• Ain

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

usch, inatt har Benjamin INTE sovit bra. Vi trodde han kanske hade ont i tänderna, för han grät hela tiden. Men nu tror vi att han kanske helt enkelt inte ville sova, för da vi tände ljuset blev han helt plötsligt glad och pigg och ville leka. Synd bara att det var sa extremt tidigt. Typ kl. 4....

Dumt att vara supertrött pa jobbintervjun bara

Vad gulligt att Selma har en önskelista till födelsedagen. VI fick just en leksakskatalog hem, undrar om jag skulle lata Miriam kolla lite i den, för att fa se vad hon skulle önska sig Tar man med henne till en leksaksaffär funkar det inte sa bra, för da ska hon ju bara leka med sakerna, alternativt handla allt pa en gang.  Men en katalog är ju bra.
    Vi skrev just ett brev till tomten som jag tänkte skicka iväg. Vi far väl se om vi far svar.. Da ville hon ha en Barbie, en Ken och ..... hönor! Jag tror hon har det där med hönor fran Pettson-filmen. Där finns det ju en massa hönor
    Glitterklister vet jag ocksa att hon vill ha. Ni vet, det ser ut som pennor, men sa kan man trycka ut ett glitter som är lite klistrigt.

Jepp, Butternut squasch heter den i Sverige. Här kallas det pumpa. När jag skrev funderade jag faktiskt pa vad jag skulle skriva Men jag tyckte den sag mer ut som en pumpa, sa da skrev jag det. Men jag tror den heter squasch i Sverige som sagt var. Den ser ut typ som en nagot assymetrisk, stor jordnöt eller nat I formen alltsa. Lite timglasformad. Och sa lite samma färg som en Nashifrukt. Smaken är lite sötaktig. Paminner kanske lite om sötpotatis, fast mindre söt, sa jag tycker den är godare.

• Ain

Barbamamman: ojda, gud vad jobbigt med magsjuka barn Och torka kräk är ju inte kul heller...

Haha, har din stackars man sa traumatiska barndomsupplevelser av pumpa. Jag tycker det later ganska gott med köttfärsfylld pumpa. Men jag trodde knappt det fanns pumpa pa den tiden i Sverige, eller sa fanns det bara inte i norrland... Eller troligast - bara jag som missat det. Jag hade inte ens smakat pumpa till nagot ar sedan.

Nej, nu gnäller Benjamin. Dags för lite mat tror jag. Dessutom verkar han trött nu. Inte konstigt när man varit uppe sa länge... Suck.

• Ain

Grattis till VG barbamamman!

Hej och välkommen tillbaks Pilea!

Zandra: du kanske skulle prata med en barnmorska om mensen? Det finns ju olika medel (tex hormonspiral) som gör att man far mindre problem...

Wow Noah är ju jätteduktig pa pussel. Miriam är fortfarande inte sa haj pa det där.

Pa Miriams dagis tar föräldrarna med tarta pa barnens födelsedagar. Dessutom är det ju 3rätters lunch, och da ingar ju efterrätt saklart... Sa de dagar hon äter pa skolan blir det ju eferrätt. Ibland är det visserligen (eller oftast egentligen) frukt, men ganska ofta (speciellt pa tisdagar da hon äter där) tex chokladkaka och andra "riktiga" efterrätter. Sa det är ju lite dumt...

Jo, intervjun gick bara bra. Pa mandag borde jag veta hur det har gatt. Jag tror jag har en bra chans, men man vet ju aldrig. Det finns ju andra kandidater ocksa...

Idag har Benjamin varit sa annorlunda. Han vaknade ju tidigt i morse, hur pigg som helst. Sedan somnade han vid frukosten sittande i sin stol. men sedan när jag skulle lägga honom i sängen sa vaknade han och var helt hyperaktiv. Viftade med händerna och ville inte sova trots att han var sa trött. Inte efter väldigt länge sa somnade han. Hela dagen har han inte kunnat koncentrera sig pa att äta utan har viftat med händerna och hallit pa... Det maste ju vara en fas da han pa nagot sätt upplever världen pa nytt och tycker det är sa spännande att han knappt kan äta eller sova, men jag hoppas att han snart blir lite lugnare... Framför allt hoppas jag att han sover bättre inatt.

