• Vi 5

*~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*

Hej på er, jag är en gammal tempare som har tempat mig till två barn Jag kikar in här då och då och har läst lite på senare tiden eftersom jag återupptagit mitt tempande. Jag känner också Trassel som tempade samtidigt med mig när vi skulle försöka få till barn nr 2. 
    Nu undrar jag om det är ok att ställa en fråga till er kunniga som jag inte hittar något svar på på FF? Jag tror att jag hade äl i natt (kl 3 ca), det grundar jag på att sent igår hade jag stark äl-värk och i natt vaknade jag av det vid 02.45 och kl 03 släppte värken plötsligt. Jag brukar ha äl på dag 14 el 15 och har nu haft alla tecken plus värk, och idag är det dag 15.Min temp har ännu inte gått upp, (bara 0.1 högre i morse).
    Det jag undrar är om någon vet mer exakt hur länge efter att ett ägg har släppt (i timmar) som tempen går upp? Eller som har någon egen erfarenhet? På Fertility friend går det bara att läsa sig till att det är dagen efter att ägget släppt som tempen går upp. Följdfrågan är : jag fick inte med mig maken på någon barnverkstad i morse, tror ni att det är försent i kväll? Jag är 39 år och tänker att ägget kanske inte lever mer än 12h, eller har någon här någon annan uppgift om det? 

• Vi 5

Bubblamaj, tack Ska se om jag ska lägga in mig i charttråden, har eg. tänkt att bara tempa en cykel för att se om kroppen är "som vanligt", för jag blir så himla besatt nära jag börjar tempa och jag har inte bestämt mig för om jag orkar det .-)

AnnJan, ja, jag kanskeskrev lite konstigt, men jag tänkte att om ägget "i normala fall" lever 12-24 timmar så kanske det i min ålder lever max 12 h, men i värsta fal mycket kortare? Och funderade på om någon hade sett någon statistik på det. Fast då blir man kanske bara ledsen. Det låter som en bra ide´att tänka att det är individuellt (och att jag förstås har jättebra ägg   ).

2barnsmamma oj den där sista jobbiga dan innan man vet. Håller tummarna!

• Vi 5

AnnJan, då hoppas vi på moget ägg

Bengalen, nej det är ju inte säkert förstås! Bra att bli påmind om det!

2barnsmamma84, jag känner inte till din historia, men det låter jobbigt om sambon inte vill ha fler barn nu, men du vill. Eller missförstod jag dig, du kanske inte ville ha fler barn nu du heller?! 

Nu har jag lagt till min kurva. min temp gick upp i dag som jag hade trott eftersom jag ju trodde att äl var i går dag 15, MEN då ritade FF ut ett kryss två dagar tidigare, på dag 13. Det tycker jag var väldigt konstigt, tempen är ju mycket högre i dag, och jag är rätt säker på att det var i går. Men kanske ändras det när jag har några tempar till. Om det var i går natt om jag tror var det förmodligen för tidigt med försök dag 13 och försent i går, ca 18h efter jag tror att ägget släppte, så jag har inga större förhoppningar på att vi har lyckats. 

• Vi 5

2barns mamma, då hoppas vi att det inte är något just nu. Det låter som att du hellre skulle vilja vänta lite tills den lilla har blivit större och ni fått ihop det ekonomiska. Det är ju förstås jättejobbigt att tänka på abort, men ibland kan man ju behöva överväga det som alternativ, livet i övrigt måste ju fungera också och man kan ju behöva sin kraft och energi till den familj man redan har. Stackare, jättesvårt dilemma, och det är ju bara du (och din familj) som tillsammans kan avgöra hur du ska gå vidare i så fall. Det låter ju i alla fall om man ska försöka vara positiv att du har lätt att bli gravid.
    Har din kropp kommit igång så snart efter förlossningen alltså!? För mig tog det 9-11 månader innan jag fick mens och äl igen. Men det är ju så olika förstås!

annJan, jo på dag 13 var det äggviteakigt, men fortfarande rätt tunt. Krassa, negativa jag funderar dock på om inte åldern även hos mannen påverkar överlevnadstiden hos spermierna...

