• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

barbamamma: men va typiskt att din make inte kom hem istället så ni kunde åka o hansla, håller med dig om att imorgon kommer det vara smockfullt!! här är det fullt med folk överallt redan idag så jag funderar om man ska ut o handla lite på själva påskafton istället .

jo det blev dålig stämning pga att hon trodde vi backade ur alla möten för att vi inte VILLE ha mötena, inte för att jag faktiskt har varit såpass sjuk . och så hade beroendeterapeuten antagligen pratat med henne och hon tyckte väl det var lite jobbigt att jag tappat förtroendet för henne och att det hände lite "plötsligt". men jag var ärlig och sa att hon faktiskt lekte amatörpsykolog i höstas när vi började prata om min barndom och hon klampade i klaveret i saker som hon skulle förstått om hon var utbildad och hade kunskap om såna som växt upp i missbruk. jag vet att jag inte fungerar "normalt" pga min uppväxt, det är därför det är skönt att träffa någon som verkligen förstår varför. och det handlar väl i slutändan om att jag faktiskt vill sörja klart min barndom och sen gå vidare på bästa sätt, inte för att hon är skitdålig, men kan jag få en som är mer kunnig så väljer jag såklart honom. så vi fick rett ut en hel del iaf .

jag tänkte inte på att ni har en massa kunskap om vårdbidrag, men jättebra att ha dig o fråga också om det blir aktuellt . va härligt att du finns alltså!! barnpsykologen tyckte att jag i såna fall kunde leva på vårdbidraget o stanna hemma på heltid, men jag är ju inte 100% säker på att Noah har autism så man kan ju inte räkna med att få pengar innan utredningen är klar. o den blir väl antagligen inte klar förrän senare i höst iafObestämd. så man får väl se, är iaf skönt att kunna lämna över skiten till andra o få koppla av lite

• lunaria

barbamamma: ja nu kommer vi ju få hjälp av kuratorn med att skriva en ansökan i såna fall,men hon sa att den bara gäller 1 år i taget så det verkar ju kanon om man kan få beviljat längre. jo kuratorn sa ju att det lägsta beloppet ligger runt 1500kr utbetalt och barnpsykologen är lite lustig för hon verkar tro att Noah har grava problem, men det tvivlar jag en del på . däremot ska barnpsykologen se till att psykiatrin tar och utreder Dan ordentligt för autism, som det är nu kan han inte få hjälp av habiliteringen om han "bara" har ADD...vet inte hur jag ska tänka om det hela, det är nog bara till att tänka att allt ordnar sig efter att utredningarna är klara . fast sen sa dom att psykiatrin får faktiskt gå in och försöka hjälpa Dan med hans diagnos, det är inte meningen att jag ska kompensera för hans brister utan han ska hitta sätt att kunna hantera sin diagnos så jag slipper ta hela lasset jämt. var väl på tiden att någon inser det .

glittrax: nää hoppades verkligen att det hade satt igång för dig nu . förstår hur det känns, otroligt frustrerande i slutet av graviditeten!! fast iofs skajag väl inte kommentera så mycket ang det, gick väl med värkar ett antal dagar utan att förstå att det verkligen var värkar. men pinvärkar är ju annorlunda!! har du haft det fortfarande om nätterna?? kan ju inte göra annat än att hålla tummarna för att det sätter igång på allvar snart!! kram på digHjärta

suck, vilken natt!! grannarna festade till kl 3 inatt, Noah var vaken från 3-4.30 och då vaknade Linn istället o vägra somna om!! fasiken va trött man är nu dåSkrikandes. och så tog jag en insomningstablett precis efter att vi kollat på vampire diaries igårkväll så jag drömde om vampyrer o rena blodbad de stunder jag väl somnade imellan. *zzzzzznark*

