• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Glittrax: Japp, hon får riktigt lego, en sådan här låda: shop.lego.com/Product/. Jag har velat lite om det är för tidigt, men hon säger som sagt att hon vill ha det. Jag frågade specifikt om det var de stora hon ville ha men det skulle vara de små. Vi får väl bygga med henne, vet att Andreas längtar efter att få bygga med lego, haha. Gud så struligt för dig med det där intyget, och sen att få olika besked från FK. Det känns som allt som rör både vården och FK är struligt! Men så konstigt att någon skickar ett kort från någons döda barn?? Det hade ju känts jätteobehagligt och jobbigt att få ett sådant kan jag tänka mig. Vilken tur med den där sjukgymnasten som forskat om foglossning.

Barbamamman: Så skumt med din yrsel och huvudvärk, så jobbigt. Man kan få yrsel vid spänningshuvudvärk tror jag, om det kan vara något sådant? Men jag vet inte om det kommer i "attacker" sådär. Så skönt att Abbes UVI-symptom är borta i alla fall. Åh, så mysigt med barnvakt, det kan inte vara varje dag ni har det. Låter ju jättemysigt!

Pilea: Oj vad mycket snö!! Helt knäppt ju. Vi har inte ens 1 dm här. Men usch, vi hade -20 grader i morse, det är för kallt. Så mycket ni hann med igår!

Idag var det 7-månaderskontroll på BVC. Arvid hade bara gått upp 150 g sedan sist (till 7845 g), så vi ska ge lite mer vanlig mat nu, så han ska få gröt vid lunch, sen middag, och så välling vid läggdags. Han hade dock vuxit hela 3 cm till 70 cm (om det nu stämde). Sen ska vi prova en annan salva till såren bakom hans örsnibbar som vi aldrig får bukt med.

Hon kollade också på Selmas tå, så nu ska vi skippa fotbaden i grönsåpa och istället testa alsolsprit två ggr om dagen, och salva och plåster som förut. Om det inte är bättre i mellandagarna tyckte hon vi skulle ringa vårdcentralen igen och kanske få tid till läkare. Så jäkla mycket strul det ska vara!!

Nu ska jag och Selma vara lite pyssliga och måla julgranskulor. Köpte nåt kit på Rusta. Det är så roligt nu när hon är större och man kan hitta på saker ihop på ett annat sätt.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Zandra: Så bra att Dan ska få en sån massa hjälp, det kommer säkert göra susen tror jag! Speciellt nu då han sett vad det får för konsekvenser om han inte bättrar sig. Haha, förstår att du skulle jubla om han blev helt "självgående"! Men är det inte så att du ska vara sjukskriven och så tar Dan FP? Eller får man göra så att han sjukskrivs, det kanske man får. Hoppas inte det blir nekat då! Docka och dockvagn är väl en jättebra julklapp tycker jag!!

Barbamamman: Så jobbigt det måste vara att han åker iväg sådär tidigt! Morgnarna måste ju vara jättestressiga för dig! Jag vet ju bara hur det är med två barn och det räcker. Tråkigt att det blivit så. Usch, den där bilen ni har verkar inte vara nån höjdare. En korg med lite mat är ju en jättebra julklapp tycker jag! Skulle jag själv vilja få och vi tänkte också ge bort det i julklapp. Jo angående Selmas tå så har jag mätt Selmas fot och innermåttet på skon, och det finns 1 cm tillgodo. Men det är ju ändå svårt att veta om de är trånga på nåt sätt... Hon har ett par vinterstövlar nånstans som jag tror är lite större, kanske hon skulle få ha dem ett tag.

Ain: Så jobbigt det låter med amningen och Benjamins sömn. Jag förstår att du försöker sluta amma. Men lite svårare när han inte tar napp eller flaska förstås. Oj, det lät ju konstigt det där med nageln, ja vi ska ringa VC i mellandagarna om det inte är bättre då och då måste vi ju bara få komma till läkare.

I natt sov Arvid längre i ett sträck än han nånsin gjort - kl 19.00-6.30. En tidig julklapp till mamma. Nu har jag gett honom gröt och det var inga problem alls att få i honom, det var tydligen mumma. Skönt, eftersom vanliga maten inte går så bra än.

