• Ain

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

ajda, ja nu är det ju försent eftersom vi redan hälsat pa hos dem Jag hoppas ju verkligen att vi inte far det, men det kändes som att det nästan kunde kvitta eftersom vi redan varit sa nära barnet en gang tidigare. Jag hoppas pa att vi, om vi far det, inte far det sa allvarligt eftersom vi redan varit vaccinerade. Jag undrar om du var vaccinerad mot kikhosta? Tydligen vaccinerade vi inte i sverige mot kikhosta under en viss tid, fran 1979 till nagon gang pa 80-talet. Och har man inte varit vaccinerad sa far man saklart den riktigt svara "versionen". Eller fick du den trots vaccinering?
    Jag har en kompis här nere som tydligen fick kikhosta trots vaccinering, sa helt omöjligt är det ju inte. Hon rekommenderade det inte heller...

Vad roligt att det blev lyckat med batresan. Fast det är klart, jag kan tänka mig att det kan vara ganska stressigt med barn som springer iväg sadär. Mina barn är likadana

Vad fina rummen blev Xgirl. Selmas rum är ju ett rum för en riktigt stor tjej Och vilka roliga detaljer i Arvids rum. Kan man snurra pa ratten ocksa?

• Ain

Nämen, jag sag just att Selma kan cykla utan stödhjul! Wow. Vad avancerat det känns, men det kanske är nagot de börjar kunna i denna alder? Jag har inte ens kommit pa tanken att man kanske skulle kunna försöka ta bort dem...

• Ain

Appropa framsteg, sa har Miriam idag tydligen haft sin första konversation pa engelska Hon gick iväg pa toaletten da vi var och at lunch pa jobbets restaurang. Markus följde efter pa lite avstand, eftersom hon egentligen ville ga ensam (hon är ju stor...). Han sag att hon pratade med nagon dam. Sedan kom Miriam tillbaka och berättade att tanten fragat "whats your name" Och da hade hon svarat My name is Miriam.  Vi har ju övat lite bara för att hon sa gärna vill kunna prata engelska, men jag trodde aldrig att hon skulle kunna använda det pa riktigt!

• Ain

usch vad jobbigt med kräkningar. Det verkar som att det alltid är nagon som kräks hos er pa sista tiden...

Vad är det för ord du inte förstar? Latinska ord?

• Ain

usch vad svart det där med utbildningen sandra. Jag känner bara att ni skulle behöva mer stöd! En stödperson som möjliggör att du far lite tid att ta hand om dig själv.

• Ain

Xgirl: Jasa, kan man se sitt meritvärde där? jag har sökt till bla franska i höst -ocksa pa distans. Och dessutom gjort ett "test" för att fa börja i en svarare grupp. Jag har ju inte studerat franska, men ända bott här i 10 ar nu, sa det skulle kännas lite onödigt att lära sig "jag heter...." osv. Men blir lite nervös ända, för min grammatik är inte superbra, sa jag hoppas jag inte sökt till en för svar kurs! Sökte ocksa en om tvasprakighet.
    Hoppas du kommer in pa det du sökt Xgirl!

lunaria: Kul om ni kan aka pa det där lägret. Det tror jag säkert skulle ge mycket att träffa andra i samma situation.

7 michelingodingar: jo, jag förstod att det var forskningsmetodiken, men jag blev lite nyfiken pa vilka ord det var Men bra att du ända kunde göra klart uppgiften. Ibland är det lika bra att inte använda för komplicerade ord.

Här är allt bara bra. Jag har varit sa himla slut de senaste dagarna, som om jag skulle bli förkyld. Men det har aldrig brutit ut, sa jag hoppas att jag inte blir sjuk. Börjar bli piggare iaf.

vi verkar ha hittat var nya aupair iaf. Ocksa fran Tyskland, och även hon har läst lite svenska. Hon verkar väldigt trevlig och har gjort ett "frivilligt socialt ar" (en grej de har i tyskland som alternativ till lumpen, och bade tjejer och killar kan göra) pa ett dagis, sa även om hon inte är utbildad har hon ända jobbat pa en förskola i nästan ett ar, sa det är superbra! Far bara hoppas att det funkar bra när hon väl är här. Men som sagt var, hon verkar väldigt trevlig, sa jag hoppas det.

