• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Suck, ja det var ju inget att diskutera, hon skulle vara Lucia. Men de har inga luciakronor hos Ellos, var finns det? Kollade idag på Coop men de hade inte i alla fall. Vi har inga såna där stora Coop Forum och liknande här, antar att de kanske har..

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Barbamamma: Men så skönt med hembesök! (förutom städningen då) Är det bara som en allmän koll att allt går åt rätt håll, eller är det fortfarande problem? Du frågade om Arvid stod sig bättre på gröt på kvällen och jo, det är nog just det han skulle behöva börja med nu, men vi slutade ju med välling just för att det blev stopp i magen. Så jag ville helst att det skulle lösa sig först, ev att man fick höra vad BVC säger också först, så får vi kanske börja väldigt försiktigt igen sen.

Pilea: Ja fy för att pulsa i snö med barnvagn! Oj med pulka efter också, inte dåligt. Vi har inte fått någon snö nu.

Ain: Haha, roligt att bli intervjuad av Kongolesisk TV. Du kanske är värsta kändisen där nu. Häftigt att ni får komma till ambassadören på julfest!

Zandra: Men OJ vad fin klänningen blev!! Du ska vara riktigt stolt! Så skönt att inte lägenheten var så ofräsch, och att ni bestämt er för att ta den. Jag förstår att det är jättekämpigt att Dan själv inte riktigt förstår omfattningen av sin diagnos, och hur tungt du har det. Hoppas ni kan få någon hjälp med det.

Josenoah: Välkommen hit! Berätta gärna lite om dig själv.

Madde: Åh, att ha sjuk sambo hemma är inte roligt!

Igår hade vi en inne-dag, jag var på SÅ dåligt humör efter två nätter med för lite sömn. Jag är verkligen känslig för det. Ångrar alltid jättemycket vilken dålig mamma jag är de dagarna. Men fasen är förhoppningsvis över för han har bara vaknat 2 ggr i natt som "vanligt" nu när han inte får välling.

Arvid har nu inte bajsat på en vecka igen, trots att han inte fått något annat än bröstmjölk, katrinplommon och messmör. Idag har det dock kommit liiite, så det kanske är på gång. Jag ringde BVC för att rådfråga igår, och när hon då skulle slå upp Arvid i datorn så visade det sig att han inte alls fanns inbokad på 6-månaderskotroll! Det hade blivit någon miss antagligen pga att det var min förra BVC-sköterska, som tillhör en annan vårdcentral, som bokat in tiden. Så den sköterskan jag pratade med sa att hon hade sett att det fanns en ledig tid där och bokat in någon annan. Så hon ringde mig idag igen och hade löst det så jag får komma mitt emellan två tider. Kommer bara bli stress av alltihop och jag kommer väl inte hinna få några råd om Arvids mage. Typiskt när man väl har något att ta upp.
  • Xgirl83
    Barbamamman: Ja vilken praktisk stol! Men oj, muskelsvaghet, när brukar sådant gå över då? Tråkigt att inte nacken blivit så bra som den ska.

Madde: Men stackars lilla Julius!! Men om han är förkyld och din sambo också har feber så är det säkert därför han har feber. Jag har inte upplevt att barnen får så hög feber av tänder, faktiskt inte feber alls men en del barn verkar ju få det. Mår han bättre nu?

Zandra: Jag förstår att du har ont i ryggen! Oj oj, hon och Arvid är nog varandras motsatser. Han är mer som Ferdinand "Jag trivs bättre här..." Vilken liten bustjej som har en sådan järnvilja. Hoppas ni får pengar i doppresent då.

Pilea: Konstigt när de ibland inte alls vill sova, och inte verkar trötta heller ibland (och ibland verkar de jättetrötta men man får dem ändå inte att somna).

Jaha, jag har blivit sjuk. Fick en hemsk frossa igår kväll och har legat med feber och vritt och vänt på mig hela natten. Har ont i halsen så det är väl nåt sånt. Andreas fick vara hemma idag, just nu är han och Arvid på BVC. Det var ju ett par saker att ta upp där så Andreas bad mig skriva en fusklapp. Får väl se om han kommer hem med några råd.
  • Xgirl83
    Pilea: Ni har otur med babyrytmiken! Förstår att ni ställde in även med tanke på snön.

