• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Pilea: Ja det är nog gratis då, skulle jag tro. Här i kommunen är det dock bara 15 h per vecka (kl 8.30 - 11.30 tror jag) men det är väl 30 h i Stockholm eller? Vi har ju bara Selma på dagis 15 h per vecka men ändå måste vi betala typ 840:- efter reduktion. Det där fattar jag inte riktigt. Jag tycker att antingen borde vi inte få reduktion alls, eller så skulle vi ha det gratis. Vi har inte Selma på allmän förskola för det finns inga förskolepedagoger på hennes dagis. Och på hennes dagis går 15 h-barnen kl 9-14 tre dagar i veckan, vilket är bättre tycker jag.

Ja jag är rätt inne på grön fondvägg nu, tror det blir bra. Och så kanske lampor och blomkrukor i svart t ex, då går allt i vitt, svart och grönt. Jag tänkte på dig när jag funderade på den gröna väggen, hihi. Golvet blir Gerfloor Texline tror jag (ett plastgolv). Svägerskans kille har lagt in det i sitt nya kök och det var så snyggt och så himla skönt att gå på!

Det är jobbigt när man är beroende av att någon annan ska ta tag i saker och ting för att få komma igång, hoppas R ringer idag!

Barbamamman: Äsch, jag kom på att det var ju en annan sida jag var inne på där bilden på kombinationen fanns, men här är bilden i alla fall www.supertapete.de/ki.php/Endless-Summer-851.html

Oj vad mycket snö!!

Usch, har ingen riktig lust till något idag, man blir ju inte heller direkt pigg av att bara gå inne pga sjuka barn...
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

Skriver lite medan Selma sitter i badet. Pilea: Kollade in som hastigast i den tråden, den verkade ju lite rolig så jag ska kolla närmare på den sen. Vad spännande att du ska vidareutbildna dig. Vad gör man efter en utbildning i administration inom hälsovård och sjukvård? (var det så?) Carlastrid: Jag såg din magbild, vilken kula!! Skönt med Elias knöl, man blir ju orolig. Zandra: Jag håller som sagt tummarna idag! Men Linn alltså, vilken speciell unge hon är. Så otroligt tidig och bestämd. Nej när man bor i lägenhet kan man ju inte göra denna typen av förändringar som vi nu ska göra. Ain: Kul att du trivs så på jobbet! Men jag förstår att det känns jobbigt att inte ha så mycket tid med honom, det är väl den där stressen som man alltid kommer känna som arbetande småbarnsförälder. Glittrax: Ja det var ju förstås en del skillnad på blodsockret mot vid inskrivningen. Förstår att du ansökate om a-kassa nu, vad ska man göra? Skönt att i alla fall två st av er säger att det kan bli bra att blanda den randiga och den blommiga tapeten, för det är just vad vi har bestämt oss för att göra. Eller egentligen så hade vi väl bestämt oss för den gröna fondväggen, men då kunde inte färgaffären blanda till exakt den gröna färgen, så då kände vi att det kanske inte blir så bra om det inte är samma. Säker på att det kommer bli bra kan man ju aldrig bli men jag tror det verkar konstigare att blanda än vad det kommer bli. Tillverkaren har ju tänkt att de ska kunna kombineras. Och vi känner oss lite vågade, hihi.

• Xgirl83
    barbamamman: Jag vet inte om Selma kan få de där 15 timmarna gratis, för vi har nämligen fått hem erbjudande i höstas om vi ville att Selma skulle gå över på det och då tackade vi nej. För det skulle innebära att hon skulle få byta förskola och då gå 3 h/dag, 5 dagar i veckan och vi skulle riskera att det skulle bli på en förskola rätt långt bort då. Där hon går nu kan de ju inte erbjuda någon pedagogisk verksamhet vilket jag tror är själva grejen med allmän förskola. Men jag fattar då ändå inte varför vi fått reduktion från 1200:- till ca 840:- (det står "Reduktion allmän förskola"). Jag borde kolla upp det där men har inte orkat.

