• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Ja fy, när du säger det så minns jag att Selma hade en period då hon gnisslade tänder! Kommer dock inte ihåg exakt hur gammal hon var.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Barbamamman: Trist att det ska vara så. Man vågar ju snart inte skriva nåt, vi får väl fixa nån lösning där man kan skriva privat... Ja det kan säkert vara så att det är ofarligt, bara något jag fick höra som de ansåg hade hänt dem att de fick fortsätta med det. Men vissa barn har ju jätteproblem med magen så hur vet man att det beror på lactulosen att barnet behöver den för att bajsa? Konstigt att Freya inte riktigt ville till dagis idag heller.

Zandra: Skönt att du mår lite bättre nu, usch vilka biverkningar! Och nu när du är ensam och allt. Så duktig du var som ändå klarade lämna Noah på dagis och ta hand om Linn. Men du måste äta något om dagarna, det är ju jätteviktigt! Du får köpa åtminstone något som du kan äta snabbt och tyst, typ Risifrutti eller filmjölk eller nåt. Eller om du gör smörgåsar på kvällen och lägger i kylen. Eller tvinga din kock till att laga något som du kan värma. Det gör jättemycket för den psykiska hälsan också tror jag. Men jag förstår att du vill passa på att sova också.

Ja vi ska ta och köpa messmör imorgon, det är ju enkelt att få i honom också om han nu ska börja strula med katrinplommonen. Men det kändes som att det kanske har släppt lite nu idag, han bajsade en gång till nu ikväll och nu är det lite lösare som kommer ut och han verkade rätt nöjd efteråt. Men det gör så ont på honom stackaren för han har blivit röd i rumpan av bajsproblemen.
  • Xgirl83
    Barbamamman: Spännande med läkarbesök då och se vad de säger om hans medicinering. Ja så jäkla dumt nu att du inte kan skriva det du vill! Skönt att novellanalysen blev klar, sånt är inte roligt.

Selma är bättre idag, lite febrig bara. Och Arvid är en helt annan kille idag, verkar som det har släppt. Men jag vågar som sagt bara ge honom bröstmjölk nu tills vi varit på BVC.

Jag ska greja lite här idag, börja städa inför kalaset.
  • Xgirl83
    Pilea: Jodå, jag tror han håller sig mätt på bröstmjölken, möjligen att han äter lite oftare numera bara. Men rekommendationen är ju att helamma i 6 månader och börja med smakportioner så smått först efter det, så det är ju inte onormalt på nåt sätt även om de flesta börjar med smakisar tidigare. Han blir 6 månader i övermorgon. Det lustiga är ju att han vaknat vid precis samma tid på natten när han ätit massa välling vid läggdags, som när jag ammat honom. Fast i natt vaknade han redan vid 00 eller 01, så jag hoppas inte det beror på att han blev mer hungrig nu av att inte få välling...

Vilken skum "magsjuka" Alve hade då! Men visst hade även Tyra lite ont i magen? Jobbigt att man måste ha barnen hemma sedan fastän de är friska, fast väldigt bra såklart så att inga andra smittas! Vad duktig du är med att underhålla barnen. Här är det ju extra lätt nu eftersom Selma fick presenter i tisdags.

Nej nu måste jag fortsätta med städningen.
  • Xgirl83
    Pilea: Det är nog genetiskt med hur smala eller kraftiga barn är. Selma är ju jättesmal (visserligen äter hon inte så mycket heller, men tror inte hon skulle kunna bli knubbig i första taget). Jag har också alltid varit liten och smal som barn, utreddes för gluten m.m. Min mamma var lika smal som barn. Jag sa också att jag ville ha en bebis med lite hull och goa veck, och ja nu är ju Arvid lite mer sådan. Tror han brås mer på far sin istället.

Zandra: Usch så jobbigt du mår. Men du fixar det här!! Men idag har väl Dan varit hemma? Skönt ändå att Lin sov mycket idag, så jobbigt att hon kommit in i separationsfasen.

Madde: Så kul att du får komma tillbaka till ditt gamla jobb! Jag har aldrig ätit hasselbackspotatis, vad är det egentligen? Maten lät oavsett väldigt god!

Barbamamman: Kul med egen julkalender! Det blir en väldig massa prylar att köpa, fast det är du nog van vid. Tråkigt att jackan inte var som du hade förväntat dig, men du slipper åtminstone att frysa.

Glittrax: Fy, jag vet precis vad du menar för oväsen, det går inte att vara hemma när de håller på så när man bor i lägenhet. Så jag förstår att du flydde. Jag har nog inga bra tips på vad man kan ha för praktik när man samtidigt ska ta det lugnt. Jättesvårt ju. Vilken bra arbetsförmedlare du fick komma till!

Nu var Selmas kalas avklarat. Usch vad det är mycket att fixa med innan, och ändå hade min mamma erbjudit sig att laga maten men det är ändå så mycket. Nu är det skönt att bara slappa i soffan. Selma fick fina presenter, bl a två prinsessklänningar, prinsesskrona, såna där "fe-vingar" att ha på ryggen med spö och diadem till, så det var verkligen prinsessgrejer hon fick. Tror hon kommer gilla det, hon sprang runt med vingarna på på kalaset. Sen blev hon så himla trött på slutet så hon bara skrek och grät, så vi fick natta henne innan gästerna gått hem. Och det gick förresten bra att göra chokladbilar i iskubsformen! Jag använde vit blockchoklad och smorde med lite olja innan jag hällde i chokladen. Bild finns i min blogg. Imorgon blir det nog väldigt slappt..
  • Xgirl83
    Zandra: Ett tips är ju att Dan tar med sig kamera och tar massa bilder, det är ju alltid nåt i alla fall. Så synd ändå att du missar visningen! Skönt att höra att du mår bättre idag.

