• Ain

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

liten kortis:

ah vad nyfiken man blir barbamamma

Vad trakigt med din syster. Det är ju lustigt ända att man ska behöva ha 3 missfall innan man blir utredd. Borde inte tiden man försökt osv ocksa spela in?

evanor: oj vad trakigt med din arbetskamrat. Jag som brukar tycka det är jättejobbigt bara jag hör om nagon som tar livet av sig - som Xgirl skriver sa är det ju sa tragiskt - och detta är ju en person du känner...

zandra: nej, det är inte min bror som sagt detta - han är inte speciellt kommunikativ av sig - det är hon själv. Och jag och min syster saklart, som ju var övriga parter i dramat. Det som hände, är väl att hon inte ville ha dopet sa tidigt, och när min syster da ringde och fragade om de skulle bestäma sig själv sa sa hon inte det hon tyckte, utan hoppade direkt in i offerrollen - typ "nu tvingar de mig att bestämma mig redan nu och ha det i juli da jag inte ville ha det". Min bror tyckte de lika gärna kunde ha det i juli, för han ville egentligen inte ha dop alls utan hade det för att hon ville ha det. Och sedan blev hon sur eftersom alla tvingar henne. Det är ju inte sant, vi hade inte ens nagon aning om att det var sa! Men hade det varit min bror som övertygat/tvingat henne/övertalat henne, sa skulle hon skyllt pa honom, sa det var alltsa pga främst min syster tydligen enligt henne. Självklart förstar jag bakgrunden, men det är ända väldigt trakigt att hon är "besviken" pa oss, da det faktiskt främst är för att hon inte varit rak och ärlig med oss.
    Självklart kan vi ha förstaelse för att hon inte orkar fixa med dop eller vad det nu är, men da kan man väl säga det da? Inte pasta att alla tvingar henne, när ingen har gjort det. "Jag är sa besviken för att jag inte ens fick bestämma när min bebis dop ska vara. Ingen lyssnar pa mig, sa brukar det vara". Jag som tidigare faktiskt försökt stötta henne och lagt ned tid pa att ge henne rad och lyssna pa henne, tar illa upp da hon slänger sadana saker mot (delvis mig) och min syster. Det tycker inte jag är schysst.

Vi kommer säkert att lösa detta pa nagot sätt, när bebisen väl är född brukar ju det mesta kännas lite lättare om man inte far en förlossningsdepression saklart, hon har ju ont i ryggen och gravidhormonerna kan ju ocksa vara jobbiga. Sa vi far se hur det blir.

Nej nu ska jag ga ned till min svägerska som bor här under

• Ain

Glad pask till alla om jag inte hinner skriva mer imorgon

• Ain

Grattis till Bebisen! Vilken stor liten en Som redan sagt, hoppas det inte var nagra allvarliga komplikationer och att ni alla mar jättebra nu!

• Ain

Oj, nu har jag inte varit inne här pa ett tag, sa jag har missat endel tyvärr. Min pappa är pa besök sa jag har inte direkt hunnit. Svarar pa det som finns pa sista sidan...

Xgirl: grattis i efterskott!  Oj vad söt Arvid var pa första fotot! Dessutom tycker jag den skjortan var finast. Fast den andra skjortan var ocksa fin.
    Vad jobbigt att du är sa nedstämd, och att du far dra ett sadant tungt lass! Det later ju inte alls rattvist och ännu surare när man inte far uppskattning för det. Hoppas att ni kan lösa det.

Zandra: Vad konstigt att hon redan satt en diagnos pa honom. Det brukar och ska de ju inte göra. Sedan ska väl stödet/resursen de far inte vara beroende av diagnos, utan av behovet, men det är ju en annan sak. Jag har egentligen inte riktigt fattat varför de tror att han är autistisk? Han har svart med talet, men sedan? Har jag förstatt riktigt att han behöver en strukturerad dag? Och att han vill ha ordning och reda. Detkan ju vara tecken pa autism ja.
    Men annars, har han svart med tex ögonkontakt? Att leka med andra jämnariga barn? Vill inte ha kroppskontat, utom ev. om han själv kommer till er? Tycker om att rada upp saker, eller att snurra runt runt? Svart med roll-lekar?

