• Miamorebambino

Äntligen gravida systertråd : IVF - gamla och nya kämpare!

Nu har jag fixat vår egna lilla hörna för oss som äntligen lyckades få den stora efterlängtade plusset!!
    Här hänger vi från vår systertråd  IVF - gamla och nya kämpare! Tack för all stöd ni gett oss

Ska starta med att skriva en gravid lista

Kram till alla blivande mammor och pappor

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-22 22:51
    Så klart är alla välkommna hit!!

• Svar på tråden Äntligen gravida systertråd : IVF - gamla och nya kämpare!
  • Greta1
    Vädur 78 skrev 2010-08-01 00:49:43 följande:
    Kul att kolla på barnvagn Varukorgen är svår att komma åt  Använder inte den så mycket! Men ska bli bättre när man använder sittdelen sen. Liggdelen är ganska smal men längre än de flesta men jag upplever det inte trångt. De små bebisarna vill ju gärna ha det så
    Jag tror att Brios babyskydd kostar runt 1000 kr och då är det ju inte så mycket att lägga till 800 kr för bättre babyskydd när det handlar om säkerhet. Där tycker jag inte man ska snåla!!!
    Passar något annat babyskydd på Brio Go??? 
    Jag köpte mest mamma kläder på HM och P.OP, fast jag köpte nog mest vanliga kläder fast i en storlek större..... 
    Ja det är lite kul att kolla barnvagn faktiskt! Glad Brio inkluslive alla tre delar går på ca 10 000, och det är ju vad Bugaboon kostar utan bilbarnstol. Så det diffar ca 1 800:-. Och det är ju, precis som du skriver, inga pengar OM det nu är så att man får mer säkerhet för pengarna. Måste läsa igenom de där testerna som har gjorts så jag vet exakt hur bedömningarna har gjorts och vad skillnaderna faktiskt är. I vissa tester adderas ju en del saker som är av mindre betydelse (jag läste tex en barnvagnstest när man adderat andrahandsvärdet som en del av bedömningen. Ett bilbarnstoltest hade vikt som en del av testet - dvs alla delar är inte alltid av primär betydelse i de där testerna så man kan inte bara titta på rangordning/poäng i testerna). Sedan är det ju som sagt ett par saker jag inte är så förtjust i på Bugaboon, men om nu säkerheten skulle vara bättre så blir det nog den ändå.

Vanliga kläder i en storlek större vore ju kanon om det funkade! På vissa tycker jag dock att det blir så fult eftersom plaggen då blir för stora i ärmar, över axlar och byst samtidigt som det sitter tight över magen... Men det där är såklart olika beroende på vilken form man får Glad
  • Vädur 78
    Greta1 skrev 2010-08-01 08:56:52 följande:
    Vädur 78 skrev 2010-08-01 00:49:43 följande:
    Kul att kolla på barnvagn Varukorgen är svår att komma åt  Använder inte den så mycket! Men ska bli bättre när man använder sittdelen sen. Liggdelen är ganska smal men längre än de flesta men jag upplever det inte trångt. De små bebisarna vill ju gärna ha det så
    Jag tror att Brios babyskydd kostar runt 1000 kr och då är det ju inte så mycket att lägga till 800 kr för bättre babyskydd när det handlar om säkerhet. Där tycker jag inte man ska snåla!!!
    Passar något annat babyskydd på Brio Go??? 
    Jag köpte mest mamma kläder på HM och P.OP, fast jag köpte nog mest vanliga kläder fast i en storlek större..... 
    Ja det är lite kul att kolla barnvagn faktiskt! Glad Brio inkluslive alla tre delar går på ca 10 000, och det är ju vad Bugaboon kostar utan bilbarnstol. Så det diffar ca 1 800:-. Och det är ju, precis som du skriver, inga pengar OM det nu är så att man får mer säkerhet för pengarna. Måste läsa igenom de där testerna som har gjorts så jag vet exakt hur bedömningarna har gjorts och vad skillnaderna faktiskt är. I vissa tester adderas ju en del saker som är av mindre betydelse (jag läste tex en barnvagnstest när man adderat andrahandsvärdet som en del av bedömningen. Ett bilbarnstoltest hade vikt som en del av testet - dvs alla delar är inte alltid av primär betydelse i de där testerna så man kan inte bara titta på rangordning/poäng i testerna). Sedan är det ju som sagt ett par saker jag inte är så förtjust i på Bugaboon, men om nu säkerheten skulle vara bättre så blir det nog den ändå.

