• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

7 michelingodingar skrev 2011-05-30 15:07:16 följande:
    JAAAAAA jag kom in på utbildningen tjooooohooooooooCool

kommenterar er senare ville bara berätta detta!!!!
    ååååh GRATTIS!!!!! vilken glädje, så glad för din skull, det är du verkligen värd{#emotions_dlg.flower}. kramHjärta

hinner inte kommentera heller så mycket, fick sitta på akuten några timmar idag då Noah hade ramlat o slagit sig när han cyklat på dagis. han är okej o behövde varken sys eller limmas, jag tror jag mådde mycket sämre än honom redan från början o sen sitta på sjukhus det är ju verkligen min grej . Noah var rastlös efter en kvart så då fattade jag iaf att han inte skulle dö. hujeda mig, vilken panik jag fick när hans fröken ringde o sa att han slagit hål i huvudet o blödde massorRynkar på näsan. sån där mardröm som förälder antar jag!!

nu ska jag strax iväg till AcoA-möte igen...vi fick in pengar från soc idag iaf . men surt nog fick vi inte avdrag på våra medicinkostnader för trots att jag frågade Dan typ 100 gånger om han skrev ut räkningarna på det så hade han tydligen bara tagit utskrifterna från apoteket när vi gick till soc. men nu får vi typ 4500kr så det känns ju skönt iaf!!
  • lunaria
    barbamamma: så glad för din skull att du kom in på utbildningen, och bra att din chef var så vettig ändå .
    men va struligt det jämt ska bvehöva vara med sjukvården och remisser hit o dit, hoppas ni får någon ordning på det!!

så bra om ni kan ändra lite med barnomsorgen så det blir bättre .
    va härligt att det ändå gått rätt så bra då med att låta Arvid sova där uppe!!

men klart du förtjänar att barnen gör såna saker, visar bara att du är en jättefin mamma som tar hand om allt så bra du kan!! men din man kanske man inte kan säga samma sak om, tycker faktiskt det är taskigt att han kräver att du ska sköta hela städningen under veckorna!! och det verkar ju egentligen inte som att han har problem pga diagnos när du beskriver att han varit så pedant, utan mest pga lathet och då kan han ju knappast klaga på digDemon.

x-girl: klart du ska försöka hitta på lite småsaker och ha något att se fram emot!! skönt att ni var hos Andreas mormor på fika. även bra att du äntligen fått mindre pms-besvär

jag hittar både fördelar och nackdelar med att bo i lägenhet, rabatter och liknande kanske du kan ta tag i mer nästa år?? jag skulle plantera i lite i balkonglådorna, men inte ens det finns orken för just nu .
    jag förstår att du inte känner att du räcker till med städningen och det handlar ju inte så värst mycket om att våra män är slarviga av sig utan mer om att de skjuter upp allt så länge de kan och ju mer de skjuter upp desto större sannolikhet är det ju att man själv får ta tag i de där sakerna som att man inte redan hade nog

pilea: nä förstod att du inte ville förminska våra problem . jag har själv varit pedantisk av mig, nästan manisk kan jag erkänna och mådde väldigt dåligt av minsta stök. men för att kunna leva med någon med diagnos så får man nog släppa det eller dö . jättefin fördelning ni har av sysslor, och javisst vi har nog jämnt fördelat med sysslor på det hela taget precis som ni, bara det att Dan skulle nog ta och tvätta 1gång/månad när de rena kläderna är slut i garderoberna OM han hade fått styra här hemma och det är bara ett exempel på den stora problematiken som jag och x-girl har är att våra män skjuter ständigt upp allt...Dan skjuter upp allt från att sätta upp en enkel spik till att städa och man får därmed stå och pusha sin partner för precis som x-girl säger så blir allt enklare om Dan gör saker på en gång för skjuter han upp en sak lite grann så skjuts allt annat också upp . så jag skulle kunna arbeta ihjäl mig här hemma,speciellt med Dan som också går hemma och stökar ner i fortare takt än vad jag hinner röja undan och aldrig städar undan efter sig...men ja, män är väl allmänt dåliga på kökssysslor, trodde ju dock att Dan's kockutbildning hade lärt honom lite ang hygien, men tror inte det

