• Ain

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

appropa pedagoger sa behöver de inte reagera. Min syster säger att hon inte tror att hennes barns pedagoger skulle ha sagt nagot om de inte tagit initiativ. Trots att de nog märkt nagot. Främst för att hennes lille inte stör, han sitter  mest och tittar pa för att han inte riktigt vet hur han ska ta kontakt...

• Ain

hejsan och god morgon

Här har ungarna varit vakna sedan kl. 06:00. Suck... Atminstone kunde de leka till kvart i sju i sitt rum, men man sover ju ända inte pa riktigt, eftersom man har ett öra öppet om det skulle hända nagot. Men man kan dra sig i sängen.

Men jag kan glädja mig at att jag snart har massage-tid! Det är en kille som just är klar med sin utbildning och inte har en riktig studio, sa han masserar hemma hos sig. Bara 150 kr för en massage. I vanliga fall kostar det typ 700kr... I onsdags hade jag bokat en tid at Markus som överraskning och idag är det alltsa min tur      

• Ain

Xgirl: skönt att det verkar vara bra pa förskolan. Det är ju inte sa konstigt om Selma blir tyst da det är en ny grupp. Miriam som är superframat, blev väldigt tyst och blyg da hon skulle stanna pa sommar-fritids där hon inte kände nagon. Sedan när hon väl lärt känna barnen var det ju jättekul men det är ju som för även de flesta vuxna att det är lite nervöst när man inte känner nagon.

Och Miriam kan lätt sticka iväg hon med. Hon gar iväg och bekantar sig helt enkelt med nagra trevliga typer... Bra OCH daligt. Kul att de är frimodiga,men de maste ju lära sig att inte alla är snälla (utan att skrämmas saklart).

Imorgon aker vi till österrike. Det ska bli superskönt. Lite barnpassning

Vi har de senaste dagarna haft ganska mycket för oss. Barnen blir sa rastlösa om vi inte gör nagot, och är vi bara hemma blir jag galen pa att försöka hitta pa aktiviteter. Visserligen har Miriam nagon timme pa eftermiddagen da hon far leka själv (da Benjamin sover) och da far hon träna sig pa att hitta pa egna lekar, men en hel dag gar ju inte. Sa nagon aktivitet brukar jag försöka göra, som att aka och bada eller träffa nagon kompis (gärna med en trevlig mamma till mig   ). 

Har tva ganger träffat en finlandssvensk kompis med dotter och en gang en annan svensk mamma med dotter. Den sistnämnda dottern och Miriam leker sa bra ihop. Man riktigt märker hur lycklig hon är efterat. De verkar vara pa ganska lika niva och leker att mamma pappa barn eller att trampolinen är ett slott eller dansar, eller att de ska pa utflykt osv

Miriam kan ibland komma med sa roliga saker: häromdagen sa hon att hon hade roligt med den här tjejen *vi trallar och dansar hela tiden*   Haha, HUR har hon lärt sig ordet "trallar"? Det lät sa lillgammalt...

Eller när vi tittade pa stjärnorna och sag en som blinkade. Da berättade jag att det var ett flygplan. Da sa Miriam att hon trodde att Lena (min kusin som ju passade dem da jag jobbade) var pa flygplanet. "Ahh, jag vill SA gärna flyga till Lena... Fast jag har ju inga vingar..."

Zandra: Nejmen vad jobbigt med CSN, hoppas det löser sig. Hur var det pa er trip?

Pilea: oj vilka roliga aktiviteter ni verkar ska ha! Allt verkar ju roligt! Vill ocksa

barbamamma: hur har det gatt med Agathons inskolning?

evanor: kul att ni trivdes i Riga! Prövade ni pa nagot av deras pannkakshus?

Glittrax: jobbigt när det blir sadär i förhallandet Det är ju inte lätt när barnen är sma. Da prövas ju verkligen förhallandet. Jag tycker ocksa att vi haft en svacka och även om det nu gar uppat igen, sa är det inte lätt att hitta tillbaka liksom.               