Nu ska jag bara skura när jag har hämtat Selma så är det färdigt för att ta in och klä granen ikväll. Imorgon ska jag laga lite julmat som vi ska ta med på julfirandena (vi kör knytis både på julafton och juldagen). Så imorgon måste jag baka bröd och steka köttbullar. Sen ska jag göra en sallad också men den kanske jag får göra på julaftons morgon...
  • Xgirl83

Åh så skönt att Dan blev sjukskriven så det kunde lösa sig så! Måste vara en lättnad. Angående saltet så är jag nog rätt noga faktiskt, men då har jag inte heller någon som kräver att smaka heller. Korv och sånt får han inte, utan när han får av vår mat gör jag vid sidan av som han får utan salt. Har ingen aning om hur noga det är. Nu är det skurat, nu ska jag laga fisksoppa.

• Xgirl83
    CarlAstrid: Surt när det försvinner när man skivit massor! Ja jag gillar också presenter som inte blir "mer" saker, t ex tågbana eller duplo. Jag tror Selma kommer få mycket kläder också.

Barbamamman: Så surt att ni inte kunde åka till optikern och att dottern inte kunde få köpa sin present. Jag hade nog inte blivit glad i det läget.

Pilea: Jaha, var det så det hade blivit med er BVC-tid, så himla dumt då.

Andreas kom hem tidigt från jobbet idag så nu bara grejar och myser vi här. Brödet är precis färdigt, blev ett med tranbär och pumpakärnor i.

Om jag inte tittar in igen så GOD JUL!
  • Xgirl83

Barbamamman: Så snygg spis och fläkt, och det ser så snyggt ut att ha det i ett hörn sådär. Skönt att Abbe inte hade uvi. Vad roligt att presenten till din syster blev så uppskattad. Zandra: Härligt att ni hade en mysig jul och att Noah gillade dockan och vagnen så. Så trist att du inte fick slippa din ångest. CarlAstrid: Så skönt att det har släppt så mycket med talet och det sociala. Jag förstår verkligen att det blir jobbigt med alla utredningar. Man förstår ju att det är för barnens bästa men det kan bli lite mycket analyser och jämförelser över det här med barnens utveckling. Låter som ni hade en mysig jul! Men typiskt att Elias blev magsjuk. Pilea: Lustigt att det blev så dubbelt med presenterna. Låter som ni hade en lugn och mysig jul. Så pippi-huset blev uppskattat? Madde: Jag är nyfiken på hur det gått hos öron-näsa-hals med Julius? Vi hade också en trevlig jul med Andreas familj, men det är ju alltid en sådan stress när man ska iväg sådär så vi var rätt trötta när vi väl kom dit. Tror båda hade sovit dåligt med. Selma blev glad för sina presenter och till Arvid hade vi bara önskat oss kläder och det fick han så mycket fint! Och vi fick bl a en digital fotoram. Tomten hann inte stanna hos oss utan knackade bara på och räckte över en säck med julklappar. Kanske stannade han hos er andra för länge? Sen var vi hos min mamma och firade jul på juldagen men det blev bara jag, min mamma och min ena bror, och barnen, för Andreas fick nån form av magsjuka. Jo på kvällen den 22:a ringde en KBT-sköterska angående min klaustrofobi. Tydligen blev det inget med de där studenterna utan denna kvinnan ska istället ta över efter hon jag gått hos, så nu bokade vi en tid så jag ska börja gå hos henne i början på februari. Nervöst... Men hon lät trevlig och professionell på telefon.

• Xgirl83

Jaha, sorry, allt skrevs ihop. Verkar bli så när jag skriver på mobilen.

• Xgirl83

Zandra: Så kul att det lossnar med och mer för Noah och att han säger såpass långa meningar nu ändå! Och att han har lite ro att sitta still med. Men så himla jobbigt att du mår så dåligt igen nu, hoppas läkaren kan hjälpa dig. Jag kan inte sånt här men finns det nån annan medicin som kunde passat dig bättre kanske? Kanske du skulle må bättre av att slippa medicin helt. Knivigt med pengarna för steriliseringen nu, hoppas verkligen det löser sig för det är ju mycket pengar.

Barbamamman: Så jobbigt med Agathons sömn, typiskt då att du kunde fått sova så länge om din make inte behövt jobba...

