• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

x-girl: wow att Arvid kom på så fort vad han skulle använda benen till . helt otroligt att det gått så fort . förstod att Andreas lärt sig stå, även om han skulle behöva lite hjälp med annat .

jag förstår hur du känner, men skulle ni verkligen vilja flytta?? för det kanske är själva grejen, att komma iväg lite och se nya saker. eller så kanske det är dags att söka hjälp hos kurator eller liknande och försöka få utrett vad i livet du skulle vilja förändra, det brukar kuratorer vara rätt så duktiga på. att få en att fokusera på möjligheterna istället för allt som känns omöjligt. men sen kanske det bara gäller att hoppa på en utbildning och se om det kan vara en grej för dig?? för så var det innan jag började läsa pedagogik, jag gick ena månaden från att tänka att det inte finns några yrken som skulle passa mig till att det fanns jättemånga saker jag kunde tänka mig och hade det svårt bara pga den saken. men sen när jag började plugga klarnade tankarna så att säga. kram till dig!!

barbamamma: usch att ungarna är sjuka . jobbigt när de håller på att få tänder, Linn har ju också haft lite feber då och då..

haha, ja tänk om det bara var JAG som lekte med datakabeln, då hade den nog inte varit trasigDrömmer. men det löser sig väl framöver, bara det att min buttra karl ser sin dator som SIN leksak. tror vi får byta datorer, då kanske dedt blir mer fart på honom

jag mår fortfarande jättekonstigt och jag har tagit allergitablett, men vet inte om det är något annat ändå..idag har jag haft såna kramper i magen så jag undrar ju såklart vad som händer lite i min kropp igen..

ungarna är på gott humör iaf . Linn är så rolig för hon har börjat härma så mycket ljud så idag när hon höll på med en ko så lät hon "muuu" och det lät så gulligt . iofs kan hon en hel del ljud, "roligast" är väl när hon härmar dammsugaren . sen har hon fått för sig att prata i telefoner och säger högt "HALLÅ" och babblar på en massa. trist nog verkar hon helt plötsligt tycka det är roligare att krypa omkring igen även fast hon KAN gå!! nåja hon kanske lär sig prata en massa innan hon tycker det känns viktigt att gå .

• lunaria

hej tjejer, hinner inte kommentera nu heller nå´t vidare. läste bara något om radiosändning Barbamamma, verkar verkligen som ni blivit kändisar trots allt . bara tv som är kvar då haha. jag tycker förresten du borde ringa läkare ang dina besvär!! jodå, hon låter bruuuuuuum när hon försöker härma dammsugaren . låter slående likt om jag måste säga det själv, och dammsugaren låter inte liiite högt heller .
    x-girl, jag tycker du skulle passa jättebra som socionom. om det inte vore sån arbetsbrist på det i den här sidan av landet så skulle jag oxå kunna tänka mig det för det är nog väldigt givande yrke. men jag förstår din känsla av att inte vilja flytta...men jag håller med dig om att inte ha ett yrke man brinner för när man ändå spenderar 40t där är heller inget alternativ. jag känner precis som du ang det..
    pilea: är riktigt avundsjuk på er som har en diskmaskin, jag drömmer varje dag om det

hmm skulle ju inte kommentera, men men. tänkte bara säga att jag inte tror jag har magkatarr iaf, känns inte riktigt igen. men börjar oroa mig för annat, tänk om bara man kunde haft råd med den förbannade steriliseringen så man slapp tänka "tänk om" varje gång innan mensen kommit. har dessutom skitont i mitt bäcken så jag fattar ingenting..

sen är första inskolningsdagen avklarad. var bara där 1,5 timme, men från första stund så kröp Linn bara iväg och började utforksa och leka . hade önskat att ungen var liiiite mer mammig eller pappig, men nää då. så till o med förskolelärarna konstaterade snabbt att det inte kommer bli några problem med att skola in Linn. hon tjattrade på och satt vid mellis och sa "mera" till förskolelärarn när hon ville ha mer dricka eller smörgåsrån . hon brydde sig faktiskt knappt om mig eller Dan alls, kändes lite i hjärtat att skruttan blivit så stor så plötsligtKyss. ska iväg på AcoA-möte idag igen, hoppas bara att det blir uppehåll, har ju nästan regnat hela dagen..

