• Ain

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

barbamamma: usch da vad jobbigt Hoppas det ar bra med svärfar! Och kram till dig ocksa...

Nu iväg pa sjukgymnastik med Benjamin (för bronkiten han har) och sedan iväg till Sverige!

• Ain

zandra: flamländsk vävnad? Vad är det?

äsch vad dumt det där med telefonen. Det känns verkligen ibland som att världen är emot er

Later ju jättebra med tartan! Jag har funderat pa att göra en sadan där Barbietarta. Där man gör tartan som en kjol och sätter barbien i mitten.

glittrax: till nagon annan? Han kunde inte gissa att det nog var till honom, om han sag att det var du som var avsändaren?
    Jo, det later ju lite konstigt och väldigt onormalt att inte kunna ta att ett barn är i fokus...

Barbamamman: ah, vad bra att du paminnde att det finns sadant som utvecklingsfaser. Kanske Benjamin ocksa är i en sadan, för han sover ocksa väldigt daligt och verkar jättehungrig. Vad jobbigt, eller hur?

Jag fattar inte riktigt det där med LN och sa, men om du far mer pengar är det väl bra? Eller missförstod jag?

Hur gick det med shoppingen?

Xgirl: ja, det är sa irriterande det där med gränsarbete. Jag fick ju mammapengar fran Schweiz, men när jag nu inte jobbade med benjamin sa fick jag a-kassa fran Frankrike och skulle därmed fa pengar fran Frankrike, men hade betalat i schweiz. Om ni kommer ihag sa tog det ju över ett halvar innan jag fick nagra pengar. Och a-kassan som jag ju betalat i Schweiz far jag fran Frankrike eftersom jag bor där. Irriterande för man far mycket mindre pengar i Frankrike. Sa det är inte alltid logiskt det där med skatt, var man jobbar och var man bor. Väldigt synd för er iaf, att det blir sa svart för honom att vara pappaledig

madde: oj, vad med snö. Ligger den kvar?

Har jag sagt att Benjamin har fatt en tredje tand nu? En där uppe, inte i mitten, men tanden bredvid den i mitten. PRecis som Miriam. Hon fick heller inte mittentänderna först.

Och Miriam har nu lärt sig knäppa (stora) knappar! Kul...

Idag var vi pa barnkalas, roligt tyckte Miriam, men det blev lite länge för pa slutet blev det lite grat och gnäll. I morgon ska vi kanske bada eller till nagon stor lekplats. Och sa kommer svärföräldrarna lite överraskande (vi trodde de skulle komma i mitten av veckan, men sa ändrade de sig för det skulle komma snö pa mandag och da ville de helst inte köra. Lite dumt för vi hade bjudit in folk pa middag pa söndag kväll, sa nu gar vi ut pa restaurang i stället och sa far svärisarna vara barnvakt. Svärmor föreslog att vi ju kunde ha middagen här och sa kunde de sitta pa övervaningen. De ville ju inte störa. Jättebra ide - not... Men det ska bli kul att ga pa restaurang, sa det är ok att de kommer.) Sa jag har snabbstädat lite nu i kväll, men jag räknar med att svärmor städar och stryker lite sa jag ansträngde mig inte sa mycket   (hon VILL städa och fixa, da känner hon sig behövd. Dessutom har hon typ redan planerat vad vi ska äta och lagar mat osv. Tyckte det kändes lite dumt i början, men nu har jag vant mig...) Ska sätta mig och pumpa lite sa att Benjamin har mat om han vaknar imorgon kväll.

Presenter: Jag har nagra svenska hörböcker som Miriam ska fa. En är fran min syster. Hon ska fa en till jul och en till födelsedagen. Och sa har jag även beställt nagra pa tyska.
    Nagra saker som jag hade som liten och min pappa hade med sig ned; bla en griffeltavla, en my little poney.
    En bamsetröja, ett par pippistrumpor
    Ett batteridrivet tag.
    en snövit-barbie
    Ska tipsa släkt om utklädningskläder
    Kanske nagon sorts polisbil eller brandbil
    ett plastverktygsset fran IKEA
    Sedan har jag inte bestämt mig om det blir nagot mer. Och nagra av dessa saker blir det kanske till jul istället.