igår var iaf nätverkshuset på hembesök och vi fick en fin whiteboard . sen tog jag upp lite saker med dom...det var bland annat om mina AcoA-möten. skulle iväg i måndags, men får veta på perrongen att tåget skulle bli 15 minuter försenat. så jag kände såklart min ångest ökas för jag insåg ju att det är NU jag måste öva mig på att komma för sent till ett möte. skit också efter alltsom hände med Noah på dagen!! jag sätter mig iaf ner, lyssnar på musik, läser en bok och DÅ ringer såklart Dan och börjar babbla om att han sett på hemsidan att tåget är försenat 15-20 minuter bla bla bla så min ångest blev ju såklart påslagen till max igen och jag blev så stressad igen då . kom in med tåget i Uppsala kl.19.01och mötet började ju kl 19så jag sprang dit och mådde skitdåligt och ville bara vända påklacken och ka hem igenGråter. men det gick bra iaf, alla som är där har ju på något vis samma problematik så det var ingen som såg ner på mig utan var glad för att jag vågade komma ändå. barnet inom oss säger ju att man inte FÅR komma försent, min pappa sa jämt att de som kommer för sent till möten är värdelösa och idioter mm och det sitter tyvärr fast i mig.

men detta med att Dan ständigt vill ha koll på mig, ständigt påminner mig om jobbiga saker som jag försöker bearbeta på egen hand, det fick vi iaf diskuterat igår med nätverkshuset för Dan blir ju bara tyst om man vill prata om det. så nu ska jag och Dan dels sätta ossner varje dag och diskutera och komma framtill lösningar i olika frågor.för Dan skjuter ju även upp sån't där som han tycker är jobbigt. och därför blev den där whiteboardtavlan uppsatt redan igår . och så kommer de ringa för att checka av hur det går för oss med mötet.

för min del har jag gått så mycket framåt att jag tänker lämna Dan om han inte är med på noterna längre. jag måste tillfriskna från det beteende som sätter hinder varje dag för mig, alltså den verkliga orsaken som gör att jag mår dåligt, och det kan jag inte ju göra om han hela tiden gör saker som drar mig tillbaks.

oj blev en lång roman nu . nu ska vi iaf ha möte jag och Dan, ska bli spännande .
  • lunaria

glömde förresten kommentera Pilea om hur fint ni fått det där hemma, tavlan medklockan på är ju bara för läcker!! du får börja göra såna o sälja tycker jag .

tänkte förresten höra med er om en annan sak.ser ju att många av er nu har barn som sussar gott, vad gör ni för att de ska göra det?? här vaknar Linn prick klockan 4 varje morgonSkrikandes och detta till trots för att hon sover max 1-2 timmar varje dag på dagis. vet inte vad man ska göra, hon är ju hungrig och får då välling, men verkar då bli vaken o vill upp istället . har ju bara väntat på att hon ska börja sova hela nätter för jag skulle hemskt gärna vilja flytta in henne till Noah's rum för hennes rum är så konstigt långsmalt och hur vi än försöker fundera ut allt så får vi inte till någon bra lösning så länge hennes säng är där...skulle bara vilja ha en gästsäng, garderoberna (för att slippa att Linn river ut allt i sina egna garderober hela tiden) + kanske försöka skaffa ett skrivbord dit istället...men just nu känns det som att hon aldrig kommer sova hela nätter, börjar bli så sjukt trött på att hon vaknar så tidigt och då skulle det väl vara ännu jobbigare för Noah omhan fick sova i samma rum som henne när hon vaknar så där. vad skulle ni ha gjort??

ser att vissa bokstäver försvinner när jag skriver och ord skrivs ihop, men mitt tangentbord är kasst nu så det är bara därför, hoppas ni kan läsa ändå

• lunaria

x-girl: usch att bilen är trasig igen!! gick den att laga?? va glad jag blev när du skrev igår att du kände dig piggare o gladare, men sömnen gör så jäkla mycket för humöret tyvärr så jag förstår att du känner dig så där när du dessutom får dras med en hemsk huvudvärk . kram till dig!!

japp, det ärju inte billigt med whiteboard, men jag glömde fråga hur de fick tag i en för kommunen skulle ju inte ha råd att bekosta en trots allt sade på förra mötet,men de hade minsann trollat fram en . dessutom får man ju behålla den så det var kul. ja jag känner mig faktiskt stolt, minns att vi pratade om det där med att separera och jag kände mig dåväldigt osäker på om JAG skulle klara av det,men nu har jag en helt annan känsla, fått mer självförtroende igen och vet vad jag borde fokusera på så det är faktiskt skönt .

