Inlägg från: Anonym (läkare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (läkare)

Jaha, så nu är jag alkoholist....

Anonym (Oroa dig inte) skrev 2010-09-01 14:26:06 följande:
    Och en sak till: Att självmedicinera är inte alltid fel, alla faller inte igenom. Jag lider av ätstörningar och röker hasch när jag har svårt att äta. Jag är inte missbrukare, har ett bra jobb som jag sköter klanderfritt och helt fungerande relationer. Eftersom haschet ger mig ångestdämpning och sug på mat är det bara en positiv sak i mitt liv. Och jag sysslar hellre med ett glas vin och en spliff än trycker i mig kemiska anti depp eller skakar av ångest.
    Det är verkligen inte bra att självmedicinera som du säger.
    De "kemiska anti depp" -preparat du inte vill trycka i dig är i alla fall kontrollerade säkra preparat som skall skötas med läkares uppföljning och vid behov dosjustering. Att ta till hasch och riskera att åka på en haschpsykos eller att självmedicinera med alkohol och riskera utveckling av beroende är betydligt mer riskfyllt.

Till TS skulle jag vilja säga att det är svårt att säga utifrån det lilla vi vet här hur komplicerad din relation till alkohol är. Om det är som du säger att du "bara" självmedicinerat i 2 mån så tycker jag det verkar osannolikt att du skulle utvecklat ett beroende. Och om det är så så kommer du med största sannolikhet kunna ha ett normalt förhållande till alkohol när du mår bra igen psykiskt.

Däremot har du ju klart ett riskbeteende när du självmedicinerar då man så som sagt löper stor risk att utveckla beroende. Istället för att dricka när du mår dåligt, ta kontakt med din behandlande läkare (för din psykiatriska problematik) och säg att dina antidepressiva inte räckt till, att du kännt så pass mycket ångest att du självmedicinerat. Kanske behöver ni höja din dos av antidepressiva (som ju minskar ångest, men det vet du säkert) eller helt byta sort.

Stort lycka till!
  • Anonym (läkare)

Ett bra formulär som WHO har utfärdat som du skulle kunna göra heter AUDIT. Det brukar jag göra på mina patienter som jag är orolig för.
    O du googlar på AUDIT så hittar du formuläret på första länken som kommer upp. 3:e länken som kommer upp på google heter "tolkning av audit" där du ser hur vi läkare tolkar resultatet. Det är ju egentligen tänkt att vårdpersonal ska tolka resultatet, men jag tycker det står ganska bra i tolkningshjälpen så att gemene man bör kunna förstå. Det är ju ingen komplett utredning men kan ge en hint om alkoholvanorna.

• Anonym (läkare)
    Stinky skrev 2010-09-02 17:12:37 följande:
    Ja, du verkar ju verkligen klok på varje fläck. Eller inte.

De idag vanligaste medicinerna som används mot depressioner, SSRI-preparaten, är inte beroendeframkallande. Däremot finns det en del biverkningar man kan drabbas av. MEN, man kan inte utgå från att alla får biverkningar. 
    Varfifrån har du fått att antidepressiva mediciner är "livsfarliga"? Kommer detta uttalande ur en haschpsykos, kanske? Drömmer 
    Så sant, antidepressiva SSRI är inte beroendeframkallande. Jag förespråkar alltså inte att knapra beroendeframkallande benzopreparat. Biverkningar skiljer sig som sagt från individ till individ och man får hitta den lösning som passar bäst för den enskilda patienten. På min arbetsplats är vi i alla fall inte ute efter att experimentera på patienter, utan att med kontrollerade medel, många gånger utan läkemedel och istället med psykoterapi hjälpa dem att mån bättre. Experiementen sker i kontrollerade studier långt innan preparaten kommer patienterna till hands.
    Blackpuma kallar dessa kontrollerade läkemedel för "livsfarliga". Något vi med säkerhet vet är livsfarligt om det används fel är just alkohol.
  • Anonym (läkare)

ursäkta OT TS, men bara som svar på Blackpumas påstående om "myten kring haschpsykos" så finns det mycket vetenskap som visat att de som brukar cannabis-preparat har högre risk att utveckla psykos. skickar en länk till ett abstract (kort sammanfattning) av en review (en sammanställning av ett flertal studier) i ämnet:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19367509

• Anonym (läkare)
    Anonym (alkisen?) skrev 2010-09-03 11:16:11 följande:
    Ja, jag har fyllt i ett audit formulär - bland annat. Den visade på 7 poäng och man ska ha över 12 poäng som kvinna och 15 poäng som man för att räknas vara i riskgruppen.
    Stämmer inte det?
    Nej inte riktigt, 6 poäng för kvinnor. Jag klistrar in tolkningshjälpen från WHO. Nedan: 

Att använda AUDIT är bara ett första steg med syfte att hjälpa patienter att minska
    alkoholrelaterade hälsoproblem och risker. Tolkning skall ske med kliniskt omdöme och
    värderas i ett större sammanhang. AUDIT kan inte ensamt ställa alkoholdiagnos.

Tolkning av poängen

Högre poäng betyder större sannolikhet att riskbruk, skadligt bruk, eller beroende föreligger.

Vilka frågor som renderat poäng kan ge viss vägledning:

·

skadligt bruk, eller beroende föreligger.

WHO anger att 8 poäng eller mer är lämplig nivå som indikator på att riskbruk,

·

För kvinnor anses att en lägre gräns, 6 poäng är lämplig.

·

För personer över 65 år rekommenderar WHO en poäng lägre nivå, d.v.s. 7 poäng.

·

rådgivning då det oftast är ett riskbruk och inte beroende.

Över 16 poäng indikerar allvarliga alkoholproblem. Vid 8 – 15 poäng räcker ofta kort

·

Över 20 poäng indikerar starkt att beroende föreligger.

Vilka frågor som renderat poäng kan ge viss vägledning:

·

Fråga 1 och 3 ger indikation på skadligt bruk.

·

Frågor 4 till 6 ger indikation på beroende .

·

Frågor 7 till 10 ger indikation på alkoholskador

Svar på tråden Jaha, så nu är jag alkoholist....