Vanliga kläder i en storlek större vore ju kanon om det funkade! På vissa tycker jag dock att det blir så fult eftersom plaggen då blir för stora i ärmar, över axlar och byst samtidigt som det sitter tight över magen... Men det där är såklart olika beroende på vilken form man får Glad
    Det finns inget annat babyskydd som passar till Brio Go eller??
    Jag vet inte vad som skiljer babyskydden åt men de sa både på babyproffsen och First Class att Brios babyskydd och något annat kan ha varit Britax inte var lika säkra och då gick vi vidare och kollade på de andra.... Det jag fastnade för på Be safe är att man kan göra den liggande, då kan de fortsätta sova när man kommit utanför bilen, jättesmidigt Sen är ryggdelen längre än andra babyskydd så du kan oftast ha det lite längre. Det ända negativa med den är att den är TUNG men klickar man på den på chassit så är det ju ingen fara....... eller får man muskler

Jag hade nog mina vanliga kläder ganska långt in i graviditeten, det var nog runt v 28 det inte gick längre.... 
    Milo 20100502
  • toksnippa

Apropå mammakläder så tycker jag Nelly.se har en hel del fint, har shoppat en del därifrån och även fyndat på rean på H&M och P.OP.

Ser att ni spanar vagnar o babyskydd,, rena rama djungeln. Jag är redan inställd på Teutonias tre hjuliga, babyskydd finns ju så de passar vagnen med men alla vänner säger att man knappt utnyttjar det. Men Teutonia funkar ihop med Akta Graco, och det är det babyskyddet vi ändå funderar på.
    Såg en Brio Go häromdagen på semestern, tyckte liggdelen inte satt ordentligt (eller så gjorde den inte det just på denna vagnen när jag såg den) - bebisen skakades runt där. Lillfis!

Är hemma o tvättar o packar om, snart beger vi oss på en sista tripp till storstuga med resten av min familj med respektive osv.  Hoppas ni har det gott!!

• Vädur 78
    toksnippa skrev 2010-08-01 09:33:05 följande:
    Apropå mammakläder så tycker jag Nelly.se har en hel del fint, har shoppat en del därifrån och även fyndat på rean på H&M och P.OP.

Ser att ni spanar vagnar o babyskydd,, rena rama djungeln. Jag är redan inställd på Teutonias tre hjuliga, babyskydd finns ju så de passar vagnen med men alla vänner säger att man knappt utnyttjar det. Men Teutonia funkar ihop med Akta Graco, och det är det babyskyddet vi ändå funderar på.
    Såg en Brio Go häromdagen på semestern, tyckte liggdelen inte satt ordentligt (eller så gjorde den inte det just på denna vagnen när jag såg den) - bebisen skakades runt där. Lillfis!

Är hemma o tvättar o packar om, snart beger vi oss på en sista tripp till storstuga med resten av min familj med respektive osv.  Hoppas ni har det gott!!
    Vi har faktiskt inte använt babyskyddet på chassit, tänkte att det skulle vara smidigt om man var och handlade eller så men sen ska man ju inte ta in de små i affärerna så jag tror man klarar sig utan det faktiskt
    men sen beror det ju lite på hur man bor osv
    teutonias vagnar är ju fina Akta Gracos babyskydd ska ju var bra oxå
    Ha det så trevligt!
    Milo 20100502
  • Nenne
    Greta1 skrev 2010-07-31 16:59:06 följande:
    Tetinne; Vi har RUL den 17/8. Fint namn ni har på lut!! Glad