Och huset gar framat. Nu har vi fönster och dörrar, och innerväggarna är nästan helt pa plats! Det tycker jag är sa roligt, för nu kan man se framför sig lite bättre hur det kommer att bli. Man ser hur stora rummen är, med fönstren pa plats far det mer ett "ritkigt" utseende. Spännande!

• Ain

Förresten, vet ni vad jag kom pa? jag ska ju till Uppsala i sommar -vi kanske kan träffas da Lunaria!? (och andra hagade i närheten saklart...) Tror vi är där typ 14-15 Juli.

6barnsmamma: ja, hon far väl höra av sig när det är dags da  Om inget ändras behöver vi det säkert även om ett par ar

7mich: ja jag läste om din resa. vad kul! JAg hade nog tagit antingen spa eller teater, för det är nagot man typ aldrig gör annars... Fast ska det vara med barnen är kanske finlandsresan roligare.

Huset blir klart innan jul nagon gang hoppas vi. Kanske i oktober, men troligast blir det lite mer förseningar, sa innan jul säger vi...        

• Ain

Kollade just in mitt meritvärde - känns ju helt nytt för mig, som har betyg enligt siffersystemet. Och lite irriterad jag blir när det visar sig att jag inte kan fa de där extra meritpoängen, eftersom man med sifferbetyg "tidigast kan tillgodoräkna sig dem 2013"      är inte det lite orättvist... Det känns som jag har lägre betyg med detta system än jag hade med det gamla! Eftersom jag läst matte och sprak borde jag ju fa de där extrapoängen.

Naja, jag gissar att jag ända kommer in, men man vet ju aldrig. Synd att högskoleprovet inte gäller längre. Alltsa mitt resultat som jag hade. Men det var ju typ 15 ar sedan jag gjorde HP sa

• Ain

Grattis lappen! Hoppas att det inte är menisken da. Alltid dumt om man maste operera knäna. Fast saklart bättre med operation än att ha knäproblem saklart.

Jobbigt att du är sa allergisk nu Zandra. Bra att autismutbildningen verkar bra, och att du ända lärt dig nagot. Jobbigt saklart med Dan, att han har sadana problem att klara sig själv. Men kanske, eventuellt, det kan bli en ögonöppnare med. Att andra, inte bara du, reagerar satt han förstar? Fast han har väl börjat första ganska bra nu. Det är väl en annan sak sedan att klara av allt själv.

Glad valborg ocksa! För visst är det valborg idag? Ibland känns det som att jag tappar kollen pa alla högtider vi inte firar här nere

I helgen har vi haft det ganska fullt upp. Miriam var pa kalas pa lördagen, pa ett lekland i ett shoppingcenter. Jag hämtade upp en annan flicka pa vägen dit. De hade jättekul. Jag och Benjamin var och shoppade lite under tiden. Sedan var vi och tittade pa parkett till huset och sa grillade vi pa em.
    Pa söndagen var vi pa cykelloppis, och köpte en cykel till Miriam och en trehjuling till Benjamin. Miriam har ingen balans alls typ   Men det kommer väl. Hon har inte sa langt talamod heller, utan vill helst att det ska funka pa direkten. Det enda hon har riktigt langt talamod med är balett och skridskor. Där kan hon verkligen öva länge. (och till Xgirls fraga i tidigare inlägg - jo, vi köpte en springcykel till henne pa loppis, men hon ville aldrig använda den. Samma sak där, da hon inte klarar nagot pa direkten ger hon ofta upp. Och da grannbarnen har stödhjul... sa hon har haft en liten cykel med stödhjul)

