• Anonym

Jaha, så nu är jag alkoholist....

det är ju du som känner dig bäst själv. Ingen annan kan ju någonsin bestämma hur du skall dricka eller inte dricka i framtiden...

• Anonym

Många svenskar dricker för mycket och här märks det då de flesta verkar tycka att de är en skymf mot dem att man kan kallas alkoholist.

Om du måste dricka alkohol för att klara av dagen, ja då är du alkoholist. Hade du inte haft problem, skulle du inte ha druckit av alkoholen på jobbet för att klara av dagen.

Vore det inte lättare för dig att erkänna för dig själv att det inte är normalt att försöka supa bort sina känslor, då är man alkoholist.

Du är alkoholist.

• Anonym

Har bara läst ts:
    Alkoholism och att dricka på ett olämpligt sätt är INTE samma sak! Du måste ha kommit i kontakt med okunniga människor.
    Det finns inte heller någon som kan kräva att du måste vara nykterist resten av ditt liv. Det finns inget som säger att ens alkoholister måste det.

Alla ser inte missbruk som en sjukdom utan faktiskt ett inlärt beteende som går att lära om. Man har druckit för att FÅ något positivt av det och man får lära sig att få det positiva på något annat sätt.

Det finns många som missbrukat alkohol som kan dricka socialt!

• Anonym

Om man tar med sig alkohol till jobbet och dricker där är man alkoholist. Då har det gått så långt att man inte kan ta sig igenom dagen utan alkohol. Sen spelar det mindre roll VARFÖR man dricker. TS är inte mindre alkoholist för att hon dricker på grund av ångest. Många alkoholister dricker av den anledningen. Många (de flesta kanske) narkomaner knarkar på grund av ångest, men inte säger vi att folk är okunniga när man diagnostiserar dem som narkomaner?

• Anonym
    sextiotalist skrev 2010-08-29 19:47:26 följande:
    Din arbetsgivare har skyldighet att agera (enligt lag) om de misstänker att någon missbrukar alkohol, men jag misstänker att de som analyserar detta är väldigt okunniga.
    Varför misstänker du det?
  • Anonym
    Stinky skrev 2010-08-29 19:23:33 följande:
    Wow! Du är inte så duktig på alkoholism, men förnekelsebiten är du en hejare på! U go girl!
    Eller så arbetar jag med just behandling. Det är mycket viktigt att skilja på alkoholism och missbruk!
    Alkoholism är ett kemiskt beroende. Du blir fysiskt sjuk om kroppen inte får alkohol. I ett missbruk handlar det enbart om psyket och inte om kroppen.
  • Anonym

Har du skaffat dig en ny sambo?

Du får hjälp - varför klaga?

• Anonym
    Anonym (en som vet) skrev 2010-08-29 19:40:44 följande:
    Håller med!
    Jag som är nykter alkoholist kan inte riskera en droppe..den enda droppen kan trigga igång hela helvetet.

Så det är enkelt..DET utsätter jag mig inte för..FÖR det vill jag inte!
    För ordningens skull....definitionen : 

Alkoholism är en term med flera och ibland motsatta definitioner. I allmän och historisk användning refererar alkoholism till ett tillstånd av fortsatt konsumtion av alkoholdrycker trots de hälsoproblem och negativa sociala konsekvenser det orsakar. Enligt medicinska definitioner är alkoholism en sjukdom inte ett beteende. Alkoholism kan också referera till en dragning till konsumtion av alkohol och/eller en förhindrad förmåga att känna igen de negativa effekterna av överdriven alkoholkonsumtion. Även om inte alla dessa definitioner specificerar pågående och fortgående alkoholbruk så gör vissa det, och kan också nämna effekter under lång tid såsom fysiskt beroende och abstinens.

Även om intaget av alkohol är, per definition, nödvändigt för att utveckla alkoholism, är inte alkoholbruk en indikator för alkoholismens utveckling. Kvantiteten och frekvensen på alkoholkonsumtionen som krävs för att utveckla alkoholism varierar stort från person till person. Även om de biologiska mekanismerna som ligger bakom alkoholism är oklara, så har vissa faktorer, inklusive social omgivning, emotionell hälsa och genetisk predisposition, identifierats.

Källa: Wikipedia 20100829

Som du ser i texten finns det olika definitioner beroende på vad du är ute efter. Rent medicinskt klassas det som en sjukdom. Detta för att sjukvården och försäkringskassan ska kunna gå in och ta ansvar över behandling mm. Och även pga av Sjukdomsteorin har varit den ledande under tidigare år. Sjukdomsteorin är en teori bland många.
     I de mätinstrument vi använder finns det olika kriterier som ska uppfyllas för att det antingen ska klassas som alkoholism alt missbruk.
    De flesta mår bäst av att aldrig dricka en droppe för att det KAN trigga igång det gamla beläningssystemet, men det finns ingen forskning som visar att det ÄR så.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-08-29 19:48:25 följande:
    Om man tar med sig alkohol till jobbet och dricker där är man alkoholist. Då har det gått så långt att man inte kan ta sig igenom dagen utan alkohol. Sen spelar det mindre roll VARFÖR man dricker. TS är inte mindre alkoholist för att hon dricker på grund av ångest. Många alkoholister dricker av den anledningen. Många (de flesta kanske) narkomaner knarkar på grund av ångest, men inte säger vi att folk är okunniga när man diagnostiserar dem som narkomaner?
    Inte alla som använder narkotika är diagnosticerade som narkomaner. Däremot narkotikamissbrukare. Precis som med alkohol finns det specifika kriterier för om man är narkoman eller missbrukare.
    Narkomani=beroende och långt ifrån alla som använder narkotika är beroende.
    Däremot kan missbruksproblematiken vara nog så svår att ta tag i också.

När man tex ska erbjuda opiatanvändare substitutmedicinering är det väldigt viktigt att skilja på om de har ett beroende eller endast ett missbruk. Vid endast missbruk fungerar nämligen inte medicineringen.

Även vid rökavvänjning väljer de riktigt proffessionella metod utifrån om man är nikotinist eller nikotinmissbrukare.
  • Anonym
    Stinky skrev 2010-08-29 23:01:13 följande:
    Visserligen! Men har det gått så långt att de bedömt att TS behöver antabus i behandlingen, så har hon ju problem med alkoholen, eller hur? 
    Vi vet bara TS version. De som behandlar henne har förmodligen en helt annan syn på saken, då de tagit till ganska drastiska åtgärder. Jag misstänker att TS själv är i förnekelsestadiet, och det är ju inte så konstigt. Hon har genomlidit en tuff period i sitt liv. 
    Om du arbetar med att behandla missbrukare, vilket jag tvivlar på med tanke på vad du skrev tidigare, hade du sett på det här med helt andra ögon och troligtvis mer nyanserat. 
    I min värld är det just jag som står för nyanserna i det här resonemanget.
    Precis som du beskriver har vi bara ts version av det hela och vad är det som säger att det är VÄRRE än hon påstår?
    Ingen behandling i världen fungerar på någon som inte är med på tåget, därför anpassar man behandlingen utifrån var personen anser sig befinna sig i sitt missbruk.
    Jag håller absolut med om att hon har problem med alkohol utifrån det hon beskriver, har aldrig påstått något annat, men det betyder inte automatiskt att man ska ha diagnosen alkoholims!
    Antabus hjälper för övrigt inte ett dyft mot diagnosen alkoholism utan är ett hjälpmedel som både alkoholister och problemdrickare kan använda för att hålla sig ifrån alkohol, vilket även en problemdrickare kan behöva göra.
Svar på tråden Jaha, så nu är jag alkoholist....