• Ain

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

suck, sitter och fyller i den jädra WMO-ansökan. De har sa konstiga detaljer de vill man ska fylla i den där webbansökan. Men nu ska jag ta paus och ga och sova iaf. hade ju kunnat ga och sova tidigare, men da mös jag och mannen lite framför Dexter, sa da iddes jag inte. Vi brukar annars alltid sitta och jobba parallellt med att vi tittar pa tv, men denna gang tittade vi bara pa tv, sa det var skönt som oväxling.

Zandra: jo, jag funderade faktiskt pa att föresla en träff redan förra gangen vi var i Uppsala, men da blev det ju bara nagra timmars besök, sa de blev det inte av. Men nu ska jag ju stanna 2-3 dagar, sa kanske en fika hinns med om du har möjlighet att ta dig in till u-sala?

Benjamin tycker ocksa om gastolen faktiskt. Han tar sig redan runt riktigt bra. Vi ville köpa en för han har som ett bord med en stol i mitten (svart att beskriva) som vi fatt i present och när han sitter där sa rör han sig framat trots att det inte är hjul pa den, sa da tyckte vi det var lika bra med en gastol som är gjord för att röra sig Han vill ju gärna vara med överallt han med!

vägde förresten B och han vägde 7.4kg och var 66cm lang (5.5manader)

• Ain

Ah, jag trodde jag skrev det i ett tidigare inlägg, men det var kanske i en annan trad WMO är World Meteorological Organisation. En del av FN-systemet.

Nej, nu ska jag iväg pa öppningen av IKEA i Geneve. Tidigare var vi tvungna att aka till Lausanne för att shoppa korv och köttbullar - nu blir det i närheten Synd bara att det ligger i Schweiz och jag bor i Frankrike, för nu maste vi fortfarande smuggla inköpta varor över gränsen... (ja, eller förtulla dem da,  men det tar sadan tiiid)

• Ain

barbamamma: vad söt lillkillen är.
    Vad stor han är isafall. Och Linn är ocksa längre (eller kommer vara da hon är lika gammal). Här nere tycker de att Benjamin är saa stor - senast idag var det en expedit som hade en son som var 7 manader men lika stor som Benjamin (sa hon). Det är lustigt vad olika det är i olika länder Som jag berättat i andra traden, var ju läkaren rädd att han skulle vara jättestor vid födseln, här skulle de ju aldrig lata en föda barn som är typ 4.5kg. (nu var ju Benjamin bara 3.9, men det tyckte de var stort   )

Aha - men WHO känner du till? Världshälsoorganisationen? De är ju ansvariga för hälsofragor runt om i ivärlden och WMO är samma, men för klimat, vatten och atmosfär. Sa de jobbar tex med torka, översvämningar, globala uppvärmningen, ozonhalet osv.

äsch da, jag har ju auktionsslut mitt i manaden med min mammaklänning... hmm, än sa länge ligger den pa 1kr. Da kanske den stannar där

zandra: lycka till imorgon. Jag hoppas att det blir en bra upplevelse, sa kanske du kan lägga det bakom dig pa ett annat sätt! Bra iaf att man kan fa ga igenom sin förlossning tycker jag, här gar man inte igenom den alls.

Dopklänningen blir säkert jättefin! Det är ju sa kul när man gjort nagot själv Det gar säkert bra med den, bara du är noggrann med speciellt att rita ut mönstret och klippa ut det. Blir nagot fel där sa blir allt fel.

Ska kolla exakt när det är vi kommer och meddela. Och sa ska jag höra med syrran när hon tror vi är i stan, det beror lite pa när hennes stora pojke är pa dagis och sa tror jag.

madde: jag kan heller inte bära Benjamin pa bada sidorna. Jag bär alltid med höger arm, det skulle inte alls funka med vänster. Men jag bär mest i min ergosele, sa jag bär pa magen. Och sedan kan jag bära pa höften med hjälp av den. Kanske nagot för dig?

Pilea: smart med sopgubbeleken. Kanske man skulle pröva. Fast min dotter skulle väl komma pa nagot som att mamma är sopgubbe och Miriam kör bilen

Ja, vi har haft över 30 grader varmt här de senaste dagarna!

Nej, nu ska jag träna lite inför ett IT-test som jag ska göra, da jag sökt ett annat jobb pa the international trade center i Geneve.

