• Ain

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Hejsan

Fortfarande lite back-laggad sa jag far skriva lite mer senare, men maste ju kopiera in denna läng fran DN: http://www.dn.se/resor/schweiz/hang-med-ned-till-nordarnas-underjordiska-himmelrike

Cern: där Markus jobbar och jag hade min intervju  Richard som det skrivs om i arktikeln känner jag, och precis bakom det stora bla röret som 4 personer star framför (en av bilderna längst upp) hade jag intervjun  I ett hus alltsa, inte pa gräsmattan.

Och lite längre ned, pa sidan av artikeln finns en bild fran luften. Om ni följer vägen uppat i bilden och sa tittar lite at vänster och uppat kommer ni till THoiry där vi ska bygga huset. Och ännu mer at vänster till Collonges där vi bor nu.

Annars gick intervjun jättebra. Jag trodde jag skulle bli alldeles tom i huvudet av stress,men presentationen gick bra. Det gick bra att svara pa franska (engelskan pratar jag sa pass flytande att det gar lika bra att prata som svenska i princip) nagot jag var lite nervös för. Men de andra kandidaterna (bara tva andra) verkade väldigt trevliga och duktiga, sa det är ju inte helt otroligt att de far jobbet. En hade tom jobbat för en nobelpristagare... Men jag tror  nog att jag har en chans iaf, och hur som helst vet jag att jag gjorde mitt bästa, och det är ju inte alltid man kan passa in bäst pa ett jobb. Vi far se hur det gar om nagon vecka...

Zandra. vad jobbigt med bröllopsdagen. Jag kommer ju ihag när ni gifte er - vad mycket som kan hända. Men där ser man även hur mycket du har förändrats till det bättre. Du är ju en jättestark person nu - även om du ju är trött och sa - men stark psykiskt som även vagar vara svag och som verkligen tar ansvar för sitt liv!          

• Ain

barbamamma: nej men stackars Fredrik da jag hoppas det inte händer ofta?

Zandra: vad roligt du verkar haft det! Det är du ju värd, och skönt att du kunde släppa det som hänt innan och ända njuta av kryssningen!
    Kanske man faktiskt skulle ta och göra nagot sadant när man kommer till Sverige härnäst. Var akte du? Till Finland eller Estland eller nat annat? Jag skulle ha lust att aka till RIga igen, men är inte säker pa om det finns kryssningar dit.

Xgirl: du verkar ju hinna med en massa, men körpluggning, fixa byraer och allt annat! Hoppas ni lyckas laga datorn, eller far det pa försäkringen...

Pilea: vad roligt att han börjat ga! De känns plötsligt sa mycket äldre da tycker jag

Och gissa vem som ringde i morse da jag var och handlade? joooo, fran Cern och de erbjuder mig jobbet De tyckte att jag gjort en sa bra board (intervju alltsa) och även det skriftliga testet, sa de vill att jag börjar jobba hos dem! Jag far väl se mer detaljer senare, de ska skicka kontrakt och sadana saker om nagon vecka. Men troligast börjar jag redan 1:s november! Men jag ska nog inte ga ut helt officiellt ännu, väntar tills dess jag skrivit under Jag har iaf köpt mig en liten champagneflaska som jag ska fira med ikväll

I veckan är Markus borta pa konferens i Grenoble, sa jag är ensam med barnen. Jag är väl inte sa effektiv pa morgonen med tva barn kan man säga, sa vi kom lite sent till skolan imorse. Men det ma väl vara hänt. Sa länge man inte kommer försent till hämtningen sa.               

• Ain

Men vad trakigt med Fredrik Och vad trakigt för honom. Men som sagt, ge inte upp. Kanske han ocksa just nu blivit sa nedstämd av att inget fungerar att han behöver lite distans eller nat.

Min lillebror hoppade av skolan,  trots att han egentligen är väldigt smart. Hur som helst, sa har han ju ingen utbildning eller nagot. Men han började efter nagra trassliga ar där han inte kunde stanna kvar nog länge nagonstans (praktikplatser osv) utan fick som panik där det ställdes krav eller nagot blev för seriöst, sa hittade han ett jobb pa en ICA-butik där han nu har jobbat i flera ar och trivs bra. Och de är jättenöjda med honom! Sa han har nu liksom hittat sin plats.

Vad jag vill säga är alltsa att man kan fa ett jättebra liv trots att man inte har nagon formell utbildning. Naturligtvis ska man ju som förälder kräva att skolan gör allt de kan, och att barnen atminstone kan läsa och sa när de gar ut, men man ska heller inte ge upp, för det finns alltid hopp. vi hade faktiskt inte alls tro att det skulle ordna upp sig sa pass bra för brorsan faktiskt.   

