• Ain

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Xgirl83 skrev 2011-01-14 09:36:35 följande:
    Förresten så senaste kvällarna nu så har Arvid vaknat vid 22-23-tiden och skrikit, och bara blivit nöjd när han får vara i famnen eller ligga bredvid i sängen. Det kan ju visserligen bero på förkylningen, men det känns tyvärr alltför likt hur Selma också började i just den åldern. Och det har ju hållit i sig ända sedan dess. Så jag funderar på separationsfasen om den har börjat nu, och jag vet inte om man ska ge honom den närhet han verkar vilja ha, eller om man på något sätt kan få honom att vilja sova själv igen. Jag är rädd att det ska hålla i sig så som med Selma, men samtidigt är han väldigt ledsen.

Jo och en sak till - han har börjat bitas igen. Tidigare har det ju bara varit övergående perioder så jag vet inte om jag ska försöka stå ut lite till. Han äter ju fortfarande på natten och det känns inte lockande att gå ner och göra välling till honom minst en gång per natt. Igår bet han och drog samtidigt bort huvuduet - AJ! Så efter det gör det ont när han ska äta på det bröstet, tror det blev sår...
    Nästan precis som Benjamin! Han vaknar ocksa pa natten och skriker tills han far amma och ligga bredvid oss Bara ligga bredvid oss eller bara amma funkar inte. Vi försöker att Markus lägger honom tillbaka i sängen (och vyssar osv) sa att han inte känner mjölklukten (för bär jag honom bara suger han pa min hals och sadär) och det funkar pa kvällen, men under natten bara tjuter Benjamin till han far komma till oss. Vi vill sa gärna att han ska sova sa bra som Miriam, men med henne sa började vi väldigt tidigt att försöka fa henne att somna själv (dvs hon fick vara hos oss, men just innan hon somnade lade vi tillbaka henne i sängen sa att hon somnade in själv) och hon sov hela nätterna redan som tva manader. (till ung femtiden, och da fick hon sova i var säng). Men med benjamin funkar det inte alls Och vi är inte alls för skrikmetoder, sa det är ju lite svart. Men jag är saaa trött ikväll. Ska ga och lägga mig nu.

Bits gör Benjamin ocksa, fast mindre än tidigare. Jag har haft ont i bröstvartorna i typ tva manader nu. Fast inte alltid pa samma sida, sa man kan ju ge den sida som inte gör ont lite oftare. Jag försöker egentligen trappa ned pa amningen,  men han vägrar! Man far ge det lite tid...

Annars ska jag bara snabbskriva att vi var pa 9 manaderskoll med B. Allt verkar bra Han är 74 cm lang och väger 9.4kg. Men läkaren tyckte han skulle fa sjukgymnastik för att han star sa mycket pa tarna Sa nu ska han fa stretcha fötterna lite och sa ska sjukgymnasten visa hur vi kan öva honom att sätta ned hela foten da han star upp.
    B har inte börjat jollra dada, mama osv ännu (lustigt att tänka sig att M redan sa ord vid det här laget!), men han kan ta pincettgreppet och dra sig upp osv, sa jag antar att han är motoriskare än M men mindre pratig

Nej, god natt pa er. Jag ska läsa igenom vad ni skrivit lite bättre da jag är piggare Försov mig tom i morse!
  • Ain
    lunaria skrev 2011-01-14 19:10:36 följande:
    . minns inte om det var i vår tråd det var så mycket snack om att det var fel metod för då skulle de aldrig somna själva i sängen efter det och man "skämde bort barnet", men jag trror att man får känna av sån't och jag ser nu att trots att vi behandlar Linn på samma sätt som vi gjorde med Noah så är de ju ändå väldigt olika pga deras personligheter..barn är ju inte lika, men jag förstår hur du känner!! jag själv kände mig nästan förtvivlad några gånger när Linn började gråta när hon skulle bada, tänkte att vi skulle få ett till barn som är rädd för vatten, men sen lade sig allt och hon älskar ju att bada
    Kan väl papeka att jag nog tror att det är bra att lära barnen somna själva - men inte för att man skämmer bort dem -utan för att alla (barn som vuxna) vaknar till under natten. Man märker det inte ens själv, utan somnar om. Men om barnen inte klarar av att somna utan hjälp, sa kommer de att behöva hjälp under natten med. Om barnen är vana att somna in själva är det lättare att de bara somnar om utan att skrika pa mamma och pappa.
    Dessutom tror jag att det kan bli en liten chock för dem om de somnar i föräldrarnas armar och sedan vaknar till ensamma i en säng. Sa därför tror jag ocksa att det är bra att de far somna i sin säng.

