Inlägg från: J o a n n a |Visa alla inlägg
  • J o a n n a

Tänk på detta när ni röstar på moderaterna.

Visst är det från stenåldern. Men värt att tänka på vilka som grundat den moderata politiken.
    En tanke bara, inget påhopp på er som röstar blått (har nämligen en man som tänker göra det med)

Moderaterna genom tiderna DEL 1
    • 1904–1918: Nej till allmän rösträtt.
    • 1916: Nej till allmän olycksförsäkring i arbetet.
    • 1919: Nej till åtta timmars arbetsdag.
    • 1919: Nej till kvinnlig rösträtt.
    • 1923: Nej till åtta timmars arbetsdag.
    • 1923: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.
    • 1927: Nej till folkskolereform.
    • 1931: Nej til sjukkassan.
    •1934: Nej till a–kassa.

Moderaterna genom tiderna DEL 2:
    • 1935: Nej till höjda folkpensioner.
    • 1938: Nej till två veckors semester.
    • 1941: Nej till sänkt rösträttsålder.
    • 1946: Nej till fria skolmåltider.
    • 1946: Nej till allmän sjukvårdsförsäkring.
    • 1947: Nej till allmänna barnbidrag.
    • 1951: Nej till tre veckors semester.
    • 1953: Nej till fri sjukvård.
    • 1959: Nej till ATP.

Vilken tur att de inte fick igenom sin vilja då! Det lär ju ni moderater idag också tycka ... Eller??

• Svar på tråden Tänk på detta när ni röstar på moderaterna.
  • J o a n n a
    Kate Ryan skrev 2010-09-11 20:47:36 följande:

Men snälla vännen........

Och vart vill du komma med den nedlåtande kommentaren?
  • J o a n n a
    Farsan68 skrev 2010-09-11 20:47:43 följande:
    Intressant - har också reflekterat över att det har vänt. Nu är det de rödgröna som säger nej till allt!
    Men skillnaden är väl att moderaternas förslag numera till 90% enbart gynnar folk med bra ekonomi. (Även min familj)
    De saker som jag skrivit är saker som gynnat hela Sverige?
    Det är många av de saker på listan som gör mig stolt över att vara svensk i en värld där många andra länder fortfarande har politik från stenåldern.
  • J o a n n a
    Puttep skrev 2010-09-11 21:04:07 följande:
    J o a n n a:  du kanske borde läsa Sossarnas historia.

www.rebell.dk/2010/01/nazismen-alliansen-och-.../
    Intressant - Jag har dock inte påstått att jag är påläst... Däremot nyfiken och intresserad.
    Förvånar mig iofs inte speciellt det heller...
    Men det ärndrar inte min åsikt gällande att jag är extremt glad över att moderaternainte fick igenom sin vilja i de frågor jag har i ts.
  • J o a n n a
    Nathisen skrev 2010-09-11 21:05:22 följande:
    Ja det är saker som gynnat Sverige, och jag kan lova dig att det finns nog inte en enda moderat i hela sverige som inte tycker att detta är bra. Jag är nog mer rädd för kommunister som vill sänka fotbollspelares löner men gärna kanske höja lönerna för läkare och forskare , än vad jag är för en moderat. 
    Har jag inte ens hört talas om. Är inte heller rädd för moderater... Har en hel vänskapskrets full av dem, och jag respekterar deras åsikter.
    Men min generella känsla är att dem väljer alliansen enbart för att det gynnar deras egen ekonomi. (Utav egen uppfattning)
    Jag har det bra ställt och vi kommer nog definitivt förlora ett x antal tusen om rödgröna vinner. Men jag kan verkligen inte sympatisera med moderaterna på något sätt.
    Kanske har att göra med att jag är uppvuxen i flerbarnsfamilj med riktigt dålig ekonoomi och en sjuk pappa, så jag vet hur det känns att vara en av dem som inte har något att röra sig med, trots att min (sjuka) far alltid jobbade och kämpade för att vi skulle få mat på bordet.
  • J o a n n a

Vad menar du?
    Det jag säger är att jag TROTS att jag kommer förlora pengar kommer att rösta på rödgrönt, för att det gynnar folk som har det sämre ställt än mig.
    Jag kommer klara mig, och det kommer hjälpa många andra som just nu inte har det tillräkligt bra.
    Och om mina pengar nu råkar hamna hos någon idiot till bidragsfuskare, så är det inte hela världen. För de mesta av mina pengar kommer folk till nytta.

Det är MIN åsikt. Vad du röstar på är helt upp till dig.