Xgirl: hoppas det är ett fint hus da som passar er! Och roligt med shopping

Vad trakigt med Dan och daten Zandra. Men jag tror nog att det ofta är sa med killar, att de liksom maste hoppa in i nagot nytt för att känna att de är värda nagot, och att de fortfarande män typ. Och de sörjer nog ända, trots att de inte riktigt hanterar det pa samma sätt som tjejer. Tjejer vill ju liksom avsluta det första,  och kan inte ga in i nagot nytt innan dess. Men jag tror faktiskt att Dan tycker att det ni haft är viktigt, även om han väldigt fort vill börja nagot annat. Men det betyder ju inte att han faktiskt kunnat haft liite mer respekt och vänta tills han flyttat ut! Och inte liksom vifta med det i ditt ansikte! Jättetrakigt för dig och jag skulle absolut ocksa tyckt är det ruttet av honom

Som jag ju skrivit pa FB har jag ocksa kvalsterallergi och ständig täppt näsa.Men jag har faktiskt sadana där överdrag och jag vet inte om jag är sa hemskt imponerad. Fast iof vet jag ju inte hur det skulle vara utan dem! Vad du kan göra är ju att växla sängkläder ofta -vilket du ju gör. Typ dammsuga madrasserna. Ofta lägga ut dem i snön pa vintern, vädra sovrummet. Det finns typ Febrezesprej (de finns väl i sverige ocksa) som ska vara antiallergent. Ta ut andra textilier ur rummet (mattor, gardiner)  - nu har jag iof läst att vissa läkare säger att det inte gör sa stor skillnad, men varför chansa? Tvätta kuddar och täcken ofta, och köp nya sa ofta du har rad. Byt kläder utanför sovrummet - sa att inte hudflagor osv flyger runt i rummet.

Jag vet folk som säger att det finns jättebra homeopatiska preparat som hjälpte mot deras allergi - men det har jag inte prövat. jag tror inte speciellt pa homeopati, men de säger ju att det fungerar...

evanor: hoppas att din pojke ocksa mognar till och försöker skaffa jobb. Men som jag skrev ovan, kanske det kommer . Men det är nog viktigt att man som förälder sätter gränser, men pa ett kärleksfullt sätt saklart!

Själv har jag varit och shoppat pa IKEA: Benjamin hade inget täcke (bara sovpase) och jag tyckte att det var dags att han fick ett, sa han fick Miriams lilla och hon fick nu ett nytt stort. Och saa fina sängkläder tycker jag
    Nästa vecka är det skollov här och imorgon kommer Markus föräldrar. Sa da blir det lite fritid för mig och Markus. Idag skulle jag egentligen gatt ut och ätit med en kompis men hon blev tyvärr sjuk. Far väl bli nästa vecka istället. JO, och julskinka har jag ocksa köpt fran ikea redan.Och glögg! Man vet aldrig om det tar slut...            

• Ain

Har startat en ny blogg nu ang. vart husbygge. Tänkte att det kanske blir mer effektivt än att alltid uppdatera alla om vad som händer
    http://thoiryhus.blogspot.com/

Förra försöket med bloggande blev ju inte sa lyckat (har inte tid egentligen) sa vi far väl se om jag far tid nu da. ALla kommer ju hur som helst att undra, sa jag tänker att det kanske faktiskt blir tidsbesparande.   

• Ain

barbamamma: jag skickade just en request till dig. Jag heter Helena

• Ain

Xgirl: vad konstigt med febern. Undrar vad det kan vara? Har du varit till VC innan nagot?

spännande med Andreas utredning. Hoppas det ger nagot resultat sa atthan kan fa stöd!
    Spännande med husplaner, men ja, ett renoveringsobjekt är ju alltid lite lurigt. Om man har pengarna sa att man kan fa hjälp är det kanske ok, men om man maste göra allt själv är det ju tufft...

Barbamamma: ah vad jobbigt med magsjuka Hoppas att det är över för denna gangen nu. Tufft med skolarbetet. Irriterande när inte alla tar sitt ansvar i grupparbeten Skönt att ni far jullov iaf.

Zandra: vad kul att du kom med i Tierpsmetoden. känner du att det är rätt grej för dig? Det later ju som det

Trakigt med Dans inställning. Det maste han väl första att barn förstar sadant supertidigt och dessutom även känner av sadana saker

evanor: trakigt med din katt. Förstar att det blir lite av en chock när det kommer sa plötslgt och den fortfarande är ung.

Jag ska nog snart ga och lägga mig. Jag var uppe halv sex i morse för jag hade en läkartid kl. 07:00! Ville ga innan jobbet. Jag har tagit bort nagra födelsemärken som satt lite dumt till sa jag fastnade ofta i dem.

Nu har jag ju jobbat ett tag pa ny jobbet och det gar ganska bra. Mycket nytt saklart, men man lär sig ju undan för undan. Det funkar bra med min kusin som passar barnen. Men man märkte att det var en stor omställnng i början och de var lite oroliga och var nog rädda att jag skulle försvinna eller nat.

Nu är ungarna sjuka. Benjamin hade över 39 graders feber och har ögoninflammation...