• lunaria
    pilea: men ajj, va ont du måste ha som ramlade så illa
    va kul Max är .

barbamamma: de där testerna verkar ju enormt tuffa, blev smått svettig själv bara jag läste ditt inlägg

jag blir iaf helt paff när jag hör hur de ifrågasätter hur du kan hinna plugga med alla barn, har de inte hört talas om förskola . värre tycker jag då de som pluggar heltid och samtidigt har heltidsarbete, såna har man ju dykt på flera gånger under mina studiers gång..

men stackars lilla Alwin, förstår inte att han inte kollas upp ordentligt när han är så hängig o trött

x-girl: ååh det är ju nästan likadan utbildning som jag sökt till, tyckte det ändå var lagom träffar där. förstår att du oroar dig, du som har lite problem med att åka kollektivt och såpass långt då. men du får väl mellanlanda hos mig på vägen . hoppas faktiskt jag kommer in i Falun, hade varit skönt och jag tror faktiskt det vore ett yrke för dig med så det är ju bara att söka då gumsan . utmana sig själv, it's the shit lixom . .

usch, jag har skitdåligt samvete för att det inte blev något riktigt kalas för Linn, men puh, jag försöker skicka lite styrkekramar o hoppas kalaset går bra!!

ain: va duktig Benjamin är som nästan kan gå . Linn går ganska mycket inomhus, men utomhus vill hon prompt bara krypa så vissa par byxor är bara att kasta medan det vissa verkar slitas mindre, men det blir ju mycket tvätt. så jag känner precis som du att måtte ungen snart börja gå . härligt med loppisfynd .

evanor:
    ååh du verkar ha ett drömyrke . jag älskar att rensa ogräs o plantera grejer, har väl mest bara saknat mark att fixa sån't där här hemma .
    ang vaxproppar så hade jag en vaxpropp när jag var typ 6 år kanske. jag kände inte av det, men min hörsel hade blivit superdålig pga det så då använde en läkare en grej som sköljde örat med varmt vatten så vaxproppen löstes upp.  

idag var Linn på förskolan i 3 timmar utan oss. hon åt lunch där o allt hade gått jättebra . hon äter dock mest av alla dagisbarn, jaa det är väl så man märker att Noah och Linn är syskon . dock så var hon lite trött efteråt, hon var grinig och ville inte att vi skulle sänka när ryggstödet till liggläge så vi tänkte vi går väl in i en affär då hon ändå vägrar sova. men helt plötsligt blev hon så tyst så då satt hon framåtlutad och sov . tror hon iaf kommit till dagis vid rätt ålder, här hemma klättrar hon upp och ner i i soffan på två sekunder och likaså i sängen, men ungen vill ju bemästra att kunna klättra upp på stolar, bord och bokhyllor så nu är hon minsann den vildaste ungen i världen

nä mensen kom som tur var . men jag har haft hemska pms-besvär denna gång, min bäckenvärk har varit allt annat än rolig och brösten har spänt och jag har blödit så där skitmycket igen . sen har jag såklart dragit på mig en del dagisbaciller så jag har blivit jätteförkyld och tror ni då inte mina jäkla bihålor är igentäppta IGENSkrikandes. som tur är har jag tabletter hemma från sist gång...

sorry om jag glömde kommentera en massa, det blir så dumt att inte ha en egen dator...får försöka beställa kabel i nästa vecka för jag håller på att bli tokig på det här. hoppas ni får en trevlig helg, jag hoppas iaf att det fortsätter va fint väder nu. kram på erHjärta
  • lunaria

hej . har äntligen fått en ny datakabel, haleluja säger jag baraSkrattande. så jag kommer nog in ikväll o kommenterar o läser lite mer noggrant vad ni skrivit. skruttan ska vara på dagis till kl 14 idag, ska bli spännande att se om de lyckas få henne att sova där . hon är lite jobbig just nu, vaknar en hel del på nätterna eller tidigt på morgnarna och så diskutera med en 1-åring att hon faktiskt bör sova för att orka med dagis, det är inte helt enkeltoch hon börjar ofta tjata om att hon är hungrig eller törstig. och så har hon börjat ropa Noah, som tur är verkar han äntligen kunna sova lite bättre så han traskar inte upp kl 4 när hon börjar tjoa på honom!! sen så fort båda är uppe ur sängarna försöker hon dra på sig skorna för att komma iväg till dagisDrömmer. går iaf bra än så länge med alltihopa .