• lunaria

barbamamma: nää fyy säg inte att din syrra har endometrios av allt man kan råka ut för . i såna tillfällen kanske man faktiskt hade velat vara ovetande om det!! men har hon haft smärtor och liknande man kan få, eller har hon aldrig ens kunnat misstänka att hon hade det??  fruktansvärt, vilken chock det måste komma av att få reda på det ju!! jag förstår att det måste kännas jobbigt för dig också som inte vet vad du ska säga eller göra för henne,det är svår situation

jo vad jag förstod det som så kunde man bara söka ett år i taget, men jag kan väl ha missuppfattat också, var så himla seg under mötet!! hade ju så magont hela tiden.

igår kom dessutom mensen så jag är lagom glad . hann sova någon timme igår iaf under dagen. hade först tänkt haft Noah hemma igår, men vi alla var så trötta så för att få någon vila så fick han gå dit iaf. fröknarna hade köpt lite påskgodis och på dagis kan han minsann äta godis

idag får vi lite öväntat besök av en vän som hade vägarna förbi. jag är lite trött för hon sa sist när vi pratade att vi kunde ha knytkalas då Linn och hon fyller år på samma dag o jag bara 3 dagar före. men igårkväll ringde hon sent o sa att hon skulle komma hit och vi har ju inte fixat någonting. får slänga ihop nån enkel tårta bara och så, men det är lite tråkigt för vi hade planerat att köpa present till henne på en affär som har jättefina grejer o nu när det blev så kort varsel hinner vi inte gå o köpa där för de har stängt hela påsken...

• lunaria
    x-girl: ja alltså om han "bara" har ADD så har han rätt till hjälp och stöd via psykiatrin, eventuellt att han kan gå på informationsmöten på habiliteringen ang ADD, men skulle han dessutom ha autism så blir han inskriven hos habiliteringen och de tar över alltihopa o ser vilken hjälp han är i behov av. så det var viss skillnad, hade ingen aning om att det kunde vara så!!

jo de sa att om jag håller på att bearbeta min barndom så är det mycket som kan komma upp till ytan som jag kan få problem med och ha svårt att hantera om det blir möten både hos psykologen och beoendeterapeuten. och det kan jag väl på sätt och vis hålla med om och det är väl därför så många psykologer har försökt lägga locket på tidigare år för mig, men samtidigt NÄR är någonsin rätt tidpunkt att bearbeta min barndom kan jag då undra?? om det är min barndom som orsakar en massa problem för mitt mående i nuet så kommer jag ju aldrig att kunna må bättre om jag inte bearbetar den. de vill alltså mer att jag ska vänta tills jag mår lite bättre, men den strategin tror inte jag på helt. ska iaf till min beroendeterapeut innan det stora gemensamma mötet så jag hoppas att han kommer kunna tala för min sak o det som jag vill göra .

synd att du inte hann med så mycket som du önskat,men jag kollade på bloggen o det såg väldigt fint ut iaf . är som sagt lite avundsjuk, det blir så snyggt som jag skulle vilja ha det här hemma!! 

barbamamma: just ja, glömde kommentera ang "att-göra-listan" till din man,jag tycker det var en skitbra idé, hoppas bara han nappar på det också . fast du kanske kan sätta en tidslinje så det blir klart tills tidningen ska komma o göra reportaget .

tänkte bara önska er alla en riktigt Glad Påsk{#emotions_dlg.flower}.

skickade förresten ett meddelande till Pilea häromdagen,,men har inte fått något svar så jag hoppas inte något allvarligt hänt henne . saknas ju här i tråden!!

vet inte om jag kommer vara inne nå't här imorgon. Linn har feber så vi har iaf ändrat våra planer till påskmiddag hemma,kanske blir mysigt ändå . grinig är hon iaf så vi får väl se om det blir nå'n sömn inatt . ska nu äta lite pizza o dricka nå't glas vin. ha en bra påsk som sagt!!
  • lunaria

barbamamma: nää va trist att din make inte sätter igång med det han skulle . du får tjata på honom för du ska väl slippa göra allt när du dessutom har hela barnaskaran att ta hand om!!

så bra att Abbe äntligen ska fåbesked ang ögonprotes, men hoppas verkligen de säger vad de sagt innan liksom!! för han verkar ju själv bekymrad över sitt öga och att det ser ut som det gör .

