• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

evanor: ja jag tycker faktiskt du borde göra det. för jag har varit med i två trådar sen -07 o de flesta gick över till fejjan o lessnade på FL o resterande som var kvar från de två trådarna blev till en då. många tröttnde för att vi hade vissa som kom in i tråden enbart med syfte att förstöra den.. men nu har Elin startat en grupp på fejjan o de flesta gamla medlammarna gick in där. det är ett glatt gäng o flera från den andra tråden jag var med i känner inte de gamla från denna så man kan komma in som "nykomling" så att säga utan problem . det blev en väldgt mix. men vi är nog flera som sa att vi knappt är inne på FL längre o att det känns dumt att köra dubbelt. så jag skulle bli hemskt glad om du fixar konto där . så kan du få min mailadress så du kan söka fram mig på FB så kan jag lägga till dig i gruppen .

• lunaria

hej allihopa , har inte ens förstått att ni fortsatt att skriva här inne, trög jag är . men nu är jag här. har dock fullt upp hela tiden. har möten jämt och så ska man då börja packa inför flytt i april. och jag har MASSOR av grejer som ska säljas så nu inreder jag ena rummet till att ha loppis i. ska bl a göra mig av med spjälsängen då Linn avskyr att ligga i den. och så en hel del fler grejer då...får väl se om allt får plats i det lilla rummet .

har varit lite berg -och dalbana vad gäller mitt humör. går på anhöriggrupp o nu har det kommit upp en del minnen från min barndom jag inte mindes förut. vi pratar ju inte bara om den beroende man levt med utan även om barndomen o allt i övrigt. men men, det blir nog bra. var hos arbetsförmedlingen igår o fick träffat en SIUS-konsulent..men iom att jag går på Tierpsmodellen så behöver jag inte tänka på AF alls egentligen, men hon tyckte inte jag behövde ut i arbetslivet än och NÄR jag känner mig redo så ska jag nog börja arbetsträna max 2t/dag. kändes skönt att hon förstod min situation iaf...

x-girl: vilken fin bil ni köpt . ojdå, jag förstår att ni har det rörigt där hemma med allt. känner ni att barnen har det bättre i var sitt rum?? bra att du är igång och övningskör mycket, men hur får du tiden att räcka till?? herregud, låter som ni har fullt upp .

barbamamma: jätteroligt att du trivs så bra på din utbildning o Lia-plats. jag är som du, har väldigt svårt att typ inte göra någonting när man verkligen KAN så även om de känner att de utnyttjar DIG så får du så mycket mer ut av det genom att få göra så mycket .

Reikistar: välkommen hit, bara att bubbla ur dig va du själv vill .

Ain: oj huset börjar verkligen ta form, va roligt . när var det beräknat att vara klart?? 

• lunaria

gör ett nytt försök då, skrev för ett par dagar sen, men allt försvann...

x-girl: så bra att Andreas blivit erbjuden att vara med på sån där heldag !! har han tackat ja än?? . herregud va seg han är, men det är väl ingen nyhet

jag förstår att ni vill ha separata rum, nästan så jag hade önskat ungarna kunde ha det just nu också eftersom de inte kan samsas om leksakerna . men det kommer väl en dag då de gör det ändå hoppas jag..
    men kommer de in båda två i er säng . herregud, hur får ni plats?? ibland får Linn o Noah komma in i min säng, men jag tycker det blir jättetrångt!!

reikistar: usch för magsjuka!! har det gått över?? åkte själv på det igår så min natt har inte varit så bra . barnens pappa fick ta ungarna då jag inte sovit något alls o mest bara är på toa.

6barnsmamman: va duktig du är på att sy, är kul att se dina alster på fejjan . jag hade önskat att jag haft mer ork till att sitta o sy. sydde ju dopklänningen till min dotter, men längre än så har jag inte kommit vad gäller att sy. har dock massor av tyger så bara vi har flyttat så ska jag nog ta tag i det.