• lunaria
    x-girl: hur mår du nu?? är du kry och så igen?? va trist att du glömde presentkortet .
    roligt med att välja ut bilder, blev de bra?? hade önskat vi hade haft råd att ta såna där fina bilder, inte för att jag tror att Linn eller Noah skulle kunna sitta still några längre stunder .

jo det var ju samma skola så det hade ju varit roligt att ses i såna fall. men precis som du säger så har du ju god tid på dig att bestämma utbildning

ang tråden så spekulerar inte jag så värst mycket kring om det är sant eller inte, jag blev mest bara illamående för såna trådar tar faktiskt fram människors värsta sidor . det är oavsett synd om barnen, det är ju en hemsk situation.

barbamamma: nää vet du vad kära du, jag tycker inte ni är hemska på något vis ang Fredrik för jag VET hur mycket ni har kämpat och gått på möten, vete tusan om inte jag känt hopplösheten stiga betydligt tidigare.men låt honom få fixa betygen på längre sikt, han kommer mogna förr eller senare och inse att han behöver betygen för att komma någon vart här i livet!!

va kul att jag varit saknad . har kollat in din blogg, va kul att du börjat blogga där .

gud vilken mardröm med bilen alltså, så jäkla typiskt . och va dyrt allt blev med konfirmationen!! förstår att det inte var roliga pengar att slänga ut denna månad och jag är också himla lättad över att vi kunde skjuta upp träffen för det hade annars varit rent omöjligt för mig med.

pilea: usch, lät hemskt med ditt mående förut . men va kul att ni fick tag i lite grejer på Ikea .

glittrax: usch vilken hemsk röntgen du fick genomgå, hoppas verkligen du slipper göra om den!!
    jag håller med dig, efter att verkligen ha varit inne i träsket med antidepressiva så känns det som att väldigt många verkar tro att problemen bara försvinner med hjälp av att ta en tablett,men så är det ju inte.

ang din moster så tycker jag det är respektlöst av henne att inte rådgöra med er andra, helt förfärligt,men begravningar kan också ta fram den värsta sidan av vissa människor . jag hade faktiskt satt nerfoten, det är ju er kära mormor som dött o alla som vill vara med på begravningen borde ju kunna få komma.

evanor: blääh att ungarna är så sjuka . hoppas de kryar på sig snart!! japp det är fullt upp hela tiden med min lilla skrutta, hon är aktiv som få

ja lägg in lite bilder,älskar ju trädgårdar

hoppas  inte jag glömt kommentera alltför mycket nu. skulle ha skrivit igår, men jag har inte mått så värst bra så jag blev för trött...idag så var vi till soc och bad om försörjningsstöd, imorgon eller på fredag tas iaf beslut om det och sen senast påmåndag får vi pengar...men usch, jag hade ångest och var tårögd innan vi ens gått hemifrån till mötet, det kändes så fruktansvärt pinsamtGråter
    men får hoppas iaf att jag orkar börja plugga till hösten...
    mina bihålor är jättejobbiga så jag mår skitdåligt hela tiden också.

men har iaf en fungerande dator så jag kan va glad för något iaf .
  • lunaria

x-girl: tycker du är jätteduktig som kommit så långt med din kbt-terapiGlad. tänk snart kanske du är botad!! jag tycker iaf det ärhelt fantastiskt, med tanke på att du haft sån rädsla o allt o fixar det så bra.

va duktig Arvid är också som börjat prata på . klart du ska va stolt . oj säger Linn ofta, betyder oftast dock inget bra när hon säger det . sist gång släppte hon ex ner grejer i toaletten o sa OJ!!