• Ain

Xgirl: jag har hormonspiral och det funkar bra hittills. Fast jag har bara haft den i nagon manad nu. Vad jag har hört om kopparspiral är att man kan fa rikligare mens och mer mensvärk med den... Med hormonspiral är det tydligen jättelaga mängder hormon eftersom den sitter lokalt sa att säga. Nej, jag tror inte att alla slipper mensen, men tydligen är den oftast jättekort och lätt om man ens far den.
    Men, om du nu vill ha helt utan hormon är det ju lite konstigt att bm liksom vill tvinga pa dig nagot med? ok, att man tipsar men i slutändan maste ju du bestämma!

• Ain

ursäkta min franvaro -har haft sa mycket att göra och dessutom varit en sväng till österrike och nu kommer min pappa imorgon....
    Men ville bara slänga in en snabb fraga. Jag lade ju ut min klänning pa tradera. Jag hade noterat nagra sma sma skavanker i beskrivningen. Men nu när jag ska skicka den märker jag ett pyttelitet hal under ena armen, kanske en millimeter som jag har missat. Det är verkligen sa litet att det knappt märks -jag märkte det ju inte trots att jag kollade igenom klänningen... Skulle ni ha skickat klänningen utan att säga nagot, eller skulle ni ha skickat ett mail och sagt att ni upptäckt halet och ursäktat er? Jag vill ju inte att personen ska bli besviken, jag har ju verkligen försökt hitta alla fel och säga till innan sa att man vet vad man far. Men jag vill ju heller inte att hon ska tycka att jag verkar osäker och villja utnytja saken och typ ha tillbaka hälften av pengarna eller nag pga ett hal som inte kommer att synas om man syr i tre stygn...  Eller ska jag själv laga halet?
    Första auktionen och lite stressad
    Nagon erfaren traderare?

• Ain

Grattis Barbamamman! Syd bara att det blev en sadan skrik-och-grat dag...

Tack för tipsen ang. Tradera. Far se hur jag gör, det var ju bra tips att erbjuda sig att sänka priset.

Förresten sa blev det lite mer pengar än jag befarat iaf. Jag fick 106 kr för klänningen.

nej, nu är Benjamin gnällig och jag ska förbereda middag,för vi far besök av min pappa och sambo fran Sverige.

• Ain
    Pilea skrev 2010-09-24 19:48:11 följande:
    Tack o lov, nu är jag botad Hade stopp i en utav utförsgångarna, som en liten vit prick. Blev tvungen att rispa hål o då sa det bara poff o så började det o droppa ut. Väl investerade pengar, den där bröstpumpen Använde mig faktiskt av den sen för att tömma bröstet riktigt ordentligt + att Max ammade som en galning Skönt var det iaf, att släppa på trycket. Perfekt, nu kan jag gå på klädbytardag imorgon som planerat.
    Ah, vad skönt! Säger som Xgirl, det är nästan sa att man känner det själv. Det är ju saa skönt när det släpper och man känner att bebisen sa att säga kan suga ut det onda.

Var pa bio ikväll med min man. Vi sag Night and Day, den var riktigt bra. Min pappa och hans sambo var här och satt barnvakt idag. Kul att komma ut lite och det hade gatt bara bra. Vi lade barnen innan vi gick och de hade  inte vaknat.

Nej nu ska jag isäng. Ska försöka skriva lite mer när pappa och hans sambo akt igen.
  • Ain

Vad kul att ga pa restaurang Zandra! Det är sa kul tycker jag att ga ut - bara jag och min man och inga barn som springer och pockar pa uppmärksamhet. Och ingen tv eller dator heller, utan bara jag och min man Inte för att det händer sa ofta da

Fast jag maste erkänna att jag är ganska svag för "fina" restauranger. Men jag tänker lite annorlunda. Just pa fina restauranger SKA kyparna och resten av personalen vara sa bra att de inte ska lyfta pa ögonbrynet om jag beställer in cola light till  min fina mat (ja, det gör jag) eller om vi har med vara barn som är ganska pratglada (sa länge de inte stör alla andra jättemycket saklart. De maste ju se till att alla gäster har det bra).
    Jag struntar i superfint bordskick hahaha Vi har faktiskt haft med oss bada barnen pa en av vara favvorestauranger här och det är en "fin" restaurang. Vi har aldrig fatt sa bra service där, de var jättebra med barnen och tog sig tid att prata med dem, fixade papper att rita pa osv. Pa vanliga restauranger tycker jag ofta att de kan vara lite snorkiga eller helt enkelt för stressade sa da tycker de att barn stör...