ja barnen sover ju egentligen vägg i vägg redan så det är ungefär lika långt att gå, men har inte så koll på hur lyhört det är heller så det kan ju hända det funkar. men om det inte gördet så är jag lite orolig för att noah ska bli sur o grinig över att vakna pga henne.

barbamamma: kom kallelsen med posten idag?? bra att de iaf försöker snabba på sig lite, tycker det är hemskt hur de inte brytt sig om Alwin som ändå är barn .
    kul med sommarfest

jag vet inte varför han vill hålla koll. han sa mest att det bara är på välmening att han ringer, att han vill att jag ska veta om hur sent tåget är försenat om det glöms av att meddelas på perrongen. sen att han vill att jag ska höra av mig så han vet var jag är handlar kanske inte heller om kontrollbehov egentligen utan mest att han är lite överbeskyddande och vill mig väl, men jag har ju växt upp med en väldigt kontrollerande pappa så jag upplever ju självklart Dan's beteende som annat än vad det är och hans beteende gör mig väldigt skrämd och osäker. detta fick jag iaf fram på ett bra sätt igår och vi har även pratat om vad både han och jag ska göra för att vi båda ska må bra och känna oss trygga, men om Dan inte påbörjar någon förändring så kan jag inte leva med honom. den onda cirkeln måste brytas nu..

ang Linn's sovtider så sover hon 2 timmar efter lunch på dagis,men de säger att hon är supertrött. förra veckan sov hon bara en timme,men då var hon väldigt grinig och trött redan kl 17 så det var kämpigt att öht hålla henne vaken till kl 18 så jag vet inte hur vi ska få hållt henne vaken ännu mer faktiskt.men vi var modiga iaf idag o testar olåta ungarna sova i samma rum . Dan blev så peppad av att jag började prata lite om detta så han flyttade spjälsängen o fixade i ordning. haha plötsligt så händer det . verkar iaf som ungarna somnade på 10 min utan problem, får bara se hur det blir inatt och imorgon då!!

• lunaria
    x-girl: undrar om jag inte är för sent ute med att kolla på bilderna, hittar de inte på hemsidan .
    va roligt att ni fick tag i en sån billig cykel och att den var uppskattad av Selma. vi borde väl köpa en till Noah, efter cykelincidenten så har inte Noah velat cykla något speciellt mycket på dagis..

låter verkligen som att du fick en jobbig helg, det var ju typiskt att Arvid skulle bli sjuk så ni inte kunde fira .

ja självförtroendet har blivit bättre, men samtidigt skulle man vilja bryta upp snart för Dan's beteende går mig verkligen på nerverna nu. det går inte att få ur irriterande tankar ur huvudet längre..

barbamamma: usch va hemskt med killen som dog . det blir ju alltid mer pårtagligt när det är såpass näraoch flera i ens närhet kände honom!!

hoppas verkligen personen ifråga är vettig imorgon. om ni nu kan åka, har det löst sig på något vis med allt?

nä vi höll ju inte på att få någon whiteboard. de från nätverkshuset hade trott att det skulle bli så enkelt att få köpt en för kommunens räkning, men de drar ju ner på allt nu för tiden så egentligen hade de inga resurser. så jag vet inte var de fick tag i det, kan ju hända att barnhabiliteringen hjälpte till.

ain: gud va härligt det låter med semester, wow vilket lyxigt ställe ni ska till . lite avis, låter så underbart . låter alltid lika roligt med medeltidsfestival, hade önskat man kunnat åka på nå't sån't faktiskt. roligt att det uppskattades av Miriam .

pilea: oj va spännande ikväll då, håller tummarna för att det går bra!!

här tror jag faktiskt inte ungarna får någon semester, men det vill de nog inte heller ha. igår var skruttan sååå förbannad för hon förstod ju att det var måndag, men att hon ändå inte fick gå till dagis!! men vi sa till dom igår att de skulle dit idag så redan kl 6 imorse hade de båda tagit på sig skor och solhattar o var redo att gå till dagis . så jag tycker det är skönt att de faktiskt kan välja att vara där nu, om de tröttnar får man väl ta ledigt ett par dar tills de saknar kompisarna igen .