tack. jo jag blev ganska deppig idag, blev lite för mycket av allt. och så är jag lite less på Dan igen,kommer bli tokig om han inte kommer ut på praktik snartSkrikandes. han fick i uppgift att ex hålla hallen fin nu då det ändå är han som oftast tar på sig ansvaret att klä på o av ungarna o tar de till dagis...men att ställa skorna i skohyllan och hänga upp kläderna på krokarna verkar vara ett jobbigt projekt så antagligen hade jag haft mindre jobb av att sköta påklädning och avklädning eftersom röjningen alltid blir enorm efteråt. förstår verkligen inte hur man kan få en hall till att kunna se så stökig ut på 1 minut både på morgon OCH eftermiddag??!! sen började han prata om att han gärna kunde tänka sig att vara hemma nu här i sommar och då trodde jag fasiken mitt huvud höll på att explodera o sa att om han får minsta chans till sysselsättning så får han bannemig ta det eller flytta härifrån!!! men sen ringde en kompis som har ev ett jobb åt honom så nu håller iaf JAG tummarna Oskyldig. hur går det med dig och Andreas förresten?

glittrax: nämen usch,jag blir alldeles tårögd av att läsa hur din moster beter sigRynkar på näsan. har hon alltid varit sån där?? det är klart att inte ni ska känna skuld över att ha följt er mammas sista önskan!! jag tycker förresten vilken fantastisk mamma du hade som orkade planera sin begravning, det krävs styrka för att göra en sån sak!! hur länge sen var det hon dog?? 
    jag förstår att du inte känner för att gå på begravningen, kanske ni som känner er olustiga inför det kan träffas vid hennes grav senare och säga farväl ändå på egen hand?? begravningar känns ju allmänt inte lustfyllda,men att träffa en person med den attityden ger väl bara mer sorg. kram!!

• lunaria

x-girl: som tur är ju nu Dan inskriven hos ams och han borde ju få någon sysselsättning,men sen tar hans dagar slut i juni och då står vi helt utan inkomst. men soc kräver ju att han ändå ska hitta någon sysselsättning så han kan ju inte tacka nej om AF vill att han ska ut på något.men sen måste han ju hitta något att göra till hösten för då har ju jag tänkt att plugga o då är man inte berättigad till försörjningsstöd och vi klarar oss inte på de pengarna om Dan inte har någon inkomst. så jag känner verkligen stressen för jag vill inte gå sjukskriven ett år till . därför blev jag förbannad o det märkte väl faktiskt Dan för igår sa han att han gärna skulle vilja jobba o pratade en del om det. det är väl det att han har ställt in sig på att plugga till hösten och han är nog lite osäker på om han fixar det så då behöver han mental förberedelse i god tid o tycker väl att det vore skönt att vara hemmaObestämd. avskyr verkligen den sidan att han blir så bekväm o verkar inte förstå hur mycket det tär på mig att gå hemma med honom hela dagarna. han är ju som ett barn så det känns bannemig som man inte gör annat än att städa och gå o irritera sig på Dan som gör fel prioriteringar även här hemma vad gäller ALLT!!. skönt att du iaf känner mer sinnesro över det hela, men herregud att ställa sig o diska så sent, inte klokt ju. jag tror jag också skulle hantera det lite bättre om jag o Dan slapp trampa på varandra dygnet runt...

jo Linn kan ju säga rätt så mycket, "usch" är ett rätt så roligt ord när hon säger det. hon har dessutom börjat snappa upp en del ord och fraser på dagis, det är kul varje dag att höra något nytt . sen härmar hon ljud och gester jättemycket, nu när jag varit så förkyld och snytit mig så mycket så tar Linn också och vill snyta sig och pruttar väl mest med läpparna, men det låter väldigt likt iaf .

usch, mina jäkla bihålor, va less jag är . om det inte blir bättre till måndag så får jag gå till läkare. inte för att jag vet vad de ska hjälpa mig med, jag tar ju de vanliga tabletterna de brukar skriva ut och eftersom de ärså emot antibiotika så vet jag inte vad de ska kunna hjälpa mig med. min huvudvärk är ju inte av denna jorden, jag tvivlar faktiskt på att det är migrän jag får i samband med bihåleinflammationer för nu har jag haft så här ont i en hel vecka!!

