• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Lappen: Noah blir 5 år den 2/11 och Linn blir 2 år den 26/4

7michelingodingar: jodå, går bra med packning o allt. denna gång var det dock svårare att få ihop folk till flytten så jag får hyra hjälp för att få iväg möblerna och sen kommer en vän på lördag så hjälper Dan också att lasta bananlådor o grejer. så allt är under kontroll tror jag .

x-girl: ååh va fint det blev i Selmas rum . som sagt är jag väldigt avis på henne, skulle själv vilja ha ett sån tapet . så skönt för er del att hon sover i egen säng nu, det måste ju kännas otroligt bra!! hoppas hon fortsätter med det .

skönt att inte din pms höll i sig så länge då

i onsdags var det en otroligt bra dag. det var dags att lämna min anhöriggrupp. jag har inte varit där på nästan en månad pga sjukdomar o möten och nu kommer det bli så mycket med autismutbildningen så jag kommer inte hinna med möten på över en månad o då valde jag att sluta. känns otroligt att jag var så deprimerad för ett år sedan o känner så annorlunda idag . jag känner mig inte som samma människa längre tack vare min terapeut!! jag fick ett så fint avsked av goa tjejerna o min terapeut där jag fick stå i mitten o de önskade mig lycka till med hjälp av sinnesrobönen. det har ju varit fler som slutat tidigare, men det är bara jag som fått ett sån't avsked, men jag vet att jag betyder lite extra för min terapeut . vet inte hur många gånger han har sagt att jag är ett perfekt exempel att ta, att jag gjort allt rätt under detta år. det känns skönt att veta när jag tvivlar på mig själv . känns lite vemodigt att sluta, men jag känner att det är rätt ändå . dock så är jag 120% säker på att min terapeut kommer ringa för att kolla så allt är okej haha. . 

igår o idag har inte varit så tokigt heller. igår var jag och fikade med en kompis och idag så har jag, Dan o ungarna varit iväg o ätit pizza. vi har också kollat in lägenheten och Linn sa skrytsamt till Noah "Linn sova här". Hon såg lite purken ut när jag sa att Noah fortfarande ska sova i samma rum som henne .

imorgon har vi bokat eckerökryssning så det ska bli så kul . har varit lite orolig med tanke på Noah och hans vattenfobi, men han är jätteexalterad o repeterar "Noah ka åka båt på vattenpölen" . ja han kallar all samling av vatten för vattenpöl, låter rätt så kul . så både han och Linn är glada över att få åka och jag o Dan är jäkligt glada över att slippa tänka stå o laga påskmat för vi ska äta påskbuffé därTungan ute.

vad hittar ni på då över påsk nu??

• lunaria

Ain: vilken härlig påsk ni har haft då, det där med chokladfestival lät ju verkligen kul, tur dock att jag inte bor där då . skönt att få avlastning med barn o få mat serverad, sån't är ju guld värt

ang kikhosta så har jag själv haft det som barn och om någon ens skulle närma mig med det så skulle jag nog springa . okej, ni kunde ju knappast ha gjort något där ni stod då, men jag skulle iaf skippa middag tillsammans med de. konstant hosta i flera månader är något av det värsta jag har varit med om måste jag säga. 

x-girl: så fint det blev i både Selmas och Arvids rum, diggar verkligen bil-lampan

vi hade en bra påskafton. dock lite jobbigt med fulla ungdomar på bussresan fram o tillbaks . man är van vid att det kan va lite fylla, men det var extremt så Dan ska ringa o klaga faktiskt. men själva båtresan var bra. hade iofs önskat att man haft koppel eller sele på Liann, ungen rymde ju titt som tätt o lekte bland annat kurra gömma i taxfree'n. herregud hon var verkligen superspeedad. maten var ju såklart helt suverän, så gott!! vi fuskade med två små grejer från dessertbordet, men annars överlevde vi påsken utan godisfrossa . är så skönt att både jag o Dan går på samma diet .

Linn har tjatat om att åka båt fler gånger, men det får man se om man orkar . med Noah gick det bra, han förstod inte förrän i slutet av båtresan att vi verkligen var på en båt . då gick vi ut på däck och man såg nästan hur han fick gelében där . sen var det ju mindre lyckat att de hade satt upp någon slags tapet som var havsmotiv på i hissen, men det var det enda som hände, annars var han lugn som en filbunke trots ny upplevelse och mycket folk på båten   lite lustigt för vi trodde det skulle bli jobbigt med Noah, men det var Linn som var jobbigast att ha med sig.

sen har vi i princip bara packat grejer o fixat. jag är helt slut, så allergisk pga dammet som blivit med alla kartonger. kan knappt andas eller prata ibland så det är jobbigt nu. och mitt bäcken gör så ont . men bara några dagar kvar nu, jag längtar!!        

• lunaria

Ain: nä jag var inte vaccinerad för kikhosta, är ju tyvärr född -85 . älskade ju skolan o trodde aldrig jag skulle få gå tillbaks dit . tror jag missade halva 4:an eller nå't, var sjuk hela vintern. 

vad duktig Miriam är som kan prata på engelska . längtar tills den dag jag får höra Noah säga på svenska "jag heter Noah" . är lite jobbigt för det är så många som frågar honom vad han heter o han förstår inte vad han ska säga. han vet ju vad han heter, men han förstår inte själva frågan.

