• Hjärtat längtar

Sydafrika-tråd!

Hej!
    Jag ville starta en tråd där vi som är intresserade, ska eller har adopterat från Sydafrika kunde samlas oss prata lite Glad ge varandra råd och tips m.m

Vi vill adoptera från Sydafrika, men har bara köat hos AC ett halvår.  

• Svar på tråden Sydafrika-tråd!
  • Anzile

Nu har jag inte hängt med så bra i tråden... Men hoppas verkligen ni som väntar å har väntat läääänge får positiva besked SNART! Såg de tråkiga nyheterna att de inte startar nya familjer på ett tag. Dessutom har vi halkat ner på listan :( Usch, känner mej gråtfärdig faktiskt. Kanske helt enkelt får tänka om helt i detta.... rentav välja ett annat land... Kenya igen?? Inget vi haft i tanken ens... Vet varken ut eller in just nu...

• LindiweSA
    Anzile skrev 2011-09-30 10:41:54 följande:
    Nu har jag inte hängt med så bra i tråden... Men hoppas verkligen ni som väntar å har väntat läääänge får positiva besked SNART! Såg de tråkiga nyheterna att de inte startar nya familjer på ett tag. Dessutom har vi halkat ner på listan :( Usch, känner mej gråtfärdig faktiskt. Kanske helt enkelt får tänka om helt i detta.... rentav välja ett annat land... Kenya igen?? Inget vi haft i tanken ens... Vet varken ut eller in just nu...
    Usch vad jobbigt att halka neråt i kön. Vilken plats i kön har ni nu? Är ni färdiga med er medgivandeutredning och väntar på att få skicka? Jag skulle tro att om det börjar komma bb i mer regelbundenhet så sätter nog AC igång några nya snart i alla fall. Så vi får väl hoppas att det börjar ramla in bb snart. Det känns ganska tröstlöst just nu, men i adoptionsvärlden kan ju allt vändas från nattsvart till ljusaste dag på väldigt kort tid.
  • Qermit
    Anzile skrev 2011-09-30 10:41:54 följande:
    Trist . Men samtidigt kan jag lova dig att det inte är roligt att få ha skickat ner sin ansökan i det här tröga systemet heller. Hade jag varit i din sits hade jag nog börjat snegla åt något annat land.
  • Maja T
    Ylva L skrev 2011-09-29 07:41:15 följande:

Finland får ju tex fler barnbesked och det är säkert för att de skriker högre.

Det här kan jag inte låta bli att reagera mot.

Finland skriker absolut inte högt för att få fler barnbesked!! Däremot har Finland under en längre tid (flera år) arbetat tillsammans med ABBA för att ha en bred variation av ansökningar i Sydafrika. Många familjer accepterar många sn, högre ålder, syskon osv. Det kan vara en av orsakerna till att det har kommit en hel del barnbesked till Finland.

I Finland ses ABBA och Sydafrika som en av de absolut stabilaste kontakterna just nu. Väntetid är det, javisst, men samarbetet är utmärkt och ömsesidigt och familjerna har stor tilltro till ABBAs sätt att arbeta.

Jag känner så med er när ni har det tungt i er process. Själva väntade vi på barnbesked i 3 år, 11 mån och 2 veckor och fick byta land innan vi matchades. (obs, inte Sydafrika). Men försök ha tilltro till ABBA och deras arbete, för det vi ser är ,ycket positivt och de arbetar absolut med barnens bästa som a och o.

Styrka och kraft till er alla! Snart har ni era små hos er.
  • Nystart

Sen har det ju inte kommit fler BB till Finland än till Sverige i år, 11 st varav det senaste (officiella) under första halvan av augusti. Jag kan tänka mig att finska familjer kände likadant i början på året då det "rasade" in BB till Sverige. Men det känns förstås som om alla andra får, när man själv är utan. Det är mänskligt.  Jag tror inte Abba har frångått sina principer att försöka fördela någorlunda jämnt så långt det går. Det är väl mer troligt att det är trögt hos myndigheterna och då är det nog inte så lätt att stöta på. SA är ju tyvärr en demokrati i gungning, så att skrika högre kan kanske också stjälpa mer än hjälpa.

Däremot kan man absolut kritisera AC för att vara dåliga på att uppdatera och informera (även med ickeinfo) men de kan inte göra något åt vare sig antal BB eller väntetid. Under 2010 kom det ju mycket info hela tiden; vi hann få extra info (förutom PM) om Child care Act, resa under fotbollsVM, ny blankett ang SN, ny förfrågan om åldersmedgivande under tiden vi väntade, och under 2011 finns det inte ngt nytt förutom "inget händer". Är man då bland de som väntat längst blir ju avsaknande av info ännu mer tydlig. Dessutom publicerar AC aldrig BB, utan bara hemkomna barn med tanke på familjernas integritet. Det har ju trots allt hänt att en adoption inte blivit av trots BB.