Men detta sagt, sa har vi alltid tagit in Miriam i var säng om hon gratit, varit sjuk osv (men som sagt var i regel lagt henne i sin egen säng fran det att hon varit typ 5 manader). Och Benjamin sover ju nu fortfarande oftast med oss da han vaknar Sa bara för att jag tror att det nog egentligen är en bra metod - inga metoder da man ska lata barnen skrika - (utan bara ett sätt att lära barnen ta kontroll över sin egen sömn kan man säga)- sa tycker jag ocksa att det är mysigt för barnen att fa samsova, och även viktigt för tryggheten. Sa jag följer inte riktigt min "egen" metod 

Dessutom stämmer nog det som Zandra skriver, att barn hur som helst är sa olika, att det är helt galet att standardmässigt använd en metod. Och även är det ju skillnad pa om barnen har syskon osv. 
  • Ain

pilea: vilka gulliga barn du har- och det verkar mysigt hemma hos er!

Zandra: oh, jag är precis sa, jag tycker heller inte om att höra Benjamin (eller M för den delen) skrika och jag personligen är inte sa mycket för kurer, sa därför är det lite jobbigt när Benjamin nu inte vill sova sa bra som Miriam gjorde... Men det löser sig säkert Hoppas jag.

Hehe, tycker du Benjamin är knubbig? Jag tycker han är sa smal! Miriam hade en liten rund mage, det har Benjamin inte alls. Han ligger faktiskt lite under sin längdkurva i vikten, sa riktigt knubbig är han inte (alltsa han ligger en kurva över medel i längd, men inte en kurva över i vikt).  Allt är väl vad man jämför med  Jaja, alla bebisar är gosiga, knubbiga eller inte!

Glittrax: hehe, Miriam är precis som Nova. Vi har ocksa ett piano och hon tycker det är jättekul att spela pa det. Vi har ocksa demos med klassisk musik pa det och hon verkligen älskar att dansa som en ballerina till det. Hon är riktigt duktig faktiskt. Sa när man far börja med balett (här vid 4 ar) sa ska hon fa göra det om hon fortfarande vill.

Det maste ha varit en rolig syn med Nova

Jo,  jag har ganska manga faktiskt (omlottbodysar) men jag bor ju i utlandet sa frakten blir lite dyrare. Fast faktiskt inte sa jättemycket dyrare. Endel är riktigt fina maste jag säga Om du är intresserad trots lite dyrare frakt kan du ju inboxa mig eller nat

CA: kul att det gick bra pa loppisen. Men irriterande att andra säljare var där och utnyttjade att du inte var sa van vid att sta där Jag har ocksa funderat pa att ta ett bord pa en loppis nagon gang och sälja lite barnkläder. Tradera är ju ända ganska jobbigt med att man maste ta foton och halla pa.

Xgirl: jobbigt att du känner dig nedstämd Hoppas du mar bättre da du far lite tid för dig själv. Men hall koll sa att du inte blir ännu mer nedstämd och sa...

barbamamman: vad kul att din svägerska är "tillbaka". Vad är ploppglass? Nagot man gör själv? Jag älskar plopp!

Nej, hopp i säng med mig. Jag har bara läst igenom den sista sidan, sa om jag har missat nagot vitalt och inte kommenterat säger jag ursäkta! Ska försöka hinna läsa lite mer sen.

• Ain

Grattis CA! Vad underbart söt han är!

Ursäkta ni andra att jag inte skriver sa mycket här inne just nu. Försöker skumma igenom varje dag iaf, men är för trött för att skriva. Markus är pa konferens sa jag är ensam med barnen och försöker lägga mig  lite tidigare pa kvällarna och sa. Men jag kommer igen

• Ain

Grattis igen CA:vad skönt att allt gick sa bra med förlossningen!
    Bärselen var min bästa vän da benjamin var liten! Amma i den gar jättebra

Glittrax: Miriam är ocksa relativt mammig men här är det mest min kusin Lena som det gar ut över. är jag här sa är det bara "bort Lena"... Men det har börjat ga över lite nu iaf. Men kanske det är nagon slags fas. Hon vill ocksa göra allt som jag gör, sminka sig, klä sig som jag osv. Jag tycker att det verkar som att ni har en bra strategi. Visa att ni inte vill att hon slass, för det gör ont. Men inte liksom straffa eller sa. Utan istället visa att ni ger uppmärksamhet utan att hon slass.

