Jaha, så nu är jag alkoholist....
De "kemiska anti depp" -preparat du inte vill trycka i dig är i alla fall kontrollerade säkra preparat som skall skötas med läkares uppföljning och vid behov dosjustering. Att ta till hasch och riskera att åka på en haschpsykos eller att självmedicinera med alkohol och riskera utveckling av beroende är betydligt mer riskfyllt.
Till TS skulle jag vilja säga att det är svårt att säga utifrån det lilla vi vet här hur komplicerad din relation till alkohol är. Om det är som du säger att du "bara" självmedicinerat i 2 mån så tycker jag det verkar osannolikt att du skulle utvecklat ett beroende. Och om det är så så kommer du med största sannolikhet kunna ha ett normalt förhållande till alkohol när du mår bra igen psykiskt.
Däremot har du ju klart ett riskbeteende när du självmedicinerar då man så som sagt löper stor risk att utveckla beroende. Istället för att dricka när du mår dåligt, ta kontakt med din behandlande läkare (för din psykiatriska problematik) och säg att dina antidepressiva inte räckt till, att du kännt så pass mycket ångest att du självmedicinerat. Kanske behöver ni höja din dos av antidepressiva (som ju minskar ångest, men det vet du säkert) eller helt byta sort.
Stort lycka till!