med det ville jag INTE säga att restaurangerna ni ska till verkar daliga eller nat! Den irländska restaurangen verkar ju ha jättegod mat! Blev ju saa sugen (jag tycker nog helt enkelt om att ga pa ALLA sorts restauranger   ) (min man tycker det är lite jobbigt för jag tjatar alltid om restaurang ) (han tycker det är lite jobbigt att sitta och praaaata sa mycket - men vad gör han inte för sin fru...)

Appropa sugen sa har jag äntligen fatt till en marängsuisse! Min pappa och hans sambo är ju pa besök och den blev väldigt uppskattad

Välkommen BlueRoose!

Vad söt han är Madde! De är sa gulliga de där smafossingarna

Nej, nu maste jag i säng. Det blir alltid sa sena dagar för mig tyvärr. Hinner inte med mer, men nu är besöket snart borta (tyvärr) sa da far jag kanske lite mer tid att skriva.

• Ain
    Pilea skrev 2010-09-30 14:26:36 följande:
    Gud, nu satte dessa pengar en massa funderingar i mitt huvud! 7000:- spänn det är alltså vad jag skulle få ut nu om jag jobbade eftersom jag bara jobbar 50% (ja, jag tjänar skitdåligt)
    Som det är nu baseras min föräldrapenning på 82% o i dagsläget tar vi bara ut 3 dagar i veckan för Max.
    Fasiken vi kanske skulle ju greja att ta vårdnadsbidraget sen på 3000:- i mån. Då skulle vi spara in dagisavgiften på 1260 kr också. 
    Så vad skulle ni ha valt? Jobba kvällar o varann helg o få ut 7000kr (ob ej inräknat) o betala dagisavgift på 1260:- eller ta vårdnadsbidrag på 3000kr o slippa dagisavgift o få vara hemma Kan ju jobba extra om jag har lust för att dryga ut kassan lite.

Oj, snart dags o hämta barnen på dagis.

Det beror väl pa om du hellre vill vara hemma eller jobba Men jag gissar att det snarare var en retoriskfraga? (jag har faktiskt haft liknade funderingar och istället valt att jobba lite för att fa komma ut och dessutom fa bättre pa cv:t. Fast egentligen är det ju skönt att vara hemma.

Nej,nu vaknar Benjamin sa inte blev det sa mycket skrivet som jag hoppats...
  • Ain

ojda, vad läskigt med inbrott sadär. Jag hade nog inte velat att Markus skulle jagat bort dem - man vet ju aldrig vad som kan hända faktiskt om de är paverkade... Fast han hade säkert gjort det, automatiskt liksom.

Jo, Miriam är ju ocksa en sadan där bestämd madame INTE byxor, BARA Klänning! Brukar hon säga. Fast nu är det mer specifikt, vissa klänningar ska hon ha, andra inte. Jag som hade köpt sa manga tuffa byxor och tröjor - precis som du Xgirl, men oftast gar de helt bort. Klänning ska det vara. och helst glitter och hello kitty...

Fast riktigt sa bestämd att hon klippt sönder saker har hon inte varit  Vilken kaxig tjej

Vad fina bilder fran era hus!

Jag ska ta och läsa igenom traden lite bättre. Har bara skummat pa senaste tid. Har haft saa mycket att göra och Markus har ju varit borta denna veckan pa konferens. Han kommer hem pa fredag och det ska bli sa skönt.

Benjamin hade 6 manaders koll nu. Han var nästan 8 kg tung och 69 cm lang. sa han växer ju bra. Han har ocksa en liten cysta i handflatan, den sitter pa en sena (tror jag,fattade inte riktigt det franska ordet). Har vi tur växer det bort, annars far det bli en liten operation. han har inte ont av den iaf.
    Han är ocksa jätteröd runt munnen, för han har hela tiden fingrarna i munnen och dreglar en massa. Sa da fick vi en kräm mot det. och sa blev det vaccinering.

Nej, nu ska jag hämta Miriam. Vi hör senare.

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)