hoppas verkligen lexan kryar på sig till operationen så den inte ställs in!!

tack . vår ekonomi är ju som den är och Linn fyller år på tisdag så jag fick nöja mig med lite pussar, härlig mat och mjukglass som är faktiskt något jag skulle kunna äta ihjäl mig på om jag hade fri tillgång till det .. jag drack lite vin och cider på kvällen och hoppsan, vart faktiskt lite berusad . Dan hade jättekul åt mig och jag med för den delen, haha, men idag är det liiite segt . Dan gjorde i ordning lite mat igårkväll för att vi skulle få äta i lugn o ro så det var nice

Linn''s feber försvann, men hon var lite grinig pga tänderna!! vi fick en chock igår då vi upptäckte att kläderna hon hade på sig förra helgen plötsligt var för små . tänkte först om just tröjan krympt, men nää alla överdelar i storlek 80 var för små!! det är precis som hon över en natt växt några cm på längden och bredden och alla tröjor var några cm korta i ärmarna . så det var ju bara att i all hast plocka fram st 86 .

sen är hon väl lite rolig för hon har lärt sig att snyta så hon går o snyter sig jämt i papper. tyvärr inser inte ungarna det där med hygien så de lånar pappersnäsdukar av varandra om man inte är observantKräks. mycket har hänt med Linn nu, hon säger ännu mer saker som "Noah", "usch", "glass", "macka" mm. det ända vi går o väntar på nu är att hon ska börja gå själv då .

nä blir att kanske röja lite i köket. igårkväll kom jag in i köket och skrattade o frågade Dan om en tromb har varit på besök i köket. jag var redigt berusad, men jag minns dock klart o tydligt att han sa att "han inte ville stöka för mycket när ungarna sover o han lovade att ta hand om det idag". imorse lovade han också det, men jaa, mycket ord och lite verkstad som vanligtObestämd 

• lunaria

undrar förresten hur ni spänner fast era ungar i matstolen?? vi har ju en rem runt magen på henne, men hon har lärt sig hur hon ska komma ur den ändå fastän den är spänd till max...

fick dessutom en glad överraskning då jag säljer ett par ridbyxor på tradera och skulle mäta midjan. jag inser att jag minskat 27 cm i midjan sen 2 år tillbaks . det var en chock, visste ju att jag blivit smalare, men 27 cm är ju jättemycket!! vill inte skryta, men jag kände mig rätt så glad idag när jag kom till insikt . Dan sa det också, men "där ser du ju" . jaa, men jag ser fortfarande samma person i spegeln som alltid så hur ska jag kunna tänka annorlunda .

• lunaria

evanor: du är tidig ute med julklapparna hör jag . tack, jag har inte tränat det minsta måste jag faktiskt erkänna.mina graviditeter har varit som rena bantningskurerna för jag led av närmast fetma innan jag blev gravid. har åkt jojo en del med vikten innan dess. nu har jag varit rätt så mycket sjuk så jag gissar att det är minskad aptit som gjort en del också. sen är Linn en otroligt aktiv tjej så jag kanske rör mig mer än vad jag brukar. fick giftstruma efter Noah föddes så jag tror att varje gång jag nu orkar minsta lilla så är jag igång för jag minns hur stillasittande jag var när jag var så sjuk...

ain: tack så mycket .

barbamamma: haha, det blev ju lite action i din karl ändå då till slut . jag har ju läst på fejjan, är impad över hur långt ni redan kommit med det . synd att de byggt taket runt garderoberna, lite fuskbygge hos er med då .

oj vilken kille, va roligt att han har blivit så aktiv och säger mamma . kan du inte visa bild på honom, hade varit kul att se hur det blev med luggen . va kul att du redan fått klippa!! Linn's hår har också växt jättemycket i det senaste, Dan är sugen på att ta saxen då det blivit som tussar ut vid öronen, men jag har förbjudit honom o sagt att han åker ut om han rör hennes hår . oj shit, är han så stor . vi använder just nu st 5 i blöjor till både Linn och Noah. Noah är så hemskt smal så på honom sitter inte de större storlekarna uppe . jag tycker iaf st 86 är stort med tanke på att Noah hade vissa av dessa kläder för bara ett år sedan .
    ja vi har en antiloop från Ikea o spännet är ju skitdumt!! vet att vi ska ha ett annat liggande, frågan är bara var . Noah har aldrig velat ta sig ur barnstolen så det är en ny upplevelse...