Jättefint kort på er stora familj. På bilden ser Agathon större ut än Alwin. Efter de tre största barnen, hade ni planerat att skaffa ytterligare fyra barn några år senare då? Eller kom det allteftersom att ni kände att ni ville ha fler? Hur stor åldersskillnad är det mellan Abbe och Filippa (det är väl hon som är före i syskonskaran?) Angående Familjen annorlunda så gillar jag också det och jag beundrar verkligen de mammorna! Har sett att de ibland får skit i sina bloggar men jag fattar verkligen inte det för de gör ju ett så bra jobb och som du säger så skulle ju knappast de som klagar klara av det bättre.

Så kul med Zumban! Förstår att det är svårt att hänga med på de nya rörelserna.

Glittrax: Skönt att det inte var någon äggvita, men jobbigt med det höga blodtrycket då. Men det var inget som BM tyckte att du borde vara sjukskriven för? Det låter ju inte normalt för fem öre att ha sådan hjärtklappning så att man måste sova halvsittandes. Konstig BM du har.

CarlAstrid: Jo litegrann vill jag också vara perfekt, men jag läste någon säga i Vi Föräldrar att "Perfekta mammor kan man inte lära sig något av." Kanske var det just hon som skrivit den boken du nämnde, för det har stått om den där. Jag tyckte det var en så klok tanke för barnen måste ju faktiskt få lära sig att man kan vara ledsen, arg, trött osv och att det också är ok. Men jag försöker ju samtidigt att bemöta Selma så bra jag kan, just det där med tålamodet måste jag kämpa med dagligen. Men om jag har en dålig dag så försöker jag be om ursäkt och förklara att jag t ex är trött eller har ont i huvudet. Sen är jag nog lite sådan att jag har svårt att bara sitta och "lata" mig. Om jag t ex är extra effektiv med något så att det blir tid över, då tänker jag inte det blir lite extra tid till att slappa, utan då tänker jag istället att det blir extra tid till att göra något annat här hemma som behöver göras...

Så jobbigt att Elias höll sig hela dagen, vilken blåsa han måste ha. Men skönt sen att det inte hänt mer än en olycka.

Suck, Arvid har skrikit en massa i natt, fattar inte varför. Så blev jag lite irriterad på sambon som bara satt kvar och såg på TV igår kväll medan Arvid var vaken, så att jag som behövde sova fick ta honom. Jag tycker det är orättvist ibland för det är som om jag blir bestraffad för att jag går och lägger mig i tid - för tydligen är allt som händer på övervåningen mitt ansvar om jag är där uppe. Jag som behöver mest sömn. Jag tycker det är viktigt att han får sova som har ett ganska slitsamt jobb, men ibland kunde han ju ta Arvid, och speciellt då om han ändå är vaken medan jag försöker sova eller t o m har somnat redan! Selma vaknar ju också alltid vid 23-24-tiden (när sambon oftast är vaken fortfarande och jag har gått och lagt mig) och även det brukar jag få ta men nu har han skärpt sig lite. Han menar inget illa utan tänker bara inte ibland. Han är genomsnäll egentligen.

Så jag är så trött idag, jag som LOVADE mig själv att vi skulle komma ut idag. Vi har knappt varit ute på flera dagar pga sjukdomar och halka. Jag blir helt knäpp i huvudet av att inte komma ut.
  • Xgirl83
    Barbamamman: Oj, det var då verkligen inte självklart att ni skulle ha så många barn, du som inte ens hade tänkt skaffa barn alls! Roligt att höra hur det gick till, det finns ju en historia bakom alla barnen kan man säga.

Pilea: Så fina barn du har, och ja Max och Tyra är verkligen lika. Speciellt i ansiktsformen som du säger. Så jobbigt att du känner dig okvinnlig, det är inte roligt. Jag kan inte säga att jag känner mig så sexig heller, jag har väl visserligen bröst men det är väl mer National Geographic-bröst om ni förstår. Och sen har jag en del ångest och kan inte låta bli godiset då... Så jag har motsatta problemet mot dig att jag går upp i vikt. Inget kul att inte trivas och som du säger så mår man bättre bara man gör sig i ordning lite mer.

Färgaffären ringde förut och tapeterna har kommit idag. Jo vi kom ut en sväng förut i alla fall, vilken skillnad det gör på humöret.