• Ain

Glittrax: vad jobbigt. Ja, vad ska man säga. Vissa personer kan man nog inte ändra pa, bara sitt eget förhallningssätt till dem.

Xgirl: jo, men man kan ju inte vara pa topp jämt. Huvudsaken är väl att man ända visar barnen att man älskar dem och inte använder "nu-tycker-vi-inte-om-dig-längre-om-du-inte-städar-taktik" eller nat. Dessutom tror jag ända att ni har ett bra förhallningssätt med konsekvens och inte straff (om det nu tar jättelang tid sa kanske ni inte hinner läsa boken. (förutsatt att uppgiften är anpassad efter hennes alder) och inte, om du nu inte städar sa far du inget godis pa lördag= straff som inte hör ihop med handlingen). Sa jag tycker inte du behöver förebra dig. Sedan kan man naturligtvis alltid fundera över sitt handlande och tänka pa vad det är som utlöser betenden man själv inte tycker om. Men man ska ju inte döma sig själv för hart heller.
    Förresten läser jag just nu boken "växa-inte lyda" av Lars H Gustavsson. Den är bra.

barbamamma: vilken cool gunga! En sadan skulle nog benjamin ocksa gärna ha! jag skulle gärna aka till Ullared, men min man skulle nog hellre dö, sa vi far se om det blir av nagon gang

Zandra: vilken fin vävnad! Roligt att Linn börjar röra sig lite. Det är ju spännande när de utvecklas, även om det blir lite jobbigare med

Nu har vi skrivit under pa var tomt, sa snart kan byggplaneringen starta! Spännande!

Igar var vi alltsa pa restaurang med min exkollega fran Microsoft och hennes pojkvän. Det var roligt. Vi gick pa en indisk restaurang. De kom förbi hem till oss först för att hälsa pa barnen och hade med sig en flaska champagne Det är ju aldrig fel Miriam tyckte det var sa roligt, och det första hon pratade om i morse var min kollega...

Och sa är ju svärisarna här. Det är faktiskt ganska skönt att fa lite avlastning, men lite smajobbigt med. Ibland kan hon ta över lite väl mycket, i början sa blev det lite brak faktiskt da hon typ ville plantera om min trädgard (som jag faktiskt lagt ned mycket tid pa att planera) och sa, men nu later jag henne hallas (utom om hon skulle börja möblera om eller nat, men hon har ju ocksa lärt sig var gränserna gar).
    Nu är istället barnuppfostran väl det jobbiga. Svärmor är fd dagisfröken och tycker att hon är bäst pa uppfostran, men hon maste ju lära sig att vi faktiskt bestämmer hur vi vill uppfostra barnen och hon gör ju sitt bästa att inte lägga sig i, men det gar inte alltid sa bra De kom igar och de har redan hunnit med att "lära" henne lägga pussel, knapat ihop en fagel av papper (hon hade med sig material) sjungit och dansat och lite till Det är ju kul för Miriam, men ibland tycker jag svärmor styr hennes lekar lite för mycket. Om hon dansar later jag tex henne dansa som hon vill, medan svärmor gärna vill visa henne hur hon kan dansa. Jag antar att man gjorde mer sa förut. Men i det stora hela är allt bara bra! Jag ska kanske lägga mig och sova lite snart, och sedan kanske jag aker och shoppar  medan barnen gar till lekplatsen
    men huvudsaken är att farmor och farfar avgudar barnen och det känner barnen ju och blir lyckliga, sa det är viktigast.
    Nu börjar svärmor stryka kläder - tack för det

• Ain

just det, hur gar det för din mormor Xgirl? Det är ju jobbigt när de gör illa sig sadär, det är svart att komma tillbaka när man är äldre

zandra: hehe, jag har ju gett Benjamin bröd i ett par veckor nu! och pasta och ris och broccolibitar (kokta, fast de tycker han inte om). Han blir SA arg om vi sitter och äter och han inte far, sa han har fatt bröd att gnaga pa. Och majskrokar och smörgasran. jag tänkte inte ens pa att  man kanske inte kunde ge dem bröd? Jag brukar dock undvika att ge jättemycket bröd, för det är ju ända salt i det.

