• Anonym (alkisen?)

Jaha, så nu är jag alkoholist....

Jag har mått dåligt psykiskt ganska länge. För några månader sedan bröt jag ihop totalt och blev då inlagd på psyket en tid.
    Därefter blev jag sjukskriven en period och fick börja med antideppressitv medicin, samt sömntabletter. Jag gick tillbaka till jobbet då jag mådde något bättre, men fortfarande med kraftig ångest som jag medicinerade mot och gick i terapi för att lära mig hantera.
    Sedan gick min far hastig bort och i samma veva blev min mor dödligt sjuk i långt gången cancer. Jag mådde sämre än någonsin och min sambo beslöt sig för att vi måste separera.
    Allt detta inom loppet av 2 månader....
    Han orkade inte längre med mig och mitt psykiska mående.
    I den vevan hittade jag ett sätt att lindra ångesten, alkohol, Jag drack inte ofta utan enbart när det var som allra värst. Men en morgon när jag mådde så otroligt dåligt att jag inte visste var jag skulle ta vägen gjorde jag något urkorkat - jag tog med mig alkohol till jobbet. Efter lunch var ångesten så kraftig att jag drack lite av den medhavda alkoholen.

Min chef märkte av detta och jag fick gå hem. (såklart)

Sedan startade "karusellen", jag fick gå i alkoholutredning. Denna utredning är nu klar och utredarna rekommenderar mig att gå i 6 v heltidsbehandling och därefter efterbehandling i 1 års tid.
    Jag ska också avstå från alkohol under resten av mitt liv pga denna enskilda händelse.
    Jag har inte haft några alkoholproblem tidigare, vilket också framkom i utredningen. Dricker "normalt" och på ett socialt sätt.

Nu undrar jag om detta verkligen är rätt? Kan en enda händelse i en period där jag var ett psykiskt vrak göra en person till en fullfjädrad alkoholist som aldrig mer kan dricka en droppe?

Kan tillägga att händelsen var för ca 4 månader sedan och jag har druckit nåt glas då och då under semestern utan problem. (min sambo ser mig inte som alkoholist, ingen annan anhörig heller).
    Har börjat med antabus nu och dricker således inte alls, vilket inte är något problem för mig. Jag har inte - och har aldrig haft något sug efter alkohol.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Jaha, så nu är jag alkoholist....
  • Anonym
    Stinky skrev 2010-08-29 19:23:33 följande:
    Wow! Du är inte så duktig på alkoholism, men förnekelsebiten är du en hejare på! U go girl!
    Eller så arbetar jag med just behandling. Det är mycket viktigt att skilja på alkoholism och missbruk!
    Alkoholism är ett kemiskt beroende. Du blir fysiskt sjuk om kroppen inte får alkohol. I ett missbruk handlar det enbart om psyket och inte om kroppen.
  • Anonym

Har du skaffat dig en ny sambo?

Du får hjälp - varför klaga?

• Anonym
    Anonym (en som vet) skrev 2010-08-29 19:40:44 följande:
    Håller med!
    Jag som är nykter alkoholist kan inte riskera en droppe..den enda droppen kan trigga igång hela helvetet.

Så det är enkelt..DET utsätter jag mig inte för..FÖR det vill jag inte!
    För ordningens skull....definitionen : 

Alkoholism är en term med flera och ibland motsatta definitioner. I allmän och historisk användning refererar alkoholism till ett tillstånd av fortsatt konsumtion av alkoholdrycker trots de hälsoproblem och negativa sociala konsekvenser det orsakar. Enligt medicinska definitioner är alkoholism en sjukdom inte ett beteende. Alkoholism kan också referera till en dragning till konsumtion av alkohol och/eller en förhindrad förmåga att känna igen de negativa effekterna av överdriven alkoholkonsumtion. Även om inte alla dessa definitioner specificerar pågående och fortgående alkoholbruk så gör vissa det, och kan också nämna effekter under lång tid såsom fysiskt beroende och abstinens.