Zandra: Gud vilken läskig dröm/halucination!

Miriam är ocksa lite sa med Benjamin. Hon är inte elak mot honom, men vill sa gärna busa och är da lite för vild... Hon vill gärna "jaga" honom (de kryper efter varandra) och det älskar Benjamin och tjuter av skratt. Men sedan sa drar hon i honom, eller lägger sig nästan pa honom och rullar runt med honom da hon "far fatt" pa honom. Och da blir det ju ofta lite för hart. En gang busade de i dörren och da sa jag flera ganger at henne att akta Benjamins fingrar och just da jag skulle gripa in (för att han närmats sig dörren, först satt han en bit bort och tittade) sa klämde han saklart fingrarna. Inte jättehart men ända. Miriam visste ju att jag sa nej, men hon maste ända testa gränser och se vad som händer liksom. men hon blev ju jätteledsen da Benjamin gjorde illa sig, för även om jag sa att hon skulle akta för att han kunde göra illa sig sa tror jag inte att hon fattade det pa riktigt. Da skäller jag inte pa henne,eller straffar, utan tröstar Benjamin och förklarar för Miriam varför det hände. Och sedan dess har hon inte lekt med dörrar. Nu har han ett rivsar i pannan för de lekte lite för busigt i helgen. Jobbigt, men de trivs ju bada sa bra ihop att man inte kan hindra alla lekar heller. man önskar ju att de stora barnen skulle första hur man kan leka med smabarnen, men det är ju inte sa lätt da man är liten.

Miriam är väldigt trotsig hon med, men jag tycker det gar ganska bra ända. Jag tycker Lars H Gustavssons bok, växa inte lyda är bra. Jag later helt enkelt Miriam bestämma själv i manga fall. Tex vill jag ju gärna egentligen bestämma vad hon ska ha pa sig -jag älskar ju att shoppa kläder och klä henne fint (hon har ju saa fina POP kläder och sa) - men hon vill bara ha Hello Kitty och Pippi och rosa kläder. Och bara de hon själv vill ha den dagen.(tänk tonarstjej som väljer nooga)  Da är det lätt att bara säga, "Men nu bestämmer jag att du ska ha det och det". Men jag tänker att jag skulle ju inte vilja att nagon bestämmer mina kläder och jag vill inte ha ett barn som blint lyder mig. Hellre lite trots än ett barn som inte kan tänka själv. Vissa gränser har vi ju - inte göra illa nagon. Inte TV när som helst. Pa kvällen lägger man sig en viss tid (sedan behöver hon ju inte sova, men ligga i sängen ska man. Och da somnar hon ju). och vissa andra regler som är vi tycker är viktiga och som vi kan motivera. Men manga andra saker far hon faktiskt bestämma själv, eller tillsammans med oss.

Vi tycker att detta är en uppfostringsmetod som vi kan sta för, och som passar oss. Hittills tycker jag att den funkar bra, vi har sällan stora utbrott och man kan ofta nästan resonera med Miriam, da hon vet att vi lyssnar pa henne. Men liite orolig blir man ju att vi är för "snälla" och att man typ kommer fa en odräglig bortskämd unge... Det är ju svart att veta vad som är bäst egentligen....

barbamamma: hur gick det pa kalaset med alla barnen?

Benjamin sover fortfarande som en kratta. Vissa dagar gar an, men andra somnar vi vid fyratiden pa morgonen...

Hans tangang börjar bli lite bättre iaf! Vi stretchar hälsenan och sätter ned hans fötter da han star pa ta och det verkar hjälpa.

Xgirl: vad skönt att Arvid själv verkar bli mindre intresserad av att amma. Benjamin vill ju helst snutta hela natten. Det är ganska jobbigt, sa nu har jag börjat sluta amma. Det gar ju bra, men det skulle ha känts bättre om han själv valt det...

Förlat men nu maste jag börja ga och lägga mig. Vissa nätter blir det bara tva timmars sömn, sa maste verkligen försöka komma i säng nagorlunda ok tid. énskar att jag kunde kommentera mer. Jag aterkommer!

