• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Nu är nyårsmaten änligen bestämd och Andreas och Selma är och handlar den. Det blir hjortytterfilé med potatismuffins, lät smaskigt tycker jag. Sen en riktigt onyttig kladdkaka till efterrätt med mörk choklad i. Vi skippade förrätt men svärisarna får lite tilltugg när de kommer tror jag. Just nu ger jag Arvid mat sen är det bråttom att få städat här!! Tyvärr är mitt humör inte det bästa idag, trodde förut att jag hade pms då jag undrade varför egentligen jag gick upp ur sängen i morse, kände mig bara nere. Fick dock sova till 9.30 så jag kan inte klaga på det. Nu är humöret lite bättre men jag trodde ju att jag hade ÄL för två veckor sedan så det är ju möjligt att det är pms jag har. Arvid vaknade och skrek precis sådär i morse igen, fast bara en kort stund och då var klockan redan 7 dessutom. Det kan ju säkert vara så som barbamamman skrev att det är en fas helt enkelt, det är ju en lite strulig period som börjar nu. Men han har också bajsat himla mycket igår och idag så det kan ju vara magen som spökar också. Men jag tror nog mer på fas.

Glittrax: Usch då så himla jobbigt att du har så ont, förstår att man inte känner sig kaxig direkt när man måste köras runt i rullstol. Så knäppt att du längtar så efter kött men inte kan få ner det. Men det kanske är järnet i köttet som kroppen vill åt? Härligt med en sådan sjusovare!! Selma kan sova till 8.30 när det är helg, om man har tur.

CarlAstrid: Det låter ju som att ni får en jättelugn och trevlig nyårsafton, låter mysigt tycker jag. Tyvärr är våra vänner inte riktigt där än att de kan umgås sådär utan att festa.. Skönt att din foglossning är bättre. Så roligt med framstegen med potträningen! Då kommer det säkert snart.

Pilea: Jag glömde nog skriva, att vad roligt att han vänt sig och att han pratar så mycket nu! Han kanske blir jättetidig med talet istället! Haha, låter ju lustigt med hur han knäpper och har sig. Eran mat låter jättegod!

Barbamamman: Skönt att Fredde inte behöver glasögon, men då kanske det kan hjälpa hans läsning om han bara får tränat ögat då. Usch att din man åkte iväg och jobbade igen, kan inte vara roligt. Är det bara tillfälligt så går det väl an, men bara han nu håller vad han lovat att det blir mindre jobb sen. Vilka bra fynd på rean!!

Zandra: Låter så gott med er mat, och förrätten lät ju jättegod! Och så sugen jag blev på banana split! Så tråkigt bara att du inte är i form.

Madde: Precis som du beskriver Julius när du lägger honom i spjälsängen började ju Selma också vara i den åldern, och sedan dess höll det i sig tyvärr. Så vi hade henne också i famnen tills hon somnade, sedan sov hon oftast i sin säng i 1-2 timmar innan hon vaknade och gallskrek. Och sån är hon fortfarande, fast hon har i alla fall lärt sig somna själv.

Nej nu har jag mycket och göra och hade inte alls tid till att skriva detta egentligen. GOTT NYTT ÅR!!!

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

God fortsättning! Vi hade det trevligt med svärisarna, dock tyckte jag det blev lite trist och ingen ville spela nåt spel eller nåt heller. Men vi lyckades hålla oss vakna tills tolvslaget i alla fall. Selma slocknade strax före 22 och Arvid somnade sin vanliga tid. Sen var de båda snälla och sov tills kl 8.20 dagen efter, skönt när man kom i säng vid 01.

Barbamamman: Usch vilken nyårsafton det blev för er! Jag hade nog vägrat att åka iväg och titta på de där nyårsraketerna, även om jag bara har två barn så vill jag ha framförhållning. Tråkigt att kladdkakan inte var god heller. Den vi gjorde var inte heller så god, den blev inte så kladdig tyvärr. Men äcklig var den inte.

Zandra: Jobbigt att barnen bråkade så! Så jobbigt att Noah går och håller sig nu när ni försöker potträna. Men det är ju bra på ett sätt för då kan han ju kontrollera sin blåsa i alla fall. Har det gått bättre nu?

Ain: Stackars Benjamin som har feber. Hur går det med att sluta amma?

Madde: Härligt att ni fick en trevlig nyår med mycket mat! Ja det blir gärna FÖR mycket mat, det var därför vi skippade förrätten i år. Skönt att Julius sov sig igenom tolvslaget, det var samma sak med barnen här.

