• Anonym (alkisen?)

Jaha, så nu är jag alkoholist....

Jag har mått dåligt psykiskt ganska länge. För några månader sedan bröt jag ihop totalt och blev då inlagd på psyket en tid.
    Därefter blev jag sjukskriven en period och fick börja med antideppressitv medicin, samt sömntabletter. Jag gick tillbaka till jobbet då jag mådde något bättre, men fortfarande med kraftig ångest som jag medicinerade mot och gick i terapi för att lära mig hantera.
    Sedan gick min far hastig bort och i samma veva blev min mor dödligt sjuk i långt gången cancer. Jag mådde sämre än någonsin och min sambo beslöt sig för att vi måste separera.
    Allt detta inom loppet av 2 månader....
    Han orkade inte längre med mig och mitt psykiska mående.
    I den vevan hittade jag ett sätt att lindra ångesten, alkohol, Jag drack inte ofta utan enbart när det var som allra värst. Men en morgon när jag mådde så otroligt dåligt att jag inte visste var jag skulle ta vägen gjorde jag något urkorkat - jag tog med mig alkohol till jobbet. Efter lunch var ångesten så kraftig att jag drack lite av den medhavda alkoholen.

Min chef märkte av detta och jag fick gå hem. (såklart)

Sedan startade "karusellen", jag fick gå i alkoholutredning. Denna utredning är nu klar och utredarna rekommenderar mig att gå i 6 v heltidsbehandling och därefter efterbehandling i 1 års tid.
    Jag ska också avstå från alkohol under resten av mitt liv pga denna enskilda händelse.
    Jag har inte haft några alkoholproblem tidigare, vilket också framkom i utredningen. Dricker "normalt" och på ett socialt sätt.

Nu undrar jag om detta verkligen är rätt? Kan en enda händelse i en period där jag var ett psykiskt vrak göra en person till en fullfjädrad alkoholist som aldrig mer kan dricka en droppe?

Kan tillägga att händelsen var för ca 4 månader sedan och jag har druckit nåt glas då och då under semestern utan problem. (min sambo ser mig inte som alkoholist, ingen annan anhörig heller).
    Har börjat med antabus nu och dricker således inte alls, vilket inte är något problem för mig. Jag har inte - och har aldrig haft något sug efter alkohol.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Jaha, så nu är jag alkoholist....
  • Anonym (läkare)
    Anonym (Oroa dig inte) skrev 2010-09-01 14:26:06 följande:
    Och en sak till: Att självmedicinera är inte alltid fel, alla faller inte igenom. Jag lider av ätstörningar och röker hasch när jag har svårt att äta. Jag är inte missbrukare, har ett bra jobb som jag sköter klanderfritt och helt fungerande relationer. Eftersom haschet ger mig ångestdämpning och sug på mat är det bara en positiv sak i mitt liv. Och jag sysslar hellre med ett glas vin och en spliff än trycker i mig kemiska anti depp eller skakar av ångest.
    Det är verkligen inte bra att självmedicinera som du säger.
    De "kemiska anti depp" -preparat du inte vill trycka i dig är i alla fall kontrollerade säkra preparat som skall skötas med läkares uppföljning och vid behov dosjustering. Att ta till hasch och riskera att åka på en haschpsykos eller att självmedicinera med alkohol och riskera utveckling av beroende är betydligt mer riskfyllt.

Till TS skulle jag vilja säga att det är svårt att säga utifrån det lilla vi vet här hur komplicerad din relation till alkohol är. Om det är som du säger att du "bara" självmedicinerat i 2 mån så tycker jag det verkar osannolikt att du skulle utvecklat ett beroende. Och om det är så så kommer du med största sannolikhet kunna ha ett normalt förhållande till alkohol när du mår bra igen psykiskt.

Däremot har du ju klart ett riskbeteende när du självmedicinerar då man så som sagt löper stor risk att utveckla beroende. Istället för att dricka när du mår dåligt, ta kontakt med din behandlande läkare (för din psykiatriska problematik) och säg att dina antidepressiva inte räckt till, att du kännt så pass mycket ångest att du självmedicinerat. Kanske behöver ni höja din dos av antidepressiva (som ju minskar ångest, men det vet du säkert) eller helt byta sort.

Stort lycka till!
  • Anonym (läkare)

Ett bra formulär som WHO har utfärdat som du skulle kunna göra heter AUDIT. Det brukar jag göra på mina patienter som jag är orolig för.
    O du googlar på AUDIT så hittar du formuläret på första länken som kommer upp. 3:e länken som kommer upp på google heter "tolkning av audit" där du ser hur vi läkare tolkar resultatet. Det är ju egentligen tänkt att vårdpersonal ska tolka resultatet, men jag tycker det står ganska bra i tolkningshjälpen så att gemene man bör kunna förstå. Det är ju ingen komplett utredning men kan ge en hint om alkoholvanorna.

