• Miamorebambino

Äntligen gravida systertråd : IVF - gamla och nya kämpare!

Nu har jag fixat vår egna lilla hörna för oss som äntligen lyckades få den stora efterlängtade plusset!!
    Här hänger vi från vår systertråd  IVF - gamla och nya kämpare! Tack för all stöd ni gett oss

Ska starta med att skriva en gravid lista

Kram till alla blivande mammor och pappor

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-22 22:51
    Så klart är alla välkommna hit!!

• Svar på tråden Äntligen gravida systertråd : IVF - gamla och nya kämpare!
  • Greta1
    Nenne skrev 2010-07-29 16:05:17 följande:
    Okej..ja d ekänns skönt ändå eftersom läkaren tyckte vi skulle göra allt vi blev erbjudna att göra. men detta blir 4 UL och sen har vi 3 VUL. men läst att de är fler som fått friska och fina barn trotts många ultrajud. Har ju inte gjort de bara för att göra utan de har funnits en anledning till alla UL/VUL.
    Ska höra med BM nästa gång ändå.
    När det finns en klar orsak till ett UL/VUL (som i dina fall) tycker jag absolut inte man ska fundera på det där! Då finns det en medicinsk orsak som en läkare har rekommenderat. Däremot tycker jag man ska ta sig en ordentlig funderare innan man går och betalar privat för extra UL bara för att man vill se bebisen en extra gång, eller få en film, 3D-bild eller vad det nu är allt man kan få på det där "Tittut" och vad det nu heter allt. Det skulle jag personligen aldrig göra. Så jag tycker inte alls du ska känna dig orolig över det där Lillknas, det finns en tydlig och bestämd anledning som är fastställd av läkare - då är det positiva syftet garanterat viktigare än eventuellt okända risker, absolut!
  • Aniara

Hallå! Såg att denna tråd startats, bra initiativ!

Emi: Kul att se dig! Skoj att du redan har kommit så långt! Jag har också förstått att med andra barnet synds det mycket fortare! Mammakläder är ingen kul historia, tur att det är sommar så att man kan ha lite vad som helst på sig tycker jag. Värre blir det i höst när man måste behöva köpa massa fula byxor som man kommer använda i någon månad bara...

Såg att ni diskuterat vagnar och vi köpte vagn förra veckan! Det blev faktiskt en Brio Go som Greta nämnde här tidigare. Den stämde in på de flesta kriterier för oss. Dels för att den är relativt lätt och smal ( vi har ganska trång port i vår fastighet). Dels för att den är superlätt att ta av och på och har det här "klick-systemet" där man bara klickar på bilbarnstol, eller liggdel väldigt enkelt ( vi har ingen hiss så jag måste kunna bära upp liggdelen i lägenheten enkelt). Och så är den lite högre upp än t ex Bugaboo och vi är långa båda två så man får bättre kontakt med barnet kände vi. Och så är den snygg förstås. Känner mig jättnöjd!

Har också börjar ordentligt med "boandet" nu. Min sambo håller på och bygger om garderober etc - typiskt manlig förberedelseFlört. Själv köper jag lite kläder till bebisen och har t om börjat virka en filt! Har inte hänt sen syslöjden i skolan men det är riktigt avkopplande. Går under namnet Lilla Farmor hemmaSkrattande. Men det är en mysig period nu, känner mig harmonisk och glad och har verkligen börjat längta! Går in i vecka 31 i helgen.

• toksnippa

Vi passade på o köpa lite bebissaker när vi svängde förbi Ullared, kändes jättekonstigt att plocka ner diverse ting i kundvagnen, som vi gjorde något fel! Men nu har vi lite inhandlat, allt ligger i kassar i bilen och jag sitter på hotellrummet och myser. Har det mysigt på slottsweekend och ska snart ner o äta en bit mat, börjar få mer o mer sammandragningar - tycker även de kommer när jag inte anstränger mig/stressar, normalt? Är i v. 17

• Miamorebambino
    toksnippa skrev 2010-07-29 18:52:37 följande:
    Vi passade på o köpa lite bebissaker när vi svängde förbi Ullared, kändes jättekonstigt att plocka ner diverse ting i kundvagnen, som vi gjorde något fel! Men nu har vi lite inhandlat, allt ligger i kassar i bilen och jag sitter på hotellrummet och myser. Har det mysigt på slottsweekend och ska snart ner o äta en bit mat, börjar få mer o mer sammandragningar - tycker även de kommer när jag inte anstränger mig/stressar, normalt? Är i v. 17
    Kul med shopping,jag ska shoppa loss på lördag!!Whii
    sammandragningar är inte farliga så länge det inte gör ont.Det är en förberedelse inför en förlossning.Jag hade SM var 7 -8 min och jag hade ont,fick Bricanyl spruta för att stoppa förvärkar.Nu har jag ständiga SM men det gör inte omt längre och inte i så korta intervaller(nu känns det obehagligt bara,det spänner till ordentligt). Men Läkarn sa till mig att man ska vila massor. Jag fick SM under vila oxå.Men som sagt,jag har börja vila mycket,gåt inte lika mycket som förr.
  • Miamorebambino

