Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
Arets födelsedagstarta för Miriam. Hon är mycket för Ariel, sa det fick bli en sjögungfrutarta
Zandra: jag sag att din harddisk inte var kraschad iaf. Vad skönt! Men jobbigt att vara sjuk saklart Far hoppas att ni far vara friska över jul.
Min systerson har nu ocksa fatt sin diagnos. Det blev inte aspbergers, utan högfunktionerande autism, till slut. Tydligen hade den debuterat för tidigt, typ som de sa för Noah ocksa.
barbamamma: Wow, tänk redan en termin avklarad! Bra gjort! Trakigt att du fick ge sa daligt betyg till LIA stället.
Nja, jag kan inte säga att jag har ett sadant avancerat jobb, även om vissa saker kan vara kluriga saklart. Det är ju inte jag som forskar precis Mina uppgifter är nog ganska lika de du kommer att ha faktiskt, det är ju bada administrativa yrken
evanor: hur har det gatt?
Här har Miriam haft lite otur pa sista tiden. Förra veckan var hon klättrade runt i restaurangen och trillade ned fran en stol rakt mot ett bort som lag upp och ned, sa att hon slog huvudet mot benskanten. Inte sa skönt saklart, men ingen större skada skedd. Men eftersom cern har sin egen brandkar som även kommer vid olycksfall sa fick de komma och kolla upp henne. Och sa i lördags halkade hon i trappen och trillade ned för hela trappen. Läskigt.Sedan hade hon ont i axeln, men vi trodde mest att hon fatt blamärke. men eftersom hon fortfarande hade ont idag for vi till läkaren som misstänkte brutet nyckelben. sa till röntgen och saklart, brutet nyckelben. Sa nu far hon ga med ett stödbandage.
Annars är allt bra. Vi ser framemot jul och ledighet i österrike. Cern har ju 2 veckor stängt. Vi hade tänkt att Miriam skulle fa ga i skidskola. Varje stadsdel i stan markus kommer fran har typ en egen skidförening som har en skidskola som inte är sa dyr. Men det gar ju inte nu, med nyckelbenet.
Grattis! Vad kul att allt gick bra!
Hejsan
Snart god jul pa er allihop!
Vi är i österrike sa det är kul. Skönt att ha lite barnvakt och sadär För nagon dag sedan var vi till Mainau och at svenskt julbord. Kul! Jättefint gjort ocksa. Svärföräldrarna var barnvakt och sa akte vi med markus bror och flickvän.
I morgon skall väl granen kläs och sa far vi se om jultomten kommer eller om det blir Jesusbarnet som traditionen är i österrike Presenter blir det hur som helst!
Hoppas ni alla far en fin julafton! vi hörs kanske imorgon igen.
zandra: vad skönt att Dan ställer upp nu när du är/var sjuk.
barbamamma: vilka logistiska problem det blir när man har sa manga barn! Men det later ju som att det skulle vara ganska skönt för de större barnen att fa eget rum. Det är ju viktigare när man är stor. Fast man kan ju dela av rum ganska bra ocksa, sa att man far sin egen privatsfär iaf.
xgirl: barnen far ga ut fran vardagsrummet (farmor läste saga) och sedan lägger de fram presenterna under granen i smyg. Och sa ringer de i en klocka, da är Jesusbarnet där, och sa far barnen komma in i vardagsrummet Jag visste faktiskt inte att de gjorde sa. (jag visste ju att jesusbarnet kommer, men inte att de gör sa).
Det blev sa att Markus klädde ut sig till jultomte och gick förbi utanför fönstret och sa sprang barnen ned och fick nagra presenter i en säck (vi vagade inte att han stannade för länge för Miriam skulle nog känt igen honom) och sedan kom Jesusbarnet med resten av presenterna. Vi hittade inte nagon granne som kunde tomta ( i Sverige är det ju lite mer normalt att tomta at varandra, men här har de ju inte den kulturen, sa folk har väl inte sa stor lust att ga ifran sin egen fest) och farfar tyckte inte att jultomten är en österrikisk tradition, sa han ville inte vara jultomte. Lite fanigt kan jag tycka, för det handlar ju om att MIriam som tror pa tomten skulle blivit besviken, men det blev jättebra i slutändan, sa det var ju skönt.
Men nu är det skönt ocksa att vara hemma igen. Vi har haft det jättebra, men det är ju ocksa ganska pafrestande att vara hemifran länge och vara med svärföräldrarna länge. även om det gatt bra, och varit skönt att fa barnpassning och sa. Dessutom var sängarna väldigt obekväma, sa jag fick sa ont i nacken. Skönt att ha sin egen säng.
Pa nyar gick jag och Markus ut och at pa en restaurang som hade en nyarsmeny. 7 rättersmiddag minsann! Jättegott, fast man blev ju ganska proppmätt kan man säga...
Idag har vi städat mesta dagen. Vi har stuvat om lite hemma, och ska fortsätta imorgon. Vi har tagit fram spel och pussel och lagt i ett skap sa att man far tag pa dem lite lättare, och har rensat ut lite leksaker vi inte använder och sa. Vi har ocksa varit pa ikea och köpt lite nya handdukar och smasaker. Pa fredag kommer ju var au-pair! Jag vet inte ens om jag skrivit om det?