7michelingodingar: oj herregud, 27 pers . hur fick ni plats?? så skönt att Uno kunde vara hemma

oj ditt plugg låter ju verkligen svårt, hoppas du löser det ändå!!

nä mina allergimediciner hjälper inget vidare och då tar jag nässpray, ögondroppar samt allergitabletter för näsproblem. ändå rinner näsan hela tiden. fast jobbigaste är nog mina andningsproblem, men vet inte vilka allergitabletter man kan ta mot det. jättefint att läkarn skrev i mitt läkarintyg: inga luftvägsproblemSkrikandes. så jag kan knappt andas här hemma. idag har jag dock varit borta halva dagen som tur är...

x-girl: oj om en månad, va spännande!! kan lugna dig med att typ ingen misslyckas på själva halkkörningen kan jag säga. jo det var nog en i min grupp som gjorde det, men han tryckte ju inte på bromsen alls när han skulle göra det vilket jag tyckte var konstigt då vi fick tydliga instruktioner i bilen.

ja till helgen blir det flytt . det ska bli otroligt skönt!!

idag var jag på studiebesök på den utbildning jag funderar på. det var bara jag och en annan som kom dit på informationen, men det satt ju 25 andra pers som redan går på utbildningen. och det var minsann ett glatt gäng som gjorde en sån fin presentation så man smittades verkligen av glädjen där. men ändå finns det ett par frågetecken i huvudet, hur man ska få ihop denna utbildning med autismutbildningen. lärarn sa att det är inga problem om man har frånvaro pga en sån orsak, men man får ta igen det med uppgifter och sån't. och det är väl den biten jag funderar kring, om man orkar liksom..hade hoppats på ny kursstart snart så jag hade kunnat avverka en del av utbildningen när det ändå är uppehåll med autismutbildningen, men det blir först den 7:e aug de startar ny grupp.

vart lite ledsen efteråt, vill så gärna gå där mer än något annat, kände direkt att det var en utbildning för mig där både teori o praktik blandas i 24 veckor. men vet inte nu hur jag ska göra . Noah behöver ju få all hjälp han kan få, även hos mig ju. får fundera vidare.

kan nu berätta en god nyhet iaf och det är att han de senaste 2 veckorna har kissat 3 gånger på pottan . framsteg . sakta men säkert, man kan inte ha för bråttom vad gäller de med diagnos ju .

men usch, jag hade ingen bra morgon och nu fattar jag varför. jag hade en påbörjande migrän. var länge sen jag hade en så jag fattade inte riktigt varför jag började se suddigt imorse. kände mig såå irriterad på Noah för han fick såklart världens låsning för att vi gick 20minuter tidigare till dagis då jag var tvungen att hinna till tåget tidigare. sen när jag hade hämtat barnen på eftermiddagen o kom hem så slog huvudvärken till på allvar. som tur är kom Dan förbi o skulle bara kolla läget med packandet o sån't, men jag blev liggande gråtande i sängen o somnade tydligen där under filten. så han tog o badade ungarna, gav de mat o lade de . var så himla snällt för jag mådde så sjukt dåligt. men en god nyhet är att min migränmedicin verkligen hjälper . litar ju annars inte på medicin så jag blev förvånad när huvudvärken o illamåendet började  avta.            

• lunaria

x-girl: ja alltså när man får huvudvärk o inte mår bra så kan man väl bli irriterad pga det kan jag tänka mig. jag kan bli väldigt frustrerad när jag får synproblem för då kan jag inte se ordentligt. sen är det svårt att förklara hur jag får med migrnen, men det flashar lixom framför mig så jag kan inte greppa var allt är o då blir jag irriterad. 

Jag klarade allt vad gäller körning och halkbana, tog en intensivkurs i Säffle, men sen brakade jag in i väggen sista året på gymnasiet för att jag hade så mycket press på mig så det blev aldrig någon uppkörning . jaha du ska göra den i Rakkestad?? där höll vi på att bosätta oss när vi skulle hitta ett ställe i Norge att bo på om vi barn hade fått välja, men pappa ville inte bo där. ja sarpsborg är ju lite speciellt, men inte så krånglig vad jag minns iaf. jag övningskörde där någon gång iaf .

jo jag känner ju lite att chansen går ur händerna på mig. jag vet ju inte ens om jag kan komma in på utbildningen ens, ska höra med min arbetsförmedlare först om hon godkänner det. kanske hon tycker det skulle bli för mycket för mig. får väl se.

Ain: ja jag känner väl lite så också, skulle vilja ha lite stöd i såna fall. min kontaktperson på Tierpsmodellen har varit sjuk, men hon ska kontakta LSS- handläggaren på hab denna vecka.  

nä dags att ta på ungarna kläder. sen har jag tvätt, packning och ska montera ner alla möbler. o ringa min handläggare på AF också.  jag är lite trött idag pga medicinen, men det är bara att bita ihop .    

ni får ha en bra dag .

• lunaria

x-girl: men har du alltid haft ett lynningt humör eller är det bara sen då fått barn eller nu?? jo det kan väl kanske bero på migränen att man får dåligt humör, det vet jag iofs inte. 

härligt att det gick bra med halkan o allt . upplevde också som du att det var värre att sitta som åskådare i bilen än att köra själv.