Linn tycker om att ta på sig allt över huvudet, roligast ser väl ut när hon lägger snutten på huvudet o traskar omkring . men ute kan det vara lite sisådär, men vi har en solhatt med snören som hon inte har lika lätt för att dra av sig .

jo det har gått riktigt bra med att låta ungarna sova i samma rum, bättre än förväntat. dock vaknar de varje dag vid kl 5 så jag börjar känna mig lite trött. fast det är å andra sidan första gången Linn öht vaknar på natten..men det hade varit bättre om Linn vaknat kl 3 och somnat om till kl 6 åtminstone...

jag har varit lite trött och allmänt off den senaste veckan så sorry om jag är lite frånvarande, det beror inte på att jag inte vill skriva, uan snarare att jag låser mig nu.. är inget som är riktigt "fel", det är nog bara lite som surrar omkring i huvudet. sen tar Dan lite energi från mig,igår när jag var på Acoa-möte så skulle han ta o göra rent diskbänk o bord som uppgift från mig då jag hade stått o diskat o haft så ont i mitt bäcken nu igeno klarade verkligen inte att fixa det själv. en enda uppgift, men det verkar vara svårt med ens små uppgifter nu för tiden..i helgen hade vi besök av barnens extrafarmor och hennes nya sambo så det var trevligt .

Linn är på väldigt rivigt humör,undrar jämt om hon vaknar på fel sida på morgonen . nä men det händer väl mycket för hennes del, hon har ju börjat gå ordentligt eller snarare springer . hon ramlar inte så mycket iaf . tyckte inte det var länge sen jag klagade här inne på att hon jämt kryper utomhus,men det gör hon inte längre kan jag säga . hon är lite överallt just nu, knappt så man hinner med henne, men samtidigt skönt på annat vis. tyckte det var samma sak med Noah när han började gå, livet kändes allmänt lite enklare på en gång konstigt nog fastän de flesta sa att det skulle kännas tvärtom.

det värsta är nog hennes klättrande, igår tog hon sats från soffan, som tur var hade hon hoppat med en kudde i händerna, men hon lyckades iaf slå i huvudet så nu har hon ett fult plåster rakt över pannan . hon klättrar på precis allting!!! så vi får ta bort Noah's pallar och liknande i hans rum för hon klättrar upp i hans bok/tv-hylla .
  • lunaria

barbamamma: gud va skönt att det inte visade några fel, men om det skulle visa sig att han har en sån där ovanlig febersjukdom, finns det något som går att bota eller vad görs då?? haha, såna där datasystem med brister finns det nog överallt,men jag förstår att det känns lustigt att det är det du kommer lära dig när du ska studera nu .

herregud ja,läste ju om er bilhistoria på bloggen och jag är glad att jag inte var i er situation där alltså .och så bara kexchoklad o dricka, det var väl inte det smartaste att köpa, förstår att det var en superdålig dag!! men skönt att ni äntligen ska få en stor bil som alla får plats med, vilken lyx det kommer bli

oj Agathon verkar ju inte så värst nöjd då,hoppas han snart kan ta sig framåt för då kanske han inte blir lika frustrerad!! vilken buse som klättrar upp i soffan!! kan han ta sig ner själv igen då??

usch för din mage, känner du dig väldigt stressad nu också?? det låter ju iaf som magkatarr, så där har det ju varit för mig med när jag haft det. men det verkar ju jättekonstigt med dina blödningar igen, finns det något samband tro?? fy va jobbigt du har det, du vet att du kan skriva tillmig också o prata av dig om du vill Hjärta. kram!! 

pilea:usch blir svettig bara jag hör om det där testet, blev alldeles svettig när jag läste om det . håller tummarna för att du kommer in, men det var ju sjukt många sökande för så få platser. hoppas hoppas!!

ja här flyttas ungarna till en annan förskola. dock så finns alltid någon förskolelärare där med från deras avdelning så jag hoppas det kommer gå bra iaf. är lite orolig för Linn har varit lite blyg den senaste veckan så jag hoppas det kommer fungera,men det är bara 4 veckor under juli det gäller så om det inte fungerar så får.Linn och kanske Noah vara hemma istället. 

