• Miamorebambino

Äntligen gravida systertråd : IVF - gamla och nya kämpare!

Nu har jag fixat vår egna lilla hörna för oss som äntligen lyckades få den stora efterlängtade plusset!!
    Här hänger vi från vår systertråd  IVF - gamla och nya kämpare! Tack för all stöd ni gett oss

Ska starta med att skriva en gravid lista

Kram till alla blivande mammor och pappor

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-22 22:51
    Så klart är alla välkommna hit!!

• Svar på tråden Äntligen gravida systertråd : IVF - gamla och nya kämpare!
  • Vädur 78
    Greta1 skrev 2010-08-01 11:46:06 följande:
    Jag tror inte att ngt annat babyskydd fungerar till Brio, men ska kolla. Tror förvisso att säljarna bara rekommenderar de saker de har att sälja, så vill man vara säker på fakta få man nog kolla upp och läsa på själv. De där testerna tror jag faktiskt man måste lusläsa för att verkligen veta exakt vad det är dom betygsätter. Men det kan mkt väl vara så att Brio inte är lika säker, jag vet inte än.

Be safe verkar bra! Bilbarnstolarna för de minsta är ju alla halvliggande så sova tror jag nog de gör i de flesta Glad Precis, bara de funkar bra på chassit så är det ju ok! Man lyfter dom ju (oftast) inte så långt ändå så det känns inte som hela världen om den är lite tung.

Det funkar nog med vanliga kläder ganska länge, men inte om man som jag har kostym på jobbet - inte de kostymer jag har i vart fall... Det är det som är mitt dilemma. Hemma och i "jeanskläder" etc så behövs ju inga mammakläder på väldigt länge känns det som Glad
    Be safen kan ju vecklas ut och bli helt liggande, när de är små ska de ju inte sitta för länge i den sittande ställningen, det var det jag menade och det går inte göra med något annat babyskydd. Men när man kör i bilen får man ju inte ha det läget, men har de somnat när man åkt är det ju skönt att de kan sova kvar en stund tills de vaknar och då fäller man bara ner det i liggläge......smidigt!!!
    Ja man får verkligen kolla vad de tittar på när de gör tester. Men jag tycker man nästan ser när man tittar på Brios babyskydd att det inte ser lika bra ut.... men jag är ju ingen expert
    Ja  kostym kanske inte är de lättast att komma i när man är gravid Hoppas du hittar kläder som passar
    Milo 20100502
  • Vädur 78
    Greta1 skrev 2010-08-01 11:51:56 följande:
    Varför kan man inte ta med sig bebisen i affären...? Oskyldig
    De är ju känsliga när de är små så enligt BVC ska man inte ha med dem inne i affären. RS virus och sånt där...... och ni som får på vinterhalvåret då är det ju extra viktigt
    Man ska ju undvika folksamlingar, utomhus är det ingen fara!
    Milo 20100502
  • Vädur 78
    Nenne skrev 2010-08-01 11:59:32 följande:
    Mm..känner nu när jag sitter  ner också, så de måste vara när man är still.

Får dock inga resultat imorn eftersom jag inte tagit blodprov innan, då de blev så snabbt.

Jag tror de är foglossning, de gör ont i ryggen, höfterna och i bland strålar de även i blygdbenet. Ska fråga när jag träffar BM nästa gång om de är foglossning.

Är du fortfarande lika hungrig eller blir hungrig så där akut nu??
    Låter som foglossningar. Be att få komma till en sjukgymnast så du kan få ett träningsprogram att följa så det underlättar och inte blir värre! Finns även ett bälte som man kan använda, en del tycker inte det hjälper alls men en del tycker det är skönt!
    Akupunktur kan oxå lindra
    Lycka till på Kub
    Milo 20100502
  • Vädur 78

Ett litet tips om ni köper set med bebiskläder är att köpa en storlek större på överdelen jämnför med underdelen..
    Känns som de flesta bodies inte är gjorda för att barnet ska ha en blöja.
    Milo har ju 62 nu i de flesta överdelar men byxor kan han fortfarande ha stl 50 utan problem

Milo 20100502
  • Nenne
    Vädur 78 skrev 2010-08-01 12:24:28 följande:
    Låter som foglossningar. Be att få komma till en sjukgymnast så du kan få ett träningsprogram att följa så det underlättar och inte blir värre! Finns även ett bälte som man kan använda, en del tycker inte det hjälper alls men en del tycker det är skönt!
    Akupunktur kan oxå lindra
    Lycka till på Kub
    mm ska göra de efter nästa Bm besök nästa vecka. kan man känna av de när man ligger ner på sidan? Känner de höfterna på kvällarna när jag ska sova å ligger på sidan som jag brukar göra.