• Ain

Glittrax: vad kul att du börjar känna bebis nu!

Miriam är intresserad av att "skriva" (hon skriver zick-zack mönster) men hon  var mer inressad da jag ett tag körde med en läsametod som gar ut pa att man visar skrivna ord pa ett A4 ark och sa lär sig barnen känna igen orden. Det tyckte hon var jättekul och hon lärde sig känna igen en massa ord, och da märkte man att hon var intresserad av att titta pa ord i böcker och sadär. Och da kunde hon ocksa peka pa tex ordet puss och peka pa bokstaven P och säga pappa (efter det att hon först konstaterat att det stod just puss). Men hon har aldrig varit superintresserad av att lära sig själva bokstäverna.

Sa nu är vi tillbaka efter var middagskväll. Det var trevligt och lyxigt att fa gratis middag (Tror det skulle gatt pa drygt 1400kr för mig och Markus). Det hade ocksa gatt bra för barnvakten. Benjamin hade vaknat kort 5 minuter innan vi kom hem, men hade snabbt somnat om. Och Miriam hade somnat hela tiden. Sa jättebra! Dessutom verkade Miriam inte alls stressad över att hon skulle ha barnvakt, utan konstaderade bara att om hon skulle grata sa skulle Clementine (barnvakten) komma och trösta. och sa skulle mamma och pappa komma senare.

Zandra: hoppas att pillrena fungerar da. Later ju väldigt jobbigt!

Jo, vi betalar för Miriams lunch. Markus jobb betalar 75 % av det tror jag.

Nej, nu ska jag ga upp och se om jag kan fa Benjamin att äta lite. Har ett bröst som är stenhart och det är sa obehagligt. Hade ju kunnat pumpa ut saklart, kanske skulle göra det istället.

• Ain

suck, och Benjamin har varit vaken sedan innan sex i morse. Tror han vaknade vid fem, men da tittade jag inte pa klockan. Naja, nu är det frukost och sedan babysim...

Vad irriterande med dina kläder Xgirl Sa är det ju tyvärr med tradera ibland. Billiga kläder, men man vet aldrig riktigt vad man far. Och sa har man glatt sig sa över sitt kap

Zandra. Oj vad tufft med dina värden. MEn det är verkligen sjukt att man ska kunna falla mellan stolarna sadär. Man ska ju kunna ha en läkare som man litar pa och kan lita pa när man faktiskt är sa pass allvarligt sjuk som du är

Vad dumt med syskonfotograferingen. Tanken är ju god, men ibland funkar det helt enkelt inte. Men det är ju inte hela världen, ni kommer säkert fa fina foton av dem senare. Och ni har ju redan nu tagit fina foton av barnen tillsammans...

Grattis till Freya i efterskott!

Barbamamma: usch vad du har mycket att göra och press pa dig Jag skulle ju helt klart ha struntat i makens kläder... Ja, jag beundrar dig för att du överhuvudtaget haller huvudet över vattnet! Nog ett tuffare jobb än vad manga som heltidsarbetar har!

Nej, nu är det frukostdags!

• Ain

snabbis, ska iväg och fixa lite saker...

barbammama: ja, usch vad otäckt! Jag skulle ju helt klart fa panik i en sadan situation
    jag tänkte som Xgirl att man väl borde hitta  mailet i utboxen/skickat?

och ajaj att sla sig sadär Zandra! Jo, det blir nog kanske svart att sova pa den sidan ett tag framöver...

