• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Barbamamman: Hoppas ni hade en trevlig dag nu då. Men oj vilka hyss dina barn hittar på, vilken tur att de inte fick i sig något av de där farliga medlen då!

Pilea: Skumt med att Alve kräktes så! Så skönt att ni förhoppningsvis kan ha kalaset ändå imorgon. Jag har ju glömt kommentera hans namn förresten, tycker ni har valt så himla genomtänkta namn till honom.

Zandra: Din stackare att du också skulle åka på skiten! Hur mår du nu?

Glittrax: Oj så bra det låter att din kurator kan hjälpa dig med sjukskrivningen och allt! Låter jobbigt att ta beslut angående hur du ska göra med allt det där..

Jag är överlycklig här, fick tydligen en lindrig variant av magsjuka denna gången. Bara några vändor på toa i morse, sen har jag varit lite illamående och haft lite ont i magen. Men nu på kvällen är jag redan i princip återställd. Jag kunde äta tacos till middag t o m! Och så har jag duschat och städat av och spritat toaletten m.m. Och Andreas tog och städade här under eftermiddagen - kors i taket! (han fick komma hem från jobbet vid 11-tiden för att ta barnen). Det var verkligen välbehövligt. Tråkigt bara att vi missar min svärmors födelsedagskalas imorgon kväll, och sen skulle vi fått hjälp med att tapetsera i köket imorgon men det blir ju till att vara i "karantän". Möjligen kan de hjälpa oss på söndag om det inte blir nåt mer här...
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Zandra: Glömde ju, skönt att ni ska göra ett schema, det kommer nog underlätta mycket för er. Förstår din oro med att kanske ha smittat de från nätverkshuset. Den dagen då Arvid började kräkas på kvällen så var vi ju på Öppna förskolan på dagen! Han kan ju ha smittat flera i värsta fall, men hur ska man kunna veta att barnet ska bli magsjukt på kvällen.
  • Xgirl83
    Barbamamma: Åh det låter ju verkligen som ni hade en trevlig eftermiddag tillsammans! Mysigt! Men det där med tvättmaskinen måste väl gå på garantin även utan försäkring? Så dåligt att den redan är sönder! Så sjukt när en grej kostar nästan lika mycket att laga som den kostade ny.

Zandra: Men, så typiskt att förkylningen blivig värre nu då! Hoppas du mår bättre i magen nu iaf..

Pilea: Grattis till Alve idag!! Hoppas kalaset blir lyckat.

Ja angående öppna förskolan...jag vet inte riktigt.. Vet inte hur ni har det där ni bor men här känner jag väl som att alla andra känner många där och är så bekväma där, jag känner mig obekväm varje sekund och känner som att alla tittar på mig (fast de inte alls gör det). Sen verkar folk inte intresserade av att ta kontakt ändå, de träffar dem som de känner sedan innan eller som de lärt känna där för länge sedan.

Fattar inte varför det börjat bli så att jag mår hyfsat på veckorna, typ ons-fre och sedan känner jag mig så ledsen och arg på helgen? Är samma denna helgen, konstigt! Känner som jag ifrågasätter precis allt i mitt liv när jag blir såhär, undrar om man har gjort dåliga val m.m... Sen mår jag bättre några dagar senare och undrar om jag bara överdrivit att jag kände mig ledsen, och får dåligt samvete för att jag ens kontaktat vårdcentralen ang detta. Och nu måste jag ju ta ett beslut om jag ska börja i KBT näst-nästa vecka också. Hade nog mått mycket bättre av att bli av med min fobi som ju begränsar mig mycket, men samtidigt vet jag inte om jag orkar det nu ovanpå allt. Sorry, är ego nu. Om några dagar är jag nog gladare igen och ångrar att jag ens skrev detta, haha.