nu är det lite bättre för min del. i onsdags var jag först på möte hos min psykolog, men det gav väldigt lite. sen på eftermiddagen var jag hos min beroendeterapeut, ett möte som gav betydligt mer kan jag säga. jag var så otroligt ledsen och förtvivlad så jag visste varken ut eller in och jag bara öste ur mig allt på en gång så han förstod att jag inte mådde bra. jag pratade en del om Dan, att det inte känns som att han bryr sig, lyssnar, har vilja att förändra sig osv. jag kände mig bara så trött och besviken på Dan så min terapeut skulle prata med de andra pånätverkshuset o berätta vad som hänt (detta var sista mötet med honom, sen tar han semester), men de andra kommer hit på tisdag. 
    min terapeut lånade också ut material om 12-stegsprogrammet som jag skulle börja med på egen hand så jag får mer insikt genom att läsa. jag började läsa redan i onsdags kväll, men igår var det verkligen något som klickade till inom mig. livets alla pusselbitar föll på plats. innan har jag bara tryckt in pusselbitar i pusslet fastän de inte passat i mönstret "för är man stark nog fixar man ALLT, även mirakel" . först NU inser jag hur jäkla fel allt blivit pga mitt eget beteende. men nu är jag på rätt spår . jag ska sluta vara så jäkla fördömande mot mig själv och tänka att det finns en älskande gud som vill mig väl.och som är villig till att ta hand om en del bördor åt mig så jag inte blir en slav pga mitt medberoende. som sagt inte Gud i den religiösa mening man kan tänka sig, men ändå. så jag har faktiskt mått mycket bättre nu.

sen tänker jag inte låta Dan's val förstöra mitt liv!! inser han inte att han måste förändras för hela vår familjs skull, då är det ju hans förlust. jag orkar inte kämpa längre för den delen faktiskt. häromdagen började han prata om steriliseringen igen, och jag frågade då om han verkligen är säker på att han ska gå igenom det för han kanske vill ha barn med någon annan. och då sa han att vi kommer ju att hålla ihop hela livet!! jovisst, han undviker jobbiga ämnen genom att inte låtsas om dem ellerskämta bort dem så han får väl leva i la-la-land om han vill, lär bli ett bryskt uppväckande för honom den dagen han törs återkomma till verklighetenObestämd.

så nu vet ni lite vad som hänt. kan tydligen inte skriva bara mindre än en stor roman idag .

idag satte jag förresten ut lite blocketannonser så att folk kan hämta av grejer o betala kontant så vi fick sålt vår vagn som vi ändå inte använder. vi har ju Carenan till Linn o den är lite lättare att köra med . ungarna hade haft en jätterolig dag på dagis iaf, förskolelärarna hade tagit medsig ungarna o köptmjukglass så när Noah kom hem var han så exalterad så man hann inte ens fråga honom vad han hade gjort på dagis utan han kluckade fram "mamma???glass,lekt, mat, macka." japp verkar som han haft jättebra dag . glasstokigare unge kan man ju leta efter .

• lunaria

oj nu vart det nog lite upprepningar i meningarna,dags att släcka lampan tror jag o lägga sig o sova .

• lunaria

barbamamma: haha, sparka upp bilen till månen låter ju som en bra idé . nämen va kul att ni fåren ny, förstår stressen av att inte ha någon riktig bil att kunna lita på när man är så beroende av en pga att ni har så mnga barn också. ja det kan ju oftast vara många bäckar små som skapar magkatarr, hoppas det iaf blir lite lugnare när ni nu får ny bil. förstår att du är stressad inför studierna, men försök släppa tankarna på det ett tag till.det kommer fixa sig när du väl börjar med det, det är iaf jag helt övertygad om . det är ingen idé att fylla på stressbägaren redan nu med det. konstigt värre med dina blödningar, knasigt att dte inte kommer mer blod lixom som det borde vid mens!!

usch låter hemskt med en sån sjukdom!! men bra iaf att det inte är säkert att han skulle få ha konstant feber som han har nu. får se om det är det han har sen då.

jo det är alltid trist att få räkningar på besök som man inte ens varit på, så fick ju våra gamla grannar också en räkning från sjukgymnasten.  

jo jag känner att jag får mest ut av min beroendeterapeut just nu iaf, men nästa besök är inte förrän 16 augusti så jag vet inte hur jag ska överleva tills dess . ska till psykologen nästa vecka, men sen tar hon också semester till augusti så då har jag ju lite tid att fundera på om hon är något att ha egentligen. för jag tror hon är lite av orsaken till att jag mått så dåligt....när jag arbetar med de 12-stegen så handlar det mycket om att se verkligheten som den verkligen är och arbeta inifrån...så är det väl hos min psykolog också, men på något vis förstärker dessa möten mitt dåliga självförtroende, inte tvärtom. sen kan jag tycka att ett möte på 45 min är så dåligt. hon hämtade mig 5 minuter för sent, kopierade papper i 10min, gick igenom mina uppgifter i 25 min så det finns ingen tid till att få insikt och djup i det hela utan lämnar mig med mer frågetecken än svar. meningslöst.