• lunaria
    evanor: ja egentligen är det lite bisarrt att man ska skämmas för att ta hjälp när man ändå är berättigad till det då man betalar skatt. men det är väl allmänt att det är skämmigt enligt ganska många människor frotfarande,vissa anseratt de som hamnar hos soc är mindre intelligenta osv. nu vet jag ju om att de flesta kan hamna i dålig situation som de inte rår över,men det är ändå lite dålgt klassat som sagt.

ja ni får nog slänga ut grabben sen, finns ju ingen anledning att han ska gå hemma o leva på er!!

barbamamma: jag förstår hur du känner ang Fredrik, men han måste ju själv komma till insikt om sina egna problem, ni och skolan har ju gjort så mycket ni kunnat för att få honom på rätt bana och kanske är det bara det att han har svårt att ta in allt som sätter gränser liksom. sen verkar han ju som du säger väldigt omogen för sin ålder. pappa hade en vän vars son var så där o fixade inte skolan, ingenting fastän han inte skolkade alls, han var bara seg...men han fick hjälp med eget boende och sen fick han väl lite jobb som en annan skulle kalla rena skitjobben, men han trivdes med det han.

x-girl: ja det där med köket kring matsituation är verkligen ett irritationsmoment som heter duga. javisst, Dan lagar all mat, men kan använda två olika stekspadar för om han lyckats slarva bort den ena medan han lagar så tar han en ny, han smakar på maten så nåra skedar blir det, kniv och skärbräda, sen alla förpackningar står bara kvar på bänken huller om buller och gud vet vad. så när man väl ska sätta sig vid bordet så känner man bara huvudet som dånar pga allt irriterande som står. o så kladdar han överallt så hela spisen blir jämt nerkladdad och han gör aldrig rent efteråt. och så efter maten så går han typ iväg o sätter sig vid datorn så då står jag kvar med allt på bordet, diskbänk och egentligen också mycket på golvet då Linn älskar att kladda + att Linn och Noah ofta dröjer sig kvar i köket o Linn börjar kladda med allt kladd under bordet, medan Noah vill hjälpa till att stoppa in saker i kylskåpet eller på diskbänken o oftast tappar något på vägen så att det blir ännu mer kladdigt. sen kan Linn börja öppna köksskåpen o riva ut saker på golvet mitt i alltihopa. skulle vilja ta en bild på vårt kök en sådan dag för man vete tusan vilken ände man ska börja iSkrikandes. men jag vet inte alls hur jag ska få med mig Dan i att hjälpa till, en del saker känns som man tjatat om sen vi blev ihop och polletten trillar inte ner hur man än gör .

jo Dan har sökt utbildningar,samma somförra året, men jag sa till honom redan förra året att det är ett rent mirakel att han öht kom in på NÅGON av utbildningarna med tanke på hans dåliga betyg. men då gjorde han ju valet att skippa utbildningen för att få chans till jobb och det misslyckades precis somjag förutspådde. men sen har även AF en individanpassad utbildning på 50 veckor inom samma som han vill utbilda sig på högskolan. då får han en yrkesexamen i såna fall.problemet blir bara om han får rätt till någon ersättning, om han inte får det så blir det ju problem med tanke på vår ekonomi.

ååh va gott med ostbågar och vin . så roligt med marknad, är så kul att gå på

vi har tänkt att försöka gå på två loppisar här idag. morgonen blev lite konstig. Linn vaknade 6.15 och Noah 8.30 och jag provade öka min dos med insomningstabletter efter ha pratat med läkarn igår o de gav mig lite väl bra effekt så jag slocknade igen kl 8-9. Dan hade ätit frukost med ungarna, men Noah är en matnjutare så han satt kvar och åt en frukostportion tillsammans med mig . skruttan somnade när jag gick upp så vi väntar bara på att hon ska vakna till så vi kan traska iväg . mina bihålor känns lite bättre, har fått tillbaks lite smaksinne igen så det kanske är på väg att försvinna nu om man har tur
  • lunaria

x-girl: förstår hur du känner ang ordning och reda, men det verkar ju precis som du säger att ni har det likadant som alla andra småbarnsfamiljer har och ni av några kämpar ju verkligen ideligen på att fådet så bra som ni kan. sen kan jag känna att detspelar nog ingen roll om man skulle bo i lägenhet eller hus, jag tror att de med diagnoser ser lika lite iaf.på sätt o vis hade jag önskat ett eget hus för då kan man hitta på lösningar som faktiskt fungerar mer normaltän annars,i en lägenhet kan man ju inte direkt bara riva ner saker o flytta om. ni gör så gott ni kan, men jag hade önskat att er svärmor verkligen någon gång kunnat komma med något uppmuntrande ord, inte behöva klanka ner för det hjälper ju er föga .