7 michelingodingar: jag ska flytta typ 5 min bort till ett annat bostadsområde. blev erbjuden en nästan nyrenoverad 3:a på bottenplan. hela lägenheten var så fin o det är inte lika lyhört som här då

va duktig du är med plugget, vilka resultat !! skönt att du trivts så bra på Lian, men nu skulle du börja på psykiatrin?? va tråkigt att de pratar så mycket skit om varandra dock, sån't är ju aldrig kul . jag känner dock igen det för när jag var till sjukhuset sist gång så var det en sköterska som var så less på en några läkare som inte varit så värst trevliga. och det pratade de om jättehögt..var lite konstigt, var första gången jag hört det lixom..

usch, ni har verkligen inte haft tur med sjukdomar . hoppas barnen snart är friska!!!

jag har åkt på magsjuka. det känns lagom kul. satt på toan nästan hela natten med en hink framför mig då det kom ur båda ändar. jag var så trött på morgonen . sen skulle jag försöka ge ungarna frukost o hann inte ens bre en macka innan jag var tvungen att springa på toa igen. så ungarna vart lite less på situationen o då blev jag själv medveten om att det inte fungerar att ha två barn hemma när man är så sjuk, visste inte hur jag skulle kunna fixa lunch. så jag ringde faktiskt Dan o tro det eller ej, men han tog ungarna!! mirakelOskyldig !!! så nu ligger jag i sängen, helt slut. sov 2 timmar på fm iaf..

jag har varit på 2 läkarbesök på ca en vecka. första var till gyn. ville ta upp lite grejer o min husläkare trodde jag haft pco o det kan kanske stämma innan jag blev gravid, men nu är allt okej. jag hade hemsk ångest när jag kom dit, men läkarn babblade på i över 1 timme så min ångest hann släppa innan mötet var slut . jag har fortfarande mycket pms-besvär så nu ska jag prova antidepressiva just bara under min pms-vecka. fick cipralex. men han sa att om jag öht känner att ångesten ökar drastiskt så ska jag sluta direkt. han var jättevettig o bra
    men däremot mitt andra läkarbesök gick inte lika bra. läkarn hade fått min bakgrundshistoria på papper av Tierpsmodellen, men likväl fick jag vänta över en halvtimme på läkarbesöket trots att det står att jag har problem med sjukhusfobi. usch va jag mådde dåligt!! hon ursäktar sig för att hon var "lite sen"Skrikandes, hmm...sen förstod jag att hon inte hade läst brevet ordentligtObestämd. men men, jag fick utskrivet en hel del allergimediciner för min kvalsterallergi, sen ska jag på återbesök för att kolla upp min migrän. hon sa att alla symptom stämmer in för migrän, men hon ska kolla så det inte är något neurologiskt fel..jaja, hon var ju noggrann på sätt o vis, men läkarintyget för min kvalsterallergi kändes som skit, det är något som en 5-åring kunnat skriva det med tanke på alla stavfel...2 rader tog nästan 15 minuter att skriva!!!

I förrgår var barnhab här för att fråga om bildstöd. så nu blir det schema o grejer, det ska bli skönt .

oj va mycket jag skriver. hoppas ni orkar läsa ..lite synd att jag är sjuk nu, imorgon skulle jag nämligen följt med tierpsmodellen på en jättestor loppisRynkar på näsan. så jag längtat efter det!! sen på måndag är tanken att jag ska åka till barnens extrafarmor ett par dagar. så håll tummarna för mig att jag hinner bli frisk!! ska stanna där i ett par dagar så jag har rensat mitt schema totalt!! det är enda chansen för mig att komma iväg på väldigt länge så jag skulle bli så ledsen om det inte går nu. 

• lunaria

x-girl: men har du tagit antidepp hela tiden förut då?? usch så jobbig pms du har haft då, det är verkligen illa när man varje månad längtar efter att mensen ska sätta igång så man kan bli gladare igen!!

jag kom iväg till Fagersta iaf . och gud va skönt det var!! blev bortskämd ordentligt då de bjöd på lunch ute varje dag. jag proppsade på att få betala, men det ville de inte höra på . och så lyxigt det var att bo på deras b&b . sen hann vi prata om allt möjligt nu när vi hade så mycket tid. hela vistelsen var underbar  

men dagarna där gick alldeles fort. hann knappt komma innanför dörren här hemma innan min magkatarr satte igång . det är lite mycket nu..ska skicka in skilsmässopapprena då betänketiden är över, skriva ihop ansökan om vårdbidraget då läkarintyget damp ner i brevlådan idag och dessutom hade jag möte med specialpedagogen på hab igår så jag har fått bildschema o grejer till Noah som måste fixas varje dag.  och dessutom packar jag nu en del inför flytten..känner mig helt slut på alltKräks. men idag var jag på zumba fastän magen gjorde ont o det var faktiskt jättekulGlad. så jag hoppas Tierpsmodellen bokar in fler tillfällen

Noah har väl inte kollat jättemycket på sitt bildschema, men det kanske kommer. däremot har vi bilder på hur man tvättar händerna och det har redan hjälpt. Noah har kommit in i en vattenvägrar-period igen så han skippar det där med att tvätta händerna o torkar sig bara på handduken. men nu så . det komiska är att Linn är tvärtom, det som hon skippar är oftast att torka sig på handdukenDrömmer.

hoppas ni alla har det bra!! blir lite långt imellan då jag skriver. men kram på er!! 