ja 27 cm är ju jättemycket, hade gärna velat dela med mig om jag kunnat!! kan inte fatta att jag skulle lyckas gå ner i vikt bara jag fick barn!! men min mamma var likadan, hon var riktigt tjock som ung och ju äldre hon blev och efter alla graviditeter så blev hon jättesmal så det kanske sitter i generna ändå . fast jag kan ändå inte riktigt förstå,det tar nog ett tag innan jag ser mitt rätta jag i spegeln .

fyy jag har åkt på världens bihåleinflammation . har legat däckad hela dagen. har så fruktansvärt ont överallt och speciellt huvudet och nacken värker jättemycket. men det är totalt täppt i bihålorna, har inte fått ut det minsta snor här idag. igår tänkte jag att min förkylning är nog över snart, haha, det var väl önsketänkande. så om jag fortfarande är lika dålig imorgon så blir det nog att sätta sig på akuten förjag har varken lukt eller smaksinne kvar och så värken på det då. är lite synd att det inte kom liiite senare, har ju ändå läkartid på torsdag!!

Noah har varit lite jobbig idag. ju äldre han blir desto mer tror jag faktiskt han har någon form av autism, även om det skulle vara en lättare variant så är det nog så. nu när han väl tycker det är okej att bada och då tjatar om att bada hundra gånger per dag så har han blivit rädd för annat han inte alls varit rädd för innan. när man går ett steg framåt så går man två steg bakåt med andra saker. tyvärr förstår väl inte Dan riktigt hur han ska bete sig, i vilken ordning han ska göra saker för att slippa att Noah låser sig så totalt så det blir väl extra jobbigt en sån här dag när jag inte orkar vara med på samma sätt och göra saker i rätt ordning och framförallt inte finnas där för Dan o översätta till honom vad Noah vill. suck!! fast jag måste ju lita på att han fixar situationen även om jag inte skulle vara hemma. och Dan låser sig i sin tur när han ser Noah's reaktion. tror Dan tycker det är lättare att vara med Linn på det viset, det märks och det gör mig samtidigt lite sur för även om Noah är lite annorlunda så måste han ju bli sedd han med av Dan. längtar en del tills utredningen blir klar, om Noah har autism så får vi ju utbildning i hur man ska bete sig mot Noah och det skulle nog vara väldigt bra för Dan's del iaf!! sorry att jag öser ur mig, men Dan är så jobbig att prata med ibland som ni vet

• lunaria

x-girl: stackars Arvid,hoppas han kryar på sig snart!! men jag tänkte också direkt att han kanske håller på att få tänder?? för han sover bra annars??

oj vilken skum mens du har, hade önskat att min kom med så långt mellanrum . fast tråkigt att du känner dig grinig,som barbamamma säger så kanske du skulle behöva ta något för humöret just då. fast jag förstår om du blir sur över Andreas, Dan kan ju också sätta sig och "ta det lugnt" bara han hittar chansen till det fastän det finns massor av saker att göra . det är otroligt stressande att en människa kan ta det så lugnt när arbete välleröver en själv!!

ang Noah så upplever jag honom bara som annorlunda, vet inte vad jag ska sätta fingret på. det han nu blivit rädd för är att ställa sig på pallen i badrummet eller vara på några höjder alls, han gråter oftast då. och det sa de på förskolan också, helt plötsligt ville han inte ligga på skötbordet utan stå och bli bytt på. och det hände ju typ samtidigt som han började tycka det var roligt med bad och kladd. så det känns mer som en fix idé om du förstår vad jag menar?? sen kan han låsa sig otroligt om man inte gör saker i rätt ordning och han har blivit så petig med kläderna och hänger upp sig på att han inte har vantar eller mössa längre. han kan ju knappast frysa när det är 20 grader utomhus, utan han ska bara ha saker så som de varit förut lixom. och det är just när rutiner ändras som han kan bli totalt hysterisk och okontaktbar och hänger upp sig på det som blir "fel". årstidsförändringar är inte roligt på det viset, hade velat bo därman kunnat haft samma kläder på honom året runt .