Även om intaget av alkohol är, per definition, nödvändigt för att utveckla alkoholism, är inte alkoholbruk en indikator för alkoholismens utveckling. Kvantiteten och frekvensen på alkoholkonsumtionen som krävs för att utveckla alkoholism varierar stort från person till person. Även om de biologiska mekanismerna som ligger bakom alkoholism är oklara, så har vissa faktorer, inklusive social omgivning, emotionell hälsa och genetisk predisposition, identifierats.

Källa: Wikipedia 20100829

Som du ser i texten finns det olika definitioner beroende på vad du är ute efter. Rent medicinskt klassas det som en sjukdom. Detta för att sjukvården och försäkringskassan ska kunna gå in och ta ansvar över behandling mm. Och även pga av Sjukdomsteorin har varit den ledande under tidigare år. Sjukdomsteorin är en teori bland många.
     I de mätinstrument vi använder finns det olika kriterier som ska uppfyllas för att det antingen ska klassas som alkoholism alt missbruk.
    De flesta mår bäst av att aldrig dricka en droppe för att det KAN trigga igång det gamla beläningssystemet, men det finns ingen forskning som visar att det ÄR så.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-08-29 19:48:25 följande:
    Om man tar med sig alkohol till jobbet och dricker där är man alkoholist. Då har det gått så långt att man inte kan ta sig igenom dagen utan alkohol. Sen spelar det mindre roll VARFÖR man dricker. TS är inte mindre alkoholist för att hon dricker på grund av ångest. Många alkoholister dricker av den anledningen. Många (de flesta kanske) narkomaner knarkar på grund av ångest, men inte säger vi att folk är okunniga när man diagnostiserar dem som narkomaner?
    Inte alla som använder narkotika är diagnosticerade som narkomaner. Däremot narkotikamissbrukare. Precis som med alkohol finns det specifika kriterier för om man är narkoman eller missbrukare.
    Narkomani=beroende och långt ifrån alla som använder narkotika är beroende.
    Däremot kan missbruksproblematiken vara nog så svår att ta tag i också.

När man tex ska erbjuda opiatanvändare substitutmedicinering är det väldigt viktigt att skilja på om de har ett beroende eller endast ett missbruk. Vid endast missbruk fungerar nämligen inte medicineringen.

Även vid rökavvänjning väljer de riktigt proffessionella metod utifrån om man är nikotinist eller nikotinmissbrukare.
  • Stinky
    Anonym skrev 2010-08-29 21:10:12 följande:
    Eller så arbetar jag med just behandling. Det är mycket viktigt att skilja på alkoholism och missbruk!
    Alkoholism är ett kemiskt beroende. Du blir fysiskt sjuk om kroppen inte får alkohol. I ett missbruk handlar det enbart om psyket och inte om kroppen.
    Visserligen! Men har det gått så långt att de bedömt att TS behöver antabus i behandlingen, så har hon ju problem med alkoholen, eller hur? 
    Vi vet bara TS version. De som behandlar henne har förmodligen en helt annan syn på saken, då de tagit till ganska drastiska åtgärder. Jag misstänker att TS själv är i förnekelsestadiet, och det är ju inte så konstigt. Hon har genomlidit en tuff period i sitt liv. 
    Om du arbetar med att behandla missbrukare, vilket jag tvivlar på med tanke på vad du skrev tidigare, hade du sett på det här med helt andra ögon och troligtvis mer nyanserat. 
    Mångkulturellt är ok, men vid hederskultur går gränsen vid gränsen. /citat Okänd.
  • Anonym
    Stinky skrev 2010-08-29 23:01:13 följande:
    Visserligen! Men har det gått så långt att de bedömt att TS behöver antabus i behandlingen, så har hon ju problem med alkoholen, eller hur? 
    Vi vet bara TS version. De som behandlar henne har förmodligen en helt annan syn på saken, då de tagit till ganska drastiska åtgärder. Jag misstänker att TS själv är i förnekelsestadiet, och det är ju inte så konstigt. Hon har genomlidit en tuff period i sitt liv. 
    Om du arbetar med att behandla missbrukare, vilket jag tvivlar på med tanke på vad du skrev tidigare, hade du sett på det här med helt andra ögon och troligtvis mer nyanserat. 
    I min värld är det just jag som står för nyanserna i det här resonemanget.
    Precis som du beskriver har vi bara ts version av det hela och vad är det som säger att det är VÄRRE än hon påstår?
    Ingen behandling i världen fungerar på någon som inte är med på tåget, därför anpassar man behandlingen utifrån var personen anser sig befinna sig i sitt missbruk.
    Jag håller absolut med om att hon har problem med alkohol utifrån det hon beskriver, har aldrig påstått något annat, men det betyder inte automatiskt att man ska ha diagnosen alkoholims!
    Antabus hjälper för övrigt inte ett dyft mot diagnosen alkoholism utan är ett hjälpmedel som både alkoholister och problemdrickare kan använda för att hålla sig ifrån alkohol, vilket även en problemdrickare kan behöva göra.
  • Cendrillona