Jag måste bara berätta vad Selma sa igår. Hennes morfar kom på besök och när han tog upp henne i famnen så tittade hon noga på honom och sa "Har du blivit gammal morfar?"
  • Xgirl83

Suck, jag höll på och skriva här men så stängde datorn plötsligt ner alla program så stod det "Konfigurerar Windows-uppdateringar" så startade hela datorn om. Hatar windows! Jag får skriva mer sen, det är dags att laga middag nu.

Men Pilea, usch vad otäckt att du har så ont. Låter ju som att det kan vara blindtarmen. Har du googlat på det? Ja tänk om det är spiralen annars, knäppt.

De ringde från kirurgmottagningen på NÄL idag (1½ timmes bilfärd hemifrån) och självklart är det DIT vi ska med Selmas tå. Visste väl att det inte var så enkelt som att de skulle kunna fixa det här i stan. Och då ska vi först dit nu på tisdag så ska de bara kolla på det, och sedan ska vi få en ny tid för operation (där hon ska sövas). Suck, för ett nageltrång!!

Nej middag var det ju!

• Xgirl83
    Zandra: Jo men vi har ju även ett sjukhus i stan och läkaren vi träffade trodde de skulle kunna fixa det där, men jag misstänkte väl att det inte skulle bli så lätt... Usch, jag har lite ångest, hon har nyss fyllt 3 år och ska redan sövas för tredje gången. Så skum sjukdom du har, kanske någon form av knepig magsjuka då? Jag blir så förundrad över hur Linn och Noah leker med varandra! Visst tycker Selma och Arvid om varandra väldigt mycket, men det är ju inte så att de leker ihop! Selma bara busar lite men då är det ju så som vi vuxna busar med honom, som en bebis liksom. Usch vad jobbigt med en sådan sjukhusräkning, men du får tänka att det är en väldigt liten summa för att du ska få må bra och att barnen ska få ha en frisk mamma.

Barbamamman: Haha, ja fy vad den där ansiktsmasken lät kladdig! Men få förstår jag hur de fick idén till mandelmassan och saften i alla fall. Vad mysigt att ni ska äta tacos hos svägerskan! Brukar de inte bjuda in er på sådant eftersom du blev förvånad? Så duktig du är med städandet, förstår att det är ett evighetsgöra! Jag läste på FB om vad de gjort med alla kläderna, oj oj oj...

Pilea: Hur mår du idag? Ja kanske dags för en ny vagn snart? Hoppas hon kommer och köper babyskyddet, jag är nog lika godtrogen som du!

Glittrax: GRATTIS till den bra glukosbelastningen!

Puh, det är jobbigt att renovera köket, vi får använda vasken i tvättstugan, och micron och en del andra kökssaker står i vardagsrummet. Vilket spring det är bara för att laga en enkel maträtt. Så det blir så lättlagad mat som möjligt just nu. Och så rörigt det blir överallt. Vi har grejat i köket varje kväll nu efter att barnen har somnat, men igår så orkade inte någon av oss. Jag har fått sån där "migrän" igen nu så är så trött. Jag som skulle städa och greja här hemma idag.

Förresten så senaste kvällarna nu så har Arvid vaknat vid 22-23-tiden och skrikit, och bara blivit nöjd när han får vara i famnen eller ligga bredvid i sängen. Det kan ju visserligen bero på förkylningen, men det känns tyvärr alltför likt hur Selma också började i just den åldern. Och det har ju hållit i sig ända sedan dess. Så jag funderar på separationsfasen om den har börjat nu, och jag vet inte om man ska ge honom den närhet han verkar vilja ha, eller om man på något sätt kan få honom att vilja sova själv igen. Jag är rädd att det ska hålla i sig så som med Selma, men samtidigt är han väldigt ledsen.

Jo och en sak till - han har börjat bitas igen. Tidigare har det ju bara varit övergående perioder så jag vet inte om jag ska försöka stå ut lite till. Han äter ju fortfarande på natten och det känns inte lockande att gå ner och göra välling till honom minst en gång per natt. Igår bet han och drog samtidigt bort huvuduet - AJ! Så efter det gör det ont när han ska äta på det bröstet, tror det blev sår...
  • Xgirl83

Jag skrev så länge så du han skriva imellan Zandra:
    Vad gulliga barnen är tillsammans. Så skönt att du får vara ensam en stund!! Låter ju som någon skum magsjuka då ju.