barbamamma: oj ni har verkligen kommit långt . härligt att det händer saker . ja om det mesta är konstigt byggt så är det nog fuskbygge ändå. men det är alltid konstigt att "byggexperterna" fuskar som mest. det är därför jag lessnade på att kolla på Martin Timell på tv, han kom med lite väl många "knep" som mer liknade fuskbygge .

nä du, pc tar de inte o skriver ut längre oavsett om ens sänka är skitdålig . läkarn på akuten förklarade att de skriver inte ut det längre då man i slutändan blir resistent mot det. de skriver nästan aldrig ut antibiotika länge...

jag ångrar så jäkla mycket att jag gick till vc iaf!! fick en AT-läkare som trodde jag hade antingen hjärnhinneinflammation eller hjärnblödning och skickade iväg mig med ambulans till sjukhuset trots att jag sa tydligt att jag brukar få så här när jag har kraftiga bihåleinflammationer!! och efter att hon började prata om sjukhus flera gånger så slogs ångesten på till max . så jag blev ju såklart lite okontaktbar pga det. träffade iaf på jättebra vårdpersonal på akuten som läst igenom mina journaler så jag fick lugnande då de var rädda att jag skulle rymma därifrån innan de verkligen konstaterat att jag mår okej o kan ta mig hem. usch vilken hemsk dag . och så konstaterade läkarn att jag antagligen fått migrän .  jag fick utskrivet sån där utvidgande grej för bihålorna så nu väntar jag bara på att allt snor, var och blod ska komma ut  

fick inte så mycket tid med lillskruttan på hennes födelsedag som jag önskat idag. hon fick en hopphäst (eller heter det så??) och imorgon får vi köpa lite mer presenter. skulle ha köpt de idag ju,men det blev lite sent.hon vart iaf glad i hästen även om hon mest skulle pussa på dens mun . hon har blivit så himla klättrig av sig de senaste dagarna så det passar ju bra iaf. 
    och sätter man på vattnet i badrummet så ställer hon sig på barnpallen och tvättar händerna själv, duktig snutta hon är Solig. och äntligen har Dan fått tummen ur till att sänka ner spjälsängsbotten till lägsta hack, hon har varit nära på att klättra ur flera gånger juTyst

nä nu blir det att vila lite, är bara liite trött

• lunaria

barbamamma: men herregud, förstår att du är förbannad, 20 mil är ju en jäkla resa . såå onödigt med alltihopa, varför fånar hon sig på det viset??!! puh, hur lång tid tar det innan hon får opereras nu då??
    skönt att Abbe iaf får protes så han blir glad iaf
    ja men så där är Noah också, detta år har vi iaf lyckats få på honom skjorts när det var så varmt, förra året drog han ju bara ner dem. samma sak är att strumpor måste på först, sen byxa och sist tröja och så är det alltså jämt här hemma. om man gör i fel ordning så vrålar han. och samma procedur ang mat och liknande, tar man inte fram brödet först så sitter han o grinar. 

jo snacka om att göra en höna av fjäder, herregud va dåligt jag mådde. höll på att svimma av ångest närjag var på väg därifrån så sköterskan fick ta tag i min arm för det bara snurrade. så jag mådde sämre efter den resan än innan. och jag som verkligen är sådan som inte vill vara i vägen eller ta upp någon plats lixom och så fick man åka in o så var allt okej. det var ju inte direkt jag som ville åka in, men jag kände mig skyldig iaf. tänk om någon miste livet pga mig lixom!! sen måtte det varit en idiot till läkare som satte prio 1-larm dessutom så ambulanspersonalen var ju måttligt chockade över att jag var vaken iaf .