Madde: Jaha, var det först imorgon ni skulle dit, jag hade för mig att det var precis dagarna före jul. Då blir det ju spännande att höra hur det gått imorgon.

CarlAstrid: Jättefin bild, det är väl jättebra att rita en gubbe redan? Åh så skönt med tvättmaskin förstår jag! Speciellt vid potträning. Hoppas ni snart lyckas med potträningen. Jo det var väl mest så att som varje år så var det ingen som ville vara tomte, så då gjorde vi så att Andreas syster bara knackade på lämnade säcken till barnen. Vi tyckte det var en ganska smidig lösning och barnen verkade inte bry sig alls. Selma träffade även tomten på dagisets julfest för ett par veckor sedan.

Pilea: Vi ska också byta bilstol till Arvid nu, köpte ny idag!

Vi tog en shoppingtur idag så det blev som sagt en ny bilstol till Arvid. Babyskyddet börjar bli litet. Ganska tråkiga pengar att slänga ut bara men så är det. En ny pulka fick det också bli då den hon hade har slitits hål på. Sen har jag och Selma suttit och byggt lego nu på kvällen och det är så roligt för nu händer det mycket med hennes utveckling igen just nu. Nu kommer det mer och mer rollekar och fantasier. Och idag för första gången har hon hittat på namn, sina två små lego-hundar hon fick idag sa hon att de hette Jaugis (?) och Skogis när jag frågade, och sen en gubbe vi byggde av legot hette Selma-Emma, hehe. Och så pratar hon plötsligt längre meningar och babblar på oavbrutet. Ända fram tills nu har meningarna varit ganska ofullständiga och hon har hoppat över vissa ord och så, men nu är meningarna lite mer avancerade.

Dags för sängen!

• Xgirl83
    CarlAstrid: Så perfekt att Elias farmor flyttat hit nu lagom tills bebisen kommer! Det kan ju vara kul för Elias att vara med henne och få full uppmärksamhet en stund. Så nu har ni ingen släkt kvar här i Strömstad? Angående potträningen så tror jag att vi gjorde ungefär som du beskriver. Synd att ni redan testat klistermärken för det tror jag hjälpte mycket på Selma, hon älskade ju att få välja klistermärke och sätta på en tavla. Men sen tyckte jag nog att det kom perioder då hon gjorde framsteg, som inte verkade bero så mycket på vad vi gjorde, så det är kanske lite som med talet att det kommer med utvecklingen. Kankse han inte är redo än? Selma är förresten också långt ifrån att berätta historier sådär, men senaste veckan har det hänt mycket så det känns lite närmare i alla fall.

Madde: Så skönt att det inte var några problem!! Jobbigt att han strulat i natt..

Barbamamman: Kul att Abbe har sådan fantasi, hehe. Jag har inte tänkt på det här med fantasier mer än att jag nog har tänkt att alla barn är sådana, men det förstår jag ju nu då att alla inte är!

Pilea: Jag glömde skriva det till dig igår att jag känner alltid också en tomhet efter jul. Inte konstigt - hela december är ju en enda lång förberedelse och så är det över på en dag (eller möjligen två). Men sen ett par veckor efter jul börjar man se fram emot våren och vill bara få bort allt juligt, det kan också vara skönt.

Idag har jag och Arvid varit en sväng på stan, men nu måste jag ta mig tusan städa här! Minns inte när vi hade det så här stökigt, vi har verkligen inte prioriterat städning nu under ledigheten. Imorgon och i övermorgon ska Andreas jobba.
  • Xgirl83
    Barbamamman: Men gud, jag förstår att du blir vansinnig på maken din som jobbar sådär mycket!! Så skönt att du är glad igen idag, då var det kanske bara en svacka efter allt som varit. Det där med sömnen är ju otroligt viktigt. Och fy, att stå utan värme i denna kyla kan inte vara roligt!! Oj vilka billiga humrar! Vi ska planera nyårsmaten idag, vi har bjudit in min svärmor och hennes man till imorgon. Den där kladdkakan lät himla smaskig!