va kul att ni hade en bra dag igår iaf . vi hittade väl lite smågrejer o som vanligt ett par böcker . sen hittade vi faktiskt en nästan helt ny bindningsmaskin med tillbehör för 25kr. har alltid velat ha en sån, men de kostar ett par hundra som nya så vi har inte känt vi haft råd. är ju praktiskt när man ska göra större skolarbeten så det var ett riktigt fynd .

jo oftast kommer han o tar barnen och placerar dom på något ställe och så kommer de tillbaks lika fort.det är det mest irriterande med Dan är att om han fastnar vid datorn (eller sin jäkla mobil som används mer som ett nöjesmedel än hjälpmedel!!!!) så hittar han ändå sätt för att få bli kvar där o slippa ta hand om annat. sen är det väl iofs så att han har en allergi mot fukt så han ska ju inte diska o sån't för mycket, men ibland blir det bara för mycket så jag hade önskat han kunde öppna ögonen ibland och se kaoset som blir. ja det liknar faktiskt ett skräckscenario så kanske inte konstigt om man lessnar.

idag vet jag inte om man borde klaga egentligen, Dan ställde sig och gjorde 3-rätters o det var ju himla lyxigt, men sen väljer han alltid det enkla alternativet att sätta ungarna i badet o pratar i telefon med sin mamma medan han lämnar hela kaoset (=köket) till mig. iofs så vet jag iaf både vart jag har ungarna o Dan en sån stund för ovanlighetens skull .

• lunaria

Pilea: jättefint ni får det där hemma, fondväggen blev så himla fin och va smart med den uppspända vaxduken som tavla, det blev jag sugen på att göra .

jo alltså ang om stökigt i köket så är kanske allmänt män är väldigt slarviga i köket, men jag (och x-girl som med största sannolikhet har en sambo med diagnos) handlar det egentligen inte om att det "bara" är köket som blir stökigt utan det handlar om att det där stökiga "kökssyndromet" blir precis överallt. för mig vore det nog lättare att ha hemma båda ungarna på heltid och vara ensam o ta hand om allt än att ha Dan hemma . det är de små grejerna som händer hela tiden som man tröttnar på. Noah kan man iaf lära att han ska ta och hänga upp jackan när han tagit av sig den, men Dan tror jag ärligt talat aldrig kommer lära sig det. eller som när han läser en inbunden bok och tar bort omslaget och sen lägger han denna i bokhyllan på de andra böckerna och så fixar han inte tillbaks det när han läst klart boken så idag hittade jag 10 böcker och 10 skyddsomslag som låg lite här o var i bokhyllan.
    sen är de med diagnoser inte duktiga på att prioritera saker rätt så att bara få en vanlig vardag att fungera innebär ett helt projekt på annat vis.

idag borde vi väl få in pengar från soc iaf, är lite nervös för om det stämmer med ens egna beräkningar och så, puh!! sen ska vi (eller iaf jag) ta och röja. har tröttnat på alla saker Dan bara lagt i bokhyllan här i sovrummet. det är alla jäkla böcker dårå, sen 3 salvor, 3 klädgalgar, 20 papper, 4 pennor, 2 par hörlurar, minneskort, köksmagnet, Linn's och Noah's kläder, en papperslåda, 4 leksaker, 5 tomma plastförpackningar, vetekudde, bubbelplast, nässpray, servett, tändsticksask, 10 par babystrumpor, vantar, kortläsare, träpinne, vattenflaska, telefon, minneskortläsare, ficklampa, batteri + 3 grejer som inte jag vet vad de är till för. detta har tillkommit på 2 veckor och jag hade önskat att jag kunde skylla på mig själv...eller ungarna för den delen, men inte ens klätterfian Linn kommer upp till 4:e hyllan .

ska också försöka komma ut en stund, nu är det minsann blå himmel och solSolig

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)