Xgirl: det är nog bäst att pröva sig fram. men om jag skulle försöka göra sadana chokladgrejer sa skulle jag pröva att olja in formen sa kanske chokladen lossnar lättare. Men jag har aldrig gjort det, sa det kanske inte alls funkar...

Sa, ska iväg och handla, och kolla upp nagra saker med kommunen där vi ska bygga, och sa kanske till en andra affär och sedan hämta Miriam. Benjamin sov över 3 timmar nu pa förmiddagen och vaknade inte förrän halv ett, sa han kommer nog inte behöva sa mycket sömn nu pa em. Sover gör han väl, men kanske inte sa länge sa da funkar det förhoppningsvis att aka runt lite. Han sover fortfarande superdaligt och vaknar jättetidigt...

Inatt blev det lite sent ocksa, för halv tolv da vi skulle lägga oss hör vi hur Benjamin och Miriam sitter och pratar. Det var sa gulligt   Men när vi försökte lägga dem igen var det saklart aldeles för roligt att ligga och prata att de inte alls ville sova och bara störde varandra,  sa da ville vi ta in Benjamin till oss,  men da blev ju Miriam jätteledsen da hon inte fick följa med sa tillslut campade vi alla inne i barnens rum Fast det blev inte sa superlyckat heller, för Miriam tyckte det var sa roligt att hon lag och viskade och hade sig. Sa tillslut fick hon sova i sin säng och vi gick in till oss.

• Ain

vad roligt Zandra! Hoppas att det verkligen blir bra nu da!

Xgirl: hmm, Miriam har börjat bli mörkrädd nu och prata om spöken och sadär. Kan det vara nagot sadant med Selma? Kanske fraga henne om hon fantiserar om nagot sadant, eller om hon vill ha ett nattljus eller nagot?

Jo, lite vagat är det allt att ha barnen i samma rum, men vi har inte sa superstort sa det är praktiskt att ha dem i samma rum. Dessutom tycker Miriam att det är lite mysigt att ha Benjamin i samma rum. Men vi lägger honom först i vart rum, i var säng, för annars somnar de aldrig. Ibland har vi gjort tvärtom och först lagt B och sedan läst för Miriam i vart rum och sedan bara smugit in, sa bada varianterna gar... Men vaknar de till pa natten kan det ju bli busfest

Har varit lite dalig pa att skriva. Har mastat skriva lite till en vän som har lite problem, och dessutom fick jag jobbet jag sökt! Fick reda pa det i morse. Och sa ska jag börja pa mandag!!! Lite kort om tid är det ju, sa lite stressigt att fixa allt sa att det blir sa bra för möjligt för Benjamin. Lite smaorolig är jag allt, för han är ganska mammig, men det gar nog bra. Jobbet är inte pa heltid, sa jag kommer hem tidigt. Och min kusin, som är 28 och har jobbat som au-pair innan kommer hit och tar hand om honom! Och henne litar jag ju pa, sa han kommer nog fa det mysigt med henne. Min kusin är just färdig med sina studier till översättare fran bla franska, sa för henne passar det ocksa bra!
    För Miriam blir det ingen skillnad, för jag kan hämta henne som vanligt. Det enda är att jag inte kan äta lunch med henne, det far Markus göra.

barbammama: ja, sant är väldigt irriterande. Det mesta har man ju valt själv, allt fran att bada föräldrarna jobbar, till att ha manga barn, att ha hus eller vad som nu kan vara jobbigt. Men man maste  väl ända fa tycka att ens situation kan vara jobbig, även om man valt den? Har man manga barn är det väl för att man tycker barn är fantastiska och man vill ha manga, men det kan ju ända vara jobbigt ibland.
    Jag kan ju tycka det är jobbigt med tva barn ibland, men jag skulle ju ända inte vilja vara utan nagon av dem. Men ska man alltid vara glad och klämkäck bara för det?

madde: här är det tvärtom! Benjamin tog nappen sa fint förut, och somnade jättelätt. Nu vill han bara ligga och snutta och vill inte ta nappen alls! Den bara aker ut...