haha, var rätt så kul för jag trodde ju att iaf du fattat mig rätt, men sen när kommentarerna föll in o även fick jag bekräftat på ett meddelande att det kan ha varit något missvisande så kände jag att jag ville förklara iaf. jag kändemig så befriad och glad o ville så gärna berätta o då tänkte inte jag riktigt på att folk kan uppfatta att jag faktiskt mått skit hela tiden är något som jag faktiskt finner bra. fördet hjälper mig nu när jag håller på med de 12 stegen,om jag hade varit "normal" hade jag inte kunnat ta till mig något,men jag tror verkligen nu att det finns hjälp förmig med .

gud va jag skriver, men ALLA sover middag här hemma så jag är lite uttråkad . jag sov en stund jag med, men en fluga surrade så hemskt. Linn är superdupergnällig, men 2 tänder har precis spruckit igenom i överkäken så stackarn har så ont!! och så blev hon hysterisk över sin snutte idag!! den drar hon typ med sig överallt och råkade väl bada den när hon gick in i badrummet o tvättade händerna så hon vart hysterisk när vi hängde den på tork. tack o lov för värmen,den torkade iaf snabbt!! jag sa till Dan att vi kanske borde köpa en till,men han tror hon ser och känner av vilken den "riktiga" är. har ni provat gjort något sån't, hur gick det i såna fall? om jag vetat att hon skulle bli så snuttig av sig så hade jag ju köpt en till från början, men Noah har ju aldrig varit så värst mycket för snuttar så man tänkte ju inte så långt .

idag ringde majblomman hit. vi får inte hela beloppet vi bad om utan 1500kr så det täcker ju nästan säsongskorten på furuvik då de kostar 1730kr. Dan hade ju såklart räknat fel så hon blev ju misstänksam om det stämde den summan vi först begärde o lät nästan som att vi försökte fuska, men jaja. det som jag tycker är mest konstigt är att man måste lägga ut summan först och får pengar i efterhand, tänk de familjer som är riktigt fattiga har väl knappast råd att lägga ut en summa, även om man får in det på kontot någon vecka senareObestämd. men det känns skönt att få det här så man faktiskt har råd med detta, ska bli kul att kunna åka iväg med ungarna dit lite då och då . Noah är så himla intresserad av djur fortfarande så han lär ju tycka det är himmelriket . fats man kanske får ta koppel på honom, han vill nämligen klappa på ALLA slags djur, häromdagen försökte han sig på att klappa en geting!! det gick ju inte såå bra...

• lunaria

evanor: ååh va duktig din dotter är, klart du ska va stolt!!! va roligt att hon fått award. har läst en del om engelska skolan, verkar som ett bra skolsystem.

barbamamma: wow, vilken skillnad på bil, den här var verkligen superfräsch i jämförelse!! va kul att vara ute o övningsköra med den nya leksaken haha .

ja men där har du kanske något att arbeta med. jag är också sån och våndas och förväntar mig nästan katastrof innan en viss händelse,men det är inte så speciellt snällt mot magen så det bästa är om du släpperlite. bra om du använder omeprazol,det har hjälpt varje gång för min del. jag är väl lite orolig för min mage nu, har inte heller varit så snäll mot den i det sista med tanke på kosten . jag älskar ju grillad eller stekt kött och Dan brukar ju göra så god persilje -och vitlökssmör tillTungan ute. men ajabaja för magens del . grillad struts lät ju först väldigt spännande. vet ju att Dan har ätit strutskött o tyckte det var riktigt gott då det är rött kött o inte vitt som fågelkött annars är. men det kanske är som det mesta, tillagar man bara allt på rätt sätt så kan det bli en jäkla skillnad på det. Dan har ju fåttmig att tycka omsaker jag inte tyckte omförut genom att tillaga det annorlunda än vad jag varit van vid.

ok kanske borde köpa en snutte till o testa om det går att byta ut för Linn somnar INTE utan sin snutte. o det går inte byta ut den mot en gosig filteller någon mjukisdjur. häromdagen letade vi som en tok efter den, vet inte om det var Noah som gömt den i deras leksaksspis. herregud, vilket liv det var på Linn, det låter nästan som hon kommer dö utan sin snutte!!