• lunaria

7michelingodingar: usch jag förstår att det varit tungt med Lian o speciellt då om du känner igen människor vid namn . och va läskigt med personen som löpte amok där inne. man måste nog stänga av ganska mycket känslor om man ska palla med ett sådant jobb!! men grattis till sommarjobbet .

jag förstår inte heller hur det kan skilja så kopiöst på glasögonen!! det är ju hutlöst dyrt om man ska köpa från optikern. har du förresten varit med på tävlingen på Lensway?? jag vann ju gratis glasögon därifrån. om inte, så gilla de på fejjan för jag tror de har tävlingar lite då o då. jag är faktiskt mycket mer nöjd med slipningen därifrån än från favoptik. och jag har för mig att det inte var såpass dyrt som du betalade om man ville slipa till tunnare glas heller.  

jobbigt att ungarna är förkylda . men bra att Abbe får operera in rören igen då.

jodå, kanske man blir piggare nu på våren, men sen är väl björkpollensäsongen igång igen o då vet jag ju hur jag kommer att må . nä men nu har det varit mycket elände med magen o har varit det länge. ska ju till läkarn på måndag för ordentlig undersökning med migränen o då ska jag faktiskt ta upp det här med magen. just nu går jag på omeprazol, men de hjälper knappt alls denna gång . i torsdagsnatt låg jag vaken om natten o kved av värk. så nu är jag less på det här. 

allt går bra med Noah, han har verkligen utvecklats jättemycket nu . ett tag sov han ju så dåligt, men nu sover han bra och håller inte på med några konstigheter om nätterna. vad man märkt är ju att hans perioder med låsningar nästan går i skov så nu är det en bra period så det är bara att njuta. dock så är han ju rätt så bestämd vad gäller toaträningen, vete tusan om han någonsin kommer vilja sluta med blöja . jag vet ju att han alltid kissar på morgonen typ 10 minuter efter han gått upp, men ungen vägrar sätta sig på toan ju . tror han är rädd för att kissa där. men jag har fått lite material att arbeta med. nu orkade jag inte ta tag i det denna veckan pga mina magproblem, utan det blir att fixa klart till nästnästa vecka.    

• lunaria

x-girl: usch va jobbigt att ni misstänker att Selma har ADHD . men hör lite snabbt med förskolan om vad de säger, kanske att ni kan ha utvecklingssamtal lite tidigare. tråkigt att ingen vill leka med henne, måste ju kännas otroligt tungt!! Jag skulle inte förvåna mig om Linn har adhd hon med..okej hon är såpass liten, men alltså vilken energi och vad hon babblar och far runt.

så härligt om du är klar med körkortet till sommaren .   

kollade på bloggen o dina stackars sjuklingar. hur mår de nu??
    och så kollade jag såklart på alla fina bilder från renoveringen. så fina trädtapeter ni fått tag i .

hur kände du dig i början när du tog dina antidepressiva?? jag tog en tablett o började skaka så hemskt mycket så idag orkade jag inte ta en tablett om jag blir så där risig igen då . får väl dras med mina pms-besvär...   

Lappen: hej o hjärtligt välkommer . ååh så ni har renar, va roligt . är de typ istället för hästar?? vart bor du någonstans?? barnens pappa har släktingar som bor uppe i norrland. de flesta bor i Luleå, men hans mamma bor i Pajala o har tidigare bott i Korpilombolo.

Nu kanske jag kommer vara lite mer aktiv här inne då jag tagit paus från FB .