Glittrax: Tråkigt att inte er kladdkaka heller blev så god. Jag har också ett recept med after eight men har inte provat det än. Men det är klart, after eight är ju rätt sött. Det är verkligen skandal om du inte kan få igenom din sjukskrivning!!

Vi har börjat planera renovering av vårt kök. Blir bara en renovering light eftersom om vi skulle göra allt precis som vi vill ha det så skulle vi nog få ta lån samt att det skulle innebära väldigt mycket jobb då vi ska ta ner en vägg då m.m, så det får bli ett projekt när barnen är lite större. Så vi behåller skåpen och målar om luckorna (det går inte att byta luckorna då det nog inte finns i rätt storlek att köpa om vi inte måttbeställer), byter skåpshandtag, tar bort den hemska röda skivan som är ovanför diskbänken istället för kakel, byter golv och målar väggarna. Mycket jobb blir det väl ändå, men vi tar lite i taget. Köket kan ju användas under tiden.

Sen ska vi köpa ny kamin också. Vi värmer ju huset med bara luftvärmepump och kamin, och på vintern när det är väldigt kallt är det svårt att värma övervåningen, så vi ska köpa en vattenmantlad kamin vilket innebär att man kopplar den till elementen som vi redan har i huset sedan tidigare uppvärmningssystem, så värmer kaminen upp vattnet i elementen i huset. Känns bara surt då det blir en investering på närmare 20 000:-. Men det blir en mindre, effektivare och betydligt snyggare kamin då dessutom.

• Xgirl83

Äsch, nu har vi börjat vela. Det blir ändå så mycket att göra om vi ska göra renovering light (t ex bara MÅSTE golvet bytas, det är så hemskt) och köket är såpass slitet så vi funderar på att ändå ta ett litet lån och göra det ordentligt. Usch, jag fattar inte var alla får ork till att renovera hela huset, hehe. Men vi kommer nog kunna värdera upp huset en hel del också om vi gör denna renoveringen.

• Xgirl83
    Zandra: Kanske ni ska ta det lite lugnt med potträningen då, bara försöka uppmuntra honom att kissa på pottan. Har ni testat det där med klistermärken? Annars kan du ju rådfråga på BVC nästa gång ni ska dit med Linn. Sen i början med Selma så hade vi blöja på när vi skulle hemifrån, och så fick hon gå utan först när hon började kunna hålla sig lite mer.

Pilea: Låter som ni hade en jättebra nyår ju! Kul när det är fler barn också så de kan leka.

Glittrax: Så gullig Nova som säger till er att vara försiktiga med ljusen. Svårt med din sambo, på ett sätt är nog min sambo också sådan att han gärna skjuter upp saker och tyvärr ofta då så antingen somnar han ifrån det eller glömmer av det.

barbamamman: Jobbigt att det blev så mycket jobb för maken! När kom han hem sen?

CarlAstrid: Vilken mysig nyårshelg ni hade!

Idag har vi haft besök av en kompis med son född nov -07 så barnen har lekt lite här. Blev väl lite tjafs om leksakerna men annars gick det bra. Vi lagade lunch ihop och åt också. Men så olika jämngamla barn kan vara! Han pratar verkligen hur mycket som helst, och verkar förstå så mycket med.
  • Xgirl83
    Glittrax: Men sådan otur du har med precis allt just nu! Blir så ledsen av att höra det. Och sen att remissen inte ens blivit skickad!

Zandra: Nej fy om inte sjukskrivningen går igenom! Så jobbigt och kämpigt du har det precis hela tiden.

CarlAstrid: Haha, nej trög är han nog inte. Vi höll ju på så smått med potträningen nästan från när Selma var runt 2 år och hon var torr först nu tidigt i höstas. Ta det som det kommer (vilket du säkert gör också). Jag har hört från flera att pojkar ofta är senare med det där. Kul att det var framsteg idag!

Barbamamman: Så jobbigt med öroninflammationen och att röret kanske åt ur!

Pilea: Det blir nog toppen med ert kök! Kul att ni kan få det så stort och luftigt. Vi har faktiskt beslutat oss för att göra en budgetvariant bara, men vi har en del ideer så jag tror det kommer bli toppen ändå. Så väntar vi några år med att riva ur allt.