ååh hade önskat mina ungar sovit såpass bra,de vaknade nämligen kl 4!!!! och Dan snarkade så på kvällen så kl 00.30 lessnade jag totalt o gick ut o lade mig på soffan. dum jag var, jag glömde ju av att vi faktiskt har ett gästrum med ordentlig säng sen vi flyttade in ungarna i samma rum. soffan är ju så obekväm. men jag var ju så trött...så kl 4 satt Noah o lekte med sin docka på golvet och Linn hoppade omkring i sin säng, fattar inte hur de orkar?!! men nu kanske de precis har somnat efter frukosten så jag ska nog passa på o lägga mig jag också...

• lunaria
    evanor: vilken fin dotter du har, klart du ska va stolt över henne!! o fin arbetsplats du har .

x-girl: men gud, aspberger, varför har jag inte tänkt på det?? det stämmer ju faktiskt bra. hade ju en vän vars son har aspberger och Dan och han var ju lika på sätt o vis. vissa saker som du beskriver om Andreas stämmer nog mer in på Aspberger ändå. men va bra att utredningen startar såpass snabbt nu!! det "bästa" är väl ändå att Aspberger går inom autismspektrumet så om det är det Andreas har så finns det mycket hjälp att f av habiliteringen och det ärju betydligt bättre än att hålla på med psykiatrin om jag får säga så.

bra att du också har fått tabletter,hoppas det hjälper!!

nä förståndet tror jag redan jag tappat för länge sen, nu går väl kroppen på automatik .

barbamamma: men hade ni marinerat köttet innan då, för det var väl inte stekt bara som det var? jag vet att det är väldigt dyrt, våra gamla grannar brukar köpa kött från en strutsfarm som jag tror ligger någon mil härifrån.

nä usch va jobbigt att Abbe blev sån idag . skönt att det snart är semester för honom!!

jag tyckte er bil såg "liten" ut för att ändå vra en buss med 9 säten. mina föräldrar hade ju en isuzubuss när jag var liten och den var betydligt längre modell. och sen när jag skulle börja övningsköra hade pappa också skaffat sig nån liknande toyota-buss så jag fick övningsköra så jag skulle nog känna mig ganska bekväm med att köra er buss . men ja, det största kruxet är väl när man är så kort då, minns att den buss vi hade kunde man ställa in ratten på nå't vis, men det finns inget sån't på er??

Ain: ja problemet är väl att vi inte kommer till att kunna få tag i likadan snutte utan det blir en lite annorlunda med annat mönster o det oroar mig om hon inte accepterar den. den kostar runt 150kr så vi får köpa en o hålla tummarna tror jag. ska iaf ta med skruttan när vi väljer en, då är det väl mest sannolikhet att hon väljer en som hon kan tycka om. ungen är ju så kräsen!! inte ens alla plagg går på henne längre utan hon har sina favoritplagg som hon ska ha på sig.. 

ja gudars, har sovit max 5 timmar/natt i flera månader nu, tror faktiskt ibland att man ska bli galen . fattar inte när ungarna ska börja sova ordentligt igen...men dock får jag väl säga att faktiskt Dan äntligen förstår att vi börjar lida av sömnbrist så vi försöker väl ge varandra tid att sova så vi kan känna oss någorlunda pigga ändå.

idag har varit en mardrömsdag, det är planeringsdag på dagis så ungarna har varit hemma och Noah har 38,5 i feber och Linn har varit sur för att inte fått gå till dagis + att hon har tandvärk. och hon har bråkat enormt med Noah fastän vi säger åt henne. när han har ritat så har hon velat ha samma kritor som honom fastän hon haft egna o ritat med o börjat slå honom när hon inte får sin vilja igenom...sen har hon blivit hopplös vid matningen, SKA bara äta själv, vägrar matas...så köket ser ut därefter. hon är ju riktigt duktig på att äta själv, det är bara det att om hon råkar kladda så kommer hon på att det är så roligt att kladda så hon fastnar i själva kladdandet o det går över styr så vi får nästan bada henne efter varje måltid. puh, längtar efter morgondagen, hoppas bara inte hon blir sjuk nu för hon skulle nog behöva komma till dagis en stund .

ååh här har jag inte tid att va fast nu, ska iväg till Uppsala. har fasiken haft beslutsångest hela dagen, när det är dåligt väder och man känner sig så trött så är det lättare att hitta ursäkter till att åka, men jag lär väl åka .
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)