7michelingodingar: men har ni pratat med någon läkare om att ungarna kräks så där imellanåt?? så de inte är allergiska eller nå't?? fast då tycker man ju att det borde hålla i sig hela tiden. usch va jobbigt iaf .

ja nu är flytten nästan helt klar. på måndag kommer barnens extrafarmor o hjälper till med flyttstädningen. igår började första utbildningsdagen så vi fick veta lite mer om vilket ekonomiskt stöd samt avlastning man kunde få o jag fick inte veta så mycket mer än vad jag redan visste. fick info om ett familjeläger som är en vecka/sommar där man träffar andra med diagnoser. man måste vara med i autism och aspbergerförbundet så jag tror Dan ville gå med i det. 

jag tror det här blir nyttigt för Dan för jag tror inte det har gått in riktigt att han har problem, att han inte är riktigt som andra pga sin diagnos.

nä nu måste jag kila, ska träffa på en som har en flickcykel till salu. tänkte Linn skulle få det i födelsedagspresent för hon är så avundsjuk på att Noah har en  

• lunaria

x-girl: usch va jobbigt att du fick börja med medicinen igen, men det kanske är bäst med tanke på att du mår så dåligt annars. men det finns ingen annan medicin som du kan ta som kan prova med som inte ger såna biverkningar som du får av dessa?? men kanske att du bara behöver detta ett tag nu när du har lite mycket med alltihopa!! men va roligt att du sökt lite utbildningar . hoppas du kommer in på den första fastän det verkar svårt. sån't där kan ju skilja sig så enormt mellan olika år också.

jo Linn vill ju hela tiden låna Noah's cykel, men han är ju lite egoistisk eller om det bara är för att han har diagnos så han delar ju inte med sig av sina saker. så då är det bäst att hon får en egen. det är princess-cykel med ledstång och säkerhetsspänne så det kommer nog gå bra . tror hon kommer lära sig cykla före Noah, idag fick vi veta att barn med autism är mycket senare med att lära sig cykla också. 

igår var vi på planeringsmöte inför autismmottagningen. ca 1 timme varannan vecka ska vi, specialpedagogen o förskolefröken vara på hab o träna med Noah. de visar först och vi gör efter, det ska bli spännande .

idag var det 2:a dagen på autismutbildningen så nu fick man lite mer kött på benen vad diagnosen innebär. men utifrån detta så tror jag verkligen att Noah har autism och inte bara atypisk autism. Dan verkar också lite gladare för han verkar förstå sig på sig själv lite mer efter det här och jag förstår mig på hans beteende lite mer. har alltid undrat varför han kan gå hela dagar utan mat o det är tydligen också vanligt bland dessa diagnoser. vissa av de har svårt att få i sig mat, en del glömmer helt enkelt av att äta. ja idag var det spännande möte, men mycket korvstoppning

på måndag är nästa utbildningsdag, men då ska även barnens extrafarmor komma upp o hjälpa till med städningen så det känns trist om man inte kan vara o hjälpa till hela tiden själv då.

tydligen kostar det där familjelägret 3500kr för en vecka utanför norrköping, men man kan tydligen få bidrag genom LSS så dit ska jag ringa imorgon o prata med de. hade varit guld värt att komma iväg en vecka så där o träffa andra familjer med barn som också har diagnoser .

• lunaria

x-girl: jaha så man kan räkna ut sån't, det har jag aldrig gjort . men va bra att du själv räknat fel då

jag ska gå in på länken igen, förra gången hackade det ju bara för mig. har inte världens bästa uppkoppling här.

ang pms så är jag sjukt glad över att jag fick prova nya p-piller för de hjälper mot min pms fastän jag egentligen fick de utskrivna för något helt annat .

Ain: jag ska genast skriva upp den 14-15:e i kalendern så man kan ses någon av dagarna. hade varit jättekul att ses igen o jag får väl ta med mig ungarna denna gång . ska hela familjen med till Sverige??

skönt att ni hittat en au pair, hoppas hon är bra  

kul att så mycket händer med huset nu . har ibland när jag varit hos Dan kollat på en tv-kanal som ofta sänder mycket om renoveringar och husbygge o sån't, är så himla roligt att se på så jag kan tänka mig att det blir roligt för er

7 michelingodingar: alla kan få såna där blackouter så det är ingen fara, viktigaste är ju att du blir godkänd iaf o slipper göra om

härligt som sagt med resan, sån't är så kul ju

ja jag hoppas ju iaf att Dan tar in allt och förstår varför HAN också behöver hjälp.

6barnsmamman: kollar ju in dig på FB så jag minns dig fortfarande . va kul att du syr så mycket . jo flytten gick faktiskt ganska smidigt denna gång.

i helgen så ska faktiskt Dan iväg o hämta en vagn. var för ett par veckor sen jag hintade om att vi behöver skaffa en ny vagn, helst en sulky istället . så nu var det en som hade ute annons så vi ska köpa en Acta Graco sulky mosaic med nytt regnskydd o fotsack .

idag så ska jag skicka in ansökan ang utbildningen iaf. det får bära eller brista, men jag vet iaf att jag är sjukt less på att bara gå hemma nu

sen är det dags att hämta ungarna, jag längtar fastän jag är väldigt trött just nu. har nu uppehåll en vecka med mina p-piller, längtar tills måndag då jag ska börja igen .    