Här har det varit lite fullt upp några dagar, igår var min bror med familj här större delen av dagen och vi åt även mat med vår mamma på eftermiddagen. Och idag kom två kompisar hit nu på eftermiddagen och vi åt räkor. Igår var jag även till läkaren med Selma för hennes nageltrång, och de ska skicka en remiss till kirurgen. Så blir det ett litet ingrepp under lugnande eller narkos.

Min mamma kom förresten hit med ullunderställ till barnen härom dagen, sånt gillas. Selma har invigt sitt idag och det verkade jättemysigt och bra.

Jag försöker också att inte sätta mig vid datorn så mycket eftersom jag har så lätt att fastna här lite mer än jag vill, ifall ni undrar varför jag skriver mindre än jag brukar. Men jag brukar läsa det ni skriver.
  • Xgirl83
    Pilea: Jo vårt kök är också slitet, men det ramlar inte sönder riktigt än iaf, hehe. Vad mysigt det låter att gå på IKEA och kolla kök och sånt. Vi ska också till IKEA om några veckor pga köket.

Barbamamman: Precis, det bästa är att inte sätta sig alls, då är det också lättare att låta bli. Men usch, det låter inget roligt med det lugnande. Men varför minns de inget efteråt? Det visste jag faktiskt inte. Känns dock jobbigt med sövning också, känns inte så kul det heller. Usch usch. Du har du förresten något tips på hur man kan få ett alsolspritomslag att sitta kvar på foten en längre stund? Vi har testat att blöta en tygtvättlapp och vira runt foten, och sen en av mina sockar på foten, men hon blev bara ledsen och sa att det gjorde ont och drog av den.. Läkaren tyckte vi kunde testa att sätta på omslaget efter hon somnat, men hur lätt är det? Hade ju varit skönt att få rätsida på detta så vi slapp den där operationen. Tråkigt att Agathon bara sov två hela nätter, men då är det kanske på gång ändå! Arvid verkar vara inne i en tillväxtperiod nu.

Idag var vi ute hos min bror, de hyr ju ett hus vid havet lite ute på landet sådär, så vi skulle ut och leka lite i snön. Det blev dock bara en liten stund utomhus, men trevligt var det ändå.

• Xgirl83

Jag undrade ju förresten hur tusan Arvid skulle lära sig krypa som inte vill ligga på mage eller vända sig, men nu sitter han och gungar och lutar sig så mycket framåt så han snart kommer i krypställning från sittande tror jag. Sen idag hade han plötsligt hasat sig någon meter sittande på rumpan. Så han ska nog komma på något sätt att ta sig fram.

• Xgirl83
    Zandra: *kram* Så jobbigt att medicinen inte verkar fungera, nu är det bara till att stå ut tills på torsdag när du ska prata med läkaren igen då. Kanske finns det en medicin som är jättebra för dig... (eller så kanske du mår bättre bara du slutar med den du tar nu)

Glittrax: Nej vi har väl typ haft minst mängd snö i hela Sverige, ca 15 cm, fast det töar bort nu. Men det är inte så lite snö för att vara här på västkusten. Bra att du inte hade någon havandeskapsförgiftning just nu, men bra att du ändå ska på flera kontroller med tanke på blodtryck och annat. Så jobbigt att du inte orkar överklaga. Men om du får högt blodtryck så kan du ju bli sjukskriven för det, vilket jag inte tror du skulle få avslag för. Fast det bästa är ju förstås om du inte får högt blodtryck!

CarlAstrid: Så skönt att kunna gå sådär och greja i lugn och ro, och det är ju så skönt att rensa lite.

Barbamamman: Haha, låter ju helroligt hur Freya tog sig fram, jag får gå in och kolla om jag hittar filmen sen! Mm, marängswiss, som är så gott! Det andra lät också gott. Nej nu blev jag hungrig.

Pilea: Kul att Max vänder sig nu! Du jag tänkte bara tipsa dig som också brukar sälja på Tradera och ska riva ut köket, att man kan få några kronor får sina gamla skåpshandtag. Ser ut på bilderna som att ni också har sådana gamla knoppar från typ 60-talet, vissa verkar faktiskt lite poppis, konstigt nog.

Tack för era tips om bomullspads/tussar på Selmas tå, det verkade fungera bra men tyvärr hade vi ingen tejp hemma så hon kunde själv dra av det när vi bara fäste med plåster. Men just nu är Andreas iväg med Selma till hennes farmors fotvårdsklinik. Hon har sådan tur så farmor är fotvårdsterapeut så hon skulle lägga något speciellt förband på tån.