Glittrax: vi har ju en bugaboo som man inte har nagon lift i, men vi har ocksa en phil & teds som vi använder ibland med mjukliften (inte nu längre dock, nu är han för stor). Jag tycker det var jättepraktiskt med mjuklift. Den är ju sa lätt att bära och liten att förvara. Kanske lite mindre stabil i vagnen dock, sa det beror väl pa hur själva sittvagnen ser ut vad man väljer kanske?

• Ain

just det ja! jag visste ju att det var nagot viktigt: hur har det gatt Glittrax? Later ju lite läskigt med sammandragningarna...

Jo, Benjamin har träffat min kusin, men han kommer nog inte ihag det. Sa Markus ska vara hemma ibörjan och skola in honom med henne.

• Ain

Ah magsjuka känns igen. Markus har varit i Wien i fyra dagar pa "killsemester" med sina kompisar hemifran österrike. Naturligtvis aker jag pa magsjuka i fredagskväll och bor mer eller mindre inne pa toaletten samtidigt som jag försöker att inte väcka barnen och att amma benjamin emellan at... Sa far Miriam ögoninflammation sa pa lördag morgon far vi aka till läkaren - lagomt kul da man mar illa själv... Sedan trillar Miriam och slar i läppen sa det är blod överallt (fast inga tänder eller sa utan bara blod. Det blöder ju lätt mycket i munnen). Och sa kräks Benjamin ned hela mig igar kväll. Suck.

Men nu är Markus hemma igen och alla verkar friska utom Miriams öga. Nu är det ledig tid för mamma Ska ga upp och sova lite tror jag.

Glittrax: jag hade min mans vinterjacka bade med Miriam och Benjamin. Tyckte inte det var värt att köpa en ny bara för ett par manader. Fast egentligen skulle jag kanske köpt en ny för jag sag ju ut som en michelingubbe med den. Jag är .1.56 och Markus är 1.97 sa hans kläder är ju liite förstora om man säger sa

Nej sa trakigt med er lägenhet Zandra. Ni som tyckte det verkade sa perfekt da ni flyttade dit Men det kanske vore värt att flytta in till "stan" sa du far lättare att ta dig till aktiviteter och sa som du skriver.

Ah smart med stödtecken. Det hade man ju egentligen kunnat tänka pa tidigare. Det är ju jättebra! Vi använde, som glittrax, babysigning och det är egentligen stödtecken tror jag. Det fattade Miriam jättesnabbt och pa Miriams dagis fanns en tjej med Downs syndrom som de använde lite stödtecken med.

Xgirl: när ni gett katrinplommonpure- har ni köpt pa burk da eller gjort egen? Vi gjorde egen (lade plommona i blöt och sedan mixa) och det funkade jättebra med Benjamin. Det är ju mer koncentrerat än atminstone puren vi har härm, da det är äpple i ocksa.

Benjamin har nu börjat krypa pa riktigt (tidigare masade han ju) och dra sig upp mot möbler. När han drar sig upp är det lite farligt nästan för da tappar han förr eller senare taget och slar oftast huvudet mot möbeln han drog sig upp mot...

Nej nu ska jag vila lite tror jag. Undrar om man skulle ga pa bio i eftermiddag eller om jag ska vara duktig och rensa lite i rummet där min kusin ska bo...

• Ain

barbamamman: jaa liite langt är det väl om du har 5 sidor när det ska vara ungefär 3. Da kan du nog som mest ha lite under 3.5 sidor. Helst bara 3. Men som Zandra säger da far du fundera över vad som är verkligen väsentligt. Mycket kan du kanske minska pa genom att använda färre ord men du far nog stryka hela stycken för att fa ned det. Var inte rädd för att ta bort, de har ju satt 3 sidor för att de vet att ni far med det viktigaste da. är det en kort uppgift förväntar de sig ju inte en avhandling, utan da blir det kortare och mer koncentrerat.

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)