• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • Charlie40
    ilyaln skrev 2014-05-19 10:41:48 följande:
    Okej, jag trodde det tog mycket längre tid. Då känns det inte så farligt om det nu inte skulle bli ett mkp :)
    Stora skillnaden är väl att fvp kan man inte göra så tidigt, tror det är från v 15-16 och mkp från v 11 man vill ju inte hinna känna sparkar om man nu måste göra ett avbrytande så därför är ju mkp att föredra. Jag är så nervös, gör mitt på onsdag och ultraljud imorgon för att se att bäbisen lever.
  • visvto

Idag har jag varit och gjort provet. Nu väntar ett par dagars väntan.Usch.

Fick lämna blodprover också som hjälp till forskningen, så att de kanske i framtiden inte behöver göra fvp alls.

• ilyaln
    Charlie40 skrev 2014-05-19 12:10:49 följande:
    Stora skillnaden är väl att fvp kan man inte göra så tidigt, tror det är från v 15-16 och mkp från v 11 man vill ju inte hinna känna sparkar om man nu måste göra ett avbrytande så därför är ju mkp att föredra. Jag är så nervös, gör mitt på onsdag och ultraljud imorgon för att se att bäbisen lever.
    Ja, det är ju det. Det var därför jag helst ville göra mkp. Till mig sa de att det tar längre tid att få svar på fp då de måste odla på cellerna, vilket inte behövs på mkp då de tar celler direkt. Men det kanske har förbättrats det där. Jag hoppas verkligen att jag kan ta ett mkp. Förstår att du är nervös, det kommer jag också vara. Men det kommer säkert gå jättebra :)
  • visvto

Jag fick svar redan idag, dagen efter provet. Tyvärr har barnet ds. Och vi väljer att avbryta.

Ett jobbigt beslut, men vi har redan 3 barn som vi inte vet hur vi kommer att kunna ta hand om o lägga tid på om vi får ett handikappat barn.
    Tyvärr.

• ilyaln
    visvto skrev 2014-05-20 16:36:30 följande:

Jag fick svar redan idag, dagen efter provet. Tyvärr har barnet ds. Och vi väljer att avbryta.

Ett jobbigt beslut, men vi har redan 3 barn som vi inte vet hur vi kommer att kunna ta hand om o lägga tid på om vi får ett handikappat barn.
    Tyvärr.

Hemskt ledsen för eran skull Gråter

Jag hade valt samma, med hänsyn till mina barn som jag redan har. Stor kram på dig Hjärta

• visvto

Tack!
    Det är såklart ett jättetufft beslut att ta, och jag tror vi tänkt helt annorlunda om detta varit vårt 1:a barn. Eller andra.

Det värsta är att jag känt på mig från dag 1 att det varit något fel...och så rätt jag fick.

• Charlie40
    visvto skrev 2014-05-20 18:03:03 följande:

Tack!
    Det är såklart ett jättetufft beslut att ta, och jag tror vi tänkt helt annorlunda om detta varit vårt 1:a barn. Eller andra.

Det värsta är att jag känt på mig från dag 1 att det varit något fel...och så rätt jag fick.

Åh stor kram till er. Imorgon är det dax för mitt mkp och jag hoppas att OM det är ngt så får vi veta innan helgen. Sist ringde dom måndagen och vi trodde hela helgen att det var ok eftersom dom inte hört av sig. Dom sa att dom skulle ringa innan helgen om det var dåligt.
  • Leya
    visvto skrev 2014-05-20 16:36:30 följande:

Tyvärr.

Skickar en kram!! Det var över 1,5 år sen jag fick samma besked...men jag kommer ändå aldrig glömma hur det kändes. Skönt att ni inte behövde vänta längre på svaret i alla fall!
  • Leya
    visvto skrev 2014-05-20 19:14:42 följande:
    Det var faktiskt skönt att slippa lång väntan. Ett dygn tog det!
    Det gjorde de ju snabbt. När jag gjorde mitt fick jag vänta fyra dagar och jag tror läkaren snabbade på lite, annars hade jag till och med fått vänta över helgen (nu fick jag veta en fredag).
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!