Jag har det bra ställt och vi kommer nog definitivt förlora ett x antal tusen om rödgröna vinner. Men jag kan verkligen inte sympatisera med moderaterna på något sätt.
    Kanske har att göra med att jag är uppvuxen i flerbarnsfamilj med riktigt dålig ekonoomi och en sjuk pappa, så jag vet hur det känns att vara en av dem som inte har något att röra sig med, trots att min (sjuka) far alltid jobbade och kämpade för att vi skulle få mat på bordet.
    Vad skiljer detta sig jämfört med vänstern>?
  • Nathisen
    J o a n n a skrev 2010-09-11 21:21:31 följande:
    Du har helt rätt. Jag röstar blått bla för att det gynnar min familjs ekonomi. Jag är också uppvuxen i en familj med 5 barn, en mamma som jobbar som en undersköterska och med en pappa som har sysslat med lite allt möjligt mellan de arbeten han har haft. Under den perioden va det sossarna som styrde, på vilket sätt va det bättre då, än vad det är idag? 
  • J o a n n a

Vad menar du?
    Det jag säger är att jag TROTS att jag kommer förlora pengar kommer att rösta på rödgrönt, för att det gynnar folk som har det sämre ställt än mig.
    Jag kommer klara mig, och det kommer hjälpa många andra som just nu inte har det tillräkligt bra.
    Och om mina pengar nu råkar hamna hos någon idiot till bidragsfuskare, så är det inte hela världen. För de mesta av mina pengar kommer folk till nytta.

Det är MIN åsikt. Vad du röstar på är helt upp till dig.

• J o a n n a
    Nathisen skrev 2010-09-11 21:28:49 följande:
    Du har helt rätt. Jag röstar blått bla för att det gynnar min familjs ekonomi. Jag är också uppvuxen i en familj med 5 barn, en mamma som jobbar som en undersköterska och med en pappa som har sysslat med lite allt möjligt mellan de arbeten han har haft. Under den perioden va det sossarna som styrde, på vilket sätt va det bättre då, än vad det är idag? 
    Jag tro rinte det var bättre då, men jag tror att för en familj med de förutsättningar som du (och jag) kommer ifrån så blir det inte lättare med moderaterna vid makten.
  • Nick1700

Räkna upp vad dina vänner Vänsterpartiet(kommunisterna) har på sitt samvete istället!!

• J o a n n a
    Nick1700 skrev 2010-09-11 21:37:53 följande:
    Räkna upp vad dina vänner Vänsterpartiet(kommunisterna) har på sitt samvete istället!!
    Röstar inte på vänstern heller..
  • Nathisen
    J o a n n a skrev 2010-09-11 21:34:41 följande:
    Jag tro rinte det var bättre då, men jag tror att för en familj med de förutsättningar som du (och jag) kommer ifrån så blir det inte lättare med moderaterna vid makten.
    Det är ju det som känns, iallafall för mig, så motsägelsefullt. Sossarna har haft 12 år på sig att göra något innan de förlorade valet 2006. Varför skulle det bli bättre nu? 
  • Nick1700

Om du röstar på sossarna eller miljöpartiet så är det också en röst på vänsterpartiet(kommunisterna)

Svar på tråden Tänk på detta när ni röstar på moderaterna.