Selma har trotsat nåt otroligt idag, t o m Andreas tålamod är slut och han brukar ju vara den tålmodiga av oss... Nyss hade hon ut grötpulver över hela bordet och golvet....
  • Xgirl83

Jo förresten, Pilea frågade om jag kunde amma Arvid eftersom han kräks när han får välling. Jag har provat att amma honom men han bara släpper taget och börjar bitas, sen blir han ledsen när jag visar att jag får ont. Vet inte om det inte kommer någon mjölk men jag ammar ju honom på natten och då bits han inte. Så bara han äter och sen sover vidare. Men på dagarna fungerar det inte, provade senast i morse. Kanske jag spänner mig så det inte kommer någon mjölk eftersom han bitit mig så. Jag gav honom välling vid 4.30 i natt då han bara gnällde när jag försökte ge honom bröstet (har för mig att han ätit en del innan också på natten). Det var som om det inte räckte till och han var nog hungrig eftersom han inte ätit mycket alls senaste dagarna. Det gick bra för honom att äta vällingen i natt, men i morse kräktes han.

Vad jag svamlar nu! Selma står i duschen här, hon verkar gilla att ha den för sig själv.

• Xgirl83
    Zandra: Jo jag tror ju att jag också har social fobi så det är väl därför jag tycker det är jobbigt med öppna förskolan. Jo du har nog helt rätt i att det hjälper bara att få prata med någon, även om jag har bra dagar och t o m perioder, så mår jag nog inte helt bra. Så att prata med någon blir nog bra. Sen tror jag egentligen det här med KBT'n skrämmer mig mycket och har en del i hur jag mår med.

CarlAstrid: Så spännande att få läsa om din förlossning och att du var så nöjd med den. Det lät ju smidigt som du sa, även om kanske "smidigt" inte är ordet man skulle välja just när man är uppe i det. Så skönt att det går så bra! Äter han mycket?

Jag och Selma har haft en bra dag idag till skillnad mot igår. Jag kände att vi behövde lite tid bara vi, så vi gick och fikade och var sedan på lekplatsen en stund efteråt. Vädret har varit underbart här idag!

Sen har jag och Andreas diskuterat lite mer kring föräldraledigheten och väl bestämt att han ska höra med sitt jobb om han kan vara pappeldig i 10 veckor från augusti nån gång, så att han sedan skolar in Arvid på dagis i oktober. Det är dubbla känslor men jag tror att jag kommer må bättre när jag jobbar. Jag kommer dock troligen jobba hemifrån då och justera arbetstiderna själv. Det var så jag och chefen pratade om innan jag gick på ledighet i alla fall, det blir mer som att jag kommer ha en "konsulttjänst" vilket ju är väldigt bra på många sätt när man har småbarn. Men visst, jag hade ju nog också velat komma hemifrån och få träffa andra människor.

Hur ska ni andra göra med föräldraledighet och inskolning?
  • Xgirl83
    Barbamamman: Men oj, stackars Filippa! Hur gick det till när hon skar sig? Så himla konstigt med Alwins feber, förstår att du undrar vad det är ju. Har du pratat med VC än?

Nu är det nog slutammat för min del. I natt när Arvid vaknade som han brukar så ville han då INTE veta av något bröst. Fick gå ner och göra välling och han drog i sig hela flaskan så hungrig var han ju. Igår natt ammade jag honom utan problem vid 00.30 men sedan när han vaknade vid 6.30 igen så var det också så att han skulle då inte ha något bröst utan bara välling dög. Likadant har jag ju försökt amma honom dagtid utan att han velat ha. Kanske dags att inse att han inte vill längre?? Jag hade gärna ammat lite till med tanke på alla virus Selma drar hem (nu har han blivit förkyld IGEN) men samtidigt är jag lättad på ett sätt att han har tagit beslutet så jag inte behöver fundera över det.
  • Xgirl83
    Zandra: Om jag skulle jobba hemifrån så skulle jag bestämma fasta arbetstider och då ska barnen vara på dagis och absolut inga hushållssysslor eller nåt sånt göras under tiden. Och under tiden som Andreas är pappaledig så skulle jag antingen gå hem till mamma och jobba eller gå till jobbet. För det skulle inte fungera att jag försökte jobba hemma när de var hemma, som du säger. Haha, så bra Dan är på att diskutera då.