• Ain

Hejsan. Sitter i bilen pa vag till osterrike. Lite lang bilfard men vi kopte en billig dvd spelare sa barnen ser pa pippi. Kul iaf att kunna lasa fl pa mobilen. Tank vad dagens teknik kan. Synd bara att det inte ar min telefon utAn markus. Jag har bara em billig jag... Vi hors!

• Ain

Hejsan!

Här är jag i österrike och har det bra! I morse sov jag till 10:30 Visserligen blev jag väckt tva ganger av Benjamin i natt, men sedan kunde jag lämna över honom till svärmor da han vaknade 06:15 i morse...

Sedan var vi iväg och badade pa em. Jättemysigt. Fast da trillade svärmor och bröt överarmen! Sa det var ju mindre kul. Och sa spelade jag och Markus och hans bror med flickvän kort ikväll. Ocksa kul. Imorgon ska vi iväg och titta pa en fagelshow

barbamamma: Haha, jag är inte nagon mamma som älskar att leka med barnen - det är nog därför jag vill komma ut sa att jag slipper hitta pa en massa lekar   jo, lite kan de ju leka själva. Men jag tror att det är för att Miriam är sa social. Hon älskar att leka med andra barn. är vi pa en lekplats börjar hon alltid leka med nagon. är vi hemma kan hon absolut leka ensam nagon timme - men da latsas hon att hon leker med nagon kompis och pratar med dem och sa  Benjamin är väldigt självständig, nästan lite för självständig tycker jag för en 1.5 aring. Och barnen leker jättebra ihop ocksa. Men B är ju ända lite för liten för Miriam att verkligen kunna leka bra med. Sa om vi är hemma flera dagar efter varandra, och helst om det är daligt väder, sa börjar lekarna bli sa vilda att det är lite jobbigt. Da är det skönt att komma ut pa nagon annan lekplats eller hälsa pa nagon sa att Miriam far nagon jämnarig att leka med. Da kan de leka fantasilekar tillsammans och det blir inte sa vilt. När Miriam leker med B sa ska hon ju alltid hjälpa honom att hänga med henne, sa da lyfter hon upp honom i trampolinen och sa hoppar de som vildingar tills hon ska hjälpa honom ned... Da blir det lite som i dirty dancing da de ska öva lyft i vattnet med Miriam som Jonny och B som Baby. Utom att vi har gräsmatta och inte en sjö

Fast för att vara helt ärlig sa är det nog ocksa jag som gärna kommer ut. Bade jag och Markus har alltid en massa grejer för oss, sa det är nog även jag som gärna kommer ut...

Xgirl: nej, med den finlandssvenska tjejer gar det tyvärr lite sämre. De lekte väldigt bra ihop da de var sma, men nu gar det lite sämre. De tycker fortfarande att det är jättekul att ses, men jag misstänker att hon har nagon slags autism eller atminstone at det haller ( hon har  tyvärr manga tecken som bla att hon inte tittar folk i ögonen da hon pratar, utan rätt upp i taket. Alltid. Inte pratar speciellt bra. Inte klarar av vanliga lekar sa bra - mest springa omkring. Och även där har hon svart att första växelspelet. Typ Miriam jagar henne och sedan säger Miriam att nu far hon jaga henne, men da fortsätter hon bara springa... Och endel andra saker. ). Sa tyvärr börjar Miriam tycka det är mindre roligt att vara med henne. Jag hoppas att det bara är en fas eller nat, men tyvärr tror jag att det kan vara nagot mer. Men jag hoppas att det snart löser sig, för det är en god vän till mig och Miriam och flickan känner varandra sedan födseln och de tycker om varandra... De var bästa kompisar men nu är de pa lite olika niva (ursäkta lang utläggning, men jag är bara lite bekymrad, eftersom jag ju känner dem sa bra)

Men den andra tjejen funkar det jättebra med. Och vi har grannbarn som Miriam ocksa älskar att vara med, sa det är himla roligt.               