Nu har Andreas kommit hem från BVC. De var väl lite fundersamma om hans mage men tyckte att vi kunde fortsätta ge välling, samt ge Laktulos varje dag så får vi se. Men vi har ju gett Godnatt-välling och det kanske var dumt av oss, tror att en vanlig mild havrevälling hade varit bättre. Sen får vi väl ge massor av katrinplommon och vätska.
  • Xgirl83

Sen väger han ca 7600 g, tyvärr glömde de skriva det i boken och Andreas mindes inte helt. Det är väl bara 2-300 g upp sedan sist, men de sa att "Ja han får då inte för lite mat i alla fall" och det är ju skönt att höra med tanke på att han bara får bröstmjölk just nu.

• Xgirl83
    Madde: Tror inte det gör något alls att han får så mycket gröt och välling i några dagar när han är sjuk. Tror t o m de rekommederar att barn ska få det de vill ha när de är sjuka så att de får i sig något, framför allt mycket vätska. Selma brukar få saft, välling, glass osv när hon har feber. Välling är ju bra för att det innehåller mycket vätska också. Med gröt-rekommendationen menar de nog bara att i längden är det en ganska enformig kost. Jobbigt att Julius fortfarande är så dålig. Har ni provat med Alvedon?

Barbamamman: Så skönt att muskelsvagheten förhoppningsvis ger med sig med träning. Kul att han satt så länge i stolen! Vilka fina julklappar! Tror hon kommer bli jätteglad.

Pilea: Så bra att ni kan gå på babyrytmiken i februari istället, jag tror också de får ut mer av det när de är större. Arvid gillar vatten mycket, och det är ju tur med tanke på hans mage som behöver mycket vätska. Förstår dig angående att få sålt grejer snabbt, då undrar man om det var för billigt.

Jag mår fortfarande ganska kasst, men någorlunda bra med alvedon.. Har legat och sovit en stund nu när Arvid sovit. Andreas och Selma är och handlar, här ekar tomt i skåpen.
  • Xgirl83

Man får ju förresten underhålla sig med något när man är sjuk och jag utnyttjade lite rabatter på Lindex nu för att köpa julklappar.

Blev dessa till Arvid:
    www.lindex.com/se/Product/Product.aspx&styleid=10948791&path=3403475;3215210;3232580;3456311;111365 (beställde för en liten stund sedan och nu är den stl slut!)
    www.lindex.com/se/Product/Product.aspx&styleid=10281866&path=3403475;3215210;3232580;3454164;111361

Denna till mig till att ha på julafton m.m:
    www.lindex.com/se/Product/Product.aspx&styleid=11249244&path=3403475;3215210;3232566;3563771;9657 Det är ju inte helt lätt när man ammar, klänningar fungerar ju oftast inte...

Och en pyjamas till julklapp till svägerskan.

Sen sitter jag och plockar ihop en varukorg med julklappar till alla barn på hiko.se, hjälp vad dyrt det blir! Men så är det den största julklappskostnaden också. Barnens tvilling-kusiner fyller dessutom år nu i mitten på dec, så det blir ju ännu mer som behöver köpas.

Barbamamman: Jag glömde ju säga till dig häromdagen angående lucia-krona: Vad snällt av dig att erbjuda dig att köpa och skicka! Jag upptäckte dock att både Rusta och BR Leksaker har det, så det löste sig. Tack ändå!

• Xgirl83

Madde: Men oj, stackars liten, är han så dålig??  Herregud, 40,3, var det EFTER alvedon?? Vad bra att ni fick tid på VC. Det är inte influensa han och din sambo fått?

Zandra: Tack, hoppas du har rätt i att tröjan kommer passa mig. Behövde verkligen finkläder.  Låter ju spännande med maten till dopet!

Barbamamman: Vad kul att du också gillade tröjan, men så jobbigt med storlekarna! Typiskt. Åh fy för alla förkylningar, jobbigt när de minsta får det också.

Jag tror jag är något bättre idag (men det har gått lite upp och ner inna också), men nu så upptäckte jag just att Arvid börjar få feber. Och jag håller på att få krupp här hemma för att ta hand om barnen och samtidigt hålla efter någorlunda här hemma var tydligen för svårt för min sambo trots att jag på något magiskt sätt brukar klara av det. Här ser ut som ett bombnedslag, disk överallt pga att diskmaskinen inte är tömd m.m. Så fort jag mår bättre så är nog städa det första jag kommer göra.

