• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • Saga101

Urs lät jobbigt :( hur länge får ni vänta på svar kram

Mino75 skrev 2014-04-29 16:28:50 följande:
    Hej 

Idag gjorde jag mitt MKP, jag var jätte stressad o rädd.. Har gjort de tre gånger förut o de gjorde ooont.. men denna gången stack de bra.. kändes nästan inget.. skönt :)

Så nu är de en veckas väntan på svar.. Vi har inte bara triosomierna att kolla utan en ärftlig cancer sjukdom där de är 50 procents risk att bebis har de.. så de känns lite jobbigt..Kommer att avbryta om så är fallet. Har varit med om de en gång förut.. 04 då avbröt vi , inte roligt..Vår äldsta dotter har sjukdomen, så vi vet hur de är att få ett barn md den :(

• Kattflickan

Mino75: Känner med dig! Hoppas du får bra svar! Ni har inte funderat över att göra PGD när risken är så stor över att era barn ska få sjukdomen? Jag har ett genetisk fel och har fått en frisk flicka genom att göra PGD.

• Mino75
    Kattflickan skrev 2014-04-30 12:34:25 följande:
    Mino75: Känner med dig! Hoppas du får bra svar! Ni har inte funderat över att göra PGD när risken är så stor över att era barn ska få sjukdomen? Jag har ett genetisk fel och har fått en frisk flicka genom att göra PGD.
    Vad är PGD? Vi har tre friska barn o ett som fick sjukdomen.. så vi har ändå haft tur. Detta är en liten sladdis :)
  • Kattflickan

När ert genetiska fel konstaterades borde de ha informerat er om PGD. PGD står för preimplantorisk genetisk diagnostik. Det går till ungefär så här: Man gör en vanlig ivf, dvs. stimulerar med hormoner, plockar ut ägg, befruktar äggen. När de befruktade äggen nått 8-cells stadie så görs en biopsi och en cell tas ut. I det stadiet gör det inget att embryot förlorar en cell. Cellen analyserar med avseende på en specifik genetisk sjukdom. Om det sedan finns några friska embryon så kan ett eller flera av dessa sättas tillbaka i kvinnan.

Ni har haft tur som fått tre friska barn! Med 50 % risk. Jag har troligen upp mot 50 % risk jag med, under ett år blev jag gravid tre gånger naturligt. Två av gångerna avbröt jag graviditeten pga att barnet hade DS, en gång fick jag missfall. Efter det konstaterades mitt genetiska fel och vi fick göra PGD och fick vårt lilla mirakel. Vi har ett friskt embryo kvar i frysen som vi ska göra syskonförsök med om några månader. 

Jag håller tummarna för dig! 

Millan

• Saga101

Väntar fortfarande ! Prata med läkaren idag ( ja jobbbar där som barnmorska ) om det skulle va ngt ringer de i morgon eller måndag ! Urs för denna väntan ! Har du hört ngt mino !

• Charlie40

Har fått tid för mkp i mitten av maj, nu gäller det att fylla veckorna fram till svaret kommer med massor av aktiviteter så att man inte tänker så mycket. Är det fler som ska göra mkp snart?

• Saga101

Fick du högrisk på KUB eller varför mkp ! Håller alla tummar

Charlie40 skrev 2014-05-01 18:33:51 följande:
    Har fått tid för mkp i mitten av maj, nu gäller det att fylla veckorna fram till svaret kommer med massor av aktiviteter så att man inte tänker så mycket. Är det fler som ska göra mkp snart?

• Charlie40
    Saga101 skrev 2014-05-01 21:56:08 följande:

Fick du högrisk på KUB eller varför mkp ! Håller alla tummar

Fick 1:7 förra grav och flickan hade trisomi 13 gjorde avbrytande i v 16 detta var i nov. Nu går vi direkt på mkp och struntar i kub.
  • Bubbles
    Charlie40 skrev 2014-05-01 18:33:51 följande:
    Jag ska med göra mkp på tisdag nu den 6 maj. Är sjukt nervös.... 
  • Mino75

Hej hej o tack för förklaringen .)
    Jag har inte fått svar än.. tror de ringer i morron.. är jätte nervös.. skriver här o berättar vad svaret blev sen .

Håller tummarna för er andra som ska göra, har gjort prover o väntar på svar!!!

Kram

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!