Madde: det blir säkert jättebra med ditt jobb. Om det är möjligt kan det ju vara bra med en liten inskolningsperiod (för er bada tva, det är nog jobbigast för dig...). Med Miriam började jag jobba da hon var 5 manader (här har vi bara 4 manaders mammaledighet) och det gick bara bra. Ganska jobbigt för mig, men jag kunde ga hem ganska tidigt och hon var hos en bra dagmamma (en av mina bästa kompisar) och Julius är ju hos pappa, sa han kommer inte att lida. Ring ofta hem till pappan sa slipper du sitta och oroa dig i början.

barbamamma: oj vad mycket shopping du fick gjort! En sadan gunga är ju verkligen bra sa man slipper borra i taket...

• Ain
    Madde01 skrev 2010-10-26 16:07:41 följande:
    glömde ju 1 såg jag nu Glad

Ain- Ja, det blir nog bra iaf för oss.. Känns bara jobbigt att lämna men som sagt det är ju hos pappa så jag är ju lugn på det planet.. jag vet ju att dom har det bra i hop o hur mycket Julius verkligen älskar sin pappa Glad man märker det så tydligt.. har man inte flera föräldrar dagar än så? har du 5mån o din man/sambo 5mån eller är det utslaget på 2?
    I bade Frankrike och Schweiz har mamman typ 4 manaders mammaledighet (lite mindre ibland tom) och pappan inget alls. Han har ofta ung. 4 dagar i samband med förlossningen (min man har HELA 6 dagar!). Sa man har ju inte sa mycket val om man inte vill sluta jobba.

Det var därför vi skaffade Benjamin nu, da jag hade ett kontrakt som slutade i september 2009, sa da visste jag att jag inte skulle fa ett nytt jobb da jag var gravid, och kunde pa sa sätt stanna hemma lite längre med Benjamin! Men nu maste jag ju söka jobb för att fa a-kassa. Men nu i början söker jag bara deltidsjobb, sa da är det ju lite svarare att fa (och det grater jag inte över )

Men nu ringde de faktiskt idag fran ett jobb jag tackade nej till för nagra manader sedan (för det var heltid och inte 80% som jag hoppades pa de skulle erbjuda mig). Nu har de ett vikariat pa 4 manader som börjar i november. Visserligen vill helst ha nagon pa 100%, men de sade att de kunde tänka sig att förhandla ned det till 80% eller 75 % (för rätt kandidat :-P ). Sa jag ska fundera pa om jag ska söka jobbet - jag har det ju inte ännu... Allt beror ju ocksa pa om vi kan hitta en barnpassning sa snabbt. Dagis är ju inte att tänka pa (över ett ars väntetid om man inte har svintur) och eftersom det är sa kort period, bara 4 manader är det svart med au-pair ocksa. Och franska dagmammor litar jag inte riktigt pa - helt andra uppfostringsmetoder än vara.
    Dessutom känns det väl lite sadär att redan lämna Benjamin. sa i far se. Men lönen torde väl vara väldigt hög och det är ju bra pa cv:t sa jag ska fundera pa saken iaf.
  • Ain

Xgirl: men usch vad jobbigt att du far migrän sa ofta nu! Nagon speciell orsak tror du?

Barbamman: säger som Xgirl: du kanske skulle pröva en ergonomisk bärsele, typ ergo eller manduka. De kan man ju bära pa ryggen ocksa och höften, sa da far du ju avlastning om du ända bär mycket pa honom? Benjamin väger ocksa runt 8.5 kg och honom bär jag inte sa ofta pa magen längre, men det är inga problem alls att bära honom pa ryggen eller höften.

Min kusin svarade mig just, och hon skulle gärna vilja komma ned till oss i 4 manader och ta hand om Benjamin om jag skulle fa jobbet. Det känns ju jättebra! Hon är sa trevlig och bra med barn. Dessutom har hon redan varit au-pair och sa är hon 27 ar, sa det känns ju som att hon har bra koll pa barn. da skulle det nog kännas bra att jobba, även om man saklart alltid är lite tveksam till att börja jobba... sa far se om jag kanske söker jobbet da. Men da gäller det ju att fa det först

• Ain

Ah, vad trakigt Sandra, att hon inte fick pengar till pensionatet Ni som hade hoppats sa. Vad var motiveringen? Inget som man kan förbättra för att fa pengarna?