• J o a n n a
    Nathisen skrev 2010-09-11 21:28:49 följande:
    Du har helt rätt. Jag röstar blått bla för att det gynnar min familjs ekonomi. Jag är också uppvuxen i en familj med 5 barn, en mamma som jobbar som en undersköterska och med en pappa som har sysslat med lite allt möjligt mellan de arbeten han har haft. Under den perioden va det sossarna som styrde, på vilket sätt va det bättre då, än vad det är idag? 
    Jag tro rinte det var bättre då, men jag tror att för en familj med de förutsättningar som du (och jag) kommer ifrån så blir det inte lättare med moderaterna vid makten.
  • J o a n n a
    Nick1700 skrev 2010-09-11 21:37:53 följande:
    Räkna upp vad dina vänner Vänsterpartiet(kommunisterna) har på sitt samvete istället!!
    Röstar inte på vänstern heller..
  • J o a n n a
    Nathisen skrev 2010-09-11 21:40:03 följande:
    Det är ju det som känns, iallafall för mig, så motsägelsefullt. Sossarna har haft 12 år på sig att göra något innan de förlorade valet 2006. Varför skulle det bli bättre nu? 
    Men vad menar du? Tycker du det blivit bättre med moderaterna?
  • J o a n n a
    Nathisen skrev 2010-09-11 21:47:08 följande:
    hahaha är inte det rätt uppenbart? Ja, jag tycker att det har blivit bättre med Alliansen, självklart finns det undantag som inte varit bra, men jag tror att om vi ger dem 4 år till, så kommer vi verkligen kunna se mer fördelar med deras politik. 
    Och jag tror att det kan bli tvärt om. Förhoppningsvis har sossarna fattat att något gått snett och insett att de inte kan vara så bekväma och att de inte är självklart för dem att sitta kvar.
    Det är vad jag tror kommer göra dem bättre.
  • J o a n n a
    Verkligen skrev 2010-09-11 21:49:48 följande:
    Måste säga att Alliansen skötte "finanskrisen" väldigt snyggt. Sverige kom igen ganska snabbt. Dessutom är Reinfeldt grym. Han har pondus och är ett bra ansikte utåt för Sverige. Han & Filppa är ju värsta powerparet.
    Hoppas verkligen att dom blå får sitta 4 år till.
    Finanskrisen? Experterna varnar ju för att den inte ens är över... Det har ju bara pumpats in massa lånade pengar för att lätta den.
  • J o a n n a
    Verkligen skrev 2010-09-11 22:04:14 följande:
    Nej den kanske inte är över men Sverige har inte lidit så mycket som vi hade kunnat. Mycket tack vare en jäkligt bra regering. Hade Mona Sahlin stått vid rodret så hade det nog gått käpprätt åt helvete.
    Men på vilket sätt gick den bra? För oss i storstäderna kanske... Fråga dom ute i landet på vilket sätt finanskrisen flöt på bra för dem!
  • J o a n n a
    Verkligen skrev 2010-09-11 22:14:55 följande:
    Jag kommer från en liten stad på landsbygden. Känner ingen som blivit påverkad. Har inte ens hört att nån blivit det heller.
    Typ hela industrin blev drabbad... Du måste ha hört om alla som förlorade jobben?
  • J o a n n a
    Nightmare skrev 2010-09-11 22:51:39 följande:
    Gamla meriter är väl aldrig någonting att skryta med. Syn d att du inte kom med fakta som var relaterat till med vad de har ställt till med de sista åren som faktiskt är relevant för valet...
    Jo, jag förstår vad du menar. Men detta var helt nytt för mig, och eftersom jag ändå skulle kalla mig relativt mittemellan rött och blått så var det lite relevant för mig. Sen har jag aldrig trott att det ska totalvända alla osäkra väljare som läser detta. Som det står i ts, värt en tanke helt enkelt. Behöver inte vara mer än så.
  • J o a n n a
    VanligLitenMy skrev 2010-09-11 22:26:39 följande:
    Min kompis man blev varslad .... i 3 månader, så nu jobbar han med exakt samma grej igen :)
    Tror inte din vän är direkt representativ för alla dem som förlorade jobben. Det finns fortfarande många av dem som förlorade sina jobb pga krisen.
    Visst... Efterfrågan inom industrin har ökat sen krisen, men den är ju långt ifrån vad den var innan. Bara att räkna ihop.
  • J o a n n a
    REXX skrev 2010-09-12 11:45:33 följande:
    nu får du allt läsa på...det är 100 000 fler som arbetar i dag än sista året när det var sosse styre trots att det har varit den värsta krisen sedan 30-talet. Det är ingen som är riktigt sjuk somtvingas jobba detta är bara en myt och det har inte tagits bort några social bidrag. Hur tänker man när det enda man strävar efter är bidrag?
    Men Reinfelt komfirmerade ju infon om att det var 100 000 färre som har jobb idag än på valdagen för 4 år sen :S Däremot så hänvisade han till krisen, vilket jag kan förstå till viss del. Men det är ändå ett misslyckande!
Svar på tråden Tänk på detta när ni röstar på moderaterna.