CarlAstrid: "Skönt" att höra att fler känner igen sig angående öppna förskolan. Så härligt att du mår så bra denna gången med Leo och att allt flyter på så bra!! Så söt Elias är då. Men tråkigt att det går sämre med potträningen nu, men det kommer säkert snart! Så duktig Emil är med att städa, jag är lite avis.

Barbamamman: Tack, vad snäll du är. Så obehagligt med snön och isen som rasade!! Jag vet ju hur mycket det kan låta när bara lite snö rasar från taken så jag förstår att du blev rädd. Oj då, konstigt med din struliga mens! Förstår att du undrar. Har den kommit än?

Glittrax: Så härligt med blodtrycket! Jättebra ju! Men så konstigt med skorna, men det måste ju vara antingen ni eller butiksbiträdet som mätt fel, alternativt att ni mäter på olika sätt. Skumt ändå.

Puh, vilken dag. Arvid var vaken en del i natt, och det enda som gjorde så han slutade skrika var att ge honom alvedon, så han hade nog ont nånstans. Han får ju nya tänder nu men är även förkyld, och har problem med magen (han vaknade nyss här av att han försökte bajsa och det satt verkligen fast så till slut fick jag peta lite med termometern för att han skulle kunna få ut det), så nåt av det har väl stört honom. Sen har dagen idag varit likadan, gnäll gnäll gnäll. Trött mamma med huvudvärk, gnällig bebis som man inte kan sätta ifrån sig, och en pigg 3-åring. Jobbig kombo. Men nu sover båda barnen och jag och Andreas ska äta semlor och choklad, så nu är allt annat glömt.
  • Xgirl83
    Ain: Usch, förstår inte hur du orkar med att sova så lite, och så jobba på det dessutom! Vi låter väl också Selma bestämma rätt mycket själv, men jag har märkt att om jag bara lägger fram kläder på kvällen så brukar hon ta på sig dem utan problem nästa dag (sen springer hon visserligen och gör klädbyten titt som tätt om vi är hemma). Jag tycker det kan vara bra att göra så ibland så att alla kläder blir använda. Fast nu har jag lärt mig och köper oftast inget som hon inte verkar gilla. Vi har nog lite samma problem som Zandra att Selma kan verkligen gå fram till Arvid och bara nypa honom eller putta omkull honom ibland. Och det är det vi är strängast med att hon absolut inte får göra, men det vet hon om också. Men visst, ibland märker man att det bara blev fel och att hon inte menade nåt illa egentligen. Jag förstår dig med att det hade känts bättre om Benjamin själv valt att sluta med amningen.

Glittrax: Det kan ju kanske vara en fas med Nova, det där med att hon slåss.. och ang. det där hon sa så kan de ha så mycket ideer. Som igår så sa jag att jag var trött, och då sa Selma argt "Nej JAG är trött!" Då sa jag att jag är också trött och hon blev mer arg och sa "Nej du inte trött, bara jag är trött!". Dessa idéer liksom. Jag tycker det verkar bra de ni gör för att förbereda Nova, böcker är ju himla bra.

Zandra: Men så himla konstigt att du har magsjuka nu igen?? Jag tycker så synd om dig, fy vad hemskt det är att ha...

CarlAstrid: Det kanske kommer vara så ett tag nu att han förväntar sig att kunna få allt på en gång, men det hör ju till att få syskon att man får lära sig att vänta och sådana saker. Det är inte något dåligt tycker jag. Det är ju också en stor omställning även för dem att det kommit en bebis i familjen så man får väl räkna med lite reaktion på det. Jobbigt med det där utbrottet han fick när han inte fick vara uppe mer.

Barbamamman: Så bra att du fick hjälp på kalaset och allt gick hyfsat ändå. Ja det blir ju spännande att se vad de säger om torktumlaren då.