x-girl: japp, ambulans och jag var fastspänd o hade syrgas så jag var ju måttligt road. kanske lika bra att jag satt fast, annars hade jag nog hoppat ur, det är inget man vill åka om man lider det minsta av klaustrofobi . jo då, tabletterna hjälper jättebra så jag mår mycket bättre idag så som jag brukar göra när jag får de. bara synd att de är på recept annars hade jag ju bara hämtat ut sån't när jag märker att mina förkylningar blir för långdragna o slippa det här med läkarbesök . bra att din terapeut tog dig på allvar ang pms-besvären,kanske du kan testa hormonspiral ändå . för min del försvinner inte min pms-ilska förrän efter den tredje dagen med mensen, men choklad och muffins brukar ju kunna bota det mesta .

typiskt att Andreas inte kom hem o berättade så värst mycket,kanske bara är o vänta o se hur det blir . Dan är ju likadan, får varken ut det ena eller det andra ur honom .

jo tack för att du skriver om Selma, det är lugnande faktiskt. hans rädslor är väl iofs inte det största problemet utan det är allt annat och nu upplever jag faktiskt att han inte är helt med, kan gå från ena samtalsämnet till ett helt annat och så kan han få för sig att mitt i nå't samtalsämne fråga om glass. det är därför det är så svårt att tyda honom för ena stunden kan han leka med en burk och pratar om burken hela tiden och sen kan han säga "bok" fast burk och bok låter likadant när han uttalar det så man blir helt förvirrad. och samma sak ang papper. han är ju papperstokig och ska be om pappersnäsduk typ 100 ggr/dag oavsett om han behöver det eller ej, men helt plötsligt kan han mena att han vill ha papper o rita på. jaa det är mycket han hakar upp sig på o just att rutiner ska vara exakt de samma från dag till dag. sen har han väldigt dålig fantasi, om han fått för sig att en sak heter något visst så ändrar han aldrig det utan "låser sig" fast i det. och det var väl ungefär det som specialpedagogen sa är att han verkar sakna lite fantasi att gå vidare, utan låtsas han dricka te så kan han inte låtsas att det kan vara något annat än te i koppen.

nä bitring fattar inte Linn mycket av heller, däremot gnager hon sönder vårt vardagsrumbord + allmänt lite av varjeSkrikandes. men idag var vi i en leksaksaffär och hon fick välja ut en egen leksak och då hittade hon en rosa gummidinosaur och just den har hon tuggat en hel del på . fast det är samma material som på bitringarna så jag fattar inte vad som är skillnaden, men men .
    jo hon är väldigt duktigt på att fixa en hel del, det som jag blir mest fascinerad av är ändå talet så nu för tiden hör man inte om det är Noah eller Linn som pratar med en för så lika är de rent språkmässigt...

idag var jag till beroendeterapeuten iaf. shit, sanningen är ibland alldeles för jobbig att höra, har dessutom fått hemläxa + att jag MÅSTE på ett möte på Acoa innan nästa gång. Dan fick ta skruttan till bvc medan jag var på möte, stackarn fick två sprutor nu så hon var lite trött efteråt . får kolla senare,men Dan sa att hon väger runt 9kg nu iaf och är ca 77 cm lång.

• lunaria

glömde berätta igår att jag fick sms från pilea och tro det eller ej, men hon lever . tydligen krånglar Bahnhof och har lagt in någon spärr så Telia kan inte koppla in sig som det ska. herregud, jag hade nog fått internetabstinens till 1000 om jag varit i den situationen . då är det bara Glittrax och CA som man undrar lite hur det går för, ni saknas!!

fy jag mår skitdåligt, jag var hos läkarn som stämplade mig som hypokondriker och hon kunde inte hjälpa mig med något så det var bara jobbigt att vara där idag...orkar inte mer nu känner jag . orkar inte kommentera något just nu, kommer in senare. är så fruktansvärt trött o ledsen Gråter.

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)