• Längtande SA

Fredagsstyrkekram allihop!
    Jag tror att frustrationen i dikussionerna beror till största delen på avsaknaden av information från vår svenska organiation AC inte på ABBA.... De tycker inte att de har något att informera om, men att det inte hänt så mycket är också information tycker jag. Ett månadsbrev vore så mycket värt..Tycker det är skönt att höra att det kommer bb från ABBA till Finland!! Då är det ju inte stopp! Vi har väntat i 11 månader snart och väntan är jobbig. Det är vi nog rörade överens om... 

Ni som väntar i Sverigekön... ge inte upp!! Hoppas ni får skicka era papper snart. Men om väntan blir längre i Sverige mot att ni får en kortare väntan i landet så är det värt det hur konstigt det än låter. Jag ångrar inte att vi skickat våra papper till SA. ABBA verkar vara en fantastisk organisation, men var beredda på att efter Sverige-kön det kan ta tid i landet... Kanske är många redan matchade men att domstolen tar tid...

Jag försöker lugnt vänta... (lyckas inget vidare, inte alls för att vara helt ärlig) ... Otroligt jobbigt att inte veta om det är veckor, månader eller år kvar (det sistnämnda får inte bara hända). Jag inbillar mig att det hade varit enklare att vänta om jag visste att i mars då är det vår tur även om det känns långt dit. Matchningen är ju en fantastisk process och en bra sak, men jag trodde nog jag skulle fixa detta lite bättre. Tomt är det fortfarande hemma, inga små fötter som springer. Katterna får all min uppmärksamhet och de gillar det mycket (förutom eventuella pussar)...

Jag hoppas av hela mitt hjärta att jag ska få läsa att någon fått bb idag! STORA STYRKEKRAMAR till alla som väntar var vi än är i processen! Vi måste orka lite till för vi väntar på det mest fantastiska!!!

• hjärtelängtan
    LindiweSA skrev 2011-09-29 21:25:14 följande:
    Vad härligt, stort grattis! Det var visst en familj som fick bb i fredags, så då är det nog den familjen som är på väg ner till er. Har ni det bra? Har socialsekreterarna sagt något annat om vad som händer (eller inte händer?)

När vi var i domstolen och hade tagit kort och satt och väntade på att vi skulle få åka tillbaka till hotellet ropades jag tillbaka in till domaren igen. Gissa om jag hann tänka många katastroftankar innan jag kom in på hennes rum. Hon ville bara prata handarbete med mig och om var hon skulle kunna träffa svenskar som kan mycket om vävning under de två veckor som hon skulle besöka Sverige.

Vilken domstol var ni till?
    Stort grattis igen!!!
    Hej!
    Vi har det bra och allt fungerar utmärkt! Vårt första boende var ett väldigt snabbt påkommet sådant och de var definitivt inte utrustade eller inarbetade för att ta emot adoptionsfamiljer, men Martie jobbar på det. Vi har gett lite tips och påpekat de brister vi kommit på. Hon och de andra (anställda och ABBA-representanter) gör verkligen allt för oss familjer här nere. Det är "många" finska och holländska familjer här just nu, så det går nog i vågor, precis som ni säger. De tre holländska familjer som var med oss i domstolen igår var två familjer som fick sitt andra barn (ett på 9 månader och en på 2 1/2, en flicka och en pojke) Det sista paret fick en flicka på 16 månader (om det inte var 14 månader) vilket var deras första. Vi har inte haft tid att tala med soc.sekreterarna riktigt ännu, eftersom vi inte bott i närheten, men jag kan ju försöka kolla läget lite senare.

Vi var i Joburgs domstol och domaren var helt underbar!
    Nu har vi flygit ut till Durban och flyger sedan vidare till Pretoria i mitten av nästa vecka! Min mamma anslöt till oss i dag, så det gjorde det hela bara ännu mer underbart!
    Tack och KRAM
  • Kwela

Jag lider med er som väntar. Det var hemskt att leva i ovissheten... Må det snart vara över för er!!!

• Qermit
    Kwela skrev 2011-09-30 23:15:08 följande:
    Jag lider med er som väntar. Det var hemskt att leva i ovissheten... Må det snart vara över för er!!!
    Tack Msn Norrland <3
Svar på tråden Sydafrika-tråd!