• lunaria

hej! förlåt att jag varit borta, läser ju nu x-girl att du haft det så tråkigt, att ha magsjuka är ingen höjdare och jag vet hur det är att ha hemma barn i 2 dagar, det är verkligen bottennapp!!!

har haft så fullt upp denna vecka så jag har inte haft tid att sitta vid datorn så värst mycket. i måndags så var det flyttstädning o autismutbildning i 3 timmar. kl. 20.30 åkte barnens extrafarmor o hennes sambo iväg så det blev sen kväll. kl 21 vaknar Linn o gråter så hon fick kolla på Nalle Puh i en halvtimme så jag fick ingen egentid alls den dagen. på tisdagen blev Linn sjuk så hon var hemma. jag tog Noah till dagis. vet inte riktigt vad som var fel med Linn dock, men hon skulle bäras på hela tiden och sen somnade hon PÅ mig i soffan i 2,5 timmar o jag hade så jävla ont . hon åt knappt nå't på hela dagen utan bara gnällde o ville bäras på. sen på onsdagen skulle jag o Dan till Uppsala på ett möte ang vårdbidraget. vi tog med oss skruttan då hon behövde en dag till att ta det lugnt fastän hon verkade kry i övrigt. vårdbidraget blir klart om 2-3 veckor iaf..hon på FK tog inte upp så värst mycket, bara lite info. efteråt gick vi o åt på Max, Linn ville bara äta pommes. gick sen o handlade lite grejer o åkte hem. på torsdagen lämnade jag en glad o pigg skrutta på dagis . hon fick ett diadem på morgonen så hon vägrade ha mössa på sig för hon skulle "vaja fin" och visa upp sig för "chlott" (Charlotte, en fröken) . sen hade vi sista utbildningsdagen på hab, ytterligare 3 timmar att sitta på en hård stol. efter det hämtade vi ungarna och då fick Linn öppna alla sina presenter. hon fick ju bl.a cykeln som hon sen då körde omkring med hela kvällen .

I fredags skulle jag hämta ut nya allergitabletter, men insåg att min läkare bara hade skrivit ut ett enda paket åt mig . så jag har mått jättedåligt o måste ringa vc imorgon. har så svårt att andas, är andfådd så fort jag är utanför dörren och så får jag allergiska utslag överallt pga saker jag äter. tål inte citrusfrukten, stenfrukter, äpple, päron, jordgubbar, räkor mm vad jag hittills har kommit på. fasiken va less jag är just nu . har fått fixat lite i lägenheten, men jag vill ha ordning nu lixom . min kropp vill dock inte samma sak som jag...

denna vecka blir det lite lugnare eftersom autismutbildningen är klar nu. känns faktiskt bra att ha gått den, nu förstår man sig på Noah's problem mycket mer, men även Dan. idag var jag över till Dan och han har väldiga problem med disk, städning och tvätt . han har möte på fredag med hab och jag sa till honom att han måste få hjälp med denna biten, att han kan säga till de att prata med mig om inte annat. han har lixom inga rena tallrikar, bestick eller glas, utan han diskar de få saker som behövs till varje måltid så ni kan ju tänka er hur det ser utKräks. och han har skurat en enda gång på 6 månader!! idag fick jag honom iaf till att köpa nya städartiklar så han kan städa ordentligt...inte för att det ger någon direkt garanti att han gör det, men sannolikheten är iaf större att han gör det

• lunaria

Lappen: grattis i efterskott!! aj det där med knäna låter inte alls bra ju

skönt att höra att Miriam är som Noah vad gäller att cykla, hans balans är jättedålig så jag skulle inte våga ge honom en vanlig cykel än eftersom han inte kan trampa på en 3-hjuling ens . men däremot lillfia börjar lära sig hur hon trampar sin .

kul att du fick egentld med Benjamin och duktig han är som inte kissade på sig . Linn bajsade på toaletten häromdagen, men hon är rätt så dålig annars på att hålla sig så jag skulle inte våga ha utan blöja på henne när man är iväg

jo Valborg var det, men det fanns ingen majbrasa i närheten så det var knappt så vi märkte av det heller. jag var iofs supertrött pga allergin ändå... jag bara tyckte det lät så skoj när du skrev midsommar, kanske önsketänkande .

jag tror också Dan kommer få upp ögonen mer för sina problem, han vet ju egentligen redan att han har problem, men vill väl tro att han kan rycka upp sig o få det att fungera. men det är ju de bitar som jag alltid fick ta i vårt förhållande och som hans mamma fixade innan mig så han har väl aldrig lärt sig ordentligt hur han ska göra. om han ändå hittade lite andra lösningar de veckor han är själv hemma, ex använder engångstallrikar o bestick o sån't. det gjorde jag faktiskt själv nu vid flytten för att slippa att diska så mycket när man hade fullt upp med att fixa i ordning här. 

x-girl: va härligt att du kan umgås med dina vänner nu, sån't behövs

jag tror det är iom att björken börjat blomma som jag får en massa korsallergier. i tillägg till att jag saknat tabletter så blir det nog så. jag hade ju ganska många månader nu i vintras som jag slapp det mer eller mindre, men nu är det tillbaks . blir bara lite orolig för att halsen ska svälla igen eller nå't, inte direkt så man klarar av att ringa ambulans vid ett sån't tillfälle. i måndags så skar jag bara upp en paprika och kände hur utslagen spred sig över hela halsen, då hade jag inte ens ätit något . men nu har jag läkartid den 11:e maj, den första tiden som fanns...dock så skickade barnens extrafarmor några kartor med tabletter till mig av den sort jag hade, var snällt gjort så nu klarar jag mig nog tills dess får jag hoppas .