Kinderägg, hoppas att han är pigg då

• Vi 5

Ceke, vilken jättefin kurva du har, tråkigt att höra att du inte har så mycket hopp, de närmsta temparna kommer väl visa hur det blir.

Bubblamaj, din kuraa ser också stadig och fin ut.

Hur är det med er andra, inte så många som ligger i BIM listan? Det skulle vara kul om ni lägger in er där när ni vet ungefär när BIM blir för jag gillar att kolla på kurvorna!!! men det är jobbit att leta i alla hela tiden

• Vi 5

Egentligen skulle man ju bara kunna flytta de som inte registrerat tempar alls de sista två (eller 1?) månaderna till "uppehållsrummet" och skriva ut att vi flyttar de som inte varit aktiva på 2 mån (1), men att det är ok att när sm helst flytta tillbaka sig. Jag kollade igenom alla nu och det är ju rätt många som inte registrerat några tempar alls sedan i december. Det borde man väl inte ta illa upp för? Om man tittar in regelbundet men inte skriver så ofta kan man ju bara flytta tillbaka sig om man vill vara aktiv igen.

Kul att det snart blir flera bim-datum att hålla koll på

• Vi 5

Bubblamaj, bra initiativ och vilken fiiin kurva du har!

Ceke, din kurva ser verkligen lovande ut!

Kinderägg, heja på

AnnJan, kämpa på, det ser ju ut som att det kan vara dags snart om man jämför med din förra kurva. Är det andra cykeln du tempar, eller har du fler cykler att jämföra med?

MiAmore, vad tråkigt, men det låter som ett genomtänkt beslut, jag funderar ju på att göra samma om det inte blir något denna månad, vilket jag nog inte tror.

FF flyttade nu min äl till dag 15 som jag trodde, skönt, fast tempen är inte så hög som i mina förra kurvor. Tror att det är för att jag nästan alltid vaknar vid 5 och lyfter över sonen till vår säng och sedan ligger vaken el tom pratar en stund med sonen innan jag tempar.

• Vi 5

ceke, ja just det, det skrev du ju tidigre, föråt, jag har inte hunnit få koll på er riktigt! Men är det ett bra tecken på att tillskottet fungerar att kurvan ser så fin ut? Fast det verkar ju inte vara något bra tecken med ständiga blödningar förstås. Hoppas du har en bra läkarkontakt så att du får bra hjälp.

• Vi 5

Åh vad skönt att höra 2-barns mamma, jag har funderat på hur det gått. Det låter som att det blev ett rejält skrämskott.

Ceke, nej det låter konstigt att de inte bryr sig om cykeln alls, och inte bra att få träffa så många olika, då får man ju ingen kontinuitet.  Stå på dig, och om det är någon du gillar så försök hålla fast vid denne. Ta med dig kurvan där du fyllt i alla blödningar så kan du visa upp den med så kanske det blir tydligare för dem hur besvärligt det är. Ibland måste man verkligen vara övertydlig verkar det som och ibland kan man tom behöva överdriva... Det låter i alla fall som att du är bestämd på att få bra hjälp nu, och det är bra

• Vi 5

2barnsmamma, Så skönt att du blev så glad och att du kan njuta av dina barn! Om ni vill vänta 3-4 år så kan ju spiral kanske vara ett bekvämt sätt att slippa oroa sig. Jo, tack är på dag 3 efter ägglossning och vi har i alla fall fått till två försök så det känns rätt bra, även om det inte känns som att det var något av dem som blev någon fullträff.

Bubblamaj, ja, jag tänkte det när jag såg din kurva att de två följande temparna nog är kritiska. Hållertummarna!

AnnJan, ja det är ju taskigt att haså lång kurva, då får man ju färre chanser på ett år...Men om äl kommer samma tid i cykeln så är ju det i alla fall ett bra tecken! Jag är själv ruskigt tacksam över mina cykler som alltid haft och (än så länge verkar hålla) normallängd.

Svar på tråden *~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*