Igår var jag till läkaren som konstaterade att förutom allergier så har jag migrän, stressmage och överrörliga leder. det var lite mycket besked på samma gång. okej, migränen visste jag väl om och magen också även om jag trott det varit magkatarr.skulle göra ett neurologiskt test för att vara säker på att det är migrän o inget annat. och då låg jag på britsen o skulle föra högra hälen mot vänstra knät, dra hälen ner till foten och då låste sig hela bäckenet . så då tror jag läkarn började misstänka något fel..sen bad hon mig om att böja tummen och jag har ju riktig skomakartumme så då konstaterade hon direkt att jag har överrörliga leder...känns ju bra att få reda på varför jag har problem med bäcken o liknande. så nu blir det livslång träning samt äta hälsoyoghurtar. har fått tid hos sjukgymnasten den 2:a april. skulle gått på kickboxning imorgon, men det får jag skippa tills jag varit hos sjukgymnasten o fått reda på vad jag kan träna. 

idag var jag på ett viktigt möte med arbetsförmedlare, Tierpsmodellen och soc. kändes lite jobbigt i början...men nu är planen att hitta en butik att arbetsträna på. och jag ska arbetsträna varannan vecka då jag inte har barnen eftersom jag har fullt upp de veckor barnen är hemma...men sen går tankarna till hur man ska göra..det finns ju en serviceutbildning i Uppsala..risken är ju att den försvinner i framtiden så jag skulle hemskt gärna vilja gå den. men den är på heltid ju. känns lite osäkert. har lite att fundera på

• lunaria

x-girl: skönt att barnen är piggare igen

va bra att det blev billig tapet

ja men ni kanske inte behöver säga att ni misstänker ADHD utan ni kan ju typ fråga hur hon fungerar där, hur många vänner hon har osv...

jo förutom mitt bäcken så har jag alltid haft problem med att stuka mina handleder. men det har jag nog berättat tidigare att jag bara kunnat lyfta vissa saker lite fel så stukar jag handlederna så nu fick jag förklaring på det. även mina fotleder har varit problem med en del, kan exempelvis inte löpa på löpband. sen har jag ju lidit av värk i alla mina leder inklusiva mina leder i fingrarna. men jag kan koppla bort smärta hyffsat bra, men jag tror det är de problemen som gör att jag blir så trött i kroppen.

jo serviceutbildning är den där utbildningen i Uppsala på Lernia. först går man en grundmodul på 8 veckor, sen gör man fördjupning inom ett område i 4-8 veckor. finns olika områden, exempelvis handel o butik, callcenter, restaurang mm. jag är intresserad av handel o butik. sen efter det blir det arbetspraktik 3-6 veckor tror jag det var. så det är ju ganska lång utbildning, men 9 av 10 som går den har fast jobb efteråt så det lockar ju en hel del. men samtidigt funderar man ju på hur man ska orka o kunna pussla ihop med övriga livet .  

Reiki Star: jag läste på om det o jag tycker inte det stämmer helt. jag har ex väldigt fast hud. och sen så läste jag att man lätt kan få blåmärken och det har jag verkligen inte, snarare tvärtom att det känns som att jag nog måste slå halvt ihjäl mig för att det ska synas. min mamma däremot behövde bara stöta emot minsta lilla för att få blåmärken. va jobbigt att du har det . vad gör du för att minska besvären?? tränar du något?? jag läste om vattengympa, det skulle jag vilja gå på. min smärta släpper exempelvis enbart när jag badar.

• lunaria

jo glömde fråga dig x-girl vad du tänkt söka för utbildning?? 

jag funderar på om jag helt enkelt inte tål antidepressiva alls. så där lugn som du blir av de skulle jag vilja bli . men varför slutar du med de då, är det inte bättre att du går på de då du känner dig så nere annars?? 

sitter så rastlös. annars brukar jag vara inne på fejjan vid den här tiden ju .         

• lunaria

Reiki Star: så kämpigt att inte kunna träna något alls då med tanke på att du varit så aktiv innan . mina leder har aldrig hoppat ur led som tur är. vilka symptom har du då med sjukdomen?

Idag så ska jag tvätta och packa lite här hemma samt lägga in alla räkningar. så kul ska jag ha det . men jag har min gamla klasskompis som bor här så när hon kommer hem från skolan idag så ska vi gå till kinan o äta .

• lunaria

x-girl: nää va jobbigt att hon började spy, hoppas inte det är magsjuka!!

jag får alltid humörsvängningar vid äl också, inte lika jobbiga som vid mens, men det är jobbigt då med. men oj, att du känner sån rastlöshet i kroppen är ju inte bra, då förstår jag ju att du vill sluta med medicinen.

så spännande med nå't inom grafik o web lixom, det är väl bra . men är inte utbildningen lika bra om det bara är 1 år?? eller är det för att du vill plugga längre tid?

jag är så trött just nu, men pollensäsongen är här...

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)