Idag så kom min kontakt på Tierpsmodellen på hembesök, vi åt frukost o hade det trevligt. I eftermiddag är det utvecklingssamtal för Linn som gäller, det har blivit uppskjutet 2 gånger så jag hoppas det blir av nu . Inte för att jag oroar mig så värst mycket för hennes "utveckling", men hon har varit ganska rivig mot andra barn vet jag .

jag kommer lägga ut lite bilder på lägenheten på bloggen så det är bara att gå in o kika. än så länge har jag bara hunnit med köket, men det kommer mera sen.   

• lunaria

x-girl: skrev också på fejjan, men skriver grattis här med .

ain: ja det var ju det där sommarlägret. de stod på två av de fyra träffarna o verkligen promotade om det här sommarlägret, att man kunde söka bidrag via LSS, men så var ju inte fallet. sen vart jag nog så jävla förnärmad av LSS-handläggaren som hela tiden var så otrevlig i tonen och jag fick inte ens prata till punkt. men idag är en ny dag. Dan har möte idag med hab så han ska prata med den kuratorn som inte jag har så mycket för. borde ju kunna gå o fixa. men innan dess så hinner väl ändå platserna på sommarlägret försvinna . fan hela familjen hade behövt det här. 

7michelingodingar: men vad var det som hände med din lärare då?? är det pga din frånvaro, eller nå't annat nu?? förstår att du är glad över att komma ut på Lian, det kommer nog göra dig gott

va roligt att åka till bondgård .

igår var jag så ledsen. står på bloggen, orkar inte upprepa allt. har sovit så dåligt hela veckan o så få bakslag på bakslag känns så lagom motigt. igår mådde jag så himla dåligt, hade utslag överallt för jag hade köpt en pastasallad på väg hem från sjukgymnasten för jag var så dålig att jag inte visste om jag skulle orka laga någon mat.och det var lök o paprika som jag plockade bort, men det hade väl kommit med någon löksaft eller nå't på gaffeln. så jag såg ut som en prickekorv o hade röda ögon för de blev sån pga allergin. att jag grät mig genom dagen gjorde inte saken bättre. men nu går jag på allergitabletter så inatt sov jag faktiskt hela 10 timmar i sträck : var jätteskönt!! och inatt har det regnat så idag ska det förhoppningsvis inte vara lika illa att gå ut

jag måste bara fråga, tyckte Noah's ena fröken kom med ett väldigt konstigt utlåtande förra veckan. vi kom in på napp o välling o sån't o jag sa att Linn har slutat med vällingen o då sa fröken att "oj det är nog inte så bra, barn behöver ju välling för att sova hela nätterna" . jag vart faktiskt lite paff. för mina barn har det ju varit tvärtom, när vi har slutat med vällingen har de sovit bättre. iaf var det så för Linn för hon vaknade ju jämt o skulle ha en nattslurk . ja jag vet inte, tyckte det lät så komiskt. och så minns jag att vi pratade förut här inne om att det finns så många länder där de inte ens har välling. 

utvecklingssamtalet gick iaf bra, Linn's fröken tyckte inte det var så illa med rivandet ändå, att det finns värre barn . sen sa vi att vi vill att barnen får gå på var sin avdelning istället till hösten så det blir av då. Linn får flyttas eftersom hon känner igen alla och kan till och med allas namn på andra avdelningen också . helt otroligt, vet inte vem hon ärvt de generna efter, varken jag eller Dan har bra namnminne

nåja. hoppas ni får en trevlig helg om vi inte hörs här. kram på er allihopa

• lunaria

7 michelingodingar: men herregud, anmälda till rektorn?? hela klassen??? . jag blir helt stum, som att rektorn har tid att sitta o reda ut sådana där saker och det var ju ena lärarn som hade rått er att göra så!! och de har ingen rätt att påpeka hur dåliga vissa var till att klara uppgifter. klarar man inte uppfylla kraven så får man sämre betyg, så är det ju överallt annars. men resultat brukar ju oftast spegla lärarnas roll i att lära ut och att berätta hur dåliga ni är hjälper ju föga . nä usch, blir helt skakig när jag läser om hur ni blivit behandlade, som att ni bara skulle tiga. vad är det för jäkla demokrati??  
    skönt att ni har EN bra lärare iaf som stöttar er och vill hjälpa till med situationen. som elev är man ju himla utsatt, mycket man ska hinna med och ligga på topp och har lite rätt att påverka själva..speciellt när ni då hamnade i en sån situation som ni gjort nu. hoppas allt löser sig, skönt att du har Lian nu

x-girl: åååh lycka till imorgon OCH på onsdag, nu gäller det, va skoj . men Andreas vabbar på onsdag när du kör upp??