• Xgirl83
    Barbamamman: Jaha, så skum din svägerska varit, så kul att hon tar initiativ till att träffas igen nu då! Jo vi har provat lite av varje med Arvid; vagga sängen, ge mat osv. Haha, duscha med publik är lite stressigt.

Zandra: Så skönt att höra att Noah var likadan i Arvids ålder, för han har ju sovit så bra i egen säng efter det. Då kanske det inte måste bli som med Selma då. Nej jag kan inte heller med att låta honom skrika. Han har dock inga som helst problem att somna själv, varken på dagen eller kvällen, utan det är just när han vaknar senare på natten. Det är så härligt att höra att du mår såpass mycket bättre redan!

Pilea: Så skönt att det onda försvann! Hoppas inte att du alltid kommer känna av ägglossningen så här mycket nu, om det nu var det. Haha, så gulliga dina barn var. Jättegulligt ju! Så Tyra funderar på att skaffa en ny mamma, det var ju intressant.

Jag la in ett filmklipp i bloggen på när Arvid sitter och gungar och sträcker sig framåt, han är SÅ nära krypställning ibland nu men vi får väl se om det blir något av det.

Nu är det dags att laga tacos, Andreas kommer snart hem.
  • Xgirl83

Zandra: Åh vad skönt att höra att någon annan också har en trotsig unge hemma idag! Selma har varit nåt otroligt trotsig denna veckan. Som förut satt hon och rev sönder papper i småbitar och jag bad henne att inte slänga det på golvet som hon redan gjort med massa papper. Vad gjorde hon då? Jo tittade på mig och slängde det på golvet förstås! Så gulliga ni är som tyckte Arvid var fin, sånt värmer. Ja jag förstår att Arvid och Linn verkar helt olika. Jag hade kanske kunnat ta hit Linn på semester med, fast semester för OSS skulle det nog inte bli misstänker jag. Nu har barnen somnat och jag ska plocka fram lite godis.

• Xgirl83
    Pilea: Jag tycker färgerna i lekrummet är så snygga! Just i ett lekrum så är de underbara. Så smart Tyra är!

Zandra: Stackars Noah som blev så dålig! Hur mår han idag?

Barbamamman: Låter ju jättekul att du och svägerskan kan umgås så bra nu!!

CarlAstrid: Selma måste i så fall byta dagis pga att hon går på ett familjedaghem, dvs det är dagmammor som jobbar i grupp. Det finns inga förskollärar där och det är ju de som håller i "undervisningen" i så fall. Selma kräver också mycket uppmärksamhet just nu, så det kanske bara hör till 3-årstrotsen att Elias är sån nu.

Ain: Bra att ni får ta tag i tågången redan nu. Arvid somnar jättefint själv, men inte om han vaknar på natten. Vad himla kämpigt ni verkar ha det!

Jag har läst allt ni skrivit men kommenterar inte så mycket nu... Har en riktigt dålig helg, är så sur och deppig och det har ju kommit till och från så länge nu så jag tror inte det är PMS. Men nu månd, onsd, torsd ska Selma vara på dagis och tisdag ska hon och Andreas till läkaren, så jag tror jag kommer må bättre då av att få lite tid för mig själv. Just nu saknar jag gnistan, kanske det blivit lite mycket nu när Selma varit hemma några veckor i streck, hon blir ju rastlös och är trotsig just nu. Och som t ex idag hade jag sovmorgon, men när jag kommer upp vid 9.30 så är det precis så Selma har fått lite frukost (bara yoghurt för att han räknade med att Selma ändå vill ha av min frukost sen när jag äter??) och Arvid har bara fått ren blöja och D-droppar, inget annat av det som ska göras på morgonen (laktulos, tandborstning, salva bakom öronen, KLÄDER), hunden har inte fått mat. Så det första man ska göra då är att tjata på honom som en morsa. Ändå blev det jag som gjorde det mesta till slut. Och vem är det nu som sitter och ger barnen lunch? Men jag tror han tycker att inget han gör duger i mina ögon. Jaja.

Här är fyra plusgrader och regnar idag, fy vilket väder!
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)