Annars sa var jag i Milano i helgen tillsammans med en kompis fran sverige som numer bor i andra änden av Schweiz. Vi sammanstralade i Milano. Resan tur och retur kostade bara 400kr! Det var superkul, vi pratade,drack vin, at god mat, gick runt i Milano och shoppade en massa. Och da menar jag faktiskt en massa! Jag har faktiskt inte ens vagat räkna ut hur mycket det gick pa....

Idag har vi delat ut inbjudninskort till Miriams kalas. Det blir i tva omgangar, bade lördagen och söndagen, för vi har inte sa stort hemma, och det blir sa manga att bjuda. Bade fran klassen och sa andra kompisar. Man vill ju gärna bjuda de som bjudit henne ocksa. Men det blir liite ont om tid att förbereda allt känner jag.Man kanske far fuska lite med tartorna och använda färdig botten och sadär. Idag är jag för trött för att fixa, men imorgon kanske jag gör nagot. Om man gör lite i taget sa blir det inte sa stressigt. Har redan bakat en tartbotten iaf. Men en till borde bakas/köpas.och sa ska jag göra muffins i tartform (har silikonformar som ser ut som minitartor) som man sedan kan dekorera med kristyr och strössel sa att det blir som minitartor utan sa mycket ansträngning. Och sa vill jag göra lussekatter och chokladkolor som vi brukar ha till jul eftersom det är första advent dagen efter hennes födelsedag. Och sa borde man väl göra nagot till att äta iaf. Kom pa att vi har bullar i frysen ocksa. Vad bra Sedan funkar det med köpeskakor och sa. Popkorn är ju även bra...

Kram pa er alla och god natt!                    

• Ain

Grattis Selma!

Trakigt för din kompis barbamamma Jobbigt när vänner bor sa langt bort. Men bara att veta man har nagon man kan ringa gör nog mycket det med.

Jag jobbar 08:30-17.30 sa det är väl normalt antar jag. Fördelen är att det är nära där jag bor, och jag kan äta lunch med barnen och Markus, sa det är ju en timme mitt pa dagen man kan vara med dem. Jag äter inte varje dag med dem (inte idag tex) men ganska manga dagar i veckan.

Ja, lite maste man ju fixa till kalaset när det blir typ 30 personer som kommer över tva dagar. Men det är även vara julförberedelser, för vi brukar ha julkakor och sa pa kalaset, sa da är allt ju redan fixat inför jul ocksa!

• Ain

Zandra: oj vad det händer saker hos dig, med Dan, med dina möten och med Noah. Det skulle ju vem som helst kunna bli utmattad av! Ja, det var ju inte speciellt moget av Dan, men om han ocksa har problem at autismhallet sa är det kanske sa att han faktiskt inte förstar att man inte gör sa. Dessutom har han kanske kännt sig i underläge innan, eftersom det ju är du som har mest koll, och han nog vet det och därför kände sig lite skadeglad Men du ska inte oroa dig, de pa habiliteringen vet ju hur barn kan vara och att det inte är sa att du är "sämre" för att Noah inte klär pa sig hos just dig. Men om Noah nu far en diagnos borde ni väl kunna fa vardnadsbidrag för honom eller? Sa da far ni ju extra pengar, och kan kanske tex använda det till att fa städat en gang i veckan eller nat? Min syster (hennes sons utredning är inte klar ännu, men snart) kommer att använda en del av pengarna (om han var en diagnos och de har rätt till det) till en städare. Just för att det tar sadan tid att jobba med honom, och de inte har nagon kraft kvar till sadana vardagssaker mer. Och de vill ju ha lite ork till lillasyster med....
    Men, ska inte aspbergers ha börjat innan 3ars alder? Det har jag inte hört. De misstänker ju aspergers pa hennes son, och han var redan som liten annorlunda.

Xgirl: jättefina foton pa selma och arvid pa facebook! Jag önskar att de hade sadant här i Frankrike ocksa.

Och fina foton pa Linn och Noah med!

Glittrax: oj vad jobbigt Jag kan ju första att du blir rädd om ni haft cancer i släkten När skulle du fa komma pa mammografi?

Barbamamma: vad KUL att det gar sa bra pa praktiken! Du maste ju känna att du gjort ett bra val av utbildning!?

Här är det fullt upp. Miriam fyllde ju ar i lördags, sa da hade vi presenter pa sängen och kalas pa em. Det var 12 fran hennes klass och paralellklass. Det gick bra. Sedan kom lite andra kompisar där vi känner föräldrarna pa söndagen. Jag gjorde en sjöjungfrutarta som blev en succe   

Sedan blev Markus magsjuk pa söndagkvällen. Under natten madde jag dalig och kräktes pa mandagmorgonen. Pa mandagkvällen blev Lena magsjuk... Men som tur var hann Markus bli bra igen innan dess, sa vi kunde byta av varandra

Vi fixar och donar med huset - nya bilder finns i bloggen - och söker aupair. Mycket att göra helt enkelt!                    

• Ain

Farmor hade gjort en papperslykta med barnen, som de sedan gick runt med och sjöng. Det är en tradition i tysland och österrike. Inte för att nagon känner till den i Frankrike
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)