Trakigt att Linn inte växt sa mycket, men det där gar ju upp och ned. Och Miriam sjönk ocksa bade i längd och vikt (fast nu har hon gatt upp rejält, för mycket faktiskt) efter en tid, sa fran att först ligga över kurvan lag  hon och ligger fortfarande under i längd. Och Noah mar väl bra, trots att han är lite smalare? Sa da blir säkert allt bra med Linn ocksa ska du se. Om hon äter bra sa far hon nog i sig nog med näringsämnen. Det är ju inte alla barn som är lika runda. Hon verkar väl heller inte slö och sjuk? De har ju ocksa bra koll pa BVC, sa om de inte blir störtoroliga tror jag nog att du inte heller behöver oroa dig sa.

Men som sagt var, jättetrakigt för er. Ni verkar faktiskt ofta ha saker emot er  Men kämpa pa du, nagon gang vänder det ju för er. Och iaf har du ju en fin familj, det är faktiskt manga som inte har det... de kanske bara har pengar men inte kärlek. Sa da har du ju det bättre!

• Ain

barbamamman: usch vad jobbigt för dig! Det finns ju inte sa mycket man kan säga, utom att vi tänker pa dig...

Jo, jag tycker min ergo avlastar bra. De är ju gjorda för att vara bra bade för den som bär och för barnet. Min syster som har problem med axlarna har sytt en mei tai och de är ganska lika ergon och manducan. Barnet sitter ocksa lite tätare mot förälderns kropp och det avlastar ocksa lite.

Ikväll var vi pa middag hos grannarna. De har en pojke i samma alder som Miriam. Visserligen brakade barnen ganska mycket (det var ju pa kvällen och de var trötta), men de hade roligt ocksa. Och vi hade ocksa trevligt! Kul att komma ut lite och det är saaa skönt att bara behöva ga över garden för att komma hem sedan.

• Ain

Grattis Noah och Nova!!! Tänk 3 ar!

Ah, vad Miriam längtar till sin födelsedag. Hon pratar nästan varje dag om den faktiskt! Och "jag blir 3 AR!"

Xgirl: Selma blev ju sa söt! Vad roligt att fa sadana foton. Här görs det inga skolfoton tyvärr...

Och kläderna var jättefina. Jag skulle lätt kunna köpa det där setet pa ellos Fast synd som sagt att det var dödskallar pa. Ok om det bara varit pa skjortan, de var ju sma och den ser man inte sa mycket, men ocksa en stor applikation pa koftan... Hmm, men jag funderar ända pa den

Zandra. oj vad Linn verkar ha temperament Men det är ju bra att tjejer har det...  Benjamin vill iof ocksa gärna äta själv sa det är svart att fa in nagon mat i munnen ibland Men bröd och kex äter han bra själv, sa ofta far han börja med det och sedan matar vi.

Barbamamman: jo, vinterjackor är ju inte sa billiga, men ofta räcker de väl ganska länge iaf. Fast man vill ju gärna hitta en billig i alla fall

I morgon har jag min arbetsintervju. Hall tummarna

Och sa är vi bjudna pa en middag pa torsdag sa da ska vi försöka ha barnvakt för första gangen nagonsin! Eller barnvakt har vi ju haft tidigare, men aldrig en okänd tjej... Hon var här förra veckan och bekantade sig med barnen, och Miriam älskade henne, sa det var ju bra. Och jag ska lägga barnen innan vi gar, sa förhoppningsvis sover de tills vi kommer tillbaka. Men man är ju ända lite nervös... Fast tack och lov för telefoner, vaknar de är det ju lätt för oss att komma tillbaka.

idag gjorde jag en sadan god soppa av Butternut pumpa. Och sa lätt att göra, bara rosta pumpan i ugnen, sedan lite buljong och i med pumpan, lök, vitlök och mjölk och grädde. Klart! Benjamin fick ocksa pumpa (men med ersättning och smör) och det tyckte han var gott!

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)