Till lunch blev det grilling hos grannarna och sedan akte jag och Benjamin och handlade lite blommor till trädgarden. Det var roligt med lite egentid med honom. Miriam var med pappa. Och B hade inga blöjor pa sig hela bilresan och da vi var pa affären. Sedan kissade han pa gräsmattan ute innan vi akte tillbaka. Sa mamma var väldigt stolt över stora killen       

• Ain

Här skrev jag ju valborg Zandra Sa jag är väl inte helt borta... (rakade skriva glad midsommar pa Facebook...)

• Ain

lunaria: jag hängde inte riktigt med pa fb, vad var det du inte fick bidrag till? Lägret?

• Ain

ah lycka till pa provet om jag inte skriver innan imorgon!

• Ain

7mich: men det kan ju inte vara riktigt seriost att ni skulle bli anmalda for att ni klagar? Det kan de ju bara inte ta pa allvar faktiskt. Man maste ju kunna fa klaga pa sin utbildning utan att riskera anmalning. Men som sagt var, det kommer nog inte bli sa mycket av den, om ni nu inte verkligen skrev saker som verkar som fortal. Annars maste man ju kunna fa ha asikter och bemotas pa ett professionellt satt. Vilken jobbig situation, och jag forstar att det inte ar sa latt att ga en utbildning da lararna ar sura pa eleverna. Om ni ar missnojda ar det ju bara for dem att bemota kritiken. Antingen har ni fel och da ska det val inte vara nagra problem for dem att beratta hur de tankt med utbilningen osv eller sa har ni ratt och da maste de ju vara beredda att forbattra sig och utbidlningen...

• Ain

Grattis tillkörkortet!!! Bra gjort! (och inte ar det val terapeutens förtjanst -har inte du gjort slitjobbet eller? Hon har ju hjalpt dig dit, men mest ar det din egen förtjanst...) (vilket inte betyder att hon inte gjort ett bra jobb, varit viktig osv... men glöm inte bort dig sjalv   )

• Ain

Zandra: inte ar det val för tidgt om Linn sjalv vill och ar intresserad! Kör pa ni. Miriam var ju redan torr da hon var tva, och Benjamin vill garna ga pa pottan han med och klarar det riktigt bra. (fast det tar nog ett bra tag innan han ar helt torr). Sa lange barnet verkar intresserat och sjalv vill. Vill de inte ar det ju ocksa helt ok, och da behöver de heller inte...

• Ain

ja vad fint att fa hora att man gjort nagot bra Lunaria! Och vad skont att ha en bra arbetsformedlare som faktiskt jobbar for en, och vill en val!

vad skont ocksa att ni fick vardbidrag, men konstigt att ni inte fick helt? Andrea fick helt vardbidrag, och de har val liknande diagnos? Fast jag vet ju inte exakt vad som skiljer barnen at, sa det var val nagon orsak antar jag. De far ocksa retroaktivt och ar ocksa jatteglada Vad jattekul att ni kan aka pa lagret. Det behover ni!

7mich: vad laskigt med tan. Den borde de val ha kollat upp lite mer tycker man. Det later ju inte sa mysigt med sadana sar

Xgirl: vad bra att du ocksa ar stolt Jo, jag forstar ju hur du menar men ibland ar aven ordvalen viktiga, och det ar ju faktiskt tack vare dig sjalv att du kommit sa langt! sa klappa dig lite pa axeln du