Hade en annan sak att skriva också men får göra det sen, Arvid är jätteledsen här nu.

• Xgirl83

Madde: Hur gick det på VC?

Jo det jag skulle skriva förut var att jag fick ett telefonsamtal förut som gav mig mycket ångest. Som några här vet så lider jag av klaustrofobi, vilket mest ställer till problem i form av att jag inte vågar åka hiss och inte vågar låsa de flesta toaletter. Ni kan ju räkna ut hur handikappande det är nu när Selma är blöjfri!! Jag gick i KBT innan jag blev gravid med Arvid, och kom väl en bit på väg även om det var kämpigt. Men när jag blev gravid fick jag bakslag vilket man kan få när man t ex är gravid eller har en infektion i kroppen pga kroppen tar hand om det i första hand istället för att ta hand om ångesten. Så nu är jag väl tillbaka på ruta ett igen och har känt att jag inte orkar ta tag i att fortsätta behandlingen.

Idag ringde dock min KBT-terapeut och berättade att hon är gravid och bara jobbar fram tills jul, och det finns i nuläget ingen som tar över efter henne. MEN det är två som går utbildningen för det och med början nu i december ska de börja en typ av praktik vilket innebär att de har två patienter var och tydligen blir man som patient väldigt uppassad och övervakad pga att de hela tiden har möten om hur behandlingarna går tillsammans med en expert m.m. Vissa gånger kan de t o m komma att filma behandlingen och sedan diskutera på mötena. Och hon frågade då om hon kunde föreslå mig som en sådan handläggarpatient. Och ja, även om jag fick ångest till tusen så måste jag ju bara göra detta... Känns jobbigt. Hon sa att de kommer slåss om att få just mig för att jag är ett "enkelt fall". Så även om detta är skitjobbigt för mig så finns det många andra patienter som har mycket mer komplexa fobier och problem.

• Xgirl83
    Ain: Ja jag var nära att köpa den rosa till Selma, har funderat på en sådan typ av jacka till henne och den rosa var ju så fin! Men jag insåg att hon har minst 2 fleecejackor, tjocka tröjor och windstopper så jag lät bli. Arvid kan dock bli varm och go i en sådan i vagnen i vår och höst. 86/92 lär ju vara rätt stort i början men det var ju bra muddar. När du beställer sådär, beställer du det då till någon släkting till Sverige eller direkt till Frankrike? Stort grattis till Miriam idag!! Vad tyckte hon om presenterna? Snö var ju annars en bra present. Angående att få behandlingen billigare så kostar det bara 80:- per gång så det spelar väl inte så stor roll, men när du säger det så borde det ju nästan vara gratis när man är en sådan handledningspatient.

Barbamamman: Hiko.se och hikmet.se är samma sak (vet inte varför de har två namn) så det var där jag beställde ifrån. De är toppen! Jaha, så Alexandra har också lite klaustrofobi, vad jobbigt! Jag har varit rädd för att åka hiss så länge jag kan minnas, och aldrig gillat att låsa toaletter utan typ mamma fick alltid stå utanför eller så. Nej jag kan inte minnas att det hänt något som gjort mig rädd, inte föräldrarna heller. Jag hade en period efter gymnasiet då jag på nåt sätt lyckades bli av med just toa-fobin. Bor man i en mindre stad (som vi och väl också ni?) så är ju inte just hissfobin ett sådant stort handikapp, men att inte våga låsa toadörrar är det ju definitivt speciellt om man har små barn.

Madde: Vilken bra läkare! Precis som Ain sa, en läkare som även noterar om de ser något annat avvikande är ju toppen. Det låter ju inte alls otroligt då att han har något i näsan. Så skönt att ni fick en massa medicin, då ska han väl förhoppningsvis snart bli bättre.

Jag har varit bättre idag och inte behövt någon alvedon under eftermiddagen, men nu för en stund sedan började febern stiga igen. Har börjat hosta och bli lite snorig också. Jag sitter här i bara BH och trosor och svettas, men snart ska väl tabletterna hjälpa... Så vi har haft det lite kämpigt här ikväll för Arvid vill inte heller sova och har skrikit en massa, men just nu ligger han dock och pratar i Andreas knä. Jag var bjuden på 3-rätters middag av mina två bästa vänner imorgon kväll men fick meddela dem nu ikväll att jag troligen inte kan komma.
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)