Jag har förresten saa torra ögon. Det är saa jobbigt. Pa kvällarna klibbar ögonlocken fast mot ögonen! Jag häller i ögondroppar hela dagen, men det är ju ocksa jobbigt. Jag hoppas det är amningshormonerna sa att det snart blir bättre...

• Ain

barbamamma: oj, vad jobbigt du har det Hoppas barnen blir friska snart

zandra: oj vad duktig Noah är! Men du har ju sagt att han gärna vill ha det lite ordnat runt sig. Miriam skulle aldrig städa sadär pa egen hand...
    Vad lika Noah och Linn är! I början tyckte jag inte de var sa lika, men nu är de ju superlika!

här är man förkyld igen, sa jag ska snart ga och lägga mig.

Jag tror att Benjamin haller pa att fa tänder. Hoppas att det är därför han varit sa skrikig pa nätterna. Isafall kanske man kan hoppas pa en bättring snart...

Appropa trots och smasyskon. Jo, Miriam kan ocksa vara "elak" mot Benjamin ibland. Hon puttas inte, men ibland kan hon klappa honom ganska hart pa huvudet och ibland tom med en leksak. TROTS att hon vet att det gör ont. Hon är lite som en katt som man klappar och som tycker det är jättemysigt men plötsligt biter till eller nat. Miriam kan ibland klappa Benjamin jättefint, men sa slar det över och hon klappar honom hart. Jag tror att hon har ganska kluvna känslor. Hon tycker verkligen jättemycket om honom och är saa snäll oftast. Men ibland sa blir det väl lite jobbigt, han far ju uppmärksamhet och hon maste dela mamma och pappa med honom och da vet hon inte riktigt hur hon ska hantera det och knackar honom i huvudet med en bil eller nat...
    Da brukar jag säga at Miriam att hon inte far göra sa (nagot hon ju vet) och sedan sa vänder jag uppmärksamheten mot Benjamin. Det tjänar inte mycket till att skälla pa henne, hon vet ju att hon gör fel, och da far ju hon uppmärksamhet och det kan leda till att hon gör det igen. De flesta barn tycker ju att vilken uppmärksamhet som helst är bättre än ingen uppmärksamhet och kan busa eller trotsa lite därför ocksa.

I helgen var vi och akte lite "skidor" med Miriam. Jag och Benjamin hittade ett hörn med sol (vi var nere i dalen där det var ganska skuggigt tyvärr) och Markus tog med Miriam och akte lite skidor. Hon har sadana billiga som man kan spänna fast pa skorna med ett plastband. Jag hittade dem pa loppis. Markus akte med henne mellan sina skidor sa det gick ganska bra. Det är roligt att bo sa nära alperna att vi bara kan ta bilen dit da det är stralande sol. Vi bor ju bara ung. en timme fran Chamonix

Nej, nu ska jag i säng. Ska kommentera mer nästa gang.

• Ain

barbamamma: att det är sa pass manga som blir med barn trots sterilisering! Jag trodde det var 0 % risk liksom...

Vad jättesöt Agathon är Jättegulligt leende...

Xgirl: hehe,  jag talmodig? Naja, inte alltid i verkliga livet
    Vad skönt att det  verkar bra med terapin. Detär ju jobbigt om man känner att man inte har förtroende för terepeuten.

Zandra: hoppas att ni far pengarna snart da! Jag skulle nog känna som du och inte ta ut nagon glädje i förskott - men tänk sa kul da när ni väl far pengarna...

Jo, det är mysigt att aka till alperna när det är stralande sol och kul att se Miriam aka skidor. men jag själv hatar att aka skidor egentligen Eller, skidor är ju kul, men jag är jätterädd för att aka nedför backar (var redan sa när jag var liten, jag ville aldrig aka pulka), sa jag tycker bara om att aka i bla backar. De röda är alldeles för branta för mig. Sa jag undviker helst att aka skidor. Jobbigt när Markus älskar att aka...  Men när barnen blir lite större kanske vi aker pa skidsemester. Da har jag sagt att det ska vara ett hotell eller atminstone by, med pool och sa sa att jag kan ligga och lata mig, bada och läsa böcker medan de aker skidor

Pilea: vad fin hörnan blev! Miriam skulle älska det där täcket

• Ain

Oj, vad ni har skrivit. Jag hinner ju knappt läsa igenom allt innan jag maste ga och lägga mig!

