Grattis igen CA:vad skönt att allt gick sa bra med förlossningen!
Bärselen var min bästa vän da benjamin var liten! Amma i den gar jättebra
Glittrax: Miriam är ocksa relativt mammig men här är det mest min kusin Lena som det gar ut över. är jag här sa är det bara "bort Lena"... Men det har börjat ga över lite nu iaf. Men kanske det är nagon slags fas. Hon vill ocksa göra allt som jag gör, sminka sig, klä sig som jag osv. Jag tycker att det verkar som att ni har en bra strategi. Visa att ni inte vill att hon slass, för det gör ont. Men inte liksom straffa eller sa. Utan istället visa att ni ger uppmärksamhet utan att hon slass.
Zandra: Gud vilken läskig dröm/halucination!
Miriam är ocksa lite sa med Benjamin. Hon är inte elak mot honom, men vill sa gärna busa och är da lite för vild... Hon vill gärna "jaga" honom (de kryper efter varandra) och det älskar Benjamin och tjuter av skratt. Men sedan sa drar hon i honom, eller lägger sig nästan pa honom och rullar runt med honom da hon "far fatt" pa honom. Och da blir det ju ofta lite för hart. En gang busade de i dörren och da sa jag flera ganger at henne att akta Benjamins fingrar och just da jag skulle gripa in (för att han närmats sig dörren, först satt han en bit bort och tittade) sa klämde han saklart fingrarna. Inte jättehart men ända. Miriam visste ju att jag sa nej, men hon maste ända testa gränser och se vad som händer liksom. men hon blev ju jätteledsen da Benjamin gjorde illa sig, för även om jag sa att hon skulle akta för att han kunde göra illa sig sa tror jag inte att hon fattade det pa riktigt. Da skäller jag inte pa henne,eller straffar, utan tröstar Benjamin och förklarar för Miriam varför det hände. Och sedan dess har hon inte lekt med dörrar. Nu har han ett rivsar i pannan för de lekte lite för busigt i helgen. Jobbigt, men de trivs ju bada sa bra ihop att man inte kan hindra alla lekar heller. man önskar ju att de stora barnen skulle första hur man kan leka med smabarnen, men det är ju inte sa lätt da man är liten.
Miriam är väldigt trotsig hon med, men jag tycker det gar ganska bra ända. Jag tycker Lars H Gustavssons bok, växa inte lyda är bra. Jag later helt enkelt Miriam bestämma själv i manga fall. Tex vill jag ju gärna egentligen bestämma vad hon ska ha pa sig -jag älskar ju att shoppa kläder och klä henne fint (hon har ju saa fina POP kläder och sa) - men hon vill bara ha Hello Kitty och Pippi och rosa kläder. Och bara de hon själv vill ha den dagen.(tänk tonarstjej som väljer nooga) Da är det lätt att bara säga, "Men nu bestämmer jag att du ska ha det och det". Men jag tänker att jag skulle ju inte vilja att nagon bestämmer mina kläder och jag vill inte ha ett barn som blint lyder mig. Hellre lite trots än ett barn som inte kan tänka själv. Vissa gränser har vi ju - inte göra illa nagon. Inte TV när som helst. Pa kvällen lägger man sig en viss tid (sedan behöver hon ju inte sova, men ligga i sängen ska man. Och da somnar hon ju). och vissa andra regler som är vi tycker är viktiga och som vi kan motivera. Men manga andra saker far hon faktiskt bestämma själv, eller tillsammans med oss.
Vi tycker att detta är en uppfostringsmetod som vi kan sta för, och som passar oss. Hittills tycker jag att den funkar bra, vi har sällan stora utbrott och man kan ofta nästan resonera med Miriam, da hon vet att vi lyssnar pa henne. Men liite orolig blir man ju att vi är för "snälla" och att man typ kommer fa en odräglig bortskämd unge... Det är ju svart att veta vad som är bäst egentligen....
barbamamma: hur gick det pa kalaset med alla barnen?
Benjamin sover fortfarande som en kratta. Vissa dagar gar an, men andra somnar vi vid fyratiden pa morgonen...
Hans tangang börjar bli lite bättre iaf! Vi stretchar hälsenan och sätter ned hans fötter da han star pa ta och det verkar hjälpa.
Xgirl: vad skönt att Arvid själv verkar bli mindre intresserad av att amma. Benjamin vill ju helst snutta hela natten. Det är ganska jobbigt, sa nu har jag börjat sluta amma. Det gar ju bra, men det skulle ha känts bättre om han själv valt det...
Förlat men nu maste jag börja ga och lägga mig. Vissa nätter blir det bara tva timmars sömn, sa maste verkligen försöka komma i säng nagorlunda ok tid. énskar att jag kunde kommentera mer. Jag aterkommer!
Jag har förresten saa torra ögon. Det är saa jobbigt. Pa kvällarna klibbar ögonlocken fast mot ögonen! Jag häller i ögondroppar hela dagen, men det är ju ocksa jobbigt. Jag hoppas det är amningshormonerna sa att det snart blir bättre...