stackars lilla Arvid då, va hemskt att han nästan höll på att läggas in då . hoppas han är piggare snart igen.

nämen Linn är ju såpass stor så hon behöver ju inte vällingen, hon sover ju hela nätter ändå . den där fröken är lite konstig, är jättesvår att prata med öht för hon har lite lustiga idéer. vi har ju slutat med napp hemma o Dan hade glömt att säga det på dagis så då hade Linn utnyttjat läget på dagis att få ha napp hela tiden istället och då lät det som rena katastrofen att vi slutat med nappen hemma. men äsch, jag tar inte åt mig nå't, hellre sluta med nappen nu när det faktiskt funkar utan bråk än att ta världens dust om ett år eller två

både igår och idag har jag frågat Linn om hon är kissenödig och då har hon satt sig på pottan o kissat . hoppas det fortsätter så här!! Noah däremot är en annan historia, det är verkligen svårt att få honom att sitta på pottan nu. vi fick ju mycket information på utbildningsdagarna hur man motiverar barn med autism att göra saker, att man kör ett belöningssystem...men ser Noah att det förväntas något öht av honom så avstår han hellre från belöningen än att ens försökaObestämd. ska ju inte jämföra barn, men gud så mycket enklare det är med Linn som skulle kunna göra vad som helst för ett pyttelitet russin . jag tror det var nästa vecka vi skulle till hab på träning med Noah, ska bli spännande att se hur det går där då.

• lunaria

7michelingodingar: ja men rak kommunikation ska ju funka..och vanligast är ju att elever går till rektorn för att klaga på en situation i klassrummet, inte tvärtom. hoppas verkligen det är en vettig rektor som börjar ifrågasätta lärarns kompetens om hon anmäler hela klassen. herrejisses. och den lärarn som har varit borta och funderar på att sluta har nog en hel del andra problem i livet, man gör inte så bara för att man får ta emot kritik om frånvaro. hon kanske inte ska jobba så många timmar om hon inte fixar att vara där.

va skönt att Lian verkar bra och strukturerad iaf, det kan du nog behöva efter allt

Dan pratade med hab i fredags och kuratorn som var med beklagade att de gått ut med felaktig information då fler föräldrar har hört av sig, men de utgick från att det stämde då autism och aspergerförbundet hade skrivit det på deras informationsblad.. nu försöker jag dock få Dan att oavsett gå med i förbundet, men han tvekar ju när det verkar vara lite sisådär då. finns ju en annan förening som heter attention som också verkar va bra och är här i Tierp. så man får väl se, bara han får tummen ur o bestämmer sig någon gång . eftersom han också har diagnos vore det bäst om han blev huvudperson av medlemskapet..nä de från hab sa bara att vi kunde söka hos majblomman. men då ska man ligga ute med pengarna i förskott. jag skulle ha ringt föreningen, men ligger däckad här hemma nu så jag får se när jag orkar... 

verkligen skönt att inget var brutet och jag läste att Agge varit i farten igen o ramlat på huvet, så hoppas det inte blir illa det också nu då så ni måste åka in igen!! 

jag vet inte om det är tidigt att börja med potta, men hon verkar ju redo för det iaf . känns skönt, tänk om hon kunde bli blöjfri snart, då har man bara en att byta på! och om Linn jämt går på pottan så kommer det nog bli lättare att övertyga Noah om att göra samma sak     

jag är lite trött idag, mår inte bra . har tvättstugan idag o det i kombination med pollen är inte så roligt. skulle ju på body pump imorgon, men vi får väl se vad kroppen vill. i eftermiddag kommer Dan hit (eller ja han är väl här var och varannan dag ändå då han ändå kommer inom på vägen hem ), och har med sig kläder från Bon prix, vi beställde lite grejer ihop så jag får lite plagg . tyvärr hittade jag inga kläder till Linn där så i slutet av månaden måste jag köpa lite. hon har ju 98-98/104 nu och vägrar ta på sig Noah's gamla urvuxna käder utan säger "Noah's tröja" och går o stoppar in de i Noah's garderob igen. suck!! iofs hon tycker om rosa och det har inte han haft så mycket av .

• lunaria

grattis igen x-girl!! va skönt för dig att du känner dig så mycket modigare o har bättre självkänsla. gulligt av dig att komma till din kbt-terapeut med en blomma

ja det är ju svårt med kläderna, det förstod jag själv . inte klokt att de har samma storlek, men jag väntar bara på den dag som mina barn har samma storlek. de har ju iaf samma storlek på blöjan nu...

Ain: ja men precis, men Linn verkar verkligen redo. har bytt 1 blöja idag eftersom hon kissat på pottan så mycket . så det känns som att hon vill det själv. egentligen vill hon ju inte ha blöja på sig alls, men vi använder byxblöjor så den är ju enkel att dra ner när hon ska sätta sig iaf. tänkte köpa lite fina trosor åt henne i slutet av månaden,.

idag så vaknade Noah med nästan 40 graders feber . jag gav hon lite alvedon o då vart han piggare en stund, men sen helt plötsligt satt han sig i fåtöljen o somnade direkt. sen på eftermiddagen kom Dan hit så sprang jag till vårmarknaden eftersom den bara är en dag. jag köpte strumpor, korv, bröd och två grejer till barnen. imorgon kommer Dan hit o tar ungarna medan jag går iväg till läkarn. ser inte fram emot besöket, men med tanke på att jag mått så dåligt så behövs det nog. Linn börjar nog bli sjuk hon också, har ätit dåligt så man får väl se.