Jaha, Arvid är nog i separationsfasen eller nåt, och han skulle då INTE somna i sin säng igen i natt efter att han ätit välling. Efter att jag försökt i en timme (han drack även vällingen i flera omgångar, suck) så fick jag sparka upp Andreas så fick han ta Arvid. Det slutade med att han fick ligga mellan oss för inget annat fungerade. Jag blev dock lite ledsen över hur Andreas verkade tycka det var såååå jobbigt att vara vaken med Arvid i typ 10 minuter då jag hade varit vaken med honom i en timma. Jag minns inte när jag vaknade utvilad senast. Andreas ska iaf kontakta vården för att utredas för ADD, för det är så mycket av det som Sandra berättat om Dan som stämmer på Andreas, och det skulle förklara SÅ mycket av hur vår vardag ser ut.

Nu kl 13 ska jag vara hos läkaren för att prata om hur jag mår.
  • Xgirl83
    Barbamamman: Förresten, konstigt med Filippas yrsel! Sånt kan ju även komma av oro och stress, du kan inte fråga henne och luska i om det kan vara något sådant (om hon inte vill säga det självmant till dig)?
  • Xgirl83

Vad vårat internet strular. Har strulat i typ 3 dagar nu men idag har det knappt alls fungerat. Både TV (via bredbandet), internet och telefon strular, dumma Telia.

Jo det gick bra hos läkaren! Fast jag hade nog inte behövt någon läkare till att konstatera att det är för mycket för mig just nu. Hon funderade på om jag skulle testa medicin, det kan även hjälpa mig när jag nu ska börja KBT nämligen. Sen ville hon utesluta fysiska orsaker och jag fick därför lämna blodprov för koll av sköldkörtelvärden m.m. Bra tycker jag. Hon ska ringa mig om 2 veckor när hon har provsvaren.

Arvid sov förresten hela natten i natt! 19.45 - 6.45 ca. Dock känner jag mig ändå inte utvilad, det är lite "lustigt". Fast gladare känner jag mig redan efter läkarbesöket, konstigt nog.

Barmamamma: Jo kanske jobbigt om Andreas får diagnosen, men faktum är att det skulle vara en enorm lättnad för mig. Jag har känt en sådan frustration kring hur dåligt allt fungerar i hemmet och hur mycket som jag måste ha i huvudet eller sköta hela tiden. Och han blir ju inte annorlunda för att han får en diagnos, men däremot skulle jag få en förklaring till allt. Det är så mycket småsaker som har irriterat mig och gjort att jag nästan börjat tvivla på vårt förhållande för att det har känts som att han bara inte bryr sig. Som t ex det där jag gnällde om att när jag har sovmorgon så klarar inte Andreas göra "morgonsysslorna" som hör till, t ex ge dem frukost, klä på dem m.m. Ja det är så mycket helt enkelt. Sedan vi kom på detta nu så mår jag redan bättre och känner en lättnad faktiskt.

Jo det går väl rätt bra i köket, men det blev förseningar med både golvet och glasskivan som ska vara över diskbänken. Men vi ska försöka tapetsera väggen i helgen iaf, och om golvet kommer idag som lovat så ska vi även lägga det.

Kan det ha varit någon form av magsjuka som Filippa fått då, som nu Alwin fått? Jag tycker så synd om er, fy tusan med alla dessa magsjukor!

Zandra: Haha, så bra att Linn får bekanta sig med miljön hos tandläkaren. Vi blir också kallade vid 1 år men då är det egentligen bara information till föräldrarna gällande kost m.m. Så skönt att du kan behålla lite mat idag, det gör så mycket ju. Åh så härligt att du fått sova bra i natt, och utan tabletten dessutom!

Pilea: Oj så många barn och föräldrar på ett och samma kalas, då förstår jag att du måste baka mycket! Det låter ju jättebra med det ni ska bjuda på. Nej fy för att det snöar! Här hade det kommit några mm i natt men nu är det 8 plusgrader i solen och 2-3 i skuggan. Jag förstår att ni oroar er för Max, man gör ju gärna det.. Vi har väl undrat lite över Arvid med, men nu är han rätt nära krypställning men benen är liksom i vägen när han ska ta sig från sittande till krypställning.

Mycket ego nu, sorry. Men det är mycket som snurrar i huvudet just nu..

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)