Madde: Ja den där separationsfasen är så jobbig! Men går det bra på nätterna ändå, och att få honom att sova på dagen? Jo Selma är i nån prinsessperiod just nu, men sånt där ändras väl... (hoppas jag) Jag tror hon ska få lite sjörövargrejer eller nåt i julklapp som kontrast. Hon har blivit intresserad av sånt nu när hon har kollat på Pippi på de sju haven.
  • Xgirl83

Jo då har jag nog ätit hasselbackspotatis ändå faktiskt, de blir lite sådär krispiga va? Ser väldigt gott ut!

• Xgirl83

Jag får se hur mycket jag hinner skriva innan Arvid vaknar, han sover och skulle behöva äta lite innan vi går till dagis. Om jag inte hinner färdigt så skriver jag mer ikväll.

Madde: Så söt Julius! Arvid har också en sådan body. Om Julius drar sig upp till sittande så är det nog hög tid att sänka spjälsängen. Bättre att ligga steget före än att få sig en otrevlig överraskning.

Pilea: Vilken mysig helg ni verkar ha haft! Och de stora barnen med för den delen, var roligt.

Ain: Så skönt att det går så bra med jobbet och med Benjamin. Jättesöt är han förresten! Men jag förstår att det är jobbigt att sitta och köra så långt varje dag, då blir du ju också hemifrån längre pga det.

Barbamamman: Skönt att få köpt lite mer julklappar. Jag håller med dig, julklappar är så jobbigt.Visst, att köpa till barn är ganska roligt för de blir så glada. Men att hålla på och köpa till släkten, och man riktigt känner vilka nöd-julklappar alla har köpt, halsdukar, skålar osv. I min familj ska vi fr o m denna julen skippa julklappar till oss vuxna och bara köpa en grej för max 50:- och köra nån paketlek. Jag bara önskar att vi kunde göra detsamma i sambons familj. En sån go "liten" Agathon. Åh, marängsviss är SÅ gott ju! Men jag har inte heller ätit kroppkakor nån gång, det kanske beror på var i landet man bor. Det är så tröttsamt med sådana där läkarbesök och liknande som tar 1 minut.

Zandra: Men oj så jobbigt att de ska komma med så kort varsel! Fast väldigt roligt för barnen och Dan då, helt otroligt att det var så länge sedan de var hos er sist. Hihi, så duktig Linn är då! Förstår att hon blev riktigt nöjd när hon lyckades ställa sig upp. Förstår att du har ont i ryggen!

I natt har Arvid ätit minst 5-6 gånger. Han vaknade först redan 21.30 och åt mycket, sen vaknade han vid 22.30 igen men fick ingen mat då. Sov sedan 23-03 men efter det har han ätit flera ggr. Helt olikt honom faktiskt, har han kommit in i Linns fas tro? Jag har varit och hälsat på min mormor på sjukhuset idag iaf, skönt att få gjort det.

Nu vaknade Arvid, hann precis skriva färdigt!

• Xgirl83

Så, nu sitter jag och ammar. Jag tänkte att jag inte kan vara sämre, så här kommer en bild på min guldklimp:

http://www.familjeliv.se/hem/xgirl83/gallery/phpphrgvf.jpg

Det är så fascinerande hur olika bebisar ser ut egentligen!

• Xgirl83
    Pilea: Tack, skjortan är från Lindex förstås. Fast köpt på Tradera. Till den hade han de där tuffa lappade jeansen som funnits på Lindex nu i höst. Gillar dem skarpt! Men oj så fint Alve skrivit sitt namn! Och vilka goa ungar! Är Max ganska lik Alve eller? Jag älskar för övrigt kaplastavar, det hade vi och lekte med i skolan i låg- eller mellanstadiet. Vilken härlig dag ni haft, så kul att gå "ensam" i affärer och köpa kläder. Ren lyx!

Zandra: Jag kom ju på sen att jag glömde kommentera det jag skulle till dig. Vad skönt att provsvaren inte visade något, även om det kanske hade varit skönt att få mer svar på varför du mår som du mår. Men då är det "bara" sköldkörtelproblemen och en depression som orsakar dina problem eller? Jag förstår verkligen att det känns jobbigt med att be om hjälp med avlastning, det tror jag varenda förälder skulle känna för det känns ju fel att "lämna bort" barnen. Men du är faktiskt inte frisk, och det är inget du kan rå för. Och tänk på att nästan alla andra har släktingar som passar barnen ibland och det kan jag själv känna är jätteskönt att få ibland. Och att då ha det som ni, att inte ha någon familjemedlem som avlastar ibland, då förstår jag fullt ut att det blir kämpigt i längden ÄVEN om du nu hade varit frisk. Så ta dig en ordentlig funderare på det gumman.

Jag kom på att Selma inte har några luciakläder, vi skulle fått ärva pepparkaksklänning av kusinen men vi har nog båda glömt bort det och nu kommer vi inte träffa dem förrän efter Lucia (de bor i GBG). Jag såg att Ellos hade lite så jag ska fråga Selma vad hon vill vara.
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)