Zandra: ja, jag tror ocksa att det skulle vara bra för Dan att höra fran nagon annan. Nagon som han kan se som lite mer neutral, men ända nagon som vill honom väl och inte är ute för att sätta dit honom. Da slipper du vara den som gnatar hela tiden.

Nej, nu ska jag isäng. Blev lite ego-inlägg idag, men jag aterkommer     

• Ain

fast jag är inte inbjuden till ditt konto... Ska se om jag kan skicka via en gammal trad 

• Ain

Nej men oj Zandra. Det blir nog tungt -men vad otroligt skönt för dig att äntligen tagit det beslutet och framför allt tagit beslutet att "starta ett nytt" liv utan rädslor. Det är ju inte ett nytt liv saklart, men pa sätt och vis ända. Vi finns ju alla här om du behöver prata, tyvärr bor jag ju en bit bort, men om du behöver komma bort sa är det bara att komma...

• Ain

barbamamma: jag hänger inte riktigt med pa varför de är sura pa er? De kan ju knappast klandra er för att ni inget visste? Eller ifragasätter ni riktigheten och sa blir de sura? Det är ju normalt att man blir förvirrad och vill veta vad som VERKLIGEN hänt när man ju inte vetat nagot tidigare. Det behöver ju  inte innebära att man absolut säger att det inte hänt nagot, men att man ju maste fa bilda sig en egen uppfattning, utan att för den delen fa onda ögat... Om de vägrar berätta för er och blir väldigt sura sa är det ju väldigt omoget. Visst, ofta reagerar man inte sa moget i en sadan situation, eftersom man ofta känslomässigt är ett barn när det har att göra med just det som hänt, men ända

Här är det supervarmt. Ska iväg och bada lite i em. Och sa har jag fatt inbjudan till intervju pa cern! Jag har ju bara försökt fa en intervju i 10 ar nu  Sa det är roligt att det ändligen fungerat. Sedan om jag verkligen far jobbet är ju en annan sak, men roligt att atminstone fa en intervju. Jag kanske berättade att jag upptäckte att jag känner tva som jobbar med rekryteringen, sa jag kontaktade dem, och det kankse hjälpte att de förstod att jag verkligen är motiverad. Men nu ska jag ju genom det sista nalsögat ocksa. Vore ju jättekul om jag fick jobbet, för det är verkligne intressant att jobba pa cern, och det är ju där Miriam gar i skolan sa man kan äta lunch med henne, 6 veckors semester plus 2 veckor över jul osv. Vore sa roligt och intressant! Men även om jag inte far det är det en liten seger att överhuvudtaget bli inbjuden Sa nu ska jag hardträna inför intervjun. Det är en konstig intervju via internet, man far fragor via en intervjutjänst och sa spelas de in pa video och sa far rekryterarna själva videon, sa man träffar dem aldrig i verkliga livet sa att säga. Lite annorlunda än vad jag är van vid.

Nej, far kommentera mer senare. 

• Ain

Pust. Nu har jag gjort on-line intervjun. Egentligen hade jag tänkt göra den i helgen, men jag blev sa stressad av det hela att jag sköt pa det tills sista dagen, dvs idag. Hu vad hemskt! Jag tycker det är ok med vanliga intervjuer, men detta var ju nagot helt annat. Jag hade nästan tänkt banga ur Men sa gjorde jag det tillslut. Vid första fragan fick jag nästan black-out, men sedan gick det bättre och mot slutet atminstone halvbra. Jag tror inte att jag gjorde den bästa intervjuen, men jag hoppas ok iaf. Hur som helst är jag glad över att blivit inbjuden, och över att ha vagat göra interjvun. Nu far vi se hur det gar

Idag är första skoldagen för Miriam. Hon verkar ha haft kul (när vi hämtade henne för lunch). Nu ska jag aka och hämta henne (igen).

Far läsa och skriva lite mer. Har inte hunnit eftersom jag använt all tid till att förbereda mig. Har iof en massa saker att ordna och en hektisk (men kul )  helg framför mig, men kanske jag hinner läsa ikapp lite iaf.     

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)