Min kusin som ju tagit hand om Benjamin skulle ju bara stanna fram till jul, sa nu har vi hittat en tysk tjej som heter Marie som ska bo hos oss fram till sommaren. Hon har haft svenska i skolan, sa hon förstar lite svenska och sa kan hon engelska och franska, sa det verkar ju passa jättebra. Far hoppas att hon passar in i var familj, för vart hus är bara runt 80m2 och det kan ju bli lite trangt med tre vuxna och tva barn! Det gick bra med min kusin, men henne kände vi ju sedan tidigare. Sa nu har jag iaf köpt lite saker för att piffa upp vart arbetsrum, där hon ska fa bo. Vi har en utdragssoffa där, sa det blir nog bra hoppas jag. Men vi maste rensa ur lite saker, som vi fortfarande hade där da min kusin bodde hos oss. Lägga upp lite böcker pa vinden osv sa att hon far mer plats.
Ska bli spännande att se vem hon är!
Vad "skönt" att Dan ocksa fatt en diagnos nu. Det förklara ju mycket, men det är ju sorgligt att han inte fatt den tidigare i sitt liv. Det hade ju varit sa mycket lättare för alla.
Har jag sagt att min brorson ocksa fatt diagnos nu? Högfunktionerande autism. Syrran sa att hon undrar om hon inte sett dig i nagon trad om autism.
Joda, Benjamin är precis som Linn Kan allt själv, inklusive ga i branta trappor och annat farligt. Och blir superarg om man försöker hjälpa honom. Da sparkas han eller slass. Och nu har han börjat försöka skalla oss ocksa, typ pa benet - han nar ju inte sa högt upp Jaja, det är ju bra med självständiga barn, men lite jobbigt är det ju.
Miriam började ocksa da hon var i Linns alder, eller faktiskt tidgare ocksa, med att ta av sig blöjan och sätta sig pa pottan. Men det tog ganska lang tid innan hon verkligen var torr. Ofta är det sa, att ju tidigare de börjar, ju längre tid tar det innan de verkligen blir helt torra. Men hon var blöjfri i princip runt 2 ars alder. Men jag vagade inte lata henne vara helt utan pa dagis innan hon var 2.3 manader eller sa.
Benjamin har fattat att man kan sitta pa pottan och sadär, men han är nog lagt kvar innan han blir blöjfri.
Kul att Noah gjort sa stora framsteg! det är ju verkligen superroligt
Förresten maste jag säga att jag tycker att det är sa konstigt hur olika det är med stöd i olika kommuner. Du har ju verkligen gatt pa knäna ibland, men inte fatt sa himla mycket support fran kommunen tycker jag. Nu har min svägerska (min bror och hon bor inte ihop längre) som är ensamstaende med tva barn, fast ett av barnen har hon bara varannan vecka, fatt en stödperson som kommer hem till henne 5 dagar i veckan, 5 timmar om gangen! Hon bara hjälper till hemma liksom. Dessutom ska socialen betala träninskort för henne i ett halvar! Ehhh? Va? Träningskort? Pa ett fint träningscenter.
Zandra: hon heter Rubicon
Tja, fast Miriam var faktiskt snabb med att lyckas kissa pa pottan, men sedan tog det lang tid innan hon lyckades komma dit i tid varje gang. Sa vem vet, kanske Linn ocksa snart börjar kissa pa pottan
Jag tror att hon har ont i ryggen, men vem har inte det höll jag pa att säga. Jag tror det även är en grej för att hon ska komma sig ut, fa bättre självkänsla osv. Men eller hur, det finns sa manga som skulle behöva lite stöd - och hon far 25 h i veckan! Och sa far vissa inget alls. Nu säger jag ju inte att hon inte borde fa det, men det är lite konstigt att vissa far och andra inte.
Idag har var aupair Marie kommit! Hon verkar trevlig, sa vi hoppas att det gar bra
Det jag dock har tänkt pa med FB är att det folk skriver kommer upp pa nyhets"wallen". Borde man inte kunna ställa in det, sa att allt man skriver stannar i gruppen. Visserligen kan ju alla läsa vad vi skriver här inne pa FL ocksa, men här star man ju inte med sitt vanliga namn. Och ens kompisar har inte möjligheten att läsa det man skrivit...
Glittrax: det är den som kommer upp när man trycker pa "home". Där man ser vad alla andra har skrivit.
Jag glömde ju skriva vad vi ätit pa nyar. Det var först en liten amuse bouche, bara nagon liten sked av nagot jox. Och sa var det en soppa, fast jag kommer inte ihag pa vad, innan dess var det nagon mousse pa briochebotten, och sa var det nagon fisk och nagot kött, och en champagneparfait mellan fisken och köttet. Och sa var det nagon grej med blamögelost. Och sa efterrätt som jag inte heller kommer ihag äsch, det blev ju ingen bra presentation av maten märker jag, jag kommer ju typ inte ihag hälften. Jag är sa himla förkyld att jag inte tänker klart faktiskt. ska nog snart ga och lägga mig.
Hahaha, gudars. Googlade pa restaurangen för att se om dehade kvar menyn (nej) och da sag jag att de hade guinea fowl pa menyn. Trött som jag är tänkte jag "va! Har de marsvin pa menyn". Innan jag kom pa att det är ju guinea PIG och inte fowl. Guinea fowl är pärlhöna
Far skriva mer sedan.