• blackpuma
    Anonym (läkare) skrev 2010-09-02 16:40:09 följande:
    Det är verkligen inte bra att självmedicinera som du säger.
    De "kemiska anti depp" -preparat du inte vill trycka i dig är i alla fall kontrollerade säkra preparat som skall skötas med läkares uppföljning och vid behov dosjustering. Att ta till hasch och riskera att åka på en haschpsykos eller att självmedicinera med alkohol och riskera utveckling av beroende är betydligt mer riskfyllt.
    Som om det skulle vara bättre att bli fysiskt beroende av traditionella ”mediciner” du förespråkar, för att inte ens svänga in på biverkningar dessa piller kommer med.

Nej, känner man sig själv bra och vet vilka medel man använder så är det betydligt säkrare att ”självmedicinera” då man vet exakt vad som händer, det är i alla fall bättre än att låta läkare experimentera med livsfarliga preparat på en.
    Du kan även skippa all haschpsykossnacket, skaran som fortfarande tror på gamla myter krymper så det är inte lönt att sprida skitsnack vidare.
  • Stinky
    blackpuma skrev 2010-09-02 16:59:24 följande:
    Som om det skulle vara bättre att bli fysiskt beroende av traditionella ”mediciner” du förespråkar, för att inte ens svänga in på biverkningar dessa piller kommer med.

Nej, känner man sig själv bra och vet vilka medel man använder så är det betydligt säkrare att ”självmedicinera” då man vet exakt vad som händer, det är i alla fall bättre än att låta läkare experimentera med livsfarliga preparat på en.
    Du kan även skippa all haschpsykossnacket, skaran som fortfarande tror på gamla myter krymper så det är inte lönt att sprida skitsnack vidare.
    Ja, du verkar ju verkligen klok på varje fläck. Eller inte.

De idag vanligaste medicinerna som används mot depressioner, SSRI-preparaten, är inte beroendeframkallande. Däremot finns det en del biverkningar man kan drabbas av. MEN, man kan inte utgå från att alla får biverkningar. 
    Varfifrån har du fått att antidepressiva mediciner är "livsfarliga"? Kommer detta uttalande ur en haschpsykos, kanske? Drömmer 
    Mångkulturellt är ok, men vid hederskultur går gränsen vid gränsen. /citat Okänd.
  • Anonym (läkare)
    Stinky skrev 2010-09-02 17:12:37 följande:
    Ja, du verkar ju verkligen klok på varje fläck. Eller inte.

De idag vanligaste medicinerna som används mot depressioner, SSRI-preparaten, är inte beroendeframkallande. Däremot finns det en del biverkningar man kan drabbas av. MEN, man kan inte utgå från att alla får biverkningar. 
    Varfifrån har du fått att antidepressiva mediciner är "livsfarliga"? Kommer detta uttalande ur en haschpsykos, kanske? Drömmer 
    Så sant, antidepressiva SSRI är inte beroendeframkallande. Jag förespråkar alltså inte att knapra beroendeframkallande benzopreparat. Biverkningar skiljer sig som sagt från individ till individ och man får hitta den lösning som passar bäst för den enskilda patienten. På min arbetsplats är vi i alla fall inte ute efter att experimentera på patienter, utan att med kontrollerade medel, många gånger utan läkemedel och istället med psykoterapi hjälpa dem att mån bättre. Experiementen sker i kontrollerade studier långt innan preparaten kommer patienterna till hands.
    Blackpuma kallar dessa kontrollerade läkemedel för "livsfarliga". Något vi med säkerhet vet är livsfarligt om det används fel är just alkohol.
  • Anonym (läkare)

ursäkta OT TS, men bara som svar på Blackpumas påstående om "myten kring haschpsykos" så finns det mycket vetenskap som visat att de som brukar cannabis-preparat har högre risk att utveckla psykos. skickar en länk till ett abstract (kort sammanfattning) av en review (en sammanställning av ett flertal studier) i ämnet:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19367509

• Anonym (Dödlig drog)

På sajten Praktisk medicin kan man läsa de riktlinjer som sjukvården har att gå efter i bedömning om huruvida missbruk eller risk för missbruk föreligger. Där står tex

Tämligen riskfri veckokonsumtion:

Kvinnor: Upp till 7 burkar folköl eller 1,5 flaska vin eller 30 cl starksprit.

Riskzon:
    Kvinnor: 5-9 burkar starköl eller 1,5-2,5 flaskor vin eller 31-55 cl starksprit.

Allt är ju relativt, men ett är säkert: skulle jag dricka bara 1 flaska vin i veckan, skulle jag betrakta mig själv som alkoholist. Särskilt om det intogs en liten skvätt varje dag.
    Och jag har aldrig haft några som helst alkoholproblem - jag är nog det närmaste nykterist man kan komma utan att säga nej när jag går på stor fest och vid väldigt festliga tillfällen. Vilket inträffar högst en gång om året.
    I övrigt dricker jag varken öl, vin eller sprit. Utom när det skulle råka bli besök på lyxrestaurang eller 50-årsfest.

Jag kanske är ovanligt restriktiv och dömande när det gäller hur folk dricker, men nog har jag sett skräckexempel på drickande. En ung tjej, som jag som företagare besökte på kontorstid, satt ensam på jobbet under dagtid och drack vin när hon stämt träff med mig, sin kund!
    Min bild av denna människa och det företag hon representerade fick sig ett rejält nerköp vid den träffen, kan jag säga.