Angående UL,så har jag gjort 5 st och ska göra en till nästa vecka.Jag har varit 2 g på spec UL och ska forsätta med det. Jag tror att dom vet vad dom gör,det blir så klart flera UL om det finns komplikationer eller som i mitt fall tvillingar.Det sista UL jag gjorde det var den 14 juli och ska göra en till den 4 agusti pga ena bebis väger mindre. Idag blir det v 30 enligt den gammla BF annars så är jag i v31 enligt den Nya

• Aniara
    Miamorebambino skrev 2010-07-29 19:57:59 följande:
    Kul med shopping,jag ska shoppa loss på lördag!!Whii
    sammandragningar är inte farliga så länge det inte gör ont.Det är en förberedelse inför en förlossning.Jag hade SM var 7 -8 min och jag hade ont,fick Bricanyl spruta för att stoppa förvärkar.Nu har jag ständiga SM men det gör inte omt längre och inte i så korta intervaller(nu känns det obehagligt bara,det spänner till ordentligt). Men Läkarn sa till mig att man ska vila massor. Jag fick SM under vila oxå.Men som sagt,jag har börja vila mycket,gåt inte lika mycket som förr.
    Lite dum fråga kanske, men hur känns sammandragningar? Hur vet man att det är det? Jag får liksom en känsla av att det plötsligt spänner till, magen blir som en ballong och det känns tungt och som om det drar till, men  vet inte om det är det. Det kommer nästan bara när jag är ute och rör på mig. Men det gör inte direkt ont.
  • Miamorebambino
    Aniara skrev 2010-07-29 20:10:18 följande:
    Lite dum fråga kanske, men hur känns sammandragningar? Hur vet man att det är det? Jag får liksom en känsla av att det plötsligt spänner till, magen blir som en ballong och det känns tungt och som om det drar till, men  vet inte om det är det. Det kommer nästan bara när jag är ute och rör på mig. Men det gör inte direkt ont.
    Magen blir jätte hård,det spänner till nere vid livmodern.Ibland kan bebisen trycka till orentligt på urinblåsan. Jag brukar bli anfådd men jag har ju två som trycker. Det ska inte göra ont,det är bara lite obehagligt.
  • Aniara

Då låter det som det är det jag har. Har inte reflekterat direkt, har bara tänkt att det är min aktiva bebis som kommit åt något och ligger och trycker. Men då ska jag kanske inte bara ignorera det och traska vidar?. Ska man stanna upp och vila när det kommer eller vad ska man göra?

• Miamorebambino
    Aniara skrev 2010-07-29 20:33:05 följande:
    Då låter det som det är det jag har. Har inte reflekterat direkt, har bara tänkt att det är min aktiva bebis som kommit åt något och ligger och trycker. Men då ska jag kanske inte bara ignorera det och traska vidar?. Ska man stanna upp och vila när det kommer eller vad ska man göra?
    japp man ska stanna upp och vila!!! Och vänta tills det gått över.Ibland kan man få när man anstränger sig eller gjort för mkt under dagen.Då ska man stanna upp lite och tag det lungt
  • Vädur 78
    Greta1 skrev 2010-07-29 15:56:33 följande:
    Mia; Ring Duo, den ska jag kolla upp! Ja herre gud vad ni måste shoppa loss... Förvånad

drömmar; Crescent har jag läst om på nätet men inte sett i verkligheten. Ska kolla upp vart den finns att titta på. Mår du bra? Det närmar sig!! Glad

DjurgårdsRutan; bra att det känns lugnare efter UL! Samt att allt såg bra ut förstås Glad Kram!

Tetinne; ja Teutonia har jag sett ett par modeller utav! Dom ser mysiga ut!

Vädur; tack för bra input gällande Brio kontra Bugaboon! Glad Det där med att kunna tvätta tyget ska jag kolla upp. Hu ofta man nu gör det...men ändå!

emi; shit vilken drömförlossning du hade med sonen då!! Otroligt Cool

Lillknas; just det ja! Det där har man ju också hört ngt om, gravidförsäkring! Men samtidigt undrar jag vad som finns i den som man inte redan har... Måste kolla det. Tycker ni gjorde rätt i att göra ett KUB ändå. Det är ju ändå en koll som finns av en anledning (även om risken är liten per default så att säga). Det tog väl kanske 20-25 min typ.
    Jag har inte tvättat tyget någon gång än men har ju bara haft den några månader.
    Tänkte på babyskydd oxå, vad är det för någon man kan klicka på Brio GO??? Brios babyskydd håller ju inte samma säkerhet som tex Be Safe, maxi cosi. Kolla upp det för det är ju väldigt viktigt

Milo 20100502
Svar på tråden Äntligen gravida systertråd : IVF - gamla och nya kämpare!