Sa, vi har snart langsemester, vi. Pa torsdag bar det av mot norra italien (fast forst har Miriam ett kalas som hon ska pa), Lago di Como, dar vi ska pa brollop pa fredag. Sedan pa lordag ar det brunch med brudparet och sa aker vi mot Feldkirch och overnattar hos Markus foraldrar. Sedan pa sondag flyger vi till New Orleans! Tjohoo. Markus ska ju som jag tror jag namnt, pa konferens, sa da ar hans flyg och hotell betalat, sa da blir det ju mycket billigare for oss att resa dit. Vi har hyrt en lagenhet av en privatperson, sa vi har lite storre an ett hotellrum att bo i. Det ar nog bra, for med barn vill man anda har lite plats for dem att leka, for man kan ju inte vara runt pa stan hela dagarna som man kan nar man ar sjalv. Vi ar tillbaka den 30 Maj... Langtar! Fast inte direkt efter den langa flygresan. Ni kan ju tanka er hur det kommer att vara med en sprallig Miriam och sa lillebror som gor allt som storasyster gor...

• Ain

Hejsan

Har sitter jag pa Philadelphias flygplats efter en lang flygresa. Den gick ganska ok, fast var ju lang och ganska jobbig. Nu vantar vi har pa flygplatsen innan nasta flyg gar vidare till New Orleans. Det finns som tur var en liten leklplats for barnen, men nu borjar de tycka det ar lite langtrakigt tror jag. Miriam fattar heller inte riktigt varfor ingen forstar henne da hon pratar franska

Brollopet var jattebra. nar vi kom till hotellet stod det en liten present och vantade pa oss med Limoncello och italienska kakor. Pa morgonen hamtades vi upp fran hotellet med bussar for att aka till kyrkan som var en liten bit upp for berget. Efter kyrkan promenerade alla till brudens familjs sommarhus dar det var lite mingel. De hade satt upp ett stort typ partytalt dar ett band spelade, det fanns vin, mousserande vin, annan dricka, en liten buffe osv. De hade tom hyrt in en person som vaktade vid toaletten for att stada den efter nagon varit dar Och sa klart personal for att halla i vinet och ga runt med snittar... Barnen hade superkul och lekte i tradgarden med andra barn. Sedan var det nagra timmars paus da vi var pa stranden med barnen och lekte lite. Sedan tog Marie Benjamin och lade honom och vi tog med Miriam till brollopsfesten. Det var 4ratters plus tarta. Och mitt i hade de varldens fyrverkeri med musik till .Det var typ i niva med en mindre svensk stad pa valborg Och levande musik saklart. Dagen efter blev vi hamtade med bussar igen och det var en brunch for allihopa med fruktspett, smaplock, tartor, bubbelvin -och levande musik igen. Jag vill inte ens tanka pa vad de betalat!  Seriost maste det gatt pa ett par hundra tusen! Jag tyckte vart var ganska dyrt som gick pa kanske 60 000kr... Men det var ju roligt att vara inbjuden pa ett sadant brollop en gang i sitt liv!

Nu bar det snart av mot new orleans. Hoppas barnen inte blir helt overtrotta pa flyget. Det ar ju snart halv elva pa kvallen deras tid. Lokal tid bara eftermiddagen. 

• Ain

Hejsan hejsan

Jo, jag har inte varit sa superaktiv, ar fortfarande nastan lite jetlaggad, och sa har mamma kommit pa besok igar

Ikvall har Miriam balettuppvisning, och har tyvarr inte kunnat vara med pa de senaste ovningarna, sa jag hoppas att hon inte tappar bort sig helt -for lararen sa att hon inte kunde programmet helt innan vi akte. Det ar en ganska avancerad grej verkar det som, och tom smabarnen har speciella drakter som har sytts upp och tva olika som de byter om med! Det ar nagra foraldrar och lararen som har sytt det mesta sa de har gjort ett jattejobb...

Naja, aven om hon tappar bort sig lite sa gor det ju knappast sa mycket, det ar ju bara smabarn. De storre barnen dansar ju pa ett annat satt. Tydligen ar det sjojungfrutema och smabarnen ska vara alger och sjostjarnor MIriam pratar mycket om paljetterna de ska ha Men lite nervos ar mamma anda

Ska skriva mer sen om resan och sadar

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)