Inlägg från: Cendrillona |Visa alla inlägg
  • Cendrillona

Jaha, så nu är jag alkoholist....

Låter inte alls som alkoholism, låter som en depression. Kan du hantera spriten, så är det klart att du inte måste avstå hela livet. Däremot så är du ju nu medveten om att du kanske ska avstå sprit när själen smärtar som mest, i och med att du defacto missbrukade den då.. 

Men att käka antabus om du inte ens ha ett sug låter helt befängt. Du måste ju prata med de som behandlar dig!! 

• Cendrillona
    Stinky skrev 2010-08-27 09:55:06 följande:
    Men jisses! Du menar alltså att man inte kan ha alkoholproblem när man är deprimerad? Voi, voi...
    Voi, voi ja... Jo, självklart kan man ha det! MEN i det här fallet så har personen tillfälligt tröstat sig med alkohol och uppger själv att hon inte har något sug (En alkoholist har otroligt svårt att avstå sprit, det är ju det som är sjukdomen!!). Utifrån den informationen som jag har att tillgå så bedömer jag att problemet inte är alkoholen utan sannolikt depressionen (där verkar det finnas någon professionell som redan ställt en diagnos). Och att alkoholen är ett medel för att tillfälligt dämpa den ångest som denna medför..

Sedan kan man gå in på hur alkholister duperar omgivningen och sig själv osv, MEN utifrån det som skrivits så vidhåller jag mitt svar...

Arbetsgivaren är skyldig att utreda situationen, och har ju agerat helt korrekt. Hon får också terapi, vilket jag tycker är det viktiga. Antabusen är ju rent av patetiskt. Det hade varit bättre att hon fått lämna prov under ett par veckor för att styrka att hon inte har dessa problem. 

Man ska behandla orsakerna och inte symptomen!!!!! 

Hoppas i alla fall att du orkar resa dig och kämpa på 
  • Cendrillona

Klockrent att skilja på alkoholism och alkoholmissbruk!! Skrattande Det är precis det jag var ute efter. Ett missbruk kan vara tillfälligt, ismerna är betydligt svårare att bryta..

Att säga att en behandlare aldrig skulle "gynna" sitt eget företag genom att föreslå mer behandling är naivt. Jag blev själv ivägskickad till en psykolog via jobbet, som efter samtalet föreslog att vi skulle träffas 10 gånger till.. Och det fanns det sannerligen inget behov av.. Kan tillägga att anledningen var att en kollega hade berövat en annan människa livet och det är klart man behöver prata... men inte med honom, utan med mina kollegor..  Detta är fyra år sedan och jag klarade mig bra utan samtal med honom :o).

Svar på tråden Jaha, så nu är jag alkoholist....