Min bakgrund är att jag har sett alkoholism på mycket nära håll under min uppväxt. Det är med känslor av både sorg,  medlidande och ett stort fördömmande som jag passerar A-lagarna på parkbänkarna. Jag blir alltså både ledsen och arg.
    På grund av min erfarenhet är jag extra vaksam och försiktig och analyserar både personer, situationer och hur det dricks  i olka sammanhang.
    Alkoholism är inte bara en sjukdom och en medicinsk term, det är ett i högsta grad socialt utanförskap denna sjukdom för med sig. Även långt fram i livet, långt efter det att alkoholisten levt ett vitt liv under många år. Har man familj drabbas barn, partner och släktingar otroligt hårt och det sätter spår för resten av livet. I USA bedömer man hela familjen som sjuk i alkoholism.

• blackpuma
    Anonym (läkare) skrev 2010-09-02 17:57:43 följande:

ursäkta OT TS, men bara som svar på Blackpumas påstående om "myten kring haschpsykos" så finns det mycket vetenskap som visat att de som brukar cannabis-preparat har högre risk att utveckla psykos. skickar en länk till ett abstract (kort sammanfattning) av en review (en sammanställning av ett flertal studier) i ämnet:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19367509

Ja det finns mycket ”vetenskap” som tyder på att cannabis är en psykosframkallande dödsknark, det har vi haft sen det förbjöds på liknande grunder, i det verkliga livet så ser man motsatsen.
    Suman sumarum, kan man få en psykos när man röker, givetvis man kan få en psykos av precis vad som helst om man har en låg stressnivå, kan  man nån konstig haschpsykos? Nej, det är bara en svensk uppfinning att skrämma småbarn med.
    Ökar ”risken” att drabbas av en ”psykos” när man röker, givetvis det är en faktor som kan bidra, tror att risken gick upp från 1% till 2%.
    Har folk genom propangan fått nån undermedvetet rädsla för psykos, ju den saken behöver man inte ens diskutera.

Tråden handlar för den delen inte om sagor, myter och legender, det handlar om ts som blir tvingad till en behandling som hon inte behöver.
    Så ge fan i att sprida propaganda.

• Anonym (alkisen?)
    Anonym (läkare) skrev 2010-09-02 16:51:48 följande:
    Ett bra formulär som WHO har utfärdat som du skulle kunna göra heter AUDIT. Det brukar jag göra på mina patienter som jag är orolig för.
    O du googlar på AUDIT så hittar du formuläret på första länken som kommer upp. 3:e länken som kommer upp på google heter "tolkning av audit" där du ser hur vi läkare tolkar resultatet. Det är ju egentligen tänkt att vårdpersonal ska tolka resultatet, men jag tycker det står ganska bra i tolkningshjälpen så att gemene man bör kunna förstå. Det är ju ingen komplett utredning men kan ge en hint om alkoholvanorna.
    Ja, jag har fyllt i ett audit formulär - bland annat. Den visade på 7 poäng och man ska ha över 12 poäng som kvinna och 15 poäng som man för att räknas vara i riskgruppen.
    Stämmer inte det?
  • Anonym (läkare)
    Anonym (alkisen?) skrev 2010-09-03 11:16:11 följande:
    Ja, jag har fyllt i ett audit formulär - bland annat. Den visade på 7 poäng och man ska ha över 12 poäng som kvinna och 15 poäng som man för att räknas vara i riskgruppen.
    Stämmer inte det?
    Nej inte riktigt, 6 poäng för kvinnor. Jag klistrar in tolkningshjälpen från WHO. Nedan: 

Att använda AUDIT är bara ett första steg med syfte att hjälpa patienter att minska
    alkoholrelaterade hälsoproblem och risker. Tolkning skall ske med kliniskt omdöme och
    värderas i ett större sammanhang. AUDIT kan inte ensamt ställa alkoholdiagnos.

Tolkning av poängen

Högre poäng betyder större sannolikhet att riskbruk, skadligt bruk, eller beroende föreligger.

Vilka frågor som renderat poäng kan ge viss vägledning:

·

skadligt bruk, eller beroende föreligger.

WHO anger att 8 poäng eller mer är lämplig nivå som indikator på att riskbruk,

·

För kvinnor anses att en lägre gräns, 6 poäng är lämplig.

·

För personer över 65 år rekommenderar WHO en poäng lägre nivå, d.v.s. 7 poäng.

·

rådgivning då det oftast är ett riskbruk och inte beroende.

Över 16 poäng indikerar allvarliga alkoholproblem. Vid 8 – 15 poäng räcker ofta kort

·

Över 20 poäng indikerar starkt att beroende föreligger.

Vilka frågor som renderat poäng kan ge viss vägledning:

·

Fråga 1 och 3 ger indikation på skadligt bruk.

·

Frågor 4 till 6 ger indikation på beroende .

·

Frågor 7 till 10 ger indikation på alkoholskador

Svar på tråden Jaha, så nu är jag alkoholist....