Idag sa hände nagot läskigt da vi var pa en lekgrupp pa CERN (Markus jobb. Tänk typ öppna förskolan, fast föräldralett). Där har de en trärutschkana med en trappa upp. Benjamin stod nästan högst upp och sa puttade ett annat litet barn ned honom för trappan. Jag ser ju hur barnet puttar och kastar mig emot honom, men satt för langt borta. Sa stackarn faller handlöst bakat i trappan och rullar runt bakat nedför hela trappan. Saa läskigt. Jag blev verkligen chockad och Benjamin jätteledsen saklart. Men han verkar ha klarat sig bra tack och lov. Han hade ju kunnat bryta nacken eller skada ryggen eller nat. Min mamma trillade i en trappa och fick diskbrack som hon än idag nästan 20 ar senare har problem med...
Men jag är ganska nöjd ocksa, för jag fick med mig en hel lada med tygblöjor, en pase med vanliga blöjor, en babyvakt, och ett par simpuffar. Det var ett par familjer som flyttar fran Schweiz som hade lämnat kvar en massa saker som man kunde ta med sig.
barbamamman: det där känns igen. I natt ringde de till Markus ocksa och han fick aka iväg till jobbet. Han hade heller inte jour, men trasslar det med hans system sa ringer de honom... och da vaknar ju även jag och har svart att somna om sedan. Och sa vaknar ungarna kl. 06:00 sedan. Suck...
Kul att se er i tidningen. Att du var sa ung da du fick första Flyttade ni ihop da, eller hur gjorde ni?
Zandra: du har ju jättefin kropp!
Xgirl: det där med längden kan jag inte svara pa. Men det är säkert bra att ni kollar upp det...
Ang. resten. Tja, det är ju svart att säga när man inte ser helheten liksom. Men eftersom du nämner de tre sakerna ihop, later det nästan som att du tror att de kan höra ihop?
Det kan ju vara sa att Selma kanske hör daligt, eller att hon tex har för kort tungband, sa att hon inte kan prata tydligare? Och att hon helt enkelt är blyg med andra barn och däremot känner sig trygg med vuxna.
A andra sidan kan allt vara tecken pa nagot inom autismspektrat (där ju även aspergers ingar). Barn med autism kan antingen vara väldigt distansierade och inte vilja ha kroppskontakt, men de kan ocksa vara tvärtom och vilja krama alla de ser nästan och inte riktigt "första" vilka som man brukar krama. För dem kan det dessutom vara lättare att ty sig till vuxna för de är lättare att första sig pa, lättare att förutse.
Just att inte prata sa bra kan även vara tecken pa autism. Jag TROR att barn med autism oftare pratar daligt - dvs att det de säger inte alltid har mening. Att de inte säger riktiga meningar, eller att de säger riktiga meningar, men de passar inte riktigt in i sammanhanget, medan barn med aspergers mer har problem med tonhöjd, eller att de pratar för starkt eller för tyst. De kan däremot ibland prata mycket bra, nästan lite lillgammalt. Min systerson tex pratar bra, men han kan ibland vara svar att första pga uttal. Dessutom nästan skriker han ibland, han har svart att fa en normal niva pa pratet.
Hur leker Selma da hon leker med barnen? är det bara att hon inte pratar, eller har hon problem med själva leken? Barn med autismspektrat har ofta problem med typ fantasilekar. De kan leka "bredvidlekar", de kanske bygger klossar ihop, eller springer tillsammans, eller bygger pussel. Eller later andra barn styra hur de leker i tex mamma pappa barn (Da sa jag att lillan maste kissa och da säger du...). Däremot att själva fantisera fritt, att kunna "ändra" leken och inte halla sig till regler - improvisera osv kan ge problem.
Nu säger jag alltsa inte att Selma har problem, men eftersom du undrade, sa tänkte jag att du kanske funderat i dessa banor redan? Men jag tycker iof inte att du nämnt andra saker ang. Selma som du kanske skulle ha noterat om hon vore at autismhallet. Tex ögonkontakt, om hon har nagra speciella ritualer för sig, eller kanske inte tycker om snabba förändringar. Om ni tex sagt att du lämnar pa dagis och sa maste pappa göra det helt plötsligt - klarar hon av det? osv.
Sa jag tänker att det troligast inte är nagot jätteallvarligt. Kanske ni kan prata med en logoped som kan ge er tips. Typ stödtecken kanske kan hjälpa? Dock kan det ju vara bra att ända ha i bakhuvudet att det ev. skulle kunna vara nagot annat. Men som sagt var, jag vill INTE pasta att Selma skulle vara autistisk eller ha asperger, jag har ju inte sett henne in real life, och av det du tidigare skrivit sa verkar hon vara pa en normal niva...
(för övrigt sa kan Miriam ocksa bli helt upprörd över saker som att avskedet pa morgonen inte blev som hon tänkt sig)