Nej vad trakigt Xgirl Nej,det är klart att ni maste veta att man har pengar, speciellt när man har barn...

Barbamamma: ojoj, är ni inte friska ännu. Vad jobbigt när man har sa manga barn just när de är sjuka - det tar ju sa länge innan alla är friska...

zandra: har han alltid varit vänsterhänt? Miriam är ocksa vänsterhänt. Men det funkar relativt ok med att klippa. Men man kanske skulle försöka hitta en vänsterhäntsax faktiskt.

Glittrax: jo, Miriam älskar att klippa och klistra och mala och rita. Det kan hon göra hur länge som helst. och hon vet precis vad hon ritar, även om vi inte märker nagon skillnad pa krummelurerna

äsch, nu ringde min syster (vilket ju är kul) men nu blev det sa sent, sa jag orkar inte skriva mer. Far titta in imorgon istället.

• Ain

nejda Madde -men det är ju fler som ocksa jobbar och sa. Tyvärr (fast da kan vi ju känna oss i gott sällskap ) har jag ocksa väldigt daligt med tid nuförtiden

men kommenterar snart igen. Nu ska vi pa bio, för första gangen pa väldigt länge!

• Ain

Pilea: vad kul att han börjar göra framsteg och vinka och sa. Gulligt Jag försökte fa Benjamin att skicka slängpussar -lät sa gulligt nar nagon annan bebis här inne gjorde det (Var det Linn kanske?), men han fattar inte riktigt galoppen Däremot kan han klappa händerna.
    Akta er dock för att använda gastolen för mycket, de kan bli tagangare som Benjamin. Han har ju suttit endel i den, men inte jättemycket, sa jag hoppas att det inte är därför. Men var sjukgymnast sa att gastol kan vara orsak till sadant.

Barbamamma: oj, vad jobbigt med ögoninflammation nu pa allt Och trakigt med csn, men jag haller med bla zandra. Ibland kan det ju vara smart att ta studielan, om man sedan far ett yrke som man trivs med och som kanske ger mer lön?

Xgirl: ajaj. Jag kommer ihag da jag slickade pa en busskur och sedan drog loss tungan. Inte kul. Men da maste jag ju varit relativt gammal, eftersom jag kommerihag det...

zandra: vad snällt¨Hoppas ni far lite pengar da.Det skulle ju vara jätteskönt!

Vi sag en fransk/belgisk komedi om tva tullare. Var ok kul. Men vi kom liite sent till bion, men tänkte att den nog just startat sa vi köpte en biljett iaf. Sal 4 sa de, sa vi gick och satte oss i sal 4 och filmen hade börjat. Men vi sag iaf. ända tills efter en kvart, eftertexterna började rulla! Snopet. Da visade det sig att tjejen i kassan gett oss biljetter till nästa film eftersom den redan börjat. Och vi gatt in pa filmen som börjat nagon timme innan filmen vi egentligen skulle sett (alla tre var alltsa samma film). En som började typ sju (som vi satte oss pa), en som började halv nio  (som vi skulle gatt pa) och sa filmen vi fick biljetter till som började halv tio. Men vi gick sedan och sag pa den riktiga filmen trots att vi missat början. Det funkade det med. Och slutet blev mycket roligare da man faktiskt fattade vad det handlade om da vi ju första gangen inte sett början

CA: oj vad skönt att det funkar sa bra för er Hur gick det första dagen ensam med bada?

Benjamin börjar nu fa tva tänder till i underkäken. Han har da 8 st totalt. Han börjar sta mer pa hela foten, men star ännu ofta pa tarna. Men han kan ga längs med möblerna iaf. Han är saa busig. Han älskar att göra saker han vet han inte far (typ dra ned blommor och äta jord...). Da skrattar han sa stort och försöker med alla medel att göra det igen   Och han älskar att man kryper efter honom och "jagar" honom...

Jag kommer troligast jobba till slutet av mars, och sedan kanske halvtid en vecka till. Sedan är jag hemma med Benjamin igen. jag ska väl börja söka lite jobb, men jag känner mig inte sa stressad. Det ska bli mysigt att vara lite hemma med Benjamin igen. Det är viktigare för mig att hitta ett bra jobb, än ett jobb snabbt.

Med vara husplaner gar det lite framat iaf. Det är ju skönt. Kanske att ritningarna börjar likna nagot Far lägga upp dem da vi har nagot mer definitivt...

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)