Jag har en kompis här nere som har en dotter som är i samma alder som Miriam, och jag funderar pa om hon skulle kunna ha nagot autismrelaterat. jag tror inte att hon har en utvecklingsstörning- sa isafall skulle det väl vara högfunktionerande autism eller aspergers - men hon talar väldigt daligt, tittar en nästan aldrig i ögonen utan tittar upp i taket om hon "pratar" med en, är inte jättesocial utan gar ofta iväg och leker pa egenhand typ spelar fotboll. Och sa gar hon pa ta, vilket tydligen autistiska barn ofta gör. Jag blir lite orolig, men a andra sidan sa vill jag ju heller inte säga att hennes barn kanske är lite sen, sa jag funderar fortfarande pa hur jag ska göra. KAnske försöka fa fram om de konsulterat nagon ang. sprakförseningen osv.

Förresten sa har en närstaende person - vill inte skriva namn - men nagon du träffat Zandra, en son som de just nu utreder för Aspergers, och det är ju ocksa inom autismspektrat.

Glittrax: jo, jag har haft superont i början. Sa att man nästan tänkt ge upp.  Och sedan i slutet ocksa da Benjamin hade fatt tänder. Inte för att han bets, utan för att tänderna lag mot bröstet da han sög och det blev irriterat och sedan inflammerat. Jag använde amningsnapp i början för att vartorna skulle fa vila. Och höll helt enkelt ut

evanor:  nej, men det later ju inte alls klokt att din dotter skulle masta betala maten själv. Manadspeng är väl inte alls till sadant. Föräldrar ska ju köpa mat till sina barn: Det är väl annat om hon själv bestämt att ga ut och äta med sina kompisar eller nat.

barbamamma: det kommer ju bli jättefint hos er da allt är klart

Benjamin har börjat ta nagra steg nu! Fast bara typ ett eller max tva steg i taget. Men hoppas det släpper snart nu

• Ain

zandra: förresten sa ser jag att jag skrivit ganska "kort i tonen" igar, ang. tecken pa autism Det var ju ganska sent. Och sa är har jag diskuterat sa mycket ang. autism pa sista tiden, att det blivit sa normalt att diskutera det... Det var inte menat att typ beordra dig att rada upp hans eventuella symptom Det är bara det att ibland känns det som att läkare och andra har lite förutsatta meningar gällande er! Men det är ju bra att han kollas upp om det skulle vara nagot.

Suck, alldeles för tidigt att ga upp. Jag fattar inte att Benjamin är sa morgonpigg. För han är ju inte ens speciellt pigg och glad da han vaknar, utan känns mer som att man väckt honom mitt i natten. men somna om det vill han INTE. sa det är bara att ga upp och ge honom lite mjölk och frukost och sedan leker han sa glatt...

• Ain

snabbis (har inte läst tex Glittrax inlägg, för nu är det frukost, ska läsa sedan!)

zandra: ja, da verkar det ju som att han har endel autism tecken, men det verkar ju som att han isafall är högfunktionerande. Och oavsett diagnos eller inte sa är det ju samma goa Noah, utom att ni kanske far lite mer stöd och sa.

Storebror som utreds är snart 5 ar. Du tänker kanske pa lillasyster som det var du träffade?

• Ain

Spännande att höra om era utbildningar. Vad nervöst att göra prov som man inte kunnat plugga till. men det gick säkert bra!

Kollade in barbamammans blogg - jag är saa dalig pa namn och när jag läste barnens namn tänkte jag "Albert. Vem är Albert? Har jag helt missat honom? Tills jag kom pa att det väl är Abbe"  (eller?)

Förlat att jag inte kommenterar mer. Har inte haft sa mycket tid att vara här inne. Har sökt endel jobb och det tar tid pa kvällen, samt kollat upp info inför husbygg osv.

Kan ju säga att vi lever iaf och har det ganska bra. Sommarväder! Benjamin kan mer eller mindre ga. Han kan ga langa sträckor utan att ramla och tom böja sig ned för att plocka upp saker, men han föredrar oftast fortfarande att ga pa knäna, men jag hoppas att han snart börjar inse att det är bättre att bara ga. Han blir sa smutsig om benen där han knäar sig fram, och det är ju inte sa bra för kläderna heller...  Han har nu börjat älska att läsa böcker. Han kommer med sina pekböcker och ger till mig och sedan sätter han sig tillrätta i mitt knä. Sa gosigt!