• lunaria

Linn blev också sjuk inatt, båda var som värmeelement så de fick sova i min säng. tyvärr hade jag somnat så sent så 1 timmes sömn blev det innan de vaknade, sen slumrade jag väl till någon minut då o då, men det kanske bara blev 30 minuter. Noah låg o yrade och Linn höll på att fäkta med sin snutte. Linn var så söt, vaknade vid 4-tiden, petade försiktigt på mig och viskade "mamma, Linn kissa, kissa på pottan" och så snyftade hon litegrann och jag sa ju såklart att vi kunde gå till pottan. och då satte hon sig o kissade. fast de hade ju båda druckit mycket när de hade vaknat runt midnatt så jag förstår ju att hon var kissenödig, men otroligt att hon vaknade o sa till .. 

jag var hos läkarn och fick inhalera då jag knappt fick luft sen fick jag utskrivet Bricanyl. var jätteskönt att kunna börja andas igen ju . blev fast där i 2 timmar, mycket väntan vart det, men det var det ju värt iaf.

nu sitter jag barnfri här, känns faktiskt skönt med tanke på att jag är så trött nu. vad ska ni hitta på denna helg?? 

• lunaria

x-girl: klarade ni resten av familjen er undan från magsjukan?? förstår att du är livrädd!! hatjo tänker jag när du berättar om helgens göromål . hoppas helgen varit bra ändå

7 michelingodingar: men det har ju verkat som att du fixat plugget bra trots allt. man kan inte vara bra på ALLT heller .

ja men va konstigt att de inte kontrollerade hans fot ordentligt . med såna fula sår borde de väl tagit något prov eller nå't så de kunde få reda på vad det är?? 

vad roligt med dop .

Jag har haft en bra dag. blev så glad på arbetsförmedlingen för utbildningsanordnaren på Lernia hade skrivit en daganteckning om att hon mottagit en mycket bra ansökan . och det är tydligen inget de normalt brukar göra sa min arbetsförmedlare så det kändes roligt. ska dock genomgå en grej hos arbetspsykologen som ska bedöma min psykiska hälsa. helst vill min arbetsförmedlare att jag ska få en handikappskod, annars kan det bli struligt att få komma in på kursen. fast hon övertygade mig om att hon skulle ta sig ett snack med chefen då för hon vill verkligen att jag ska få gå den här. men hon trodde inte det skulle bli några problem med att få en kod. lätt för henne att säga, hon har fått mig att gråta varje gång, det är väldigt få som lyckas med . iofs idag var det väl mer glädjetårar, var längesen jag känt att jag lyckats med något så det behövdes inte mycket för mig idag...älskar min arbetsförmedlare, hon är helt underbar {#emotions_dlg.flower}

sen kom det glädjande besked om vårdbidraget, vi kommer till att få 3/4 bidrag. jippi, sommaren är räddad . vi kommer till att få retroaktivt från februari så det känns skönt! så nu skiter jag i bidrag o grejer, så fort jag får in  pengar tänker jag bli medlem i autism och aspbergerförbundet och anmäla oss till sommarlägret. jag hoppas det finns några hus kvar bara...

• lunaria

Ain: ojojoj, vilken semester ni ska ut på , så härligt!! fast jag förstår det där om flygresan, det kan ju inte vara så värst roligt att sitta så många timmar med två rastlösa barn!! men annars roliga saker ju, det låter välbehövligt . hoppas ni får det kul!!

ja kuratorn på habiliteringen sa att man automatiskt får helt bidrag vid såna här diagnoser annars, men tror det kan bero på att jag går hemma (vilket jag i såna fall tycker är taskigt för jag går inte hemma frivilligt och har haft mycket ändå runt mig iom att jag går ett projekt). så hon vill säkert att vi överklagar. men jag vet inte om jag orkar ärligt talat. ja det är en skillnad på 2000kr/månad totalt,alltså 1000kr för min del, men jag är så trött o sliten efter detta. har varit tungt nog med utbildning och bara att smälta rent psykiskt att Noah har en diagnos..men i mars nästa år ska nytt beslut tas så då kanske min situation ser annorlunda ut och man kan få helt bidrag. jag känner mig rätt så säker på att Noah inte kommer kunna gå vidare till förskoleklass nästa höst . när jag kollar på andra på hans förskola som är födda i ungefär samma månad och år som honom så känns det som att han ligger efter minst 2 år med det sociala, kommunikativa och lek o sån't. han leker aldrig med någon, men de han kommunicerar något med är såna som är lika gamla som Linn.  

Denna vecka blev det inte någon träning med Noah på hab som var tänkt. lite synd kan jag tycka, men han ska tillbaka till dagis den första dagen sen han har varit sjuk nu så det blir bara dumt att ta första träningsdagen. första gången är ju viktig att den lyckas. så plötsligt fick jag en helt ledig dag, det var nog flera månader sedan jag inte hade något att göra en dag . ska väl tvätta iaf, alltid något . och sen handla lite. en kompis skrev på sin blogg om en sån där tvål so.m man inte behöver ta i för att det ska komma tvål, så jag ska gå till Ica och fråga om de kan ta in här för det skulle vara underlättande för Noah.