Zandra: Jobbigt med det där mötet och att det inte gick bra. Otäckt att bli sådär väck av de där tabletterna!! Men usch alltså, att din pappa inte bara kan låta dig vara! Det måste ju kännas så jobbigt. Men om det är någon "tröst" så är han nog väldigt frustrerad över det hela eftersom han inte ger sig. Förstår att det är jobbigt att inte ha ork till de där Tradera-auktionerna. Det hade ju varit skönt med de extra pengarna förstår jag.

Madde: Svårt det där med Julius, men jag hade nog låtit honom hållas så länge han inte blev väldigt ledsen (lite gnäll och gråt är ingen fara tycker jag). Till slut kanske han somnar om han inte får någon uppmärksamhet. Selma kan ju härja bra mycket i sitt rum vissa kvällar, och ibland måste man gå in och lägga tillbaka henne i sängen, men annars sköter hon det rätt bra själv och somnar till slut i sin säng.
    Bilstol, det blev en Britax Multi-tech, denna: www.britax.se/bilbarnstol/multi-tech. Den ska vara bra, men jag läste dock att den är svår att montera rätt och det är ju väldigt viktigt. Den går även att använda framåtvänt sedan när barnet inte får plats att åka bakåtvänt längre, och kan användas ända till 25 kg. Det är verkligen en djungel med dessa stolar. Det beror ju lite på vad man har för plats i bilen osv också. Den Selma sitter i tror jag heter Be-Safe IZI kid, som både min bror och min mamma också har (mamma köpte en bilstol för att kunna köra barnbarn i sin bil). Den ska vara väldigt bra, men dyr! Vi köpte den begagnad från barnens kusiner.

Nån som vet förresten hur viktigt det är att barnen väger lägsta-vikten (som på multi-tech är 9 kg)? Arvid väger ju bara 8 kg, men samtidigt har jag hört att sådan vanlig stol är säkrare än babyskydd så att så fort de kan sitta stadigt är det bra att byta. Samtidigt står det ju "följ alltid viktanvisningarna", men det borde ju då handla om  ifall barnet väger mer än maxvikten tycker man.

Hur sover era minsta nu om dagarna? Arvid har ändrat sömnmönster lite och sover nu ca 30 min på förmiddagen (från 10-11-tiden nånting) och sedan lite längre, typ 1-1½ timme på eftermiddagen från 13.30-14-tiden. Jag tycker inte det är så mycket sömn direkt.

Sen vet jag inte vad det är med Arvid för igår morse vid 6.30 så började han bara skrika och varken napp, tutte, närhet eller leksak hjälpte. Sen slutade han ett tag senare. Sedan var det samma sak igen i morse först vid 4.30, sedan sov han en stund till 5.30, sov en stund och sen igen vid 6.30. Man undrar ju om det verkligen beror på tänderna när skriken kommer sådär plötsligt. Jag ska be Andreas om att få sova lite längre imorgon, för det är ju inte så att han erbjuder sig att ta Arvid på natten eller går upp med barnen självmant så att jag får sova...
  • Xgirl83
    Madde: Nej jag tycker inte det är fel av dig att tänka så, du måste ju göra så som känns bra för dig och det är inte kul att höra sina barn ledsna. Många BVC verkar t ex förespråka 5-minutersmetoden, jag fick med mig en broschyr hem om det så fort vi hade lite strul så de kan vara rätt snabba med sånt. Och det skulle inte kännas bra för MIG i alla fall. Men vi har väl blivit så med andra barnet att lite gnäll är ingen fara - man hör ju skillnaden på deras gråt och Arvid gnäller gärna ibland lite när han precis håller på att somna eller bara för att han är trött, men om han verkligen skriker hysteriskt då tar jag upp honom eller försöker vagga honom till sömns. Om Julius blir sådär hysterisk så förstår jag att du inte vill lämna honom där. Det kan ju vara bara separationsfasen som gör att han är sån just nu. Tyvärr blev Selma sådan i just den ålden och sedan dess har hon typ aldrig sovit i spjälsäng. Så det är väl därför vi försöker vara lite "förebyggande" denna gången och låta Arvid gnälla lite, men det skulle inte förvåna mig om det blir precis som med Selma, igen. Jag kommer nog vara lika osäker som du över hur vi ska göra i så fall.. Låter som ni får ett mysigt nyårsfirande, lugnt och bra. Tråkigt att du känner dig sänkt idag, men det kanske är lite för att du ska börja jobba och så?
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)