Klockrent att skilja på alkoholism och alkoholmissbruk!! Skrattande Det är precis det jag var ute efter. Ett missbruk kan vara tillfälligt, ismerna är betydligt svårare att bryta..

Att säga att en behandlare aldrig skulle "gynna" sitt eget företag genom att föreslå mer behandling är naivt. Jag blev själv ivägskickad till en psykolog via jobbet, som efter samtalet föreslog att vi skulle träffas 10 gånger till.. Och det fanns det sannerligen inget behov av.. Kan tillägga att anledningen var att en kollega hade berövat en annan människa livet och det är klart man behöver prata... men inte med honom, utan med mina kollegor..  Detta är fyra år sedan och jag klarade mig bra utan samtal med honom :o).

• Anonym (Oroa dig inte)

TS, min mamma var med om detta för några år sedan. Hon har allid druckit lite för mycket, men inte på ett sätt som riskerat jobb, familj etc. När min pappa brakade ihiop psykist, föll hon igenom, drack en söndagskväll och luktade alkohol på måndagen. Hon blev tvingad till en behandling för människor på samhällets botten, helt utan någon förankring i hennes liv.
    Men, idag dricker hon normalt, eftersom hon inte är alkoholist utan hade ont i själen och självmedicinerade. Hon tar ett glas vin till maten, kanske blir fnissig på kräftskivan etc.

Lätt att säga, svårt att göra, men håll ut TS! När din behandling är över och när du är mer balanserad igen, så kommer du kunna ta en enkel öl eller ett glas vin utan att få ett helvete igen.

Sen är det klart att det finns en sjukdom som heter alkoholism och som gör att en människa aldrig mer kan dricka en droppe, men det verkar ju inte vara det du lider av.

Och en sak till: Att självmedicinera är inte alltid fel, alla faller inte igenom. Jag lider av ätstörningar och röker hasch när jag har svårt att äta. Jag är inte missbrukare, har ett bra jobb som jag sköter klanderfritt och helt fungerande relationer. Eftersom haschet ger mig ångestdämpning och sug på mat är det bara en positiv sak i mitt liv. Och jag sysslar hellre med ett glas vin och en spliff än trycker i mig kemiska anti depp eller skakar av ångest.

Nu får jag säkert massa sura kommentarer, men så är det!

• Anonym (alkisen?)
    Anonym skrev 2010-08-29 21:13:30 följande:
    Har du skaffat dig en ny sambo?

Du får hjälp - varför klaga?
    Nej, varför skulle jag skaffat ny sambo?

Jag får eventuellt en "hjälp" jag inte är i behov av!
  • Anonym (alkisen?)

Får veta efter helgen om det blir 12 steg behandling eller fortsatt "vård" via företagshälsovården. (vilket jag hellre hoppas på såklart)

Svar på tråden Jaha, så nu är jag alkoholist....