Vädur; ja exakt! Vi kollade faktiskt upp en butik som hade Bugaboon och åkte dit, det är två bilbarnstolar som passar till den - Maxi Cosi + en annan jag inte minns namnet på (börjar på A och är ett kort namn tror jag...). Det jag inte gillade med Bugaboon var varukorgen + att man inte kunde vinkla handtaget. Sedan tyckte jag liggdelen kändes smal + att jag gärna hade velat att sittdelen gick att ändra sittvinkel på. Tror dock inte man hittar någon vagn som har precis alla egenskaper man önskar, så man måste nog göra avkall på ett par saker verkar det som. Milo redan 3 månader...! Otroligt! Vad gäller kläder har jag köpt en mammakjol på rea samt 2 blusar på H&M, det är allt. Det finns ju knappt ngt!? Varken Åhléns eller NK hade ett enda plagg!?! Är det bara H&M och P&P som har mammakläder?

Aniara; jo vi gillar som sagt också Brio Go. Visst är bilbarnstolen godkänd, men den har mig veterligen inte fått så jättebra i testerna jämfört med andra. Vet dock inte om det säger så mkt!? Måste läsa på mer om det där. Vart bor du? Vet du några affärer som har "exklusivare" mammakläder?

Lillknas; har jag haft några symptom..? Oskyldig Jag har lite molvärk ibland, det är allt. Jo magen syns faktiskt nu, men man kan mkt väl bara tro att det är några extra semesterkilon som har smugit sig på... Det står faktiskt i boken vi har att det är en aktiv tillväxtfas nu, och det är precis sista veckan vi tycker vi ser en förändring + att jag känner att det är lite tight på en del kläder som är lite mer figurnära. Men som sagt; ingen skulle gissa att jag är gravid, bara har några extra kilon Skrattande Själv då? Hur känns det och syns det?
    De enda jag har är lite värk i brösten,lite molande värk fast mest på eftermiddagar/kvällar. Har fått en liten mage med nu Men vet man inte om att jag är gravid så syns de knapp. Men den kommer väl att växa snart hoppas jag. Ska ju på KUB imorn och få se den lill*. ska bli skönt. Eftersom jag mår så bra. Känner av fogarna redan tyvärr. Jag kan inte ha mina vanliga byxor. men de är för att jag hade så jättetajta och små innan jag blev gravid. Så nu blir de leggins mest
  • Greta1
    Vädur 78 skrev 2010-08-01 09:21:48 följande:
    Det finns inget annat babyskydd som passar till Brio Go eller??
    Jag vet inte vad som skiljer babyskydden åt men de sa både på babyproffsen och First Class att Brios babyskydd och något annat kan ha varit Britax inte var lika säkra och då gick vi vidare och kollade på de andra.... Det jag fastnade för på Be safe är att man kan göra den liggande, då kan de fortsätta sova när man kommit utanför bilen, jättesmidigt Sen är ryggdelen längre än andra babyskydd så du kan oftast ha det lite längre. Det ända negativa med den är att den är TUNG men klickar man på den på chassit så är det ju ingen fara....... eller får man muskler

Jag hade nog mina vanliga kläder ganska långt in i graviditeten, det var nog runt v 28 det inte gick längre.... 
    Jag tror inte att ngt annat babyskydd fungerar till Brio, men ska kolla. Tror förvisso att säljarna bara rekommenderar de saker de har att sälja, så vill man vara säker på fakta få man nog kolla upp och läsa på själv. De där testerna tror jag faktiskt man måste lusläsa för att verkligen veta exakt vad det är dom betygsätter. Men det kan mkt väl vara så att Brio inte är lika säker, jag vet inte än.