Nu har vi börjat vår lilla renovering. Tapeten som vi ska ha över diskbänken (under en glasskiva) valde vi igår medan min mamma passade barnen ett par timmar. Vi fick även med oss två provburkar färg hem för köksluckor och vägg. De är bara olika nyanser av vitt så det är inte så spännande. Så jag har precis målat lite nu.

Nu hoppas jag snart mensen kommer, mitt deppiga och irriterade humör kommer och går, idag är ingen bra dag (inte för att jag kan klaga jämfört med många andra här inne).
  • Xgirl83
    Glittrax: Men va, har de DESSUTOM skrivit ett telefonnummer som inte är i bruk?? Så dåligt! Men de borde ju ha råkat skriva fel... Oj, då kan ju säkert ditt blodsocker bero på det du ätit! Innan en kontroll så hade jag ätit ett äpple och en mugg filmjölk (ca 1 timme innan) och då var mitt blodsocker högt på kontrollen men BM oroade sig inte utan trodde bara det berodde på vad jag ätit. Och nästa gång var det ju normalt.

Madde: Hoppas det går bra på jobbet imorgon! Förstår att det är en stor omställning, men snart kommer du nästan ha glömt hur det var att gå hemma varje dag.

Jag glömde berätta att Arvid blev förkyld och fick feber fredag kväll. Nu har han ingen feber längre utan bara förkyld, men nu har Selma fått feber ikväll istället. Så det blir inget dagis för henne imorgon, hon skulle ju ha varit tillbaka efter "jullovet".

Nu behöver jag lite råd av er tjejer. Andreas bara suckar åt detta med färg- och tapetval nu, han tyckte det var kul i ca 20 minuter i färgaffären.

Vi ska ha den randiga tapeten som är på denna länken: www.1a-shops.eu/cgi-bin/shopserver/shops/s007670/index.cgi&ps=86946&subid=91008&los=2
    Den är beställd och vi hade tänkt ha den vågrätt över diskbänken med glasskiva ovanpå. Sen tänkte vi bara ha en vit i en svaaag nyans av grå (som finns i tapeten om man kollar noga) på övriga väggar. Men nu när vi har provmålat så tror vi att det blir lite trist med allt det vita (skåpsluckorna ska också vara vita) så nu funderar vi på att antingen ta den blommiga tapten som är först på länken ovan och ha typ som en fondvägg på väggen mittemot diskbänken, eller också alla väggar (det är inte mycket vägg oavsett). De är ju i samma färger. Alternativt att vi målar någon del av väggen i den gröna som finns i tapeten. Annars kan man ta den blommiga tapeten över diskbänken och sätta den randiga på väggen istället, antingen lodrätt eller vågrätt. Fondtapeten blir då på väggen där fönstret är och kanske lite till.

Vi har också en tanke om att kanske även måla kryddhyllan som är ovanför spisfläkten i svart (som finns i tapeten), eller grönt om man ska vara riktigt vågad (blir nog svart).

Fördelen med att vi just bara gör en upprustning är ju att man kan vara lite mer vågad, sen är det ju bara till att i värsta fall måla över det om man tröttnar plus att det ändå ska göras om igen om några år. Men ändå blir man lite feg. Det är ett litet kök med liten väggyta, så det handlar inte om några stora ytor som ska målas eller tapetseras med avvikande färg/tapet i så fall. Svårt för er som inte har sett köket IRL, men jag har lagt ut ett par bilder på bloggen, www.gladliten.blogspot.com/

Ja har ni några förslag på hur man kan kombinera färger och tapeter?
  • Xgirl83

Barbamamman: Om du ser inne på länken så finns en bild där de har kombinerat de två tapeterna och det ser snyggt ut tycker jag, men där är det ett lite större och luftigare rum förstås. Men du har kanske rätt. Nu funderar jag på fondvägg i grönt istället. Annars kommer över halva rullen av den randiga tapeten bli över så den skulle kunna sitta på något mer ställe utan att vi behöver köpa mer. Ja fy, här är också blankis idag så även om Selma varit frisk hade det nog varit till att stanna hemma. Bussar har tom ställts in här. Så konstigt med Alwins feber, bra att du får kolla upp det. Men vilken stil av din man att väcka dig av en sådan anledning, förstår om du blev vansinnig! Arvid verkar mer förkyld igen idag och vill helst bara sitta i mitt knä. Han var ledsen igår kväll och i natt också, så jag är lite trött. Oj, nu när jag skrev så somnade han plötsligt sittande upprätt i soffan! Får gå och lägga upp honom i sängen.

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)