Sen har jag en annan fråga. Åt igår en meduimstekt ryggbiff när vi var på restaurang. Tror ni att de är någon fara. Står ju att man inte ska äta rått kött. Men jag åt inte de som var blodigsat. utan de andra vara bara ljusrosa och vätskade endast lite. Kom inte å tänka på de fören jag hade ätit upp att man kanske inte ska äta mediumstekt. Va tror ni andra??
  • Vädur 78
    Nenne skrev 2010-08-01 13:27:24 följande:
    mm ska göra de efter nästa Bm besök nästa vecka. kan man känna av de när man ligger ner på sidan? Känner de höfterna på kvällarna när jag ska sova å ligger på sidan som jag brukar göra.

Sen har jag en annan fråga. Åt igår en meduimstekt ryggbiff när vi var på restaurang. Tror ni att de är någon fara. Står ju att man inte ska äta rått kött. Men jag åt inte de som var blodigsat. utan de andra vara bara ljusrosa och vätskade endast lite. Kom inte å tänka på de fören jag hade ätit upp att man kanske inte ska äta mediumstekt. Va tror ni andra??
    man kan ligga på sidan och ha en kudde mellan knäna.

tror att köttet helst ska vara helt genomstekt
    Milo 20100502
  • Tintene
    Vädur 78 skrev 2010-08-01 12:37:54 följande:
    Ett litet tips om ni köper set med bebiskläder är att köpa en storlek större på överdelen jämnför med underdelen..
    Känns som de flesta bodies inte är gjorda för att barnet ska ha en blöja.
    Milo har ju 62 nu i de flesta överdelar men byxor kan han fortfarande ha stl 50 utan problem
    Bra tips! Tycker d e så svårt att veta vilken storlek man bör ha mest av i början... stlk 50 eller 56???
  • Nenne
    Vädur 78 skrev 2010-08-01 13:43:04 följande:
    man kan ligga på sidan och ha en kudde mellan knäna.

tror att köttet helst ska vara helt genomstekt
    Så här stod de på livsmedelsverket ang nötkött: Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött.

Ska höra imorn när jag gör KUB. Glömde helt av mig igår. Hoppas innerligt att de inte är så farlig med nötkött. De står bara på listan som man får av BM att de framför allt är köttfärs, gris, fågel och lamm, som skall vara genomstekt.
    Som sagt så åt jag inte de som var blodigast.
  • Greta1

Lillknas; ja det slog mig att det kanske är så att man känner mer på kvällen för att man är mer still, måste ju finnas ngn rimlig förklaring till att vi känner av det just på kvällen Glad Ok, då får ni avvakta blodprovet då. Me ni får ju se underverket ändå Glad Hoppas verkligen du inte får värre känningar av fogarna. Vet du varför vissa får det där och andra inte? Nej hungern är inte likadan längre faktiskt, det är skönt!

Beträffande det här med mat under graviditeten ska jag villigt erkänna att jag ätit allt jag känt för. Rekommendationerna om rått kött, opastöriserad ost etc; jag har aldrig hört talas om någon  som drabbats av listeria eller toxoplasma, vare sig dom varit gravida eller inte. Det måste verkligen vara extremt ovanligt! Livsmedelsverket skriver ju själva att risken att smittas är mycket liten. Jag har ätit både ostar och parmaskinka/salami tex. Kan verkligen tycka att saker och ting går till överdrift här i Sverige ibland, men det är min högst personliga åsikt. Man behöver ju inte trycka i sig alla livsmedel som ligger i riskzonen för de där extremt ovanliga infektionerna, men det kan sannerligen inte vara farligt att äta det. Det är vad jag tror Glad Så Lillknas; lite ljusrosa, mediumstekt biff skulle jag inte ens fundera över om jag åt - så var inte orolig säger jag Glad

I samma tema kan jag även tycka att det är lite överdrivet med det här att undvika folksamlingar med bebisar. Som sagt; man behöver ju inte vistas i trånga, stora folksamlingshoper var och varannan dag i de värsta influensatiderna - men att jag skulle undvika att ta med bebisen när jag handlar, eller fikar/lunchar i ett centrum eller liknande; aldrig i livet! Vi kommer göra precis det som vi gör idag, och bebisen får vackert följa med på allt det Glad Men som sagt; även detta är ju mina personliga åsikter, alla gör ju precis som dom vill!

Vädur; tack för tipset med barnkläderna! Det är ju så himla bra att ha er som ligger några steg före, känner mig priviligerad över det Glad 

• Vädur 78
    Tintene skrev 2010-08-01 13:45:57 följande:
    Bra tips! Tycker d e så svårt att veta vilken storlek man bör ha mest av i början... stlk 50 eller 56???
    jag hade 50 men Milo kom ju 25 dagar för tidigt så tror 56 säkert blir bättre för dig..... de växer ju snabbt
    Milo 20100502
Svar på tråden Äntligen gravida systertråd : IVF - gamla och nya kämpare!