Be safe verkar bra! Bilbarnstolarna för de minsta är ju alla halvliggande så sova tror jag nog de gör i de flesta Glad Precis, bara de funkar bra på chassit så är det ju ok! Man lyfter dom ju (oftast) inte så långt ändå så det känns inte som hela världen om den är lite tung.

Det funkar nog med vanliga kläder ganska länge, men inte om man som jag har kostym på jobbet - inte de kostymer jag har i vart fall... Det är det som är mitt dilemma. Hemma och i "jeanskläder" etc så behövs ju inga mammakläder på väldigt länge känns det som Glad
  • Greta1
    toksnippa skrev 2010-08-01 09:33:05 följande:

Tack för tipset om nelly.se! Ska kolla in den sidan.

Ja djungel var ordet... Teutonia har flera fina varianter har jag sett! Trehjuling har jag hört tvp saker om; dels att de lättare välter, dels att dom är jobbiga om man kör dom i trappor, ramper etc - vet du ngt om det? Har du testat att köra en sån?

Menar du att liggdelen inte satt på ordentligt på chassit, eller att liggdelen var vinglig på Brion? Att den sitter på chassit ordentligt det har jag testat noga Glad Men om den är vinglig att köra med en bebis i, det vet jag inte. Har inte hört ngt om det i vart fall.

Ha det bra på er lilla tripp! Solig
  • Greta1
    Vädur 78 skrev 2010-08-01 10:35:21 följande:
    Vi har faktiskt inte använt babyskyddet på chassit, tänkte att det skulle vara smidigt om man var och handlade eller så men sen ska man ju inte ta in de små i affärerna så jag tror man klarar sig utan det faktiskt
    men sen beror det ju lite på hur man bor osv
    teutonias vagnar är ju fina Akta Gracos babyskydd ska ju var bra oxå
    Ha det så trevligt!
    Varför kan man inte ta med sig bebisen i affären...? Oskyldig
  • Greta1
    Nenne skrev 2010-08-01 10:46:04 följande:
    De enda jag har är lite värk i brösten,lite molande värk fast mest på eftermiddagar/kvällar. Har fått en liten mage med nu Men vet man inte om att jag är gravid så syns de knapp. Men den kommer väl att växa snart hoppas jag. Ska ju på KUB imorn och få se den lill*. ska bli skönt. Eftersom jag mår så bra. Känner av fogarna redan tyvärr. Jag kan inte ha mina vanliga byxor. men de är för att jag hade så jättetajta och små innan jag blev gravid. Så nu blir de leggins mest
    Ah ok, så du känner av brösten! Där känner inte jag av ett smack. Däremot har jag, precis som du, molvärken (i magen) främst på kvällarna! Undra varför det är så? Är det för att man är mer still då så man känner det bättre kanske?

Spännande med KUB imorgon!! Berätta hur det var sedan Glad Lycka till!

Kur känns det där med foglossning egentligen..? Jobbigt om du redan har känningar. Kan man göra ngt åt det?
  • Nenne
    Greta1 skrev 2010-08-01 11:54:35 följande:
    Ah ok, så du känner av brösten! Där känner inte jag av ett smack. Däremot har jag, precis som du, molvärken (i magen) främst på kvällarna! Undra varför det är så? Är det för att man är mer still då så man känner det bättre kanske?

Spännande med KUB imorgon!! Berätta hur det var sedan Glad Lycka till!

Kur känns det där med foglossning egentligen..? Jobbigt om du redan har känningar. Kan man göra ngt åt det?
    Mm..känner nu när jag sitter  ner också, så de måste vara när man är still.

Får dock inga resultat imorn eftersom jag inte tagit blodprov innan, då de blev så snabbt.

Jag tror de är foglossning, de gör ont i ryggen, höfterna och i bland strålar de även i blygdbenet. Ska fråga när jag träffar BM nästa gång om de är foglossning.

Är du fortfarande lika hungrig eller blir hungrig så där akut nu??
Svar på tråden Äntligen gravida systertråd : IVF - gamla och nya kämpare!