• lunaria

hej allihopa!! lite dött här, men jag har ju inte heller varit så aktiv . varit rätt så trött o sjuk så då har det inte blivit av att skriva, även om jag läst det mesta. tänker hela tiden att "imorgon ska jag ta tag i det" .

x-girl: hur har det gått med foten?? lät inte skönt att vricka till foten så där .

känns det bra att kunna köra själv överallt nu?  

Ain: hur lång tid tog resan till Orlando??  vilket härligt bröllop ni var på, måste varit helt sagolikt . men visst, jag kan iaf tycka att det är slöseri att spendera så mycket på en enda dag...fast det hade såklart varit kul om man varit bjuden på nå't liknande . verkar som att ni hade det skönt hela resan iaf, vad jag har förstått på dina statusuppdateringar från fejjan .

7michelingodingar: ja det gäller ju att skriva så utförligt som möjligt vad vårdbehovet består i och hur många minuter man lägger på att bara få vardagen att gå runt med ett barn med autism. men de utgår också om man går en sån här utbildning och träning som vi gör med Noah, det höjer vårdbidraget avsevärt. men eftersom ni ändå har två barn med behov så tycker jag ni borde få åtminstone ett halvt!!

hur gick det med Abbe efter operationen?? läste ju att det var jobbigt innan iaf, men har han mått bra idag?? 

kul att du varit på Ullared igen . skönt att ni fick pengar av din mamma, va konstigt att hon plötsligt ger er det eller hade inte hon ont om pengar?? eller jag kanske blandar ihop något annat, min hjärna är inte så effektiv just nu

ja jag hade gärna velat komma ner, men ni har väl knappast plats för oss?? vi får väl se hur det blir nu i sommar, väntar fortfarande på att få inbetalningskort till  föreningen så man kan söka plats..vi ska till Sandra (solokatt) senare i sommar och så ville Dan att vi skulle åka en Eckeröresa med barnen, sen blir det väl säkert någon tur till Furuvik också. och jag ska själv ner till Fagersta igen, jag och L pratade om att vi skulle behöva rekreationsvecka i lugn och ro . så det blir nog skön sommar innan jag förhoppningsvis börjar plugga .  

har känt mig lite upp o ner. åkte ju  på något skumt som gjorde att jag svällde upp ett par cm runt hela kroppen samt fick febertoppar, men när det gick över så var jag bara så slut och trött. men i lördags var jag o Sandra som jag nämnde längre upp på chokladspa och det var helt gudomligt . och sen har vi bokat skaldjurskryssning till hösten. får lite dåligt samvete för att jag unnar mig så mycket själv, men samtidigt känns det att humöret har varit så mycket bättre när jag har fått göra roliga saker så här. i måndags var jag på träning på ett pass som heter core och en del övningar liknade de som jag gör hos sjukgymnasten så jag ska fråga om träning på recept så jag kan fortsätta med det till hösten .  träningen gör också mycket för humöret känner jag. men det kanske inte var så smart att träna just nu dock...min sjukgymnast tyckte jag har lite väl ont så den 18:e ska jag på röntgen av mitt bäcken för att kolla upp det så det inte är någon diskutgjutning eller liknande som är problemet.

hoppas ni har det bra . kram!!  

• lunaria

oj här har jag inte varit inne på evigheter, har väl varken tid eller ork längre på samma vis som förr.

Ain: wow er USA-resa låter verkligen jättetrevlig!! ja bortsett från kackerlackorna, hua!!

Barbamamma: ditt midsommarfirande lät ju allt annat än roligt, se karlar

Jag har sökt serviceutbildning via arbetsförmedlingen, den är 24 veckor lång o börjar nästnästa måndag om jag kommer in förståss. har ännu inte fått besked vilket känns nervöst...så jag tänkte ringa imorgon o höra efter..

x-girl: grattis till utbildningen, så roligt . från vilken högskola kommer du läsa ifrån?? är lite avis, det låter så roligt att studera i ett program, det tyckte ju jag iaf

Lappen: inte lätt att vända på dygnet. här vaknar mina ungar så tidigt som att "vaddå, vad innebär semester " så det är ingen skillnad för oss i sommar...

........................

jag bara går o väntar just nu på besked om utbildning. är ju trixigt att fixa med dagis om man inte ändrar tiderna i tid lixom. men jag tänkte ringa imorgon. vill dock inte verka alltför desperat, men jag avskyr att gå o vänta.

det är så skönt för vi fick beviljat blöjor till Noah och det kommer till att märkas i plånboken att slippa betala blöjorna för honom. enligt soc ska det bara kosta 80kr/månad o det är ju helt sjukt med tanke på vad man betalar det. men barnen är det väl bra annars, men Linn är inne i värsta trotsåldern, det är fan så man håller på att bli tokig på ungenSkrikandes. hon bråkar med oss allihopa just nu för hon ska ha sin vilja igenom. var sååå mycket enklare med Noah kan jag säga! fats nu är ju han bestämd på sitt lilla vis också så..gudars himmel säger jag bara. nästa vecka har barnen semester på riktigt och då ska vi åka till Öregrund . får hoppas barnen sköter sig då iaf

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)