Miriam är supertrotsig just nu, och kan ibland bara vrala av ilska, men hon är väldigt gosig ocksa samtidigt sa det väger upp saken Och hon har börjat med "men mamma sa..." trots att jag inte alls sagt att hon tex ska fa godis

Jag har köpt nya glasögon. Ett par helt olika de jag hade tidigare. Svarta  med ganska kraftiga bagar. och sa fick jag ett par solglasögon i min styrka för 10 kr. Jag är saaa nöjd med att äntligen kunna ha solglasögon igen. Jag har inte haft nagra slipade tidigare, sa jag har haft keps, nu när jag inte kan ha kontaktlinser. När jag skulle köpa glasögonen upptäckte optikern att min syn förbättrats med 1 dioptri, sa jag hoppas att det är orsaken till att jag har sa torra och trötta ögon och att jag kanske snart kan börja ha linser igen.

har varit pa en del loppisar pa senare tid. Köpte bla ett stort piratskepp, en tramptraktor och en fin barnvagn till Miriam. Jag gillar att göra fynd

Nej, nu ska jag isäng. Imorgon och övermorgon är Markus borta, sa da är jag själv med barnen. Maste vara pigg da.

Pilea: ajaj. Inte kul att trilla i trappen. Ang. datatestet. Men tror du verkligen att de kollar fingersättningen? Det är väl ingen som bryr sig om det idag? Salänge du skriver snabbt vill säga. Jag har inte rätt fingersättning (använder inte lillfingrarna) men skriver väldigt fort ända. Jag gjorde ocksa ett test tidigare i ar, och det gick bra. Da testade de word, excel och powerpoint. jag tror att de mest kommer att ge vanliga uppgifter och skriver du för langsamt sa hinner du ju inte klart med provet helt enkelt. Men om du vill öva sa finns det ju bade tutorials och test pa nätet.

Förlat, har inte svarat er andra. jag bara snabbläste igenom den sista sidan. Ska försöka skriva lite mer senare.

• Ain

Jo, 10 kr är billigt. Men det priset far man bara om man köper ett par vanliga glasögon till vanligt pris. sa där ser man att de nog lägger pa bra nog mycket pa priset, annars skulle de ju aldrig kunna ge ett sadant erbjudande...

Konstigt med Freya. Undrar vad det kan vara om hon haft det sedan hon föddes...

Och Alwins feber -att han börjar bli sa trött är ju inte precis ett bra tecken!

Nej, nu ska vi iväg med Miriam till skolan.

• Ain

Xgirl: det blev ju verkligen jättefina bilder! Jag vill ocksa ta foton pa vara barn. Kanske gör det i sommar när vi är i Sverige. Markus tycker dock att det är sa dyrt.
    Fin cykel! Miriam har ocksa fatt en begagnad och hon älskar den ocksa. Egentligen hade jag ju köpt en springcykel (ocksa pa loppis) men hon tycker bättre om cykeln med stödhjul. Troligast för att det ser ut mer som en riktig cykel och är snabbare att komma fram pa.

ma: nej, vad trakigt. Alltid sorgligt när unga människor dör sadär.

Hoppas ni hittar en bil snart! Det komplicerar ju till livet om man har sa manga barn och saknar en bil!

Zandra:  han är nog inte kontrollerande, men även om det är för att vara snäll kan det ju ända hindra dig. Det är lite som anhöriga till överviktiga personer som säger att "nej, men du behöver inte ga ned" och bjuder pa gofika osv, fast de vet att de vill ga ned och behöver ga ned. (nu pratar jag om kraftigt överviktiga) Ibland vill man väl,  men är ocksa rädd för förändring och vill veta var man har personen -kanske för att man själv är rädd och osäker.

Vad fint pilea! Jag längtar tills vi har vart nya hus färdig sa att jag ocksa far inreda...

Jag har inte hunnit skriva sa mycket pa senare tid, Markus har varit pa kurs i Spanien i 10 dagar, mamma var här pa besök och sa har det varit endel med husplaneringen (vi har tyvärr fatt lite problem med bygglovet). Men nu är Markus tillbaka - oj vad glada barnen blev. Och Markus föräldrar är ocksa här. Sa vi sov länge i morse. Sedan gick jag tillbaka till sängen efter nagon halvtimme och sa sov jag lite pa eftermiddagen ocksa Och sa var vi och handlade bara jag och Markus och dessutom kollade vi lite pa en öppen spis.
    Vi har haft saa varmt den senaste tiden, över 30 grader! Men nu är det kallare igen. Synd, det var sa härligt att kunna aka och simma i sjön och sadär.

Pa söndag ska jag och Markus aka pa minsemester till en stad pa andra sidan genevesjön. Vi ska övernatta en natt, det ska bli sa kul. Fast lite nervöst med barnen. Men det gar nog bra. Vi aker pa em och far in champagne pa rummet (ingar i priset -vi köpte ett specialerbjudande till halva priset för övernattningen) och sa blir det lite spa och sa äter vi nagot och sover länge och simmar i poolen och sa hem nästa fm... Hit ska vi: http://evianroyal.com/

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)