Sydafrika-tråd!
Hej!
Jag ville starta en tråd där vi som är intresserade, ska eller har adopterat från Sydafrika kunde samlas oss prata lite ge varandra råd och tips m.m
Vi vill adoptera från Sydafrika, men har bara köat hos AC ett halvår.
Hej!
Jag ville starta en tråd där vi som är intresserade, ska eller har adopterat från Sydafrika kunde samlas oss prata lite ge varandra råd och tips m.m
Vi vill adoptera från Sydafrika, men har bara köat hos AC ett halvår.
hmm, dum fråga nummer 2 kanske ... pengarna man får tillbaka ska alltså handlas upp på flygplatsen?
KRAM
hmm, dum fråga nummer 2 kanske ... pengarna man får tillbaka ska alltså handlas upp på flygplatsen?
KRAM
Eftersom jag försöker tvinga mig själv att tänka positivt fr om ACs senaste uppdatering har jag nu börjat fixa med det där sista. Det som jag skjutit på för att det känns så overkligt att vi någonsin kommer att få BB. Jag har därför en fråga angående gåvor. Hur tänker ni kring detta? Ska ni ge gåvor? Om ja, till vilka? Och vad är "lämpliga" gåvor? Ge mig tips tack!
Det här är vår presentlista:
Babyfiltar (tre stycken)
Fotoalbum/fotoram (om biomamman är känd)
Kläder (nya)
Kritor och block
Ljuslyktor ?
Parfymfria barnhygienartiklar
Pedagogiska leksaker
Plastad frotté (borde de väl ha tillräckligt med vid det här laget, men det står kvar på vår lista)
Polkagrisar
Smycken (om det finns känd biomamma)
Souvenirer från Sverige (jag har köpt tre små nyckelringsficklampor till tjejerna som städar på hotellet, två kladdblock med Sverigemotiv till Martie och Lizl, några smörknivar har jag också köpt)
Speldosor eller mjukisdjur som är tvättbara
Kalendrar (har jag inte köpt än)
Tackkort (har jag scrappat några stycken)
Den är kombinerad från förra gången och den här gången.
Vi var mest sjuka förra gången så vi träffade inte så många, men vi gav gåvor till de som städade, något litet till Heidi och Martie (tror jag, men det kändes konstigt att göra det), vi gav kläder, plastad frotté, leksaker till barnhemmet. Tror det var allt. Ambassaden fick inget av oss.
Åh tack! Det känns mycket lättare när jag vet på en ungefär vad jag kan sikta in mig på. Nu ska här förberedas!
Det finns ju inga rätt eller fel men för oss blev det såhär: Vi köpte lite Sverige-souvenirer och kom hem med allt för det kändes inte som det blev läge för det. Till barnhemmet kan man köpa på plats. Vi fick en önskelista från barnhemmet och det kändes helt rätt att följa den för vårt barnhem hade verkligen behov av vissa saker och det kändes bra att komma med just det.
Ambassaden tycker jag inte ska ha något. De gör sitt jobb och tar bra betalt för det dessutom. Om det skulle vara så att ni behöver extra hjälp av dem kan det vara på plats med en gåva - fixa det då.
De sydafrikanska socialsekreteraren är också en myndighetsperson.
Abba och Martie - jättegulliga och jätteserviceminded men det kändes som om de hade souvenirer redan... Vår Abba-kontakt hade älgnyckelring och marimekkoväska. Personalen på guesthouset och Marties personal dricksade vi helt enkelt.
Apropå shopping: Det finns massor med (billiga) barnkläder; se upp med 100% polyester bara... Jag tittade inte ibörjan eftersom barnkäder i Sverige inte skulle innehålla det...Hoppa över African Market (om ni inte ÄLSKAR att inte ens kunna snegla på sakerna utan att säljaren är på er och ÄLSKAR att pruta jättemycket och det är inte hemgjorda grejer)och gå på den lokala i Hatfield istället. Alla våre medresenärer tyckte det var en jobbig utflykt som gav lite. Men där är vi ju lite olika.
Håll ut! Ni är snart där och BB kan komma alla veckodagar... KRAM
Vi valde att inte att "claim tax" och såg det som ett litet bidrag till landet. Ang presenter så fick Heidi en liten sak av oss. Barnhemspersonalen fick lite ätbara saker och så tog vi reda på vad barnhemmet behövde just för tillfället. Personalen på vårt guest house fick dricks. Holländarna som bodde grannar med oss hade inte fått några instruktioner från sin organisation om gåvor, så det verkar variera från land till land. I våra papper från AC stod det att man skulle ha med 3-4 gåvor. Inget BB idag?
Någon som hört något